Vegatopia Forum

Slow Cooker

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Slow Cooker
« Gepost op: 25 oktober 2010, 17:07:42 »
Ik heb voor mijn verjaardag een Slow Cooker (http://www.bijzondermooi.nl/Slow-cooker-p-307.html?gclid=CIyxj6ql7qQCFUSGDgodpisX1A) cadeau gekregen.

Heeft iemand er ervaring mee? Wat kan ik ermee? Wat zijn de voordelen?

Offline koekje

• 2.503
Re:Slow Cooker
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2010, 17:22:37 »
Da's een schattige bloempot. Lijkt op een combinatie tussen een römertopf en een tajine. Ik denk dat je er gerechten mee kunt maken die je anders in de Romeinse of Marokkaanse bloempot doet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Gabs

• 796
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2010, 17:29:33 »
Ja, volgens mij is het een moderne versie van een tajine.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2010, 17:55:20 »
Ik heb de slowcooker gevuld met winterpeen, bleekselderij, ui, prei en knoflook. Een scheutje rode wijn, wat water en ras el hanout erbij. En dan nu anderhalf uur in de oven... spannend!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:52:47 »
En? En? En?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Gabs

• 796
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2010, 17:35:39 »
De groentjes waren lekker zacht en gaar, vooral de geur die eruit kwam, als je de deksel eraf haalde, was erg lekker. Ik had alleen wat te veel vocht toegevoegd, er komt namelijk ook vocht vrij uit de groenten. Ik ben er nog niet uit of dit beter is dan alle andere manieren om groenten gaar te krijgen... Misschien dat het voornamelijk veel voordelen biedt bij het bereiden van stoofvlees oid.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:15:05 »
Interessant apparaat, maar de kooktijden vind ik wel lang. Zijn je groenten nog lekker als ze anderhalf uur gekookt hebben? En hoe zit het dan met vitamine gehalte enzo? In de tajine is de meeste groente na een minuut of 15 wel goed, ik vind anderhalf uur dan wel heel erg lang, zelfs in een slowcooker? Of gaat het echt op hele lage temperaturen? Mijn oven kan instellen op 50 of 100 graden, niets er tussenin, maar als je het boven 100 graden doet, gaat het vocht in de cooker alweer koken toch? Welke temperatuur heb je gebruikt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

• 796
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2010, 18:10:29 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook maar iets heb geprobeerd. De groenten waren nog lekker, geen prut, wat vitamines betreft, geen idee... moeilijk te checken, he. Het kookt natuurlijk vrij langzaam en de warmte is indirect, behalve als er vocht bij zit, heb ik ontdekt, dan gaat het gewoon koken. Na een uur waren ze goed, dus heb ik het eruit gehaald.

Ik ga me eens verdiepen in de Romer topf, daar heeft het toch het meeste van weg.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:56:39 »
Het lijkt op stomen. Dat heb ik ook wel gedaan. De groentes waren inderdaad erg lekker. Maar tegenwoordig doe ik het met de magnetron. In een gesloten bakje zonder water(!) doen en bijvoorbeeld wortels 4 minuten op vol vermogen. Daarna warm houden onder een dekbed of zoals ik heb een moderne hooikist. Minstens een half uur. Daarna heb je wortels die je nog nooit zo lekker gegeten hebt. En dat is echt zo. Het enige is dat je moet uitvinden hoe lang iets moet nagaren. Wortels een half uur, maar broccoli bijvoorbeeld maar een kwartier. De smaak is echt geweldig.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

• 796
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:05:03 »
Oh, dat klinkt ook interessant!

Offline ~Bianca~

• **
  • 31
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2010, 18:29:23 »
In een gesloten bakje zonder water(!) doen en bijvoorbeeld wortels 4 minuten op vol vermogen.

En de deksel blijft gewoon op het bakje zitten? Ik ben bang dat hij er dan af zou springen.. Of heb je er een speciaal bakje voor?