Vegatopia Forum

Poll

Wat vind je van kant-en-klare maaltijden?

Een zegen, ik zou verhongeren zonder
Zo af en toe toch wel heel makkelijk
Blegh! Niet in mijn huis!

kant-en-klaar

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #40 Gepost op: 09 december 2010, 20:56:03 »
Ik eet dus alleen maar sla uit een zakje.

Ja maar jij hebt moeite met wassen en snijden toch? Dan is het een heel ander verhaal lijkt me.
Ik bedacht nog: sushi eet ik ook wel kant en klaar. De AH heeft alleen geen vega meer, dus die eet ik nu niet meer. In Japan heeft de super wel vegasushi kk. Lekker.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #41 Gepost op: 10 december 2010, 01:54:18 »
Naast snobistisch gedrag, zondig ik ook weleens aan kant-en-klaar. Omdat het makkelijk is. Als het even kan maak ik liever zelf een bakje om mee te slepen, maar dat kan niet altijd. Van huis uit meegekregen overigens, werkende alleenstaande moeder met een flinke vriezer. Zelf heb ik ook een apart diepvriesje, bespaart niet alleen centjes maar is ook handig als ik in de lappenmand zat (moet je wel die bakjes open kunnen krijgen ::)). Makkelijk ook wel als je voor de hobby de markt afstruint en bepakt en bezakt thuiskomt (training;)) met een berg eten dat verwerkt moet worden (ja, ik nodig ook weleens vrienden uit om te komen eten hoor). Dan heb je altijd wel wat te kiezen. Jammer dat invriezen niet jofel voor de textuur is, maar dat is zo'n magnetronbakje ook niet natuurlijk. Sowieso, magnetron is eigenlijk alleen voor erg luie momenten of als ik haast heb. En pappadums trouwens.
Half-fabs gebruik ik ook, daar ontkom ik met mijn liefde voor een goed gevulde voorraadkast en de wat creatievere maaltijd op het werk (met weinig tot geen keukenmogelijkheden) niet aan. Gedroogde pasta, tomatenpasta, couscous, bouillonblokjes, noodles, kruidenmengsels (al dan niet zelf gemaakt) en kruidenolien. En krieltjes. From scratch is lekkerder, maar het is zo makkelijk. Schijfjes en zeker dobbelsteentjes smaken me lang niet zo lekker als die nepkrieltjes. Zelfs al weet ik dat het eerst gewone grote piepers waren. Pappadums heb ik ook graag op voorraad, snel klaar.
Natuurlijk ben ik wel kieskeurig op k&k gebied. Stiekem houd ik van die goedkope margaritha's in zwarte doos. Om de zoveel tijd verandert de receptuur. Ze hebben er twee en eentje heeft mijn voorkeur. Nog sneuer is dat ik 'm net niet helemaal gaar het lekkerst vind. Dr Oetker 4 kazenpizza is een van de weinige waar ik de 'blauwe' kaas niet erg vind. En die Casa di Mama kaaspizza. Alleen eet ik het eigenlijk niet meer, ivm nare associatie. Maar daar kom ik nog wel over heen. De liefde voor panpizza's zal ik wel nooit gaan begrijpen denk ik.
K&k pasta's vind ik vaak naar, vies zoete tomatensaus en melige kaassaus. Maar die wollige 'beschamel' vind ik dan wel weer wat hebben.
Voorgesneden groenten zijn makkelijk, maar wat Koekje zegt, het is onhandig om alles in een zak te doen met verschillende kooktijden voor optimaal gebruik. Soms proef je dat ze al aan het achteruit gaan zijn (zompige paprika, scherpe prei, vocht in het zakje). In de winkel ruik ik het soms door de verpakking heen. Sla vind ik wel handig, maar die lijkt wat droog te worden. Nu zit er sowieso niet enorm veel smaak aan ijsbergsla (of moet ik dringend eens een bio nemen?), dus daar vind ik het niet zo erg. De rest snijd ik zelf doorgaans. Of het moet om die bakjes gaan, maar die zijn ongewassen en dus niet k&k.
Die magnetronrijst gebruik ik alleen als we gaan barbeknoeien tijdens het festivalkamperen. Ik ben te verwend op rijstgebied, dus die kook ik verder altijd zelf.
Van de k&k salades ben ik niet echt kapot, de dressings vind ik doorgaans echt dramatisch vies. Scheelt ook dat de buurman verderop voor ietsje meer geld een heerlijke verse salade voor mijn neus bereidt tot diep in de nacht indien nodig. De soepen probeer ik al niet eens meer, al wil ik die van de Soepfabriek nog weleens proberen. Oh ja, cup-a-soup en aanverwanten doe ik nog weleens, voornamelijk vanuit nostalgisch oogpunt en als makkelijke maaltijd om de boterham in te soppen.
De sushi van AH vond ik niet zo eigenlijk.
Ijs, stukken goedkoper nu jarenlang Italiaans ijs mijn smaak verpest heeft. B&J en Haagendasz hebben wel lekkere smaken, maar de rest hoef ik eigenlijk al niet meer. Een cornetto op zijn tijd. De Magnum Intense in het bakje vind ik echter wel een gemis.
Oh ja, ik heb een zwak voor Poptarts. Die in Nederland schofterig dure chemische broodroosterpakketjes met van dat fijne glazuur.

