Vegatopia Forum

Droge peulvruchten vs kant en klare variant

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Gepost op: 30 november 2010, 15:39:59 »
Heb vorige week wat zakjes droge bruine en witte bonen gekocht. Ook een zakje spliterwten en capucijners. Alles droog dus en de bonen moeten 8 uur wellen in water voordat je ze kan koken.

Nou vraag ik me eigenlijk af of die droge varianten zoveel beter zijn dan de variant in pot/blik en waarom. Heb hier al een beetje lopen zoeken, maar kon er eigenlijk niks over vinden...


Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2010, 15:46:06 »
Ik veronderstel dat het ook een kwestie van smaak is. De versie in blik is, zoals dat met vele groenten in blik het geval is, nogal platgekookt. Ikzelf vind dat eigenlijk wel lekkerder dan een boon die nog iets hard heeft. Verder vraagt het toch ook nogal wat tijd en energiekosten (een uur ofzo koken) en proeven om een eetbare boon te verkrijgen.
Waarschijnlijk zullen aanhangers van vers en zelf zoveel mogelijk doen wel bij de gedroogde bonen zweren. Of er verschil is in voedingswaarde weet ik eigenlijk niet.
Maar ikzelf ben dus zowel qua smaak als inspanningsgewijs gewoon voor bonen in blik (of bokaal).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2010, 16:23:31 »
Gedroogd is goedkoper. Daarnaast vraag ik me af of de ingeblikte variant wel lang genoeg geweekt etc is, ivm anti-nutrienten.

Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2010, 16:44:39 »
Linzen en spliterwten koop ik droog. Ik vraag me zelfs af of er wel ingeblikte spliterwten bestaan  ???. Voor droge bruine bonen, capucijners etc. ben ik te chaotisch. Negen van de tien keer zou ik vergeten ze in de week te zetten en dan wordt het wel een heel laat diner  :D.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2010, 16:45:26 »
Ik vraag me zelfs af of er wel ingeblikte spliterwten bestaan  ???.
Volgens mij heet dat dan erwtensoep.

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2010, 17:35:57 »
Linzen en spliterwten koop ik droog. Ik vraag me zelfs af of er wel ingeblikte spliterwten bestaan  ???. Voor droge bruine bonen, capucijners etc. ben ik te chaotisch. Negen van de tien keer zou ik vergeten ze in de week te zetten en dan wordt het wel een heel laat diner  :D.

Linzen zijn ook vlugger klaar dan andere bonen, die vind ik gedroogd ook wel bewerkbaar.
Hiziki, wil je dat van die anti-nutriënten eens uitleggen?
Hou overigens zelf erg van bonen, zoals de grote Griekse gigantes en tuinbonen.
En erwtensoep en bonensoep zijn ook erg lekker. Maar nu ook weer niet zo dik dat kozakken er een hurkdans kunnen op uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2010, 17:40:00 door karl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2010, 19:40:06 »
Hiziki, wil je dat van die anti-nutriënten eens uitleggen?

http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=234:zink-het-blauwe-metaal-in-ons-lichaam&catid=56:nutritioneel&Itemid=90

Onderaan, onder het kopje Fytine.


Niet alleen lang weken, maar het weekwater ook meerdere keren weggooien en nieuw water gebruiken. Het verse water kan dan meer fytinezuur opnemen. Ook niet koken in het weekwater, maar weer vers water gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2010, 19:48:53 door Hizikigrrrl »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2010, 23:26:04 »
Daarnaast vraag ik me af of de ingeblikte variant wel lang genoeg geweekt etc is, ivm anti-nutrienten.
Ze weken weliswaar in water dat niet ververst wordt, en dus mogelijk verzadigd is, maar daarentegen staan ze wel wekenlang (no pun intended) te weken. Ik vraag me af wat zwaarder weegt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2010, 23:58:49 »
Daarnaast vraag ik me af of de ingeblikte variant wel lang genoeg geweekt etc is, ivm anti-nutrienten.
Ze weken weliswaar in water dat niet ververst wordt, en dus mogelijk verzadigd is, maar daarentegen staan ze wel wekenlang (no pun intended) te weken. Ik vraag me af wat zwaarder weegt.

Maar om de meeste fytine er uit te krijgen, moet je niet alleen lang weken, maar ook geregeld het water verversen zodat het water weer meer fytine kan opnemen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2010, 08:16:37 »
De geblikte variant is toch gekookt? Maakt dat dan geen verschil?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2010, 13:45:36 »
Met koken krijg je de fytine er niet uit, alleen met weken.
Anders zou de fytine ook afnemen door het bakken van brood en dat gebeurt niet. De fytine daarin neemt alleen af als je het brood (vooral volkoren en meergranen) heel lang laat rijzen of zuurdesem gebruikt.

Overigens heeft fytine ook goede kanten, maar als je al minder mineralen binnenkrijgt of geregeld tekorten hebt, is het aan te raden om daar eens naar te kijken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2010, 18:27:07 »
Waarschijnlijk zullen aanhangers van vers en zelf zoveel mogelijk doen wel bij de gedroogde bonen zweren.

