Vegatopia Forum

Eieren met omega vetzuren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ghost79

Eieren met omega vetzuren
« Gepost op: 31 mei 2010, 10:41:13 »
Als vegetarier die wel eieren maar geen vis eet is het ok om deze eieren te eten, zijn ze vekregen door plantaardige omega vet of is er een visstof bestand aan toegevoegd?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 10:51:30 »
Wikipedia schrijft:
"Omega-3-rijke eieren
A P Simopoulos[30] heeft ontdekt dat kippen die vrij in de natuur rondlopen en rijke omega-3 bronnen kunnen eten, zoals postelein, eieren produceren die 20 keer meer omega-3 bevatten dan eieren van graangevoede kippen. In Nederland zijn eieren op de markt (Columbus-eieren), waarbij door het ALA-gehalte in het voer te verhogen de hoeveelheid omega-3-vetzuren in de eieren verhoogd is. In tegenstelling tot traditionele eieren, die zeer rijk zijn aan pro-inflammatoire omega-6-vetzuren, hebben deze eieren een veel gunstiger omega-6/omega-3 verhouding. "

Zo ver ik begrepen heb krijgen die kippen ook gewoon vegetarisch voer, maar als ze vis krijgen betekent dat niet dat de eieren niet vegetarisch zijn natuurlijk.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 11:46:15 »
Maar wel een overweging voor een vegetarier om deze eieren niet te nemen.
Ik had Columbus ooit met die vraag gemaild. Of de kippen vis of dierlijke producten gevoerd kregen. Ik heb nooit antwoord gekregen.
Mede daarom, en omdat ik eigenlijk gewoon alleen maar bio eieren wil, eet ik ze maar niet.
Geen idee of het nou echt uitmaakt, zo'n omega 3 tekort. Het voelt nog steeds als een hype.

Kiwi

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2010, 13:33:42 »
In lijnzaad(olie) en walnoten zitten ook de juiste verhoudingen omega-3 en -6, daar hoef je dus geen speciale eieren voor te eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2010, 14:26:19 »
Volgens mij krijgen die kippen juist veel lijnzaad te eten.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2010, 16:27:29 »
Ik hoor het al, ik hou het wel op bio eieren met zo nu en dan een handje walnoten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2010, 16:30:17 »
Ik hoor het al, ik hou het wel op bio eieren met zo nu en dan een handje walnoten.

En lijnzaadolie, want in eieren en walnoten zit lang niet genoeg. Dagelijks een eetlepel.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2010, 16:32:40 »
Maaaar... hoe verschrikkelijk is nu een omega tekort?  Ik moet er vast een hebben want ik eet heeeel af en toe walnoten en heb ooit drie maanden lang elke dag lijnzaadolie dor de yoghurt geprakt (en gebroken lijnzaadjes) maar daar ben ik nu ook wel weer klaar mee.
Ik functioneer er al 23 jaar op.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2010, 16:39:28 »
Maaaar... hoe verschrikkelijk is nu een omega tekort? 

Dat is nog niet helemaal duidelijk, wel is er steeds meer bewijs dat het essentieel is voor een goede gezondheid, van zowel lichaam als psyche. In de Westerse landen krijgen we verhoudingsgewijs teveel omega6 binnen en te weinig omega3. Teveel omega6 zorgt bv. voor ontstekingsreacties in het lichaam.

Hier kun je er wat meer over lezen:
http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=104:essentiele-vetzuren&catid=56:nutritioneel&Itemid=90
en
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/


Ghost79

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2010, 10:57:12 »
En hoe zit het met Becel en andere broodsmeer produkten met omega vetzuren, hoe zijn die eraan toegevoegd?
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2010, 11:37:54 door Ghost79 »

Kiwi

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2010, 11:38:31 »
"Becel Omega3plus bevat zowel plantaardige Omega 3, zoals Becel Light en Becel Dieet, als Omega 3 afkomstig van visolie, de meest effectieve bron van Omega 3".
Vis dus.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2010, 00:13:54 »
Ik heb ooit eens een lezing bijgewoond (van David Servan-Schreiber, psychiater en houdt zich ook bezig met de link tussen voeding en kanker) waarin hij zei dat biologische eieren al een veel betere omega-verhouding hebben dan gewone, dus ik weet niet of een niet-bio omega ei dan netto heel veel winst oplevert... ik blijf bij bio denk ik.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2010, 00:58:45 »
Biokippen scharrelen buiten en kunnen in de grond pikken, waardoor ze insecten en ik denk ook wat gras binnenkrijgen.

Hetzelfde geldt voor zuivel (en vlees) van koeien die gras eten, dat bevat veel meer gezondere vetzuren dan zuivel (en vlees) van koeien die op graan leven.

Jovi

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2010, 09:18:34 »
Biokippen scharrelen buiten en kunnen in de grond pikken, waardoor ze insecten en ik denk ook wat gras binnenkrijgen.

Hetzelfde geldt voor zuivel (en vlees) van koeien die gras eten, dat bevat veel meer gezondere vetzuren dan zuivel (en vlees) van koeien die op graan leven.

Vraagje hoe kan je dan weten dat het product komt van een koe die gras eet?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2010, 14:39:18 »
Biokippen scharrelen buiten en kunnen in de grond pikken, waardoor ze insecten en ik denk ook wat gras binnenkrijgen.

Hetzelfde geldt voor zuivel (en vlees) van koeien die gras eten, dat bevat veel meer gezondere vetzuren dan zuivel (en vlees) van koeien die op graan leven.

Vraagje hoe kan je dan weten dat het product komt van een koe die gras eet?


Dat moet er op staan. Sowieso lopen bio(dynamische) koeien 's zomers wel buiten.
Ik weet niet precies hoe het zit in de wintermaanden, of alleen hooi dan voldoende is voor de vetzuren.

Nabel

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2010, 20:27:50 »
In de speculaaspasta van lotus zit ook omega3!

Kiwi

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2010, 20:41:19 »
Het gaat om de juiste verhouding tussen omega 3 en 6, niet alleen of het ergens in zit. ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2010, 20:39:41 »
krijg je de omega 3 en 6 verzuren ook binnen als je olijfolie of arachideolie eet?

Kiwi

Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2010, 21:31:42 »
Omega-3 zit in plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie. Omega-6 zit in raapzaad-, lijnzaad- en sojaolie en in walnoten. Je zult er dus echt op moeten letten dat je genoeg omega-6 binnenkrijgt (bijvoorbeeld door regelmatig gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of walnoten te eten).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eieren met omega vetzuren
« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2010, 00:05:16 »
Omega-3 zit in plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie. Omega-6 zit in raapzaad-, lijnzaad- en sojaolie en in walnoten. Je zult er dus echt op moeten letten dat je genoeg omega-6 binnenkrijgt (bijvoorbeeld door regelmatig gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of walnoten te eten).

Je draait de omega's om.