Er is al een topic over Frankrijk, maar ik vind dat de Franse hoofdstad wel zijn eigen plekje op het forum krijgt. Ik ben intussen ruim drie weken in Parijs en heb al een aantal (veggievriendelijke) restaurantjes geprobeerd. Een opsomming:
- Boca Mexa: een soort van afhaalmexicaan, maar je kan ook binnen eten (binnenhuisstijl: Maoz). Je kan er kiezen uit een burrito, 3 taco's, of enchilada. Daarbij komt standaard een koude groentemengeling, je kan zelf kiezen wat je precies wilt (sla, bonensmurrie, pepertjes, ...). Dan kan je kiezen voor kip, steak, cactus, of warme groenten. Vervolgens kan je nog cream cheese of een mengeling van geraspte kazen kiezen en je "saus" (huisgemaakte guacamole, salsa verde, salsa rojo en nog een paar andere). Dat kost dan 6,50 euro en het is echt véél eten. JUMM. Er is ook de mogelijkheid nog quesita's bij te bestellen voor 1 euro per stuk (geen aanrader, ze zijn heel gewoontjes) en drank is 1,90.
Hoe er te geraken: neem de metro naar Place Monge en wandel naar Rue Mouffetard. Bijna op het einde van de straat vind je Boca Mexa.
- Paradis du Fruit: een keten met ruime keuze aan salades, sapjes, frozen yogurt (zie verder), en een zelf samen te stellen bord (aanrader!!). Ik at er een zelf samengesteld bord met een slaatje, een gazpacho, geitenkaasballetjes en fetakaasflapjes. Daarbij kwam een lekkere vinaigrette en een kommetje gekookte groentjes (die waren itt de rest een beetje smakeloos). Ik was daarvoor geloof ik 14 euro kwijt. Een fijn restaurant voor een gezonde en uitgebreide hap, zelfs met een vleeseter (want veel keuze voor beide). Paradis du Fruit is op veel plaatsen in Parijs te vinden, zie website:
http://www.leparadisdufruit.fr/. Wij aten net naast de uitgang van metrohalte Bastille, een zeer leuk plekje met veel restaurantjs. Ga er zeker weer eens heen.
- MyBerry: een frozen yogurtbar. Concept komt vn, duh, de US overgewaaid en houdt in: frozen yogurt (bevroren yoghurt dus, lijkt op ijs, maar dan lichter en iets zuurder van smaak). Daarbovenop kan je verschillende toppings kiezen: verse stukjes mango, frambozen, blueberries, ... Maar ook "ongezonde", lekkere dingen als stukjes Oreo, Smarties, witte chocoladevlokken, ... Er is ook keuze uit verschillende sauzen, maar ik weet niet meer welke. In België is er nog geen enkele forzen yogurtplek, in Nederland (Amsterdam) wel, heb ik gezien. Ik vind het persoonlijk SUPERlekker.
Hoe er te geraken: neem de metro naar Hotel de ville. Het plekje is op Rue Vieille du Temple, ongeveer 5 minuutjes stappen van de metro.
- Go Freshly: een salade- en pastabar met een basis (salade, rijst of pasta) en verschillende toppings. Je hebt er o.a. gemarineerde paprika's, artisjok, aubergine, courgette. Ook avocadoschijfjes, tomatenchutney, enz zijn te verkrijgen. Je bent voor een slaatje met 3 toppings en dressing (ruime keuze) 6,80 euro kwijt. De pasta is een eurootje goedkoper.
Hoe er te geraken: metro Sentier, bij de uitgang van de metro vind je Rue Clery, die loop je uit en daar op de hoek ligt Go Freshly.