Ben erg van zelf maken, maar vind dat kidneybonen, soms kikkererwten, witte bonen etc toch wel erg lang hard blijven, en dat een uur koken staat me energiegewijs ook tegen (dat laat ik dan liever iemand in een fabriek doen zodat ik het niet zie  ::)). Ben ook dol op olifantsbonen e.d. ook lekker als Italiaanse salade. Oeh en witte bonen in tomatensaus bij ontbijt in t weekend yum.
Rode linzen en andere linzen voor de dal neem ik wel gedroogd.

,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2010, 08:22:45 »
Waarschijnlijk zullen aanhangers van vers en zelf zoveel mogelijk doen wel bij de gedroogde bonen zweren.

Ben erg van zelf maken, maar vind dat kidneybonen, soms kikkererwten, witte bonen etc toch wel erg lang hard blijven, en dat een uur koken staat me energiegewijs ook tegen (dat laat ik dan liever iemand in een fabriek doen zodat ik het niet zie  ::)). Ben ook dol op olifantsbonen e.d. ook lekker als Italiaanse salade. Oeh en witte bonen in tomatensaus bij ontbijt in t weekend yum.
Rode linzen en andere linzen voor de dal neem ik wel gedroogd.



Ja, denk dat het energiegewijs toch efficiënter is dat een karrenvracht bonen in de fabriek wordt gekookt. Ze blijven, als je ze zelf klaarmaakt, toch ook lang hard inderdaad. Bonen in tomatensaus voor ontbijt is ook één van mijn favorieten. Gemakkelijke (erg lekkere, wel wat zware) ovenschotel die ik soms maak is witte bonen met tomatensaus en prei, met een topping van onder andere geklutste eieren. Heerlijk ook in Griekenland zijn de gigantes in een tomatensaus met vetogen van olie. Ah, bonen...breek me er de bek niet over open.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2010, 14:06:58 door karl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2010, 13:53:41 »
met vetogen van olie.

 ;D Ik heb me vroeger wel eens afgevraagd wat dat veto-gen toch was

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2010, 13:57:09 »
Mijn bonen blijven nooit lang hard. Ruim 8 uur weken in water en dan een uur koken in vers water. Werkt met zwarte, kidney- en kievitsbonen. Geen zout erbij tijdens het koken.
Linzen hoeven niet geweekt te worden. Die kook je zo in ongeveer een kwartier (of iets meer) gaar. Ook zonder zout tijdens het koken. Mijn favoriet zijn Puylinzen. Die zijn moeilijk verkrijgbaar, de echte althans. Ze zijn ook niet heel goedkoop, zelfs in Frankrijk niet.

Qua smaak merk ik weinig verschil tussen bonen uit blik of zelf gekookt. Bonen uit blik zijn met name makkelijk; blik open, afgieten en afspoelen en zo gelijk verder verwerken. Linzen uit blik heb ik alleen nog maar van die bruine kunnen vinden. Ik vind die ook niet vies, maar linzen kunnen beter.
Doperwten eet ik alleen uit de vriezer, want verse kan ik moeilijk vinden, ook in het seizoen. Uit blik of pot vind ik die niet zo lekker, smaakt zo raar zoet en muf en zacht.
De laatste keer dat ik tuinbonen at, zal best eens 20 jaar geleden kunnen zijn en toen vond ik ze niet lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #15 Gepost op: 04 december 2010, 19:16:26 »
Kreeg weer wat afgedankte kookboeken binnen (voer voor de culipolitie ;D) en daar stond een recept in dat vroeg om gedroogde haricot verts. Bestaat dat nog of doen ze er niet maar aan sinds de intrede van het vriezertijdperk?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2010, 19:53:38 »
Kreeg weer wat afgedankte kookboeken binnen (voer voor de culipolitie ;D) en daar stond een recept in dat vroeg om gedroogde haricot verts. Bestaat dat nog of doen ze er niet maar aan sinds de intrede van het vriezertijdperk?

Wauw heeft dat ooit bestaan? Het lijkt me echt gek. Zou het geen vertaalfout zijn? Zou denken dat dat spul ingezouten werd bewaard voordat er de vriezer was, net als snijbonen.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2010, 20:12:51 »
Ik gok ook op een vertaalfoutje. In welke taal is het origineel geschreven?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2010, 14:29:51 »
Heb ze nu niet hier, maar volgens mij is het uit het Engels vertaalt. Dat ik er niet eerder aan gedacht hebt. De hummus van erwtjes had ik wel kromme tenen bij ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Droge peulvruchten vs kant en klare variant
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari 2011, 14:31:08 »
Ik weet even genoeg. Bedankt voor de reacties allemaal. Toch ga ik het zelf bij geblikte bonen houden denk ik. Kost idd minder energie en dat vind ik toch ook wel een belangrijk iets om in de gaten te houden.