Vegatopia Forum

Mama, papa ik wil vegetariër worden

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Whut

Mama, papa ik wil vegetariër worden
« Gepost op: 22 november 2010, 15:40:04 »
Ik wil dus vegetariër worden, maar ik weet totaal niet hoe ik dat zou moeten vertellen aan mijn ouders. Ik heb in het verleden al vaker ik opwellingen vegetariër willen worden (Beugelbekkie was mijn idool  ;D ) en mijn ouders zagen dat ook als een fase, maar nu meen ik het serieus. Ik heb avonden 'vespild' om te kijken hoe ik de voedingstoffen uit vlees moet vervangen, dus ik ben goed op de hoogte.
Moet ik het gewoon een keer direct aanpakken, tijdend het eten o.i.d., vlees eten doe ik sowieso bijna nooit, dus dat kan ik ook niet afbouwen?
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 19:12:41 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2010, 15:58:42 »
Beugelbekkie hadden we nog niet op de lijst 'bekende vega's/vega's op tv'! (edit: ze blijkt al wel in dat topic te staan, maar het was lang geleden gepost.) Leuk ze dat je inspireert :)

Het komt vaak voor dat ouders het als een fase zien, en soms hebben ze gelijk. Maar op een gegeven moment (aangenomen dat je het blijft) zien ze wel dat het iets blijvends is. En als je al bijna geen vlees eet is de overgang niet zo groot. Zorgen jij en je ouders er wel voor dat je goed eet? Je zou eens met je vader of moeder (degene die kookt) kunnen kijken wat ze zouden kunnen maken zonder dat ze helemaal apart voor je moeten koken (bij b.v. pasta kun je de pastasaus apart doen, bij aardappelen/groente/vlees een vleesvervanger voor jou etc). Zij moeten zich een beetje aanpassen als je vegetarier wordt, maar je hun erbij helpt en het zo makkelijker maakt vinden ze het vast geen probleem.

Succes ermee!
« Laatst bewerkt op: 22 november 2010, 16:01:14 door Poek »

Whut

Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2010, 17:00:29 »
Aaargh, het antwoord was gewoon: Nee, het gaan niet werken. Dus ik ging veder 'overtuigen', maar het antwoord bleef gewoon de hele tijd: Nee, het gaat niet werken. Mijn vader is er helemaal niet zo op tegen, maar mijn moeder wel en zij blijft degene die kookt.
Dan ga ik maar gewoon weigeren vlees te eten...

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2010, 17:07:26 »
Vervelend, Whut! Heeft je moeder wat meer uitleg geven dat het niet ging werken? Heb je haar gevraagd naar wat nu precies haar bezwaren zijn?

Als ze het teveel werk vindt, kun je haar helpen met klaarmaken. Als ze het te lastig vindt met boodschappen doen, kun je zelf 1 keer in de week een aantal vleesvervangers kopen en die in de diepvriezer doen. Als ze het te duur vindt, kun je samen uitrekenen hoe je voor hetzelfde geld toch vegetarisch kunt eten. Als je het heel concreet maakt, kun je misschien wel door dat "het gaat niet werken" heen prikken. Het laat ook zien, dat je er goed over nagedacht hebt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2010, 17:33:48 »
Ik zou ook gewoon weigeren geen vlees te eten, maar dat kan positief of negatief uitpakken: of je moeder bindt in (want ze zal toch wel willen dat je gezond blijft en dat je dus goed eten krijgt), of niet en het wordt ruzie, en da's niet leuk natuurlijk. Maar als jij je constructief opstelt (met de tips van Sam), zal zij dat ook wel doen? En als je moeder echt lastig doet, het via je vader proberen?

Whut

Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2010, 17:45:55 »
Vervelend, Whut! Heeft je moeder wat meer uitleg geven dat het niet ging werken? Heb je haar gevraagd naar wat nu precies haar bezwaren zijn?

Als ze het teveel werk vindt, kun je haar helpen met klaarmaken.

Ik heb het meerdere malen gevraagd, maar ze zei gewoon simpelweg; 'Ja, zo ben jij niet, het werkt gewoon niet en jij doet het niet vanuit principes.' Dus ik ging legde uit dat ik het wel vanuit principes deed, maar dat geloofde ze niet.

Ze moet voor mij sowieso bijna altijd ander vlees klaar maken, aangezien ik alleen af en toe een hapje neem van een worstje aangezien dat het enige vlees is wat ik lust. 

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2010, 17:52:31 »
Ik zou ook gaan voor zelf je eigen vega-stuk klaarmaken, wat Sam zegt.
Is je moeder niet te porren voor een proefperiode van bijv. een maand? Dan kun jij jezelf bewijzen in die maand.
(En mocht je je niet bewijzen in die maand, dan heeft moeders toch gelijk  ;)  :P )
Goed dat je je alverdiept hebt, dat kun je ook mooi gebruiken in het gesprek om je moeder tot een proefperiode te verleiden.
Succes ermee!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Whut

Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2010, 18:02:32 »
Is je moeder niet te porren voor een proefperiode van bijv. een maand?

