Dank je
en natuurlijk:
Net-echt-kip variant 1
1 pak tofuvellen ( die lange strengen zijn nog beter vanwege het formaat en omdat ze niet zo snel versplinteren)
700 ml kokende bouillon van blokjes ( Je kunt elke smaak nemen, ik gebruik vega kippenbouillon en soms shitake)
1 ei of water om te paneren
bloem
kipkruiden
Doe de vellen/strengen in een lage ovenschaal en schenk de bouillon erover heen. Laat dit minimaal 15 minuten maar het liefst een uur weken. Knijp de vellen heel goed uit en leg ze op de snijplank. Neem een vel en rol het heel strak op( vouwen mag ook als je ze liever iets platter hebt). Rol er dan nieuw vel om heen en herhaal dit tot het pakketje zo dik is al je wilt.Het laatste vel rol je overdwars zodat het pakketje dicht zit. Maak nu de andere pakketjes. Vervolgens meng je de kipkruiden met de bloem. Neem een pakketje, haal het door het ei heen en daarna door de bloem. Doe dit 2 maal. Als alle pakketjes klaar zijn kun je ze bakken. Verhit olie in een pan en bak de nepkipjes rondom bruin. Door de laagjes structuur lijkt dit heel erg op kip en het is superlekker. Het buitenste vel heeft de smaak en bite van een kippenvelletje en de binnenkant is lekker mals.
Variant 2 is ongeveer gelijk maar heeft een binnenkant van gluten. Je kunt zelf seitan maken ( niet heel bevredigend tenzij je glutenmeel ergens kan halen, bij gewone bloem verdwijnt alle smaak van je marinade door het weken) of kopen maar een voordelige variant is mock chicken in blik. De blikjes kosten tussen de 1 en 2 euro bij de toko en smaken prima. Wel raad ik aan om een lekkere marinade te maken voor extra smaak. In dit geval worden de vellen alleen gebruikt voor het korstje. Je kunt meerdere stukjes per vel doen voor grote stukken maar als je de losse stukjes neemt in een vel doen ze het goed als nuggets
De bacon is mijn laatste uitvinding en is absoluut fantastisch. Hiervoor gebruik je de tofustrengen die je weekt in bouillon en dan goed uitknijpt. Vervolgens bestrooi je ze rijkelijk met baconsalt en bakt ze in de pan knapperig. Baconsalt vond ik een paar jaar geleden via Oprah en is een vegetarisch strooisel met de smaak van bacon. De mensen erachter hebben ook de beruchte baconnaisse gemaakt. Je kunt het online via hun website bestellen maar de verzendkosten zijn 12 dollar. Ik heb nu 3 verschillende smaken en ze zijn awesome.
Ik snap dat er veel vega's zijn die liever niets hebben dat naar vlees smaakt maar voor mensen zoals ik die eens in de zoveel tijd een drang krijgen die uitloopt tot een soort obsessie is het heel geschikt. En natuurlijk om vleesetende vrienden eens te verrassen