Vegatopia Forum

(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tittan

(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Gepost op: 09 maart 2010, 14:19:32 »
Mijn hele gezin eet al meer dan 11 jaar vegetarisch en sinds een aantal maanden eet ik ook veganistisch. Mijn moeder wil ook graag Veganistisch eten, maar ze heeft een grote 'peulvruchten'-allergie. Daardoor wordt het eten van allerlei bonen en soja-producten moeilijk. Sinds de tijd dat we veganistisch eten heeft ze last gekregen van onder andere tandvleesontstekingen en allerlei bloedarmoede. Waarschijnlijk krijgt ze te weinig vitamines (denk aan B12, D2) en andere mineralen/voedingsbehoeften binnen. Heeft iemand soms tips om toch voldoende vitamine B12, B2 en andere Vitamine-, ijzer- eiwit-behoefte binnen te kunnen krijgen?

Indien er tips zijn, alvast bedankt! ;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2010, 14:36:49 »
Als je veganistisch eet moet je įltijd b12 bijslikken, dat zit niet in peulvruchten.

Voor eiwitten kun je iig seitan proberen (bij de natuurwinkel), en verder denk ik vooral veel noten. Maar er zijn vast mensen met meer tips.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Tittan

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2010, 18:39:44 »
We slikken inderdaad die B12 pillen, maar toch zou het wat mooier zijn om eens wat anders dan zo'n pil te nuttigen. ;) Vandaag vond ik Marmite in de super, een soort broodbeleg op basis van gistextract en verreikt met B12. Bestaan er dan niet meer producten die verrijkt zijn met B12, maar geen peulvruchten bevatten?

Helaas wordt seitan in Tamari (sojasaus) bereid, maar ik zou het ook zelf kunnen met een andere saus.
Nog bedankt voor je antwoord! :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2010, 20:22:25 »
We slikken inderdaad die B12 pillen, maar toch zou het wat mooier zijn om eens wat anders dan zo'n pil te nuttigen. ;) Vandaag vond ik Marmite in de super, een soort broodbeleg op basis van gistextract en verreikt met B12. Bestaan er dan niet meer producten die verrijkt zijn met B12, maar geen peulvruchten bevatten?

Helaas wordt seitan in Tamari (sojasaus) bereid, maar ik zou het ook zelf kunnen met een andere saus.
Nog bedankt voor je antwoord! :)

Marmite is geen bron van B12 (lees de B12-draad maar eens).
Er zijn vruchtensappen verrijkt met B12, maar of je nou een pilletje slikt of verrijkte sap... is toch hetzelfde? Bovendien is er aan voeding altijd maar een beetje B12 toegevoegd en heb je meer aan een multi met een flinke dosis B12.

Je moeder moet eigenlijk naar een dietist die kijkt wat er aangepast moet worden in haar voeding. Waarschijnlijk was haar B12 al te laag, want die zakt niet zomaar in een paar maanden onder de ondergrens.

Tittan

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2010, 00:08:25 »
Jammer dat Marmite geen bron van B12 is. Dat sommige vruchtensappen verrijkt zijn met B12 wist ik al, alleen kwam hier op dit forum een topic tegen waarin ik las dat sommige vruchtensappen geklaard worden met gelatine. Sinds ik dat gelezen heb, wantrouw ik eerlijk gezegd alle vruchtensappen. Maar als er ook vruchtensappen bestaan die wel Vegetarisch/Veganistisch zijn en/of ook met B12 verrijkt zijn, dan wil ik het graag weten. ;)

Het probleem van mijn moeder met een vitaminepil is dat ze liever geen pillen neemt. Ze drinkt liever een glas vruchtensap dan zo'n pil te slikken, om het zo maar te zeggen.

We gaan nog opzoek naar een goede diėtist die ook verstand heeft over het Vegetarisme/Veganisme. Nog bedankt voor je antwoord! ;)


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2010, 00:56:56 »

We gaan nog opzoek naar een goede diėtist die ook verstand heeft over het Vegetarisme/Veganisme. Nog bedankt voor je antwoord! ;)



Kijk hier eens: http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php
Daar vindt je vast wel iemand bij.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2010, 12:54:17 »
Maar als er ook vruchtensappen bestaan die wel Vegetarisch/Veganistisch zijn en/of ook met B12 verrijkt zijn, dan wil ik het graag weten. ;)

Het probleem van mijn moeder met een vitaminepil is dat ze liever geen pillen neemt. Ze drinkt liever een glas vruchtensap dan zo'n pil te slikken, om het zo maar te zeggen.

