Vegatopia Forum

Simpele lunchgerechtjes om mee te nemen

Offline wenche

• **
  • 27
Simpele lunchgerechtjes om mee te nemen
« Gepost op: 15 oktober 2010, 09:22:33 »
Ik ben opzoek naar simpele lunchgerechtjes om mee te nemen naar het werk... We hebben de mogelijkheid tot opwarmen met een magnetron (heleaas geen combi).
Dus moet het of koud, of te verwarmen in de magnetron zijn (tosti's ed vallen dus af)

Wie o wie kan mij helpen aan lekkere, simpele, snel te maken receptjes

Offline chinoiseries

• 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Simpele lunchgerechtjes om mee te nemen
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2010, 11:20:28 »
Aangezien ik het verafschuw om dagelijks boterhammen mee te nemen, neem ik meestal een maaltijdsalade (taboulleh-achtige dingen en koude pasta- of sobanoedelsalades) of een zelfgemaakt geblend soepje (bijv. tomaten-, prei-, broccoli- of pastinaaksoep) in een thermoskan mee naar werk. Met een magnetron zou je bijvoorbeeld ook pasta's met saus mee kunnen nemen?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2010, 15:49:07 »
Misschien staat hier iets tussen voor je?
Ik heb met hetzelfde dilemma geworsteld. En nog steeds weleens.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:42:44 »
krijg je nu geen bobo's met liefde mee lelle  :P Boterhammetjes die vriendje smeert smaken meestal een stuk beter om onverklaarbare redenen..

(of zo het dat lieve briefje erbij zijn dat het hem doet?)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:49:25 »
Als variatie op de thermosfles kan je bij menig (Aziatische) toko vaak van die (ijzeren) bakjes halen om te stapelen. Als je er je warme eten in doet, blijft dat ook wel even warm. Het lijkt me wel wat om dan je hongerige collega's de ogen uit te prikken met een lekkere home cooked maaltijd met verschillende onderdelen en bijgerechtjes.
Zo kan je in 1 bakje curry doen, rijst in de andere, bakje met rauwkost, bakje met soep (kan natuurlijk ook in de thermosfles), bakje met brood om erbij te eten, etc. Zelf nog een vork, lepel en servet meenemen en je kan lekker tafelen op de arbeid.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:34:02 »
krijg je nu geen bobo's met liefde mee lelle  :P Boterhammetjes die vriendje smeert smaken meestal een stuk beter om onverklaarbare redenen..

Haha, nou ik heb alleen zijn bametjes nog gesmeerd, dus dat gaat niet op. Doe ik het briefje er volgende keer wel bij.
Maakt niet uit wie het smeert, brood blijft een naar iets om mee te nemen.

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2010, 00:15:22 »
krijg je nu geen bobo's met liefde mee lelle  :P Boterhammetjes die vriendje smeert smaken meestal een stuk beter om onverklaarbare redenen..

Haha, nou ik heb alleen zijn bametjes nog gesmeerd, dus dat gaat niet op. Doe ik het briefje er volgende keer wel bij.
Maakt niet uit wie het smeert, brood blijft een naar iets om mee te nemen.

Mee eens. En S. voor mij bammetjes zou smeren, dan zit daar vast alleen maar pindakaas op  :-(

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:49:08 »
Wat ik pas geleden ontdekt heb en nu regelmatig mee neem: sojayoghurt met havervlokken, gebroken lijnzaad en gehakte amandelen.
Ik doe het in zo'n dopjesbeker (geen idee hoe zoiets officieel heet, van die bekers die schoolkinderen vaak gebruiken, met een deksel die je erop draait), en doe dan eerst de sojayoghurt erin, en er bovenop de rest. Een paar minuten voor ik wil eten, roer ik de vlokken en nootjes pas door de sojayoghurt. Op die manier is het niet al uren geweekt, en dus niet zo klef. Erg handige en lekkere maaltijd.
En voor dingen waar ik geen pauze heb om te gaan eten, neem ik ook vaak zo'n beker mee met alleen sojayoghurt en gehakte amandelen, aangelengd met wat sojamelk. Daar drink ik dan van, waardoor ik zonder echt iets te hoeven eten, en toch energie heb. Eten is niet in elke situatie gepast, drinken is veel minder snel een probleem. En door die nootjes erin, geeft het toch aardig wat voeding.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:59:21 »
Ken je de blog Vegan Lunchbox? Van een moeder die laat zien wat ze haar kinderen mee geeft in hun lunchbox. Erg leuk.
http://www.veganlunchbox.com/
En hier zijn nog meer lunchbox-ideeën:
http://www.laptoplunches.com/bento-menus/

Of die laatste link allemaal vegetarisch zijn, weet ik niet. Ik ben alleen vegetarische tegengekomen, maar heb maar een deel bekeken. Het is in ieder geval handig als inspiratie, met leuke foto's.

