Vegatopia Forum

(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2010, 10:44:58 »
bepaalde gistsoorten produceren wel degelijk de goede B12.

O ja?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2010, 10:55:08 »
Yups, voorbeeld:http://www.vrg.org/nutrition/b12.htm

Quote:
One brand of nutritional yeast, Red Star T-6635+, has been tested and shown to contain active vitamin B12. This brand of yeast is often labeled as Vegetarian Support Formula with or without T-6635+ in parentheses following this new name. It is a reliable source of vitamin B12. Nutritional yeast, Saccharomyces cerevisiae, is a food yeast, grown on a molasses solution, which comes as yellow flakes or powder. It has a cheesy taste. Nutritional yeast is different from brewer’s yeast or torula yeast. those sensitive to other yeasts can often use it.



Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2010, 11:11:15 »
En waar maak je uit op dat de B12 niet is toegevoegd? In de volgende alinea (die je niet in je quote hebt gezet) gaat het in ieder geval al direct over B12 fortified cereals, fortified soy milk, en fortified meat analogues als betrouwbare bron van B12.
Het gaat ook om een gistprodukt (dat van een standaard voedingsgist lijkt te zijn gemaakt maar daar is het stukje niet helemaal expliciet in), en alles bij elkaar lijkt me dat je rustig mag aannemen dat het om toegevoegde B12 gaat.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 11:34:12 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2010, 12:31:35 »
En waar maak je uit op dat de B12 niet is toegevoegd? In de volgende alinea (die je niet in je quote hebt gezet) gaat het in ieder geval al direct over B12 fortified cereals, fortified soy milk, en fortified meat analogues als betrouwbare bron van B12.
Het gaat ook om een gistprodukt (dat van een standaard voedingsgist lijkt te zijn gemaakt maar daar is het stukje niet helemaal expliciet in), en alles bij elkaar lijkt me dat je rustig mag aannemen dat het om toegevoegde B12 gaat.

Excuses maar ik vind dit eigenlijk niet zo'n relevante discussie, of gist wel of niet B12 kan leveren. Of de B12 in marmite wel of niet van gist afkomstig is of toegevoegd ook niet, zelfs als niet helemaal duidelijk is wat nu de herkomst is. In deze vertrouw ik - domweg - de Engelse bronnen, sorry. Dus ja, er zit wel degelijk b12 in marmite, los van wat TNO (ik vroeg trouwens wat je bron zou zijn?) beweert, waarover ik niets kan terugvinden. Wat op zich niets zegt maar als mensch moet je ergens op vertrouwen, n'est-ce pas?

Edit, nog een link; ik doe mijn huiswerk tenminste...
http://aem.asm.org/cgi/reprint/14/3/353.pdf
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 12:37:04 door Tubbs »

Kiwi

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2010, 12:38:40 »
Afgezien van de relevantie van de vraag of gist B12 kan leveren of niet: waarom is het eigenlijk van belang om te weten of er wel of geen B12 in Marmite zit? Zoals @ñ al aangaf zou je belachelijke hoeveelheden Marmite moeten wegwerken om ooit voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Als veganist of strikt-vegetariër is het gewoon onverstandig om niet een paar keer per week zo'n tabletje te slikken (of om heel punctueel dagelijks een x-aantal glazen sojamelk o.i.d. met toegevoegde B12 te drinken). Als je dat niet doet breng je gewoon je eigen gezondheid in gevaar, met het risico op onherstelbare schade aan je zenuwgestel, klaar.

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2010, 13:25:45 »
Edit, nog een link; ik doe mijn huiswerk tenminste...
http://aem.asm.org/cgi/reprint/14/3/353.pdf

En als je die zelf ook werkelijk gelezen had, was je er achter gekomen dat het om een bacteriële produktie van B12 gaat. Gist-extract was toegevoegd "to supply growth promoting substances".
Niks geen B12-produktie door gist.
Blijf alsjeblieft geen fabeltjes verkopen over B12.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 13:31:56 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2010, 13:32:27 »
Zo goed heeft Tubbs zijn huiswerk dus niet gedaan blijkbaar. :P

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2010, 13:38:53 »
Edit, nog een link; ik doe mijn huiswerk tenminste...
http://aem.asm.org/cgi/reprint/14/3/353.pdf

En als je die zelf ook werkelijk gelezen had, was je er achter gekomen dat het om een bacteriële produktie van B12 gaat. Gist-extract was toegevoegd "to supply growth promoting substances".
Niks geen B12-produktie door gist.
Blijf alsjeblieft geen fabeltjes verkopen over B12.

Huh? Dat klopt dan toch? ???
Ik bedoel, mijn ouders hadden wel eens boerenkool gegeten voor ik er was, dusssss kindertjes komen uit de boerenkool, en B12 dus ook uit gist.
Dat jij dat niet snapt, valt me een beetje v@ñ je tegen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2010, 13:42:19 »
even een vraagje tussendoor: hoe eten jullie marmite?

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2010, 13:43:12 »
Niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2010, 13:49:02 »
even een vraagje tussendoor: hoe eten jullie marmite?

Ik at het wel eens op geroosterd brood en dan heeeeel dun uitgesmeerd.

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #31 Gepost op: 12 maart 2010, 13:53:56 »
even een vraagje tussendoor: hoe eten jullie marmite?

