Vegatopia Forum

Prei!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2010, 15:41:12 »
prie boert altijd zo op... of is dat gewoon omdat ik het dan verkeerd klaarmaak ? prei ergens door, ( zomaar 1 preitje ) door de soep of door iets roerbakkerigs, dat vindt ik nog wel te doen. maar gewoon zo prei als groente niet echt een succes... te heftig... eigenlijk nog wel heftiger als een ui, maar dat zal wel aan mij liggen denk ik ?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2010, 13:18:49 »
Preispaghetti.
Overlangs in dunne reepjes snijden en met bijvoorbeeld wortelreepjes bereiden in tomatensaus.

Waarom is het eigenlijk preidag?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #22 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:28:19 »
Waarom is het eigenlijk preidag?

Het was preidag.
Omdat prei een ondergewaardeerde groente is
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:43:23 »
Hoezo ondergewaardeerd dan? Het wordt toch enorm veel gekocht en gebruikt? Denk dat ik het na tomaten en uien wel zo'n beetje het meest in huis heb.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:00:07 »
Hoezo ondergewaardeerd dan? Het wordt toch enorm veel gekocht en gebruikt? Denk dat ik het na tomaten en uien wel zo'n beetje het meest in huis heb.

Ja maar altijd door iets bv pastasaus. Zelden op zich!
,,,,فلافل

Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2010, 23:02:12 »
Zelden op zich!

En terecht. Zonder sauzen, of hulpmiddelen als pasta, is het echt niet eetbaar te krijgen. Veredelde, per abuis boven de grond uitstekende ui. Of eigenlijk eet ik misschien nog liever ui 'op zich', maar dat heb ik nog nooit geprobeerd, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat zonder dwangmiddelen ooit gebeuren gaat.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:25:24 »
Ui is net zo'n ondergewaardeerde groente. Ik zeg, a.s. vrijdag=uidag  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2010, 12:22:00 »
Rauw door een ovenschotel met laagjes aardappel en kaas vind ik prei erg lekker, net als in allerlei soepen en sauzen, en in quiche. Maar gekookte prei als groente vind ik een gruwel, echt niet te eten. Ik vind het jammer dat mensen hun oordeel over prei soms baseren op die aanvaring met gekookte prei in hun jeugd, want er zijn lekkere dingen mee te maken.

Nog een ondergewaardeerde groente die je ook niet zomaar gekookt uit het water op je bord moet gooien: krootjes (rode bietjes). Zijn heerlijke dingen mee te maken, maar niet zomaar als kwak gekookte groente op je bord.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2010, 12:36:20 »
Gekookte (niet tot snot uiteraard) prei met klein scheutje azijn en fijn gesneden tomaat is toch best te pruimen? Prei met kerriesausje vind ik ook best lekker. Vriendje heeft het ook niet zo op prei als zelfstandige groente.

Bietjes lenen zich prima voor soep. Ik heb over het algemeen weinig problemen met groente. De ene smaak spreekt me wel meer aan dan de andere, maar ik weet zo 1 2 3 geen groente die ik niet lust.

Kunnen we niet iedere vrijdag of bijv. iedere eerste/laatste vrijdag van de maand uitroepen tot ondergewaardeerde-groente-dag met iedere keer een ander soort ondergewaardeerde groente?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:23:38 »
Kunnen we niet iedere vrijdag of bijv. iedere eerste/laatste vrijdag van de maand uitroepen tot ondergewaardeerde-groente-dag met iedere keer een ander soort ondergewaardeerde groente?

Ja! En dan kijken met wat voor originele en lekkere toepassingen ervan we wel niet kunnen komen! Een keer per week lijkt me alleen wat vaak - elke laatste vrijdag van de maand doen?

Ik weet zo geen specifieke ondergewaardeerde groente, maar vind wel dat veel studenten groenten onderwaarderen: 'pompoensoep? dat heb ik nog nooit gehad', 'wat is dat? o, zelfgemaakte paddestoelenpesto? Doe mij maar de pesto uit een potje (maar nog liever gewoon kruidenboter)' 'wat is dat? venkel? nee, daar heb ik nog nooit van gehoord?' 'o, je bent vegetarier, nou, hier een grote pan pasta waar wel 1 hele paprika in verwerkt is' (nee hoor, ik ben hier niet mijn frustraties aan het uiten :P)

Vegatopia

[Koken] Preistamppot met kampersteur
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2017, 13:01:10 »
Preistamppot met kampersteur

Kampersteur, geen vissoort maar een gerecht van eieren in mosterdsaus, aten we vroeger regelmatig bij ons thuis, samen met een lekkere stamppot prei. Het is echt een budgetgerecht, mijn moeder noemde het vroeger dan ook armeluiseten. Wij waren er als kinderen gék op en ook ik maak dit winterse gerecht nog regelmatig. In de maand januari waarin we het doorgaans wat zuiniger aan doen, is dit natuurlijk een ideaal gerecht.

Source: Preistamppot met kampersteur