Vegatopia Forum

budgetgerechten

Bartonius

budgetgerechten
« Gepost op: 29 november 2010, 15:00:11 »
Hallo mensen, ik ben een arme student die graag lekker kookt (en vooral: lekker eet). Sinds ik op kamers woon - iets meer dan een half jaar nu - kook ik vegetarisch. Ik ben opgegroeid in een 'normaal' vlees-etersgezin, dus heb ik eigenlijk nooit veel vegetarische gerechten leren kennen. Tijd om daar verandering in te brengen, want nieuwe recepten koken vind ik sinds kort heel erg leuk!
Probleem is wel, dat ik haast geen inkomsten heb. De biologische winkel is te duur, en allerlei quorn/tofu/vleesvervangersproducten wegen ook aardig zwaar voor mij. Vandaar mijn vraag:

Weten jullie nog leuke, smakelijke, goedkope vegetarische recepten voor 1 a 2 personen?

Trouwens, ik woon ook in een studentenhuis. Dat betekent: geen oven, erg klein aanrecht en vaak stapels afwas van anderen...!
Ik kijk uit naar jullie suggesties!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Goedkoop en zonder vlees
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2010, 15:13:45 »
Hoi Bartonius,

welkom op het forum! In het cafe is ook een voorsteldraad waar je je kunt voorstellen.

Er is al veel geschreven over dit onderwerp:

Bijvoorbeeld hier of hier.

We hadden dit jaar ook een studentenspecial met tips .

Hier moet toch vast iets voor je bijzitten?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2010, 17:14:42 »
Een blok tofu is toch niet zo duur? Ik betaal volgens mij voor een pond ongeveer 1,50 euro. Verder ben ik fan van falafel. Zelfmaak is erg goedkoop. Kikkererwten weken, afgieten, pureren en kruiden met dat wat je lekker vindt, daar kleine balletjes van maken en die bakken. Superlekker.

Bartonius

« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2010, 17:24:39 »
Dank u voor uw snelle antwoord!!
@LL: Ik had al die fora nog niet gezien! Ik ga ze meteen doorspitten en mijzelf voorstellen. !
@Wombat: Waar koop jij dan tofu? En zelfmaak-falafel klinkt als een goed idee! Wat voor kruiden kan ik daarvoor gebruiken? (Ik ben een aardige 'noob' wat betreft koken :p)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2010, 19:00:09 »
Welkom Bartonius!
Er is een handige zoekoptie waarmee je diverse falafelrecepten kan vinden. Verder zijn linzen en bonen ook goedkope 'staples', voor stoofpotjes of zelfgemaakte burgers. Daar kun je hier ook aardig wat recepten van vinden hier.
Tofu is er in meerdere prijsklasse te krijgen. Heb je weleens bij de toko rondgekeken?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2010, 22:28:36 »
Ik koop de tofu altijd bij de Turk. Voor falafel kun je echt goed experimenteren, paprikapoeder, kerriepoeder, koriander, komijn, gewoon proberen wat je lekker vindt.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2010, 11:36:08 »
Als je echt goedkoop wilt: peulvruchten ipv vleesvervangers. Gedroogde peulvruchten zijn echt spotgoedkoop. Als je dat minder lekker vindt, kan je er ook zelf lekkere burgers van maken.
Verder zijn sojabrokjes (toko of biowinkel) volgens mij de goedkoopste vleesvervangers. Zelfs de biologische is vrij goedkoop, omdat je met zo'n zak van 3 euro een heleboel maaltijden kan maken. Niet zo lekker als duurdere vleesvervangers, maar voor een paar dagen per week is het goed te doen.

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2010, 13:33:24 »
Ik koop de tofu gewoon bij de supermarkt, meestal ligt het bij het groentenvak.
Lekkere burgers maken van peulvruchten vind ik lastig, of ze zijn gortdroog, of vallen uit elkaar. (Ik probeer ze dus ook niet heel veel te maken,en dus oefen ik het ook niet.).
Zo.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2010, 14:09:20 »
Lekkere burgers maken van peulvruchten vind ik lastig, of ze zijn gortdroog, of vallen uit elkaar.

2 peulvruchtenburgers die bij mij goed lukken:

Veggieburger (Relish)
1 blik kikkererwten
1 blikje mais
1 bosui, fijngesneden
1/2 paprika, fijngesneden
1 tl komijn
1 tl kerrie
100 gram paneermeel
2 el olijfolie
eventueel zout en peper

Kikkererwten en mais grof pureren. Bosui, specerijen en 4 eetlepels van het paneelmeel erdoor.
10 minuten laten staan om ze stevig te laten worden. Burgers vormen, door paneermeel draaien, bakken.

