Oei.... Ik kan niet helemaal voor me zien hoeveel je nu precies eet, maar het klinkt als veel te weinig.
Afvallen is natuurlijk erg fijn als je lichaam zwaarder is dan goed is, maar niet op deze manier! Afvallen moet
nooit ten koste van je gezondheid gaan, en volgens mij is dat nu wel echt het geval. Je slap voelen is een duidelijk teken van dat je niet genoeg of niet de juiste dingen eet.
Zoals we in Nederland de Schijf van Vijf kennen, als richtlijn voor wat je op een dag moet eten, bestaan er ook richtlijnen die aangepast zijn op veganisten, zoals de Vegan Food Pyramide.
Daarin staat dat je per dag moet eten:
- 6 tot 11 porties graan en graanproducten, zoals brood, pasta, rijst, cereals. Volkoren is het beste. (6 en 11 verschilt nogal natuurlijk, en dat hangt af van je geslacht en hoeveel je beweegt. Ik denk dat je kan uitgaan van 6, tenzij je heel veel sport)
- Minstens 3 porties groente. Het is verstandig als daar regelmatig groene bladgroente bij zit, en ook af en toe rauwe groente.
- 2 tot 3 porties eiwitrijke producten, zoals linzen, andere peulvruchten, tofu, vleesvervangers, sojamelk en sojayoghurt. Je kan bijvoorbeeld bij je ontbijt en lunch een glas sojamelk drinken, bij je avondeten tofu, vleesvervanger of peulvruchten maken, en als tussendoortje een kommetje sojayoghurt eten.
- Minstens 2 porties fruit
Daarnaast zijn er een aantal voedingsstoffen die je niet altijd automatisch genoeg binnenkrijgt, dus waar je op moet letten:
- Vitamine B12: Dit moet je echt nemen, maar dat had ik hierboven al uitgelegd.
- Vitamine D: in de zomer zorgen dat je regelmatig met blote huid in de zon komt. In de winter neem je in Nederland geen vitamine D op uit zonlicht (de zon is dan niet fel genoeg) en dus moet je het doen met de voorraad die je in de zomer hebt opgebouwd. Ben je in de zomer niet erg veel in de zon geweest, dan is het verstandig om in de winter vitamine D te slikken.
- omega3: elke dag 1 theelepel lijnzaadolie of gebroken lijnzaad nemen (niet verhitten!), bijvoorbeeld door een salade of door je sojayoghurt. Een supplement kan ook.
- Calcium: het is verstandig om, als je sojamelk of -yoghurt gebruikt, eentje te nemen waar calcium aan toegevoegd zit. Daarnaast is het wijs om regelmatig amandel, boerenkool, broccoli en peulvruchten te eten. Een supplement kan ook.
Het lijkt mij echt verstandig om te proberen die richtlijnen te volgen.
Het is ook verstandig om een handje noten te eten, bijvoorbeeld als tussendoortje, of wat noten of zaden (bijvoorbeeld zonnebloempitten, sesamzaad, pompoenpitten) door je avondeten doen.
Het lijkt nu misschien wat overweldigend, dus ik zou met de belangrijkste stappen beginnen:
- vleesvervangers of peulvruchten bij de avondmaaltijd. In supermarkten heb je genoeg veganistische vleesvervangers, en in biologische winkels heb je er nog veel meer. Hier kan je zien welke vleesvervangers veganistisch zijn:
http://veganisme.org/wiki/index.php/Vleesvervangers- Sojamelk of sojayoghurt, bij ontbijt, lunch of tussendoor.
- Meer groente bij je avondeten, en fruit bij je ontbijt, lunch of tussendoor.
- Een B12-supplement zoeken, of de multivitamine Veg1 (speciaal gemaakt voor veganisten, bevat oa. B12 en D. Oa te bestellen bij
http://www.vega-life.nl/webshop