Vegatopia Forum

Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Gepost op: 11 december 2010, 09:44:42 »
Wie kan mij vertellen of "Maggi basis voor erwtensoep" geschikt is voor vegetariërs. Wie weet waar de aroma uit bestaat? Dit vraag ik vanwege dat bijvoorbeeld in de erwtensoep van cup-a-soup de aroma bestaat uit een bepaald vlees. Ik ben bang dat voor deze aroma hetzelfde geldt.

Product
http://www.maggi.nl/Producten/MAGGI-Basis-voor-Erwtensoep_6_94.aspx

Ingrediënten Maggi basis voor erwtensoep
water, erwten (15.8%), prei, ui, wortel, knoldelderij, erwtenmeel (6.3%), plantaardige olie, gemodificeerd zetmeel, tarwebloem, aardappelen, gejodeerd zout, gistextract, spinazie, suiker, kurkuma, plantaardige eiwitten (tarwe-eiwitten, zout), aroma’s, peterselie, verdikkingsmiddel (guarpitmeel), knoflook, witte peper, kruidnagel, marjoraan, laurierblad, oreganoextract, tijmextract.

« Laatst bewerkt op: 11 december 2010, 10:04:15 door Dennis23 »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2010, 10:15:59 »
In mijn lijstje van Maggi staan alleen de basis voor uiensoep en voor heldere tomatensoep als vegetarisch vermeld. Maar dat lijstje is ondertussen alweer een klein jaar oud.
Je kunt zonder moeite opvragen bij Maggi welke producten vegetarisch zijn.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2010, 13:42:44 »
Ik dacht dat een aroma altijd synthetisch was en daarmee dus niet van dierlijke origine. Het makkelijkste is om je snert helemaal zelf from scratch te maken, weet je precies wat je er in stopt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2010, 13:57:01 »
Zetten zij er niet standaard een V-keurmerk op als iets vega is?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2010, 14:13:44 »
Het makkelijkste is om je snert helemaal zelf from scratch te maken, weet je precies wat je er in stopt.
Voor het geval je het nog niet had gezien: de erwtensoepdraad http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=5;action=display;threadid=2857;

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2010, 14:15:50 »
Op de drinkbouillonnen staat het in ieder geval niet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2010, 15:50:31 »
Ik dacht dat een aroma altijd synthetisch was en daarmee dus niet van dierlijke origine. Het makkelijkste is om je snert helemaal zelf from scratch te maken, weet je precies wat je er in stopt.

Sinds ik vegetarisch ben geworden maak ik altijd mijn erwtensoep helemaal zelf. Maar ik wil eens iets anders en makkelijkers proberen.
Op de pot staat wel vegetarisch, maar het is geen officeel logo. En sommige bedrijven plaatsen zomaar een hun logo erop dat het vegetarisch is. Ik weet alleen geen echt goed voorbeeld van dit. Sommige bedrijven denken dat vega mensen wel vis eten, dus niettttt.
Ik wil niet zo maar iets blindelings vertrouwen zo.

Aroma kan van alles zijn, bijvoorbeeld ook diverse groenten.

Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2010, 16:07:55 »
En sommige bedrijven plaatsen zomaar een hun logo erop dat het vegetarisch is. Ik weet alleen geen echt goed voorbeeld van dit. Sommige bedrijven denken dat vega mensen wel vis eten, dus niettttt.

Nog niet meegemaakt. Ik ga ervan uit dat bedrijven toch echt wel hun huiswerk gedaan hebben voordat ze op hun produkt zetten dat het geschikt is voor vegetariërs.
Wel heb ik intussen zoveel spul uit de supermarkt meegenomen, dat bij nadere bestudering van de ingrediënten toch niet vegetarisch is (zoals een zakje groentesoeppoeder laatst, hoe verzin je het nou om daar spekvet in te doen?), dat ik het risico dat een bedrijf ten onrechte 'geschikt voor vegetariërs' graag voor lief neem.
Ja je kan op elk slakje zout leggen, maar als je alleen nog maar spul koopt waar het officiële V-logo op prijkt - en wie zegt dat ze er dan niet stiekem tóch iets niet-vegetarisch doorroeren - dan kan je niet veel meer kopen. Leuk als je tijd teveel hebt, of als boodschappen doen en koken echt een hobby zijn waar je na je werk al je tijd aan wil besteden, maar ik neem liever een gecalculeerd risico(otje).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2010, 16:17:50 »
Ik dacht dat een aroma altijd synthetisch was en daarmee dus niet van dierlijke origine.
Nee hoor, een aroma mag wettelijk zowel natuurlijk als kunstmatig zijn, en onder natuurlijk vallen zowel plantaardig als dierlijk.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2010, 16:25:01 »
Zetten zij er niet standaard een V-keurmerk op als iets vega is?

