Vegatopia Forum

Omelet, Spaanse tortilla, frittata

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Omelet, Spaanse tortilla, frittata
« Gepost op: 31 augustus 2010, 13:03:33 »
Ik vond hier geen draad over, en aangezien onze kippen -eindelijk!- terug zijn beginnen leggen, ga ik er mij straks eentje fabriceren. Een lekkere boerenomelet. Met ui, paprika, en tomaat, misschien nog een beetje gesmolten kaas erover. En lekker zelfgebakken brood en verse hoeveboter.

Iedereen heeft een andere stijl waarin hij zijn eieren bakt. Sommige mensen doen er melk onder (vind ik écht niet lekker) of sojasaus of misschien nog andere dingen. Sommigen willen wel sledder, anderen gruwelen er van. Mijn broer zet het om die reden zelfs ff met pan en al in de oven.
Wat is nu voor jullie de perfecte omelet? Kuikengeheimen en tips welkom.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Omelet
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:05:38 »
Lekker, met verse eieren. Ik ben jaloers.
Ik maak nooit omelet, maar eieren moeten wat mij betreft gewoon gaar zijn.

Re:Omelet
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:10:26 »
Wat is sledder?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Omelet
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:12:11 »
Als je ei nog niet gestold is.

Re:Omelet
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:14:45 »
Ah ja, dat moet ik ook niet. Gebakken ei of omelet, eenmaal in de pan volgt dezelfde behandeling: Bakken, omdraaien, de sledderkant ook even bakken.

Onnodige toevoeging: ik prik de dooier dus ook altijd door.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2010, 13:19:16 door h@ñgm@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Omelet
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:17:10 »
Bij mij is het altijd maar aan 1 kant bakken. Ik houd wel van een beetje sledder.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Omelet
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:22:42 »
Helemaal gare eieren vind ik zonde.
Ik ben van de snelle omelet: hete pan, kort geklutste eieren, woest roeren zodat de ongare stukken snel bij de bodem komen en gaarder worden (zoals ze dat in Saturday Kitchen doen, maar dat is even oefenen) en op het allerlaatste moment, als de bovenkant nog een beetje zacht is, (gare) vulling erin.
This is between me and the vegetable!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:40:11 »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Omelet
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:58:15 »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2010, 16:10:33 »
Ik eet eieren op veel manieren en ik vind ze allemaal lekker. Mayonaise (dooier, Dyjon mosterd, beetje zout en peper, azijn en olie en klutsen), gekookt (ei-kont inprikken en in steelpannetje leggen, kokend water opgieten, pit aan, even laten koken, afgieten en laten schrikken), spiegel-ei (boter in de pan laten smelten, ei voorzichtig er boven breken en bakken totdat de dooier nog niet helemaal gestold is), omelet (klutsen met kruiden en specerijen en dan in de boter bakken).
Gepocheerd ei vind ik vies, zal wel iets met pus en snot te maken hebben. Scrambled eggs is het ook niet zo voor mij, daarvan moet ik dan weer aan spuugsel denken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Omelet
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:19:15 »
Gepocheerd ei vind ik dan weer geweldig lekker, maar we hadden dan ook al eerder vastgesteld dat jouw pus er héél anders uitziet dan de mijne ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:26:42 »
Maar waarom vind je een gepocheerd ei dan wel pusserig en een (zacht) gekookt ei of een spiegelei met niet geheel gestolde dooier niet?

Re:Omelet
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:41:42 »
Er is natuurlijk wel een verschil tussen pusserig en sledderig.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:57:07 »
Kuikengeheimen
:heehee:

Allemaal goed, zolang het maar volledig gestold is: gekookt (op brood of door de sla), roerei (met een flutsje melk), gebakken ei (met kapotte dooier en het liefst van die knapperige, doorzichtige randjes) of omelet. Gevulde omelet is een prima "restverwerking": courgette, (lente)ui, paprika, champignons, tomaat, wat (verse) kruiden meeklutsen en evt. een plakje kaas erop. Vroeger aten we in de vakantie soms schuimomelet :kwijl:. Het precieze recept weet ik niet meer, maar er moest suiker in en de dooiers en het wit werden apart van elkaar opgeklopt. 
Ik bak een ei altijd in bakboter, een omelet soms in sesamolie als ie bij de rijst gaat.