Beanballs (Veganomicon)
3 cups (720 ml) kidneybonen
2 el sojasaus
2 el tomatenpasta
2 el olijfolie
2 teentjes knoflook (of iets minder)
1/4 tl geraspte citroenschil
1/2 cup (240 ml) broodkruimels
1/4 cup (60 ml) tarwegluten (of gewoon volkoren meel, maar dan geloof ik wel meer)
1/2 tl oregano (gedroogd)
1/2 tl tijm (gedroogd)
olie om te bakken

Bonen beetje prakken, alles door elkaar kneden, eventjes laten staan, kleine balletjes/burgertjes van maken en bakken. Ik maak ze altijd zonder tarwegluten, en met volkoren meel, maar weet niet precies hoeveel meel ik gebruik, ik denk wel meer dan die 1/4 cup, misschien anderhalf of 2 keer zoveel?

Bartonius

« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2010, 17:28:24 »
Nog nooit geprobeerd burgers te maken, klinkt goed (en goedkoop ;p) .
Ik ga het eens proberen! woei. Ten eerste falafel. Morgen ofzo. Ik hou jullie wel ge-update
Al heel erg bedankt voor de ideeen, als je nog meer hebt twijfel niet!  ;D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2010, 19:36:26 »
Nog nooit geprobeerd burgers te maken, klinkt goed (en goedkoop ;p) .
Ik ga het eens proberen! woei. Ten eerste falafel. Morgen ofzo. Ik hou jullie wel ge-update
Al heel erg bedankt voor de ideeen, als je nog meer hebt twijfel niet!  ;D

Als ze niet zo stevig zijn: balletje maken, op bakpapier dat op een bordje ligt leggen, en 45 minuten in de vriezer. Zie ook: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9549-je-eigen-falafel-is-het-lekkerst
,,,,فلافل

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2010, 19:20:42 »
Als student had ik echt twee standaard hapjes voor als ik eeeeecht geen geld meer had: kikkererwten in pittige tomatensaus met rijst (kan er geen recept voor vinden, gewoon kikkererwten koken, blik tomaten erbij, veel indiase kruiden of wat je maar lekker vindt.) Zit alles in, en superlekker :) Ik at ook wel noedels met sperziebonen en worteltjes (wel verse, maar die groenten zijn bijna altijd goedkoop.) Met een gebakken eitje in reepjes, en dan soyasaus of andere saus, of in bouillon als een soort noodlesoup. Zolang je kruiden in huis hebt en wat standaard dingen kost het echt misschien een euro :) Curry met linzen oid of soep met witte bonen is ook echt te goedkoop, zeker als je gedroogde linzen of bonen koopt en ze zelf kookt. Groenten kopen die in de aanbieding zijn, euroshopper rijst en pasta, dan is het goed te doen :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 05 december 2010, 19:56:20 »
Spaghetti met tomatensaus en wortel-kappertjessalade met bijzondere Spaanse azijn.
,,,,فلافل

Offline Gabs

• 796
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2010, 17:36:50 »
@Wombat: Waar koop jij dan tofu?

Bij de chinese supermarkt hier in Maastricht is de tofu in ieder geval goedkoper dan bij de AH; ook de tauge en andere groentjes zijn goedkoper. Het is dus heel makkelijk een goedkope aziatische maaltijd, zoals noodlesoep of een curry te maken.

Succes!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2010, 04:26:39 »
Bij de chinese supermarkt hier in Maastricht is de tofu in ieder geval goedkoper dan bij de AH
Bij ons ook. Ik koop het alleen niet zo vaak, omdat ik niet weet hoe het zit met genetische manipulatie.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2010, 18:50:57 »
pasta gerechten zijn toh ook altijd erg populair in studentenhuizen? eindeloze variaties  ;) met pesto, tomatesaus etc etc.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Vegatopia

[Koken] Kruidige bloemkoolrijst met kidneybonen en tomaten-paprikasaus
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2017, 13:00:53 »
Kruidige bloemkoolrijst met kidneybonen en tomaten-paprikasaus

Bloemkoolrijst is kant en klaar te koop, maar het is zo simpel om zelf te maken. Gewoon een kwestie van de kool in delen in je keukenmachine of hakmolentje stoppen, even malen en klaar. het is beter voor het behoud van vitamines én voor je portemonnee, ook niet geheel onbelangrijk. Deze bonenschotel staat in tien minuten bij je op tafel en is een typisch budgetgerecht, maar dat heeft niemand door, zo fris en feestelijk oogt deze schotel.

Source: Kruidige bloemkoolrijst met kidneybonen en tomaten-paprikasaus