Vegatopia Forum

Gezocht: goed kookboek voor vleesminderaar

nietorigineel

Gezocht: goed kookboek voor vleesminderaar
« Gepost op: 13 december 2010, 21:29:39 »
Hoewel ik geen vegetarier ben, hoop ik dat ik hier toch op de juiste plek ben. Ik wil graag minderen met vlees, en een dag of 2 per week vleesloos eten klaarmaken.

De vraag is dan natuurlijk wat? Ik heb niet echt vegetarische gerechten paraat. Kunnen jullie een goed vegetarisch kookboek aanraden? Daarbij zoek ik naar:

-Een flinke set gerechten voor 'doordeweeks'. Niet erg als er ook wat uitgebreidere dingen in staan, maar niet alleen maar.
-Te koken in plusminus een half uur voor de doordeweekse gerechten.
-Ingredienten gewoon mee te pakken bij de wekelijkse tocht naar de appie.
-Ik ben anti nepvlees. Vleesvervanging dus door middel van noten/kaas of iets dergelijks, geen quorn/valess.
-Taal bij voorkeur nederlands, maar als er een heel goed boek in het engels is kan dat ook.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gezocht: goed kookboek voor vleesminderaar
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 14:51:44 »
Welkom op het forum!

Misschien zijn de Dikke en de Dunne Vegetarier iets voor je?
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/8515-de-dikke-vegetarier-mark-bittman

De Vegetarische Optie is geschreven voor vleesminderaars:
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/10883-de-vegetarische-optie

Alleen nog tweedehands te verkrijgen, maar een favoriet van vele vega's: Het Grote Vegetarische Kookboek van uitgeverij Könemann (ook wel bekend als het boek met de oranje kaft en de asperges op de voorkant):
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=10771.0

Verder kan ik je aanraden om de gerecenseerde kookboeken eens te bekijken, daar zit vast nog iets van je gading tussen:
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken

nietorigineel

« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2010, 20:12:40 »
Welkom op het forum!

Misschien zijn de Dikke en de Dunne Vegetarier iets voor je?
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/8515-de-dikke-vegetarier-mark-bittman

De Vegetarische Optie is geschreven voor vleesminderaars:
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/10883-de-vegetarische-optie

Alleen nog tweedehands te verkrijgen, maar een favoriet van vele vega's: Het Grote Vegetarische Kookboek van uitgeverij Könemann (ook wel bekend als het boek met de oranje kaft en de asperges op de voorkant):
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=10771.0

Verder kan ik je aanraden om de gerecenseerde kookboeken eens te bekijken, daar zit vast nog iets van je gading tussen:
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken

Bedankt voor de tips. 'Het boek met de oranje kaft en asperges op de voorkant' klinkt op een of andere manier een stuk beter dan 'Het Grote Vegetarische Kookboek' :-\.

Zal zeker de recensies ook eens doorkijken, net als deze afdeling van het forum. Ik dacht nog dat ik zo goed gezocht had en kon al niet begrijpen dat er hier niet meer over kookboeken te vinden was :bloos:. Dingen vinden is niet mijn specialiteit.

Bedankt dus ook voor het verplaatsen van dit topic.

nietorigineel

« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2010, 13:25:03 »
Het gaat voor mij de dunne vegetarier worden (niet een extreem uitnodigende titel, maar goed).

Het boek met de oranje kaft is alleen tweedehands te vinden, dat is voor nu niet praktisch. De dikke vegetarier en meer nog de vegetarische optie kwamen op mij over als wat meer culinaire boeken, dat is niet wat ik nu zoek.

Pluspunt van de dunne ook: niet alleen maar kaas (dat vind ik wel erg lekker, maar mijn vriendin niet zo).

