Vegatopia Forum

Truffelsmaak van gewone champignon

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Truffelsmaak van gewone champignon
« Gepost op: 19 december 2010, 21:12:40 »
Hoi allemaal,
ik heb laatst een vegetarische maaltijd gegeten bij Zaal 100 in Amsterdam en daar seveerden ze een heerlijke truffel-aardappeltortilla. Bij navraag bij de kokkin bleek dat er geen echte truffel gebruikt was, maar gewone champignon die dan langzaam geroosterd of iets was en tot een soort truffelolie verwerkt. Ik ben niet bekend met dat proces, maar het smaakte echt als truffel!
Heeft iemand een idee hoe je zoiets zou kunnen doen? Ik kan nergens een goed recept vinden hiervoor.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Truffelsmaak van gewone champignon
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2010, 21:48:07 »
Nee dat zegt me echt helemaal niks. Temeer omdat een champignon echt heeeeel anders smaakt dan een truffel. Er zat dus geen truffelolie door? Gek. Ben benieuwd.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Truffelsmaak van gewone champignon
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2010, 22:42:26 »
Een restauranttrucje is om truffel bij eieren te bewaren. Die nemen dan de smaak ervan op, terwijl je de truffel zelf niet gebruikt. Ik ken verder alleen een aantal paddo's die als onderliggende smaak gebruikt worden voor truffelsaus etc, maar niet eentje die er naar smaakt. Misschien een nieuwe variant? Of een serveerster die er stiekem niet zoveel vanaf weet en er zich er maar uit probeert te praten?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Truffelsmaak van gewone champignon
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2010, 14:24:34 »
Nee dat zegt me echt helemaal niks. Temeer omdat een champignon echt heeeeel anders smaakt dan een truffel. Er zat dus geen truffelolie door? Gek. Ben benieuwd.

ik heb inderdaad toch het vermoeden dat ze een beetje truffelolie hebben gebruikt, en daarnaast champignons,
ze zei alleen dat ze geen echte truffels gebruikten om dat te duur was, maar een kleine theelepel truffelolie zal misschien wel de smaak goed laten doorklinken?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Truffelsmaak van gewone champignon
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2010, 20:04:21 »
Check voor de gein de ingredienten van de potjes truffelsaus. Truffel heb je weinig van nodig voor een goede smaak, dus kunnen ze het met goedkopere paddo's aanvullen. De KvW heeft een aflevering over truffelolie gemaakt trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Truffelsmaak van gewone champignon
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2011, 15:07:29 »
kwam hier een goed recept tegen dat in de buurt komt, ga ik eens proberen: http://recipes.aarp.org/recipes/truffled-tortilla