Broodlasagne naar recept van mijn vriend, met o.a. batard van Niemeijer, aubergine, tomaat, ui, knoflook en kappertjes.
Klinkt lekker calimero
Het is één van m'n favoriete gerechten. O, er ging trouwens ook nog gruyere doorheen (kan ook met emmentaler), en vaak gaan er nog olijven door.
De tomaten (gehalveerd, snijkant boven) en aubergines (in de lengte door vieren, dan plakken van ca 1½ cm) worden eerst langzaam in de oven geroosterd (150 graden maar wel met grill, anderhalf uur ofzo, aubergine wellicht korter)(apart of samen, zie maar) en dan vermengd/samengewreven met het in stukken gescheurde brood (van gisteren of eergisteren, bij voorkeur). Uitjes (gesnipperd) bakken, knoflook (gesnipperd) bakken, beide (apart, kan vast ook saam, maar mijn vriend bakt altijd alles apart) met een plens bouillon over het mengsel heengieten. Olijven / kappertjes / kaas (gewoon met een mes stukjes/plakjes van de kaas snijden) er door of overheen mikken, mengen. Oja, en we deden er ook de dure (en superlekkere) olijfolie door. Dan het geheel nog een minuutje of tien in de oven.
Mijn vriend is zegmaar nogal een slowfoodtype, maar dat levert dus superlekkere gerechten op!
Oja, hoeveelheden? Ehm, wij hadden gister: anderhalve aubergine, ik denk een stuk of zes à acht tomaten, 'een stuk' brood, een uitje, ik denk twee teentjes knoflook, kaas op gevoel (half ons? ons?), rest trouwens ook.
En vandaag at ik er een restje van, dus dit is voor twee royale of drie net iets meer gematigde porties.
N.B. Het lijkt dus helemaal niet op lasagne!! Maar we hebben nog geen betere naam, en geen prijs om een prijsvraag uit te kunnen schrijven. Het moet eigenlijk iets Frans, vond ik, dus toen had ik ooit
Boule de suif voorgesteld omdat ik me die nog kon herinneren van de Franse les en die klinkt zo leuk. Tot ik er eens een woordenboek bij pakte.
OK,
Boule de suif valt af. Als je misschien een betere suggestie hebt voor een naam voor dit gerecht, graag!