De afdeling kookboeken op deze site vond ik trouwens niet echt overzichtelijk: sorteren op rating/prijs/kaasgehalte/eenvoud om maar een paar voorbeelden te noemen zou erg fijn zijn, nu moet je alle 6438 pagina's doorbladeren.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2010, 13:30:18 »

De afdeling kookboeken op deze site vond ik trouwens niet echt overzichtelijk: sorteren op rating/prijs/kaasgehalte/eenvoud om maar een paar voorbeelden te noemen zou erg fijn zijn, nu moet je alle 6438 pagina's doorbladeren.

Ik neem aan dat je de voorpagina bedoelt en niet het forum?
Ik zal je wens eens voorleggen aan de overige redacteuren.

Offline PasioIngredients

• **
  • 31
    • Pasio
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2010, 15:24:57 »
Een beetje off-topic , maar klikte net zelf op de link en dat viel me eveneens op, namelijk dat er geen handige sorteerfunctie is bijv op waar 5 sterren aan gegeven worden.

Wilde trouwens kijken of een van mijn favoriete boeken in de recensies stond: dit is per definitie GEEN vegetarisch kookboek en zelfs geen kookboek maar wel een boek om inspiratie op te doen als je geen recepten wilt volgen maar ook geen wangedrocht wilt proeven als je lukraak dingen bij elkaar gooit.
Er staan echter wel vegetarische 'gerechten' in, dus het is niet per sé anti-vegetarisch.
Wat is het dan wel? Een smaakbijbel (Flavor Bible) van twee topkoks (Karen  Page & Andrew Dornenburg) die uitleggen wat een gerecht goed maakt = samenwerking van smaak+mondgevoel+geur + factor X .

Het leunt vrij zwaar op de Amerikaanse keuken, maar die is dan ook niet wat velen denken een smeltkroes (melting pot), maar een kleurige salade, waar ongeloveloos veel verschillende kookculturen samenkomen. De auteurs zijn wel zeer klassiek geschoold, waardoor er weinig vegetarische , laat staan veganistische geinspireerde gerechten bij staan.

Dan moet je echt naar ingredienten gaan zoals bijv kikkererwten die een belangrijke eiwitbron kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld kikkererwten.

mgoed.. einde off topic verhaal.. misschien kent een van jullie het boek ook?
meten = weten!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2010, 16:50:23 »
De Flavor Bible heb ik ook! Errug fijn boek idd.

Het is al wat langer geleden uitgekomen, dus daarom is het boek niet bij ons gerecenseerd. Misschien dat ik dat nog eens doe.

Offline PasioIngredients

• **
  • 31
    • Pasio
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2010, 20:05:35 »
Dat zou erg leuk zijn, het was in veel opzichten een eye-opener voor me.
Sowieso heb ik het pas vorig jaar aangekocht.. het is ook weer niet zo lang uit, eerste editie was september 2008, da's koud 2 jaar geleden.

Toevallig net vandaag de 'dikke' en de 'dunne' vegetariër pal naast elkaar gezien & ingezien in de plaatselijke grote boekhandel.
Aan die dikke heb je echt wel je handen vol en kan je heel lang mee vooruit .
meten = weten!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2010, 03:29:44 »
De vraag is dan natuurlijk wat? Ik heb niet echt vegetarische gerechten paraat. Kunnen jullie een goed vegetarisch kookboek aanraden? Daarbij zoek ik naar:

