Vegatopia Forum

Lekkere tomaatjes?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rosavdl

Lekkere tomaatjes?
« Gepost op: 04 november 2010, 08:49:33 »
Hoi,

Ik ben een liefhebber van smaakvol eten met lekkere verse ingrediënten. Ik merk alleen dat deze steeds moeilijker te vinden zijn. Tomaten bijvoorbeeld, bij mijn supermarkt (AH) stelt het mij keer op keer weer teleur. Zelf de 'exclusieve' Excelent tomaatjes.

Hebben jullie goede alternatieven? Het liefst uit Nederland natuurlijk en met smaak!

Groetjes,
Rosa

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2010, 09:24:39 »
Biologische winkel of goede groentezaak.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2010, 09:41:59 »
Smaakvolle tomaten uit Nederland. In november ::)
Ik zou zeggen: offer minstens één van je wensen op. Haal ze uit blik, of wacht tot het weer tomatenseizoen is.
This is between me and the vegetable!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2010, 10:50:19 »
Dat is een punt. Bij tomaten is het verschil in smaak tussen "de tijd gekregen hebben" zo ongeveer het grootst van alle groenten en fruit, weet ik uit eigen ervaring.
Veel mensen maken ook de fout tomaten in de ijskast te bewaren. Zelfs de lekkerste tomaat breng je daarmee om. Als je tomaten hebt gekocht is het qua bewaren altijd heel verstandig het kroontje te verwijderen. Daar begint de schimmelvorming namelijk bij een gave tomaat.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2010, 13:06:14 »
Honingtomaatjes! Te koop op de markt, wel aardig aan de prijs.

Verder zou je kunnen overwegen de best smakende tomaat iets in te laten drogen in de oven om ze zo verder te verwerken.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2010, 19:14:42 »
Bij Aldi en Lidl hebben ze kleinere maat trostomaat. (Weet eerlijk gezegd niet uit welk land.) Buiten de koelkast bewaard, vind ik die prima smaken. De takjes geuren heerlijk naar tomatenplant, ook nu in november.

Net even gespiekt, het bakje van vandaag komt uit Nederland. Ook niet echt goed, want vast glastuinbouw nu.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2010, 00:31:34 »
Volgens de Groente- en Fruitkalender van Milieu Centraal zijn tomaten die nu verkrijgbaar zijn niet zo heel slecht voor het milieu. Die uit Spanje, Israel en Senegal krijgen energielabel B, die uit NL energielabel C.

http://groentefruit.milieucentraal.nl/Groente-en-Fruit-Kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier


Een rondje door het hele jaar levert op dat tomaten altijd energielabel B of C krijgen, het C-label is altijd van toepassing op Nederlandse tomaten.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2010, 00:35:21 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2010, 16:31:16 »
Misschien niet slecht voor het milieu maar wel voor je smaakpapillen, tomaten in de winter. Begin november zijn ze eventueel nog te roosteren in de oven, maar dan houdt het voor een heeeeeeeele tijd toch wel weer op. Maar ik heb al wel weer de 1e aardperen gezien!
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2010, 16:38:42 »
roma tomaten bevallen mij goed. Zijn vaak goed rood gekleurd en mooi van smaak. Je kunt ze ook goed ontvellen en dan verwerken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2010, 17:43:46 »
Ik zou het ook niet doen, tomaten in november. Ze smaken dan echt wateriger, zelfs als je kleine kerstomaatjes neemt.
Tomaten koop je gewoon het beste in het seizoen, als de zon het hoogst staat en het warm is (of zou moeten zijn). Koop dan veel in en conserveer ze voor de koude seizoenen. Maak er saus van en doe het in pot of droog ze in de oven of voedseldroger. Je kan met gedroogde variant ze helemaal drogen, of eventueel half en ze dan ook in olie inleggen. Ik vind gedroogde tomaten lekkerder dan gewone rauwe. Zongedroogd is in Nederland zelf niet mogelijk; te weinig warmte en zonkracht.
De ketchup van Maartje van de Underground Boerenmarkt was echt ook geweldig lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2010, 20:13:48 »
Het hangt ervan af, wat je ermee wil doen - voor en saus zijn blik-tomaatjes - in deze deel van de werel - bijna altijd de betere keuze, en an graag naar 'San Marzano' kijken. Bij de Deka (of Deen ?) zijn kleine doosjes met tomaatjes van verschillende kleuren, ook bij e natuurwinkel zijn deze soms, die zijn n beetje beter als de standard-keuze van de AH en zo.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2011, 12:21:31 »
Toen ik het laatste keer in Brussel was, heb ik daar, bij de Carrefour HEEEEL lekkere Coeur de Boeuf tomaaten gekregen. (En in de aktuele DELICIOUS magazine was er en interview mit een italiaanse shop/winkel/zoiets (Haarlemmerstraat in Amsterdam) waarin het ook over lekkere tomaatjes ging, het was helaas niet duidelijk of zij die ook verkopen ?) Zijn die hier in NL ergens verkrijgbar, nu, dat het in Italie misschien Saison is ?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2011, 12:33:32 »
Ik heb coeur de boeuf tomaten een keer bij de natuurwinkel gezien, maar dat was vorig jaar. Ze zijn dus wel verkrijgbaar in A'dam, ik zou het bij de betere groenteturk en marktkraam en natuurwinkels/noordermarkt proberen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2011, 19:12:37 »
Coeur de Boeuf zaadjes zijn heel makkelijk en vaak nog vrijwel gratis (nationaleproeftuin.nl) te regelen, dus zolang je een grote pot hebt, wat tuinaarde en een gieter kun je gewoon je eigen lekkere tomaten kweken. In augustus een paar liter saus maken en je eet de hele winter lekkere tomaten ;)

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2011, 20:41:17 »
Veel zaadhandelaren hebben ook Coeur de Boeuf. Google maar even.

Maar - wellicht ten overvloede - als je dit jaar nog wil oogsten moet je verschrikkelijk haasten en hard duimen.
Normaal zaai ik tomaten binnen in maart en dan gaan ze in mei naar buiten. (helaas heb ik geen kas).

Succes!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2011, 22:41:39 »
Het is me vorig jaar ook nog gelukt tomaatjes te krijgen (het was wel al in september voor ze rood werden). Ik denk dat ik op zijn vroegst rond deze tijd begonnen ben. Dat was met zo'n plastic kasje van de appiej.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2011, 11:19:02 »
Leuke site, Basje www.denationaleproeftuin.nl
Heb je er al eens gebruik van gemaakt?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere tomaatjes?
« Reactie #17 Gepost op: 08 juni 2011, 19:16:06 »
Ja, ik heb al een paar keer dingen geruild en ook een paar keer gewoon gekocht, toen ik zelf nog niet veel te ruilen had. Vaak zijn het mensen die gewoon uit hun eigen tuin wat verkopen en dus voor 20 cent per zakje echt hele leuke en onbekende soorten verkopen. Tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee gehad, leuke mensen ontmoet en een aantal bijzondere groentes en planten aan over gehouden.