Op de erwtensoep die ik bedoel, staat geen V-logo op. Ze doen niet eens de moeite om op hun site meer toe te lichten over de aroma. Dit geeft voor mij al te weinig vertrouwen. Ik heb al te vaak perongeluk iets dierlijks gegeten. Ik neem geen risico meer.

In het begin wist ik bijvoorbeeld niets over stremsel. Ik ben hier pas later achter gekomen. Zelfde met weipoeder. Ik heb geen vertrouwen meer zo erin.

Ze mogen alleen de officele logo plaatsen in overleg met de organisatie. Tenminste hier ga ik wel van uit. Ze kunnen verder wel alles op de verpakking zetten.

Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2010, 16:29:53 »
Ze mogen alleen de officele logo plaatsen in overleg met de organisatie.

Sterker nog, daar moeten ze voor betalen. Één van de redenen dat het (betrekkelijk) weinig gebeurt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2010, 18:26:16 »
Ze mogen alleen de officele logo plaatsen in overleg met de organisatie.

Sterker nog, daar moeten ze voor betalen. Één van de redenen dat het (betrekkelijk) weinig gebeurt.

Zo kunnen ze juist veel omzet mislopen (als ze die kosten niet willen maken) van vegetariers en eventueel veganisten.

Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2010, 19:51:16 »
Ik weet niet. Ik geloof niet dat veel vegetariërs nou magisch aangetrokken worden door dat keurmerk.
Je wil het aanschaffen of niet, je leest de ingrediënten door of niet, maar die ene pietlut die het zonder keurmerk niet wil kopen zal de business niet bederven. Dat is waarschijnlijk dezelfde persoon die gaat zeiken als hij/zij meent dat de fabrikant er (mogelijk) ten onrechte zijn eigen "geschikt voor vegetariërs"-melding op heeft gezet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2010, 13:12:58 »
De hoeveelheid "strenge" vegetariërs (die geen gelatine en e-nummers van dood dier willen) en veganisten is niet zo heel groot. En aangezien een deel daarvan het sowieso niet koopt omdat ie niet van erwtensoep houdt en een ander deel het ook zonder logo koopt omdat de ingrediënten er veggie/vegan uitzien, betwijfel ik of ze wel echt veel omzet mislopen daardoor. Vast wel wat, maar of dat genoeg is voor hen om er maatregelen voor te nemen, vraag ik me af.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2010, 18:27:20 »
De hoeveelheid "strenge" vegetariërs (die geen gelatine en e-nummers van dood dier willen) en veganisten is niet zo heel groot. En aangezien een deel daarvan het sowieso niet koopt omdat ie niet van erwtensoep houdt en een ander deel het ook zonder logo koopt omdat de ingrediënten er veggie/vegan uitzien, betwijfel ik of ze wel echt veel omzet mislopen daardoor. Vast wel wat, maar of dat genoeg is voor hen om er maatregelen voor te nemen, vraag ik me af.

Ik denk dat er wel heel wat mensen zijn als mij. Dus als ik een product niet vertrouw als vegetarisch koop ik het niet.  Ze lopen wel wat omzet mis, maar niet genoeg inderdaad om maatregelen te nemen helaas.

Ik hoop dat de toekomst veranderd. Er zijn wel steeds meer mensen die vegetarisch eten. Maar het gaat zeker nog heel lang duren voor er echt verandering in komt.

Ik ken ook helaas niet alle e-nummers van dierlijk oorsprong uit mijn hoofd. Ik denk dat ik die lijst gewoon moet noteren en meebrengen tijdens mijn boodschappen.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2010, 18:44:36 »
Ik hoop dat de toekomst veranderd. Er zijn wel steeds meer mensen die vegetarisch eten.

Is dat zo? Dat gevoel heb ik in ieder geval niet. Er zijn wel meer mensen die 'parttime' vegetarisch eten, maar die zullen vast de ingrediëntenlijsten van producten niet van voor tot achter doornemen.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Is Maggi basis voor erwtensoep vegetarisch
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2010, 19:31:05 »
Ik hoop dat de toekomst veranderd. Er zijn wel steeds meer mensen die vegetarisch eten.

Is dat zo? Dat gevoel heb ik in ieder geval niet. Er zijn wel meer mensen die 'parttime' vegetarisch eten, maar die zullen vast de ingrediëntenlijsten van producten niet van voor tot achter doornemen.

ik heb het gevoel ook niet echt. Ik had een paar maanden geleden een artikel gelezen in de telegraaf over dat er steeds meer mensen vegetarisch eten binnen NL. Het is maar een klein deel dat er bij komt ieder jaar. Er wordt wel steeds minder vlees gegeten door mensen. Het ging ook over redenen voor meer vegetarisch eten ook, los van dierenleed. Bijvoorbeeld hongersnood, milieuvervuiling door vleesproductie etc.