Leuk, al die verschillende koop-, plan- en eetgewoonten!
Ik koop meestal vrijdagavond of zaterdagochtend in. In de supermarkt (afwisselend Rewe, Netto, Lidl, Aldi en Kaufland, die alle hun sterke en minder sterke kanten hebben) kijk ik eerst welke groente er het best uitziet en een leuk prijsje heeft. Die gooi ik in de winkelwagen en bedenk wat ik er mee kan maken en wat ik verder nodig zou hebben. Dan een gang langs de rijst, pasta, meel, bonen, dat soort werk. Volgende stop: zuivel. Melk, karnemelk, eieren, kaas, brie, boter. En dan het knabbelwerk, frisdrank en wijn. Vaak gevolgd door een bezoek aan de Turk (yoghurt, kruiden, pepertjes, puntpaprika, olijven, bulgur, Turks brood) en/of de toko (rijst, specerijen, sojasaus, mie, tofu, tempeh). Dan is de koelkast hutjemutje vol - en meestal aan het eind van de week ook weer leeg.
Maandagavond heb ik koorrepetitie, dan eet ik op mijn werk (soep, biryani, iets dat ik op zondagavond kan voorbereiden en op het werk snel kan koken). Als K. 's avonds vrij heeft of niet al te lang repetitie, eten we samen (soms om zes uur, soms ook pas om negen uur). Als ik alleen moet eten, wordt het of iets simpels of iets experimenteels (en graag ook iets met ingrediënten waar K. niet van houdt, zoals uien, spinazie, aubergine, andijvie, champignons, boerenkool). En in het weekend brunchen we - als het even kan - uitgebreid.
Plannen doe ik dus niet, ik laat me leiden door wat er verkrijgbaar is en probeer daarmee iets leuks in elkaar te knutselen. Wel heb ik 's avonds vaak het gevoel 'vanavond iets uit de oven' of 'pasta!' of 'Indiaas'. En dat wordt het dan ook.