We gaan nog opzoek naar een goede diėtist die ook verstand heeft over het Vegetarisme/Veganisme. Nog bedankt voor je antwoord! ;)
Ik verwacht een beetje dat je enorm veel van die sap moet drinken om genoeg B12 binnen te krijgen. Het is wel zo dat je met glazen sap verdeeld over de dag B12 binnenkrijgt, waardoor je meer opneemt, maar zit er niet heel weinig B12 in verrijkte producten?

Neemt je moeder liever geen pillen omdat ze dat onnatuurlijk vindt, of omdat het irritant doorslikken is?

In welke regio zoek je een dieėtist?

Tittan

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2010, 18:33:15 »
Kijk hier eens: http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php
Daar vindt je vast wel iemand bij.
Bedankt, we zullen er naar kijken.

Ik verwacht een beetje dat je enorm veel van die sap moet drinken om genoeg B12 binnen te krijgen. Het is wel zo dat je met glazen sap verdeeld over de dag B12 binnenkrijgt, waardoor je meer opneemt, maar zit er niet heel weinig B12 in verrijkte producten?
Zo'n vruchtensap die we hier hebben staan bevat 0,15µg B12 per 100ml. Je moet inderdaad wel veel drinken om aan die 2,5µg ADH te komen.

Neemt je moeder liever geen pillen omdat ze dat onnatuurlijk vindt, of omdat het irritant doorslikken is?
Ze neemt liever geen pillen omdat ze het onnatuurlijk vindt.

In welke regio zoek je een dieėtist?
In regio Den Haag.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2010, 20:34:11 »
Neemt je moeder liever geen pillen omdat ze dat onnatuurlijk vindt, of omdat het irritant doorslikken is?
Ze neemt liever geen pillen omdat ze het onnatuurlijk vindt.

Dan kun je misschien pillen malen en door haar sinaasappelsap mengen als ze niet kijkt. Dat is ook wat die sapfabrikant doet tenslotte.
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2010, 10:10:22 »
Ik verwacht een beetje dat je enorm veel van die sap moet drinken om genoeg B12 binnen te krijgen. Het is wel zo dat je met glazen sap verdeeld over de dag B12 binnenkrijgt, waardoor je meer opneemt, maar zit er niet heel weinig B12 in verrijkte producten?
Zo'n vruchtensap die we hier hebben staan bevat 0,15µg B12 per 100ml. Je moet inderdaad wel veel drinken om aan die 2,5µg ADH te komen.

Er is bij B12 een verschil tussen hoeveel je moet opnemen (hoeveel echt op de goede plek in je lichaam aankomt) en hoeveel je moet gebruiken om genoeg opgenomen te krijgen (niet alle B12 wordt opgenomen, een deel gaat gewoon weer je lichaam uit).
1µg was wat ze een tijd geleden dachten (ik weet niet of het nu al verhoogd is) dat je moet opnemen, en 2.5µg is wat je daarvoor moet binnenkrijgen. Daarbij gebruiken ze een kleine verhoging, zodat niet alleen de gemiddelde mens genoeg heeft, maar ook mensen die iets meer nodig hebben (maar niet genoeg voor iedereen, ADH is erop gericht dat 90% of 95% ofzo van de mensen er genoeg aan heeft); en dan is het getal verdubbeld omdat ze ervan uit gaan dat je ongeveer de helft van de B12 die je binnenkrijgt ook daadwerkelijk opneemt.
Maar dat verschilt dus heel erg. Hoe hoger de dosis, hoe minder er in verhouding wordt opgenomen. Bij die 0.15µg neem je ongeveer 80% op, dus kom je op 0.12 µg per 100 ml. Dus dan zou je toch nog een hele liter moeten drinken per dag. Įls je het goed over de dag verdeelt tenminste, als je in korte tijd de hele liter opdrinkt, neem je maar 50% op ipv 80%, dus heb je meer nodig dan die liter.
Mogelijk heeft de soort van B12 (er zijn verschillende stoffen die allemaal B12 heten, maar onderling iets verschillen) ook nog invloed, maar daar weet ik te weinig over. 
Dus dat wordt een heleboel sap drinken, om genoeg te krijgen.
Ik begrijp dat een pil voor sommige mensen onnatuurlijk voelt, maar ik zou toch proberen haar te overtuigen om er eentje te slikken. In het sap is het tenslotte even onnatuurlijk, en dan ook nog heel veel gedoe omdat je er dus zoveel van moet drinken. En ik denk eigenlijk dat als je veganistisch moet leven, je gewoon moet accepteren dat dat niet 100% op natuurlijke wijze kan, en dat 1 zo'n pilletje gewoon de prijs is die je betaalt voor die keuze. Ik eet ook het liefst natuurlijk, maar met B12 is dat gewoon niet mogelijk als veganist. B12 heb je echt nodig, en kan je gewoon niet op natuurlijke wijze binnenkrijgen als je geheel plantaardig eet (en niet zoals Japanners enorme hoeveelheden zeewier wil eten per dag)
En een B12 gebrek is echt iets dat vreselijke gevolgen kan hebben.