De echte narigheden op k&k vind ik dan toch het zoutgehalte, die verdikkingsmiddelen en de ellenlange ingredientenlijstjes met dingen waar ik me uberhaupt het nut van afvraag. En dat de verpakking wel magnetronbestendig is, maar niet voor de oven en je dus weer over moet gaan hevelen. Mixdrankjes, ook jammer.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #42 Gepost op: 17 december 2010, 21:43:29 »
In Altijd wat zat vanavond een korte reportage over kant-en-klaar & pakjes versus vers & "echt" koken met een interview met Hertzberger en Karin.

Gelukkig werd de zelfgemaakte puree lekkerder gevonden dan het oplosmiddel uit een zakje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #43 Gepost op: 18 december 2010, 08:20:59 »
O ja, bindmiddel, toen ik net op mezelf woonde had ik wel graag pakjespuree bij de hand, omdat ik totaal niet kon inschatten hoeveel melk er in de aardappelpuree moest, en dus altijd veel teveel deed. En dan is het best fijn om dat met pakjespuree te kunnen redden.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #44 Gepost op: 22 december 2010, 11:24:36 »
Ik koop nooit kant-en-klaar maaltijden, mijn eigen eten is zo veel lekkerder! Ik gebruik wel gedroogde pasta, groente uit blik zoals bruine bonen etc, en heel af en toe eens magnetronrijst, maar altijd in gerechten van eigen signatuur. Groente koop ik vaak niet gesneden, maar als ik 1 groente nodig heb zoals andijvie, boerenkool of prei ga ik wel voor de gesneden variant. Ik koop wel geschilde aardappelen maar ze zijn een stuk minder lekker dan echte goede verse aardappelen.

De enige prefab producten die ik gebruik zijn de Maggi justabletten, die vind ik heel erg lekker, en af en toe een pot Pataks, maar dat zijn allebei meer kruidenmengsels dan echte maaltijden, je bouwt er een maaltijd omheen.

Ik heb een erg drukke baan en ben pas laat thuis, maar als ik niet lekker eet word ik heel erg gevaarlijk. Als ik echt te moe ben voor wat dan ook, dan wordt het zelfgemaakt soep of restjes uit de diepvries, patat met spinazie, bruine bonen of een andere makkelijke groente. Of Domino's pizza (ja, dat is heeeel erg...)

Ik vind mijn eigen eten eigenlijk altijd lekkerder dan kant-en-klaar, en ik vind het heel vaak ook een stuk lekkerder dan wat ik in restaurants krijg.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #45 Gepost op: 22 december 2010, 13:44:34 »
Zijn er dan echt geen kant-en-klaarmaaltijden (en dan ook vd Chinees, patatboer of pizzeria) of componenten (satesaus, currysaus) te vinden die Vegatopianen lekkerder vinden dan hun eigen brouwsels?

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #46 Gepost op: 22 december 2010, 14:30:33 »
Lijkt me niet makkelijk om zo iets te vinden, maar je hebt op Vegatopia natuurlijk een leuke groep mensen te pakken voor je onderzoekje: meer dan gemiddeld geinteresseerd in lekker eten, anders kom je niet zo vaak op een site voor lekker eten. Tel daar bij op dat we allemaal ervaring hebben met creatief koken (je moet wel als je uit de aardappels/groenten/vlees sleur wilt komen als vegetarier) en je hebt een doelgroep die al niet snel naar kant-en-klaar zal grijpen, en zelf een behoorlijk niveau heeft qua koken. Wat allerlei eetbijeenkomsten in het verleden duidelijk onderstreept hebben!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #47 Gepost op: 22 december 2010, 14:34:05 »
Het is geen onderzoekje, voorlopig gewoon nieuwsgierigheid ;).


Ennieweej, ik prefereer toch echt k&k satesaus boven die van mij.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #48 Gepost op: 22 december 2010, 19:01:04 »
Ja, welke veggie k&k-maaltijden vinden jullie wel lekker?

Ik ga even heel hard nadenken, want ik er zo niet een bedenken die ik als lekker zou omschrijven. Hoogstens acceptabel...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #49 Gepost op: 22 december 2010, 19:03:39 »
Pizza van De Natuurwinkel. En Hiziki schrijft een pagina terug dat ze de verse van de AH lekker vindt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #50 Gepost op: 22 december 2010, 19:05:34 »
de verse van de AH lekker vindt.