Verder heb ik alleen haantjes en komen de eieren die ik eet uit de supermarkt. Ook al zijn ze biologisch en treft kip in kwestie het dus relatief, ik heb er altijd een beetje moeite mee. En ik vind het jammer dat ik hier minimaal 6 eieren moet kopen. In het buitenland zijn er ook doosjes met vier stuks of kun je ze los kopen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Omelet
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:01:25 »
Ja, maar los kopen is ook niet alles, drie eieren in een boterhamzakje...
This is between me and the vegetable!

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:05:41 »
Zou je je eieren dan niet bij een boer in de buurt kunnen halen? (Natuurlijk wel eentje die zijn kippen vrij rond laat scharrelen etc.)

Voor mij ook het liefst gestold - omelet eet ik alleen niet bijster vaak. Ik heb mijn ei liever gekookt of gebakken (maar géén knapperig randje) - en dan met wat salade op brood: heerlijk!

Bedoel je met schuimomelet trouwens niet gewoon van die witte schuimpjes? Die bestaan volgens mij inderdaad voornamelijk uit ei en suiker.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:09:17 »
Bedoel je met schuimomelet trouwens niet gewoon van die witte schuimpjes? Die bestaan volgens mij inderdaad voornamelijk uit ei en suiker.

Nee, geen schuimpjes, echt een enorm luchtige omelet, zoet en een beetje soufflé-achtig.

Ik fiets altijd langs een particulier met echte scharreleieren te koop, maar ja, dan ben ik op mijn fiets-fiets en dan neem je een doosje eieren niet zo gemakkelijk mee...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:16:43 »
Bij de natuurwinkel hier kan je zelf ook je eieren in een doosje doen van een grotere tray. Dan zou je er ook best minder dan 6 kunnen nemen lijkt me, je betaalt ze per stuk dan.

Gepocheerd ei is voor mij toch meer snot dan pus overigens. Ik weet niet wat ik met bepaalde voedingsmiddelen heb, het zal wel ergens een combinatie zijn van structuur, mondgevoel, extreem proeven en doorgedraaid associatief vermogen. Ik kijk dan weer wel gerust ziekenhuis-tv als er een hersenoperatie te zien is met een bord macaroni op schoot.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Omelet
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:56:22 »
Dat kijk ik zonder eten ook niet :-X

Gepocheerd ei heb ik volgens mij nog nooit gegeten. Zacht gekookt met van dat lopende geel vind ik maar niks. Wel als het nog net niet hard is en het binnenste van die diepgele smeuigheid tentoonstelt :yes:
Mijn favorieten blijven echter de omelet en het hardgekookte ei, behalve een gemiddeld 2-jaarlijkse smachting naar een spiegelei met wel iets gestold eigeel. Het hardgekookte ei gaat vaak op het broodje gezond, door de stoofpotjes (curry, kokossaus, Afro-tomatensaus, etc) of gefrituurd. De omelet roer ik altijd even om in de pan, eventueel smaakjes toevoegen (mijn 4-peperomelet heeft nooit fans buiten mijzelf omgevonden, maar misschien moet ik het eens niet puur als antikaterontbijt aanbieden ::)), soms met kaas, maar vaak ook niet. Melk doe ik er nooit door, wel een beetje water, maar liever een beetje bouillon of kookvocht van een groente ofzo.
De Spaanse tortilla is niet echt mijn ding, dan is de Iraanse kuku leuker.
Roerei vind ik meestal niks, maar ik maak mijn mams blij als er tomaat en ui doorgaat. Een Amerikaanse vriendin had van de zomer (deprimerend weer nu >:() wel erg lekkere variant gemaakt met parmesaanse kaas, een speciaal merk hot sauce en rode pepersaus van D&L op lekker brood. >:(

Wat ik echt al in geen eeuwen meer heb gehad is een chocoladeschuimomelet. Dat klinkt misschien wat vies, maar dat is het niet. Tenzij je 'm per ongeluk in de gezouten boter bakt, zoals ik op een brilloze dag deed terwijl er gasten waren ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omelet
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:53:45 »
chocoladeschuimomelet
Vertel...!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.