Ik vroeg; 'Mag het dan niet even proberen, een week ofzoiets?
Mam: 'Nee, het gaan niet werken.'   
Het lijkt haar vaste zinnetje wel, ik probeer het wel bij mijn vader aangezien die er toch zeer positief tegenover staat, misschien kan hij op mijn moeder in praten.

Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2010, 23:05:40 »
Ik zou ook gewoon weigeren geen vlees te eten

Wat? :o
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2010, 23:50:08 »
Ik zou ook gewoon weigeren geen vlees te eten

Wat? :o

No nay never no more will I eat meat!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2010, 07:55:45 »
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je moeder niet snapt is dat als ze steeds harder roept dat het niet gaat werken, dat je dan juist vastbeslotener gaat worden. En het is toch geen probleem als je het niet vanuit principes doet? Ik zie niet in waarom je principes moet hebben om geen dode dieren te willen eten.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2010, 09:17:13 »
Ik zou ook gewoon weigeren geen vlees te eten

Wat? :o

No nay never no more will I eat meat!
- en - wordt +
Denk dat hij dat bedoelt...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2010, 10:03:39 »
- en - wordt +
Denk dat hij dat bedoelt...

Maar hoe zit het dan met de wild rover, wel of niet?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2010, 11:30:29 »
Ik mocht het eerst ook niet. Totdat mijn moeder zag dat ik doodgewoon vlees bleef weigeren.
Ik heb in het begin dan ook vooresteld  dag in de week vegetarisch te doen (ondertussen at ik alleen nog vlees als het ergens in verwerkt zat) en dat werktte. Uiteindelijk zag mijn moeder dat het geen fase was en zei ze dat het mocht als ik 18 werd.

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2010, 19:19:23 »
Ik heb het meerdere malen gevraagd, maar ze zei gewoon simpelweg; 'Ja, zo ben jij niet, het werkt gewoon niet en jij doet het niet vanuit principes.' Dus ik ging legde uit dat ik het wel vanuit principes deed, maar dat geloofde ze niet.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Afgezien van dat ik het vreemd vind dat je moeder zo halsstarrig blijft, vind ik het gewoon ronduit vreemd dat zij blijkbaar jouw identiteit en motieven bepaald.
Ik zou voorstellen dat je jouw eigen vegetarische burger bakt, of zelf bonen of linzen kookt voor erbij. Niet echt een droom vegetarische maaltijd, maar als het je echt tegen staat. Verder kun je haar buiten het diner om eens vragen om mee te kijken naar de informatie die je hebt verzameld over vegetarisch eten. Als jij weigert vlees te eten en dit niet vervangt door bonen, zuivel, eieren, veggie burgers e.d., ga je problemen krijgen met je ijzer en B12. Lijkt me dat je moeder dat geen fijn idee vindt.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2010, 19:28:34 »
- en - wordt +
Denk dat hij dat bedoelt...

Maar hoe zit het dan met de wild rover, wel of niet?
???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2010, 02:26:33 »
Ai, je kent je klassiekers niet...

Linkje.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2010, 16:41:11 »
Ik zou het weer anders aanpakken. Geef aan dat je hebt uitgezocht hoe het zit met voedingsmiddelen en dat je nu te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt omdat je toch al eigenlijk geen vlees eet. Vraag of je tijdens de makkelijke maaltijden (dus aardappelen/groente/vlees) een vleesvervanger mag en of bijvoorbeeld het gehakt van de pasta vervangen kan worden door nepgehakt. Vervolgens zelf recepten zoeken die sowieso vegetarisch zijn, zoals bijvoorbeeld spinazie met kaas en ei. Laat op die manier zien dat je het serieus neemt en laat vooral duidelijk merken dat je nu eigenlijk gezonder eet. Ook ouders moeten zich aanpassen (mijn moeder begrijpt nog steeds niet dat spaghetti heel makkelijk vegetarisch te maken is door het gehakt pas toe te voegen als ik heb opgeschept  ::))
Succes ermee!
Hoor wie klopt daar kinders???

Whut

Re:Mama, papa ik wil vegetariër worden.
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2010, 20:28:02 »
Ik heb het meerdere malen gevraagd, maar ze zei gewoon simpelweg; 'Ja, zo ben jij niet, het werkt gewoon niet en jij doet het niet vanuit principes.' Dus ik ging legde uit dat ik het wel vanuit principes deed, maar dat geloofde ze niet.

Mag ik vragen hoe oud je bent?
...

Ik ben op het moment 14 en ik heb vaak niet de mogelijkheid gehad ommijn eigen keuze's te maken omdat ze gewoon erg beschermend is. Maar om iedereen even op de hoogte te stellen: Ik heb het met mijn vader besproken en die heeft weer met mijn moeder gepraat, daarna heb ik nog even een gesprek met haar gehad en nu ga ik dus veggie door het leven  :thumbsup:.