Vegatopia Forum

Vegetarisch koken voor Dummies

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike

Vegetarisch koken voor Dummies
« Gepost op: 20 april 2002, 12:39:00 »
Vegetarisch koken voor Dummies, geschreven door Suzanna Havalla

Uit de bekende serie, een dik boek met veel informatie over voeding, koken, gezondheid en alles wat er mee te maken heeft en ook nog 100 recepten die (volgens de schrijfster dan) niet kunnen mislukken.

Er word vanuit geagaan dat gezondheid de belangrijkste reden is je voeding aan te passen, en dat dan vegetarisch met zo min mogelijk zuivel en eieren het beste is, hierdoor is dit boek ook erg geschikt voor veganisten, als er al melk of eieren (of honing enz) worden gebruikt word er meestal een goede vervanging gegeven.

Een apart hoofdstuk gaat over het aanpassen van traditionele recepten, met praktische lijstjes met vervangers voor eieren, zuivel, vlees gelantine enz.

Andere hoofstukken gaan over keukenuitrusting, boodschappen doen, vooruit koken voor de hele week, redenen om vegetarisch te zijn en hoe je je moet gedragen op bezoek bij een vleeseter en nog veel meer.

Kortom, het is eigenlijk een handboek vegetariër zijn, persoonlijk vind ik het boek daarom hier en daar wat betuttelend worden, ik maak zelf wel uit of ik snoep, of hoeveel groente er in mijn koelkast ligt, en of ik hongerig boodschappen gan doen of niet.

Ook een ietsje iritant vind ik de nadruk  op en herlaling van sommige belangrijke punten, zinnetjes als:"vegetariërs hebben minder last van aandoeningen aan de kransslagader" worden eindeloos, te pas en te onpas herhaald.

De recepten lijken eenvoudig en simpel, maar wel orgineel, en geschikt voor verschillende gelegenheden.
Onder elk recept staat aangegeven hoeveel calorieën vet eiwit enz het bevat.

Mijn conclusie is dat het een praktisch boek is, als je door de onzin heenleest, het had in elk geval van mij wel de helft dunner gemogen, maar de recepten lijken me zeker een aanvulling voor mijn verzameling.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Vegetarisch koken voor Dummies
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2002, 13:13:00 »
Ik zag hem zaterdag liggen bij de boekhandel en had me voorgenomen vandaag een recensie-exemplaar los te gaan bedelen. Oh well.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2002, 12:26:00 »
Ik kan elke beginnende vegetarier/veganist dit boek aanraden. Het geeft naast een uitgebreide uitleg over voedsel/voedingsstoffen/voedselbehoeften ook veel leuke en handige recepten!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2002, 14:08:00 »
Kun je de auteur, volledige titel, ISDN nr etc hier noteren?

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2002, 23:43:00 »
Vegetarisch koken voor dummies, Suzanne Havala, Pearson Education Benelux, ISBN 90-430-0609-2

Ik loop al een tijdje tegen de recensie van dit boekwerkje aan te hikken. Waarom? Omdat Vegatopia er niet goed in vermeld staat? Ach nee, dat is zo erg nog niet. En dat het 'voor dummies' heet, nou ja, vooruit, mijn tante Marietje houdt niet zo van dat soort humor, dan moet ik het haar dus maar niet cadeau geven.

Wat ik wel jammer vind, is dat het boek heel Amerikaans is en een soort geitenwollenvolkoren vegetarisme verkondigt waar ik persoonlijk niet blij van word. De nadruk op gezondheidsaspecten is vanaf Zin 1 duidelijk: "Omdat je juist dit boek hebt gepakt, ga ik ervan uit dat je weet dat vegetarisch eten goed voor je is."

En als op pagina 20 voor het eerst in een bijzinnetje ("ook bevorderlijk voor een betere behandeling van dieren") het ethische aspect aan bod komt, zijn we al in de weer geweest met "Vet en cholesterol verbannen", hebben we gezien hoe voedingsvezel "zich bindt aan omgevingsvuil" en zijn de fytochemicaliën in groenten bejubeld omdat die de kans dat we kanker, longaandoeningen, staar e.d. oplopen zouden kunnen verkleinen.

Heb ik er dan niks positiefs over te melden? O, jawel hoor. Het is, zoals veel van de boeken uit de voor-dummies-serie, een vlot geschreven, compact boekwerk boordevol feitelijke informatie. Van hoe lang je ongeweekte sojabonen in een snelkookpan moet koken (28-35 minuten), tot hoe slim het wel niet is om een boodschappenbriefje mee te nemen ("veel mensen houden op deze manier hun impulsieve (verkeerde) aankopen in de hand") en welke voordelen caraob zoal heeft boven chocolade (geen caffeïne, geen verzadigd vet).

Als gezondheid een belangrijk aspect is om vegetarisch te gaan eten, als je niet bang bent voor bonen in alle soorten en maten en je van Havermoutkoekjes met pruimen het water in de mond komt, dan is dit beslist jouw boek. Het kost € 27,95.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

grollie

Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2002, 23:50:00 »
mmm, nee dank je Jan. Ik 'beperk' me wel tot jouw recepten ( ) en mijn eigen fantasie.

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2002, 00:14:00 »
Maar ik wil nog wel gezegd hebben dat het op zich helemaal geen slecht boek is, hoor. Staat een hoop zinvolle informatie in. Het is alleen wat al te makkelijk overgezet van het Ameri-engels naar het Nederlands. Is niet zo verwonderlijk, gezien de IT-achtergrond van de Voor-dummies-serie: als je de nieuwste versie van Photoshop moet uitleggen, maakt het niet zoveel uit of de doelgroep van je boek nou in New York, Koekangerveld of Jakarta woont. Bij zo'n boek over vegetarisch koken, krijg je veel meer te maken met 'culturele verschillen' en met zaken als verkrijgbaarheid van de ingrediënten. Vegetarisch koken voor dummies gaat er bijvoorbeeld van uit dat kaasvervangers overal ruimschoots voor handen zijn. "Welke kaasvervanger iemand kiest,hangt af van zijn persoonlijke smaak," stelt het boek. Nou, ik kan bij de grotere Natuurwinkels in Amsterdam hooguit twee of drie merken vinden. En dat 't in Stadkanaal of Schin op Geul veel beter is, waag ik te betwijfelen.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2003, 13:42:00 »
dit boek heeft mij net wel over de streep getrokken om vegetarier te worden: er stond veel informatie in over voedingsstoffen e.d.: hoe je vlees op een lekkere manier kan vervangen (dus niet altijd vleesvervangers): en wat recepten. Ik gebruik het nu al niet meer... maar het was wel een goed opstapje!
Eet gezond & eet taartjes

cake

Re:Vegetarisch (en veganistisch) voor dummies
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2003, 18:29:24 »
Ik ben blij dat ik dit boek uit de bibliotheek heb gehaald en niet heb gekocht.
Er wordt teveel in doorgezeurd over hoe gezond vegetarisch wel niet is, dat je dit moet en dat niet mag, ...  
Staat wel 1 leuk dingetje in: een overzicht van de mogelijke ei-vervangers in verschillende gerechten.

Mijn conclusie: geen aanrader.  ;D