-Een flinke set gerechten voor 'doordeweeks'. Niet erg als er ook wat uitgebreidere dingen in staan, maar niet alleen maar.
-Te koken in plusminus een half uur voor de doordeweekse gerechten.
-Ingredienten gewoon mee te pakken bij de wekelijkse tocht naar de appie.
-Ik ben anti nepvlees. Vleesvervanging dus door middel van noten/kaas of iets dergelijks, geen quorn/valess.
-Taal bij voorkeur nederlands, maar als er een heel goed boek in het engels is kan dat ook.
Alpro heeft momenteel een actie waarbij je een gratis vega kookboek krijgt als je 4 Alpro producten koopt (vleesvervangers of bak en braad, sojamelk en -yoghurt geloof ik niet)
Ik vind het wel een leuk boekje, lekker eenvoudige recepten. Geen geweldig kookboek, maar voor een gratis kookboek is ie wel erg leuk. Het is wél met veel vleesvervangers, maar aan je andere eisen voldoet ie wel. De actie loopt tot eind deze maand.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2010, 12:33:28 »
Ik ben erg blij met mijn laatste aankoop: Vegetarisch basiskookboek (Sonja van Rhoer). Schrijfster is geen vegetarier en dat is misschien een plus voor jou. Nauwelijks moeilijk verkrijgbare ingredienten(wat buiten grote steden, nog wel eens een probleempje kan zijn) en m.i. gemakkelijk en lekker. Tenminste: ik heb een stuk of 5 gerechten er uit gemaakt en die waren allemaal gelukt en prima!
Ik kook wel al 35 jaar vegetarisch moet ik er misschien bij zeggen en heb misschien een blinde vlek voor beginnende vegetarisch kokenden.
de tuin: dat ben ik

nietorigineel

« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2010, 21:47:33 »
Ik neem aan dat je de voorpagina bedoelt en niet het forum?
Ik zal je wens eens voorleggen aan de overige redacteuren.

Die bedoel ik ja. Ik kan me goed voorstellen dat mensen op de recensies vanaf pagina 6 nu alleen maar terecht komen als er vanaf het forum naar gelinkt wordt.

Een beetje off-topic , maar ...knip...
Er staan echter wel vegetarische 'gerechten' in, dus het is niet per sé anti-vegetarisch.
Wat is het dan wel? Een smaakbijbel (Flavor Bible) van twee topkoks (Karen  Page & Andrew Dornenburg) die uitleggen wat een gerecht goed maakt = samenwerking van smaak+mondgevoel+geur + factor X .

Zal hem in gedachten houden. Een boek met goede vegetarische en niet vegetarische gerechten is voor mij natuurlijk ook prima.

Alpro heeft momenteel een actie waarbij je een gratis vega kookboek krijgt als je 4 Alpro producten koopt (vleesvervangers of bak en braad, sojamelk en -yoghurt geloof ik niet)
Ik vind het wel een leuk boekje, lekker eenvoudige recepten. Geen geweldig kookboek, maar voor een gratis kookboek is ie wel erg leuk. Het is wél met veel vleesvervangers, maar aan je andere eisen voldoet ie wel. De actie loopt tot eind deze maand.

Zal hem wel niet worden denk ik, aangezien de maand nog 8 dagen duurt. Evengoed bedankt voor de tip!

Ik ben erg blij met mijn laatste aankoop: Vegetarisch basiskookboek (Sonja van Rhoer). Schrijfster is geen vegetarier en dat is misschien een plus voor jou. Nauwelijks moeilijk verkrijgbare ingredienten(wat buiten grote steden, nog wel eens een probleempje kan zijn) en m.i. gemakkelijk en lekker. Tenminste: ik heb een stuk of 5 gerechten er uit gemaakt en die waren allemaal gelukt en prima!
Ik kook wel al 35 jaar vegetarisch moet ik er misschien bij zeggen en heb misschien een blinde vlek voor beginnende vegetarisch kokenden.

Ook deze hou ik in gedachten. Hoe zit het met kaasgehalte? Voorlopig kijk ik even ik ver ik met de 'dunne' kom.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2010, 23:42:37 »
De Flavor Bible bevat geen receptuur, wel een boel tips van topkoks hoe zij bepaalde ingredienten combineren.
Het boek is een alfabetische lijst van allerlei ingredienten waarbij genoemd wordt met welke andere ingredienten zij goed of uitstekend gecombineerd kunnen worden.

Kijk je dus bij BEETROOT, dan vind je daar een hele rits ingredienten die je kunt gebruiken in een gerecht met rode bieten.

http://www.amazon.com/Flavor-Bible-Essential-Creativity-Imaginative/dp/0316118400/ref=ntt_at_ep_dpi_1