Een beetje als een variant op spread als het op brood gaat, of je kunt het meebakken met veel groentegerechten.

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #32 Gepost op: 12 maart 2010, 13:55:24 »
Edit, nog een link; ik doe mijn huiswerk tenminste...
http://aem.asm.org/cgi/reprint/14/3/353.pdf

En als je die zelf ook werkelijk gelezen had, was je er achter gekomen dat het om een bacteriële produktie van B12 gaat. Gist-extract was toegevoegd "to supply growth promoting substances".
Niks geen B12-produktie door gist.
Blijf alsjeblieft geen fabeltjes verkopen over B12.

Ik wacht nog op je TNO onderzoek?

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #33 Gepost op: 12 maart 2010, 13:56:07 »
Waarom? Ik beweer niet dat er gistsoorten zijn die B12 produceren.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 13:59:41 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #35 Gepost op: 12 maart 2010, 14:09:38 »
Zo goed heeft Tubbs zijn huiswerk dus niet gedaan blijkbaar. :P
Misschien, maar ik snap nu wel beter hoe B12 ontstaat en groeit (interessant en leerzaam), which is nice. Bovendien gaat het om de aanwezigheid van B12 in goeie ouwe marmite, en dan is er alleen het vage gepruttel van een TNO rapport tegenover een scala van andere bronnen die wél zeggen, met rede, dat er B12 in zit.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #36 Gepost op: 12 maart 2010, 14:56:47 »
Zo goed heeft Tubbs zijn huiswerk dus niet gedaan blijkbaar. :P
Misschien, maar ik snap nu wel beter hoe B12 ontstaat en groeit (interessant en leerzaam), which is nice. Bovendien gaat het om de aanwezigheid van B12 in goeie ouwe marmite, en dan is er alleen het vage gepruttel van een TNO rapport tegenover een scala van andere bronnen die wél zeggen, met rede, dat er B12 in zit.


Baseren die andere sites zich op onderzoek of op het label van het potje?

Maar hoe dan ook, als jij Marmite wilt gebruiken als enige B12-bron dan moet je dat vooral doen. Maar zolang niet voor 100% vaststaat dat het een betrouwbare B12-bron is, raadt niemand hier het aan als een vorm van B12, simpelweg omdat je zo mensenlevens in gevaar kan brengen (en niet om jou te ergeren).
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 15:00:02 door Hizikigrrrl »

Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #37 Gepost op: 12 maart 2010, 15:06:34 »
Tuurlijk maar ik heb ook nergens gezegd dat ik uitsluitend marmite gebruik?

En die sites baseren zich op onderzoek.

But whatever, ik denk dat dit een non-discussie geworden is. Marmite samenvatting:
1. Ja, er zit B12 in volgens veel bronnen
2. Nee, er zit geen b12 in volgens TNO bron

Bij twijfel niet inhalen, rechts blijven rijden en andere zender kiezen.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #38 Gepost op: 12 maart 2010, 18:58:28 »
Dat klopt, daarom vroegen we ons af of er ook andere bronnen bestaan dan een vruchtensap of een vitaminepil om die B12 te krijgen? Ik heb zelf gelukkig geen voedselallergie/intolerantie dus ik kan die B12 ook binnenkrijgen door sojamelk of een ander sojaproduct te eten met (toegevoegde) B12. Voor mijn moeder zou het dan ook wel leuker zijn om eens afwisseling te hebben en niet alleen maar een B12-pil of vruchtensap te hoeven drinken. Overigens slikken we voor de zekerheid een B12-pil.

Ik heb wat op internet zitten zoeken voor je. Er zijn mensen die zeggen dat er brood, halvarine, vleesvervangers, rijstmelk en ontbijtgranen zijn met toegevoegde B12.
Ontbijtgranen klopt in ieder geval. De meeste soorten Kellog’s muesli en cornflakes enzo bevatten B12, in ieder geval volgens de Britse site. Moet je natuurlijk wel even in de winkel op de verpakking kijken of dat in Nederland ook het geval is.
Er zijn alleen volgens de Britse site maar weinig van hun producten veganistisch, wel heel veel vegetarisch.  Maar misschien hebben andere merken wel veganistische, en voegen zij ook B12 toe.
Er zijn margarines waaraan B12 is toegevoegd,  heb ik gevonden. Zoals Becell, maar die is dan weer niet veganistisch. Over veganistische margarines kan ik weinig productinformatie vinden op internet. Maar goed,  je eet natuurlijk niet veel margarine op een dag, dus ik verwacht dat je daar niet heel ver mee komt.   
Rijstmelk en brood met toegevoegde B12 kan ik zo niet vinden op internet. Ik zou even in de winkel bij dit soort producten gaan kijken op de verpakkingen.

Maar verder blijf ik bij mijn eerste standpunt: overtuig haar een pilletje te slikken. 1 Pilletje is veel minder onnatuurlijk, dan extreem veel van bepaalde producten te moeten gebruiken.


Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:(strikt-)Vegetariër met een peulvruchtenallergie
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2010, 22:23:28 »
Over cornflakes gesproken: Meneer Kellogg wist wel wat goed was voor de mensen én dieren. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Harvey_Kellogg

Je moet wel tegen ijzervijlsel kunnen als je cornflakes eet. Daaraan had de keuringsdienst van waarde een programma gewijd geloof ik :-)