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:18:24 »
Wat ik pas geleden ontdekt heb en nu regelmatig mee neem: sojayoghurt met havervlokken, gebroken lijnzaad en gehakte amandelen.
Ik doe het in zo'n dopjesbeker (geen idee hoe zoiets officieel heet, van die bekers die schoolkinderen vaak gebruiken, met een deksel die je erop draait), en doe dan eerst de sojayoghurt erin, en er bovenop de rest. Een paar minuten voor ik wil eten, roer ik de vlokken en nootjes pas door de sojayoghurt. Op die manier is het niet al uren geweekt, en dus niet zo klef. Erg handige en lekkere maaltijd.
En voor dingen waar ik geen pauze heb om te gaan eten, neem ik ook vaak zo'n beker mee met alleen sojayoghurt en gehakte amandelen, aangelengd met wat sojamelk. Daar drink ik dan van, waardoor ik zonder echt iets te hoeven eten, en toch energie heb. Eten is niet in elke situatie gepast, drinken is veel minder snel een probleem. En door die nootjes erin, geeft het toch aardig wat voeding.

Hee, da's een goed idee, zo'n beker! Gelukkig heb ik op werk een koelkast, daar kan het dan gerust in :) Bedankt voor de tip!

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2010, 16:36:29 »
Als het wat meer werk mag zijn, ik maak regelmatig een soort 'samosas', niet gefrituurd maar gekookt.  Eigenlijk een soort pastijtje met linzenpuree of humus erin.  Lekker en compact genoeg om mee te nemen, en kruimelt niet zo als brood.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:38:23 »
Oh ja, nu je het zegt, ik was het zelf ook alweer vergeten: ik maakte vroeger wel vaker een soort van vegetarische worstenbroodjes om mee te nemen. Bladerdeeg vullen met een lekker mengsel van vega-gehakt en kruiden (beetje varieren) en dan even afbakken. Is koud ook erg lekker.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2010, 22:10:11 »
Als het wat meer werk mag zijn, ik maak regelmatig een soort 'samosas', niet gefrituurd maar gekookt.  Eigenlijk een soort pastijtje met linzenpuree of humus erin.  Lekker en compact genoeg om mee te nemen, en kruimelt niet zo als brood.
Gekookte samosa?
Ik kan me het niet helemaal voorstellen, maar ik hou van samosa en zou graag zonder frituren kunnen.
Wil je je recept delen met ons?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:24:25 »
Die zou je van soezendeeg of een wontonvelletje wat je kunt koken (dat kan met sommige soorten) kunnen maken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline wenche

• **
  • 27
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:13:26 »
Vandaag voor lunch, door gebrek aan tijd.... Een donker volkoren boterham met peperpasta, brie, komkommer een een snufje peper/zout... Een aantal gekraakte walnoten en een appeltje met iets citroensap...

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:14:03 »
Pannekoeken!

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2010, 12:27:22 »
Een wrap met 'restjes' van je avond eten (bijv tomatensaus en kaas)?
(de losse onderdelen of de gehele wrap kun je zo in de magnetron schuiven..)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2010, 12:32:26 »
Kijk uit met de combi wraps-saus-tijd. Het wordt een ontzettend kledderige bende, weet ik toevallig.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:27:45 »
Kijk uit met de combi wraps-saus-tijd. Het wordt een ontzettend kledderige bende, weet ik toevallig.

Maar als je een slablaadje tussen wrap en vulling doet, scheelt dat al weer wat.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2010, 20:29:11 »
Dat waag ik te betwijfelen, tenzij je sla waterdicht en kurkdroog is.
This is between me and the vegetable!