Vegatopia Forum

Kroketten maken

Offline duifje

• **
  • 55
Kroketten maken
« Gepost op: 12 juli 2010, 19:31:40 »
Ik heb onlangs kroketten gemaakt met seitan, volgens traditioneel recept voor kalfs- of rundvleeskroketten. Ik moet het recept nog iets verfijnen, maar was er verder tevreden over. Wel vroeg ik me af of anderen weleens vegetarische kroketten hebben gemaakt, en hoe dan. En zijn er ook mensen die veganistische kroketten hebben gemaakt - de boter in de salpicon kun je vervangen door margarine; de gelatine kun je weglaten door wat meer roux te gebruiken; maar hoe maak je een panade zonder ei? Benieuwd naar reakties... 

Offline Selly

• 30.783
Re:Kroketten maken
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2010, 20:25:35 »
Ik heb onlangs kroketten gemaakt met seitan, volgens traditioneel recept voor kalfs- of rundvleeskroketten. Ik moet het recept nog iets verfijnen, maar was er verder tevreden over. Wel vroeg ik me af of anderen weleens vegetarische kroketten hebben gemaakt, en hoe dan.

Ja, er staan hier wel wat recepten maar dan op basis van kaas:
geitenkaaskroketten
aspergekroketten
rookkaaskroketten
boerenkoolkroketten

Die van Vetara hebben geloof ik mini sojabrokjes erin.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2010, 21:02:42 »
Ik heb pasgeleden bitterballen gemaakt, dat zijn gewoon ronde kroketten:

http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/wk-2010/10987-bittergarnituur-voor-bij-oranje

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2010, 14:23:17 »
Ja, het wordt echt eens tijd voor een krokettenmeet. Dan maar zonder frietpan, in de wok frituren gaat ook.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2010, 15:43:13 »
Ik gebruik een standaard krokettenrecept, ipv vleesbouillon gebruik ik groentebouillon en als vulling gebruik ik stukjes champignon en in extre sterke groentebouillon gekookte kleine sojabrokjes. Er zit geen gelatine in het oude recept dat ik heb, heb het ook nooit nodig gehad. Ik maak van het mengsel zowel kroketten als bitterballen.

Ik ben overigens niet zo'n fan van in een wok frituren. Om te zorgen dat ze niet uit elkaar knallen is heet frituurvet heel belangrijk en voor mij daalt de temperatuur in een wok te snel als je er een aantal kroketten in doet, zeker als ze bevroren zijn. De hoeveelheid vet is dan gewoon net te weinig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2010, 16:01:24 »
Ik frituur in een gewone pan (een waar ik ook aardappels in kook) en ben een groot voorstander van een krokettenmeet!
This is between me and the vegetable!

Gwennepen

« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2010, 16:07:21 »
Whoehoe yeah, een krokettenmeet! :adhd:

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2010, 16:09:20 »
Jaaaa krokettenmeet! Ik frituur kk in een frituurpan en zelfgemaakte in een gewone pan.
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2010, 16:35:42 »
Is er een middeltje om te voorkomen dat mijn vingers na 4 kaaskroketten niet meer te onderscheiden zijn van de kroketten? Heb het vorige week voor het eerst geprobeerd, resultaat was heeeeel lekker maar wat een knoeiboel... denk niet dat ik me er de eerste maanden nog aan waag.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2010, 16:44:05 »
Water?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2010, 18:49:33 »
Jaaaa krokettenmeet! Ik frituur kk in een frituurpan en zelfgemaakte in een gewone pan.

Dit vind ik heel fascinerend. Waarom?

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2010, 20:02:17 »
Ik ben ook een voorstander van frituurpan t.o. wok want hoe groter de hoeveelheid heet vet t.o.v. het te frituren gerecht hoe beter (hoe kleiner de hoeveelheid vet, hoe meer vet het product opzuigt, en hoe langzamer het gaart). Ik ben kennelijk niet de enige die van kroketen/bitterballen houdt, en ik ben blij met de reacties; dank! Maar is er nou echt niemand die een veganistisch alternatief heeft voor de panade?? Ik ben geen veganist, maar ik vind dit soort dingen een uitdaging. Ik heb een aantal veganistische kookboeken opgeslagen en dan wordt veelal als ei-substituut  geweekt lijnzaad gebruikt, maar ja, dat zijn Amerikaanse kookboeken en kroketten en bitterballen kennen ze daar niet  - in ieder geval niet zoals wij ze kennen en van houden, en recepten staan daar dus ook niet in. Ik zie niet hoe ik geweekt lijnzaad i.p.v. ei kan gebruiken in een panade, maar misschien moet ik hetgewoon eens proberen en zien wat het resultaat is: balletjes rollen, dan paneermeel of bloem, dan geweekt lijnzaad, dan paneermeel; ben benieuwd..

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2010, 20:15:39 »
Ik weet niet wat panade is :blond:, maar als je ei wilt vervangen kun je vaak makkelijk No-Egg van Orgran gebruiken (te koop of te bestellen bij de biowinkel).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2010, 20:24:47 »
panade is dat waar je mee paneert.
En wat een schattige smilie, ik wist niet dat we die hadden!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2010, 21:31:00 »
panade is dat waar je mee paneert.
Dat klinkt... best aannemelijk, weet je.

Citaat
En wat een schattige smilie, ik wist niet dat we die hadden!
An gebruikte die laatst, dus nu wilde ik ook. :nerd:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2010, 21:39:59 »
in de kaaskroketten wordt hier agar agar gedaan. dat werkt prima
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2010, 21:40:20 »

Dit vind ik heel fascinerend. Waarom?

Omdat kk uit de vriezer komen  en het paneermeel heel hard is en het hele ding nogal consistent bij elkaar blijft, terwijl van mijn zelfgemaakte altijd nog wel een klein brokje afvalt, en dan moet ik de olie weer uit die frituurbak halen en gaan zeven = gedoe. Terwijl de afgekoelde olie uit het pannetje gieten in een flesje waarbij de kruimels onderin blijven het in pannetje veel makkelijker is.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2010, 21:42:04 »
in de kaaskroketten wordt hier agar agar gedaan. dat werkt prima

Had jouw vader niet een briljant recept (met iets Belgisch?) dat wellicht nog een keer zou worden gepost? :)
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2010, 21:43:45 »
 :bloos: :bloos: :bloos: :bloos: :bloos:

ga het zo opzoeken en overtypen voor je
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2010, 21:44:13 »
Jeuh!
,,,,فلافل