Dat is die grote, van Excellent denk ik, met zo'n zakje olie en bailicum erbij.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #51 Gepost op: 22 december 2010, 23:59:09 »
Is die betrouwbaar vega dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #52 Gepost op: 23 december 2010, 00:05:28 »
Ja, welke veggie k&k-maaltijden vinden jullie wel lekker?

Ik ga even heel hard nadenken, want ik er zo niet een bedenken die ik als lekker zou omschrijven. Hoogstens acceptabel...

idem hier
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #53 Gepost op: 23 december 2010, 21:58:59 »
Er was vroeger een lasagne van de AH, die was zooo lekker. Met heel veel groenten er in, aubergine en courgette. Of ik had toen een andere smaak, dat kan ook. Ik at als student veel meer "troep" dus dan is je tolerantie ervoor ook hoger en ach, ze hebben hem ook niet meer :(

Ik eet wel eens die verse pizza maar verder vind ik alles kant-en-klaar een beetje raar smaken. Vooral van die kruidenmixjes, altijd heel zout en gewoon met een aparte smaak er aan, zit ook in cupasoup. Ik maak het veel liever zelf maar soms ben ik om 8 uur pas thuis en heb ik niets meer in de vriezer qua zelfgemaakte opwarm-dingen, dan ben ik wel heel blij met een pizza :)

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #54 Gepost op: 30 december 2010, 11:54:36 »
Ik vind de biologische tomatensoep uit zak van de unox lekker. Hoewel ik nu dus betwijfel of ie wel vega is, met wat ik hier lees over al die aroma's waar ik eigenlijk niet zo op lette. Ik gebruik hem wel als basis en voeg daarna nog zelf dingen toe.

Ik kan best kant en klaar wegkrijgen, maar zelf koken vind ik wel lekkerder. En dan voor 2 of 3 dagen en in de vriezer voor later. Wel vind ik de meeste kant en klare pastasauzen vies. De enige die ik lekker vind zijn die van Bertolli.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2011, 21:16:56 »
Vroegah had je van die rieten mandjes met indische boontjes ofzo kk. Die vond ik best behoorliojk te eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #56 Gepost op: 15 januari 2011, 02:12:49 »
Vroegah had je van die rieten mandjes met indische boontjes ofzo kk. Die vond ik best behoorliojk te eten.


Die waren van tv/kok Lonnie toch? Die zingt tegenwoordig, zag ik bij de voorrondes van TVOH.

Offline Sidhariel

  • **
  • 33
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #57 Gepost op: 15 januari 2011, 08:47:50 »
Ik heb geen magnetron, dat zegt wel iets over mijn gebruik van kant en klare producten ;)

Bijna nooit dus. Restjes die ik zelf over heb van mijn eten vries ik in en warm ik op in een pan, da's ook een soort kant en klaar maaltijd voor luie dagen :P
Wat ik wel eens kant en klaar haal zijn de steenoven pizzabodems van de AH omdat ik ze zelf niet lekkerder krijg en het is lekker makkelijk. Verder koop ik mayonaise en tomatenketchup wel in de winkel omdat ik dat zelf toch niet lekkerder kan maken. En dingen als currypasta en boemboe's haal ik bij de toko; die smaken meestal authentiek en ik heb geen vijzel of keukenmachine dus dan is dat de beste optie.

En ik bak regelmatig cake met een cakemix waar je zelf eieren en boter aan toe moet voegen (bio eieren en boter dus), niemand proeft het verschil met een geheel zelfgebakken cake door mijn toegevoegde citroenschil-en sap en het is zo heerlijk makkelijk   :angel:

Die bakjes Indonesisch kant en klaar spul van Lonny waren inderdaad heel lekker, helaas nergens meer te krijgen.
Leftist Hippy Long Haired Vegetarian Communist Scum.
No carnivore, No material girl, No extremist.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2011, 13:04:37 »


En ik bak regelmatig cake met een cakemix waar je zelf eieren en boter aan toe moet voegen (bio eieren en boter dus), niemand proeft het verschil met een geheel zelfgebakken cake door mijn toegevoegde citroenschil-en sap en het is zo heerlijk makkelijk   :angel:


Dat snap ik dus echt niet, het maken van een echte cake is zo weinig meer werk, daar zou ik dus geen pakje voor gebruiken.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sidhariel

  • **
  • 33
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2011, 13:55:02 »


En ik bak regelmatig cake met een cakemix waar je zelf eieren en boter aan toe moet voegen (bio eieren en boter dus), niemand proeft het verschil met een geheel zelfgebakken cake door mijn toegevoegde citroenschil-en sap en het is zo heerlijk makkelijk   :angel:


Dat snap ik dus echt niet, het maken van een echte cake is zo weinig meer werk, daar zou ik dus geen pakje voor gebruiken.

Het is het enige waar ik een pakje voor gebruik, en door dat pakje is het nog nooit misgegaan. Ach ja, beetje lui misschien ;)
Leftist Hippy Long Haired Vegetarian Communist Scum.
No carnivore, No material girl, No extremist.