In welke regio zoek je een dieėtist?
In regio Den Haag.

Ik heb even opgezocht, maar daar weet ik er geen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2010, 15:24:17 »
en niet zoals Japanners enorme hoeveelheden zeewier wil eten per dag)


De B12 uit zeewier is niet de goede B12. Het is een analoog en concurreert juist met de B12 die wij nodig hebben.

Betrouwbare bronnen van B12 komen uit voedingsmiddelen van dierlijke origine of uit voedingsmiddelen waar B12 aan toegevoegd is of uit pilletjes.
De beste vorm van B12 lijkt de methyl B12 in een smelttablet (zie http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,5327.msg505774.html#msg505774 )
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2010, 15:27:13 door Hizikigrrrl »

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2010, 15:38:48 »
B12 in marmite is ook een goede (en nog lekker ook, en veel)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2010, 15:47:10 »
B12 in marmite is ook een goede (en nog lekker ook, en veel)

Nee, het is nog steeds niet zeker dat er uberhaupt B12 in Marmite zit, dus totdat bewezen is, is marmite geen betrouwbare bron van B12.

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2010, 16:39:36 »
B12 in marmite is ook een goede (en nog lekker ook, en veel)

Nee, het is nog steeds niet zeker dat er uberhaupt B12 in Marmite zit, dus totdat bewezen is, is marmite geen betrouwbare bron van B12.

Uh, ik kan dat nergens terugvinden. Wel dat er wel degelijk B12 zit in marmite. Bron graag?

Kiwi

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2010, 16:51:05 »
Er is al een hele draad over B-12, daar staat alles in. Er is nooit aangetoond dat er vitamine B-12 in Marmite zit, dus als veganist of strikt-vegetariėr zijn B-12 supplementen in de vorm van een pilletje de enige betrouwbare bron om B-12 binnen te krijgen (en injecties uiteraard, maar dan ben je eigenlijk al te ver heen).

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2010, 16:55:13 »
B12 in marmite is ook een goede (en nog lekker ook, en veel)

Nee, het is nog steeds niet zeker dat er uberhaupt B12 in Marmite zit, dus totdat bewezen is, is marmite geen betrouwbare bron van B12.
Gaat het erom dat in Marmite toegevoegde B12 zit, en niet van nature het al heeft,
of is het probleem dat de B12 die toegevoegd is, geen bruikbare B12 is maar een analoog?
Als ik zo'n beetje google, vind ik wel een flink aantal sites die de eerste stelling beweren, maar niks over de tweede.
Als alleen het eerste waar is, is er toch geen probleem? Of je je B12 nou toegevoegd als pilletje neemt of in je marmite?

Tittan

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2010, 23:56:44 »
Dus dat wordt een heleboel sap drinken, om genoeg te krijgen.
Dat klopt, daarom vroegen we ons af of er ook andere bronnen bestaan dan een vruchtensap of een vitaminepil om die B12 te krijgen? Ik heb zelf gelukkig geen voedselallergie/intolerantie dus ik kan die B12 ook binnenkrijgen door sojamelk of een ander sojaproduct te eten met (toegevoegde) B12. Voor mijn moeder zou het dan ook wel leuker zijn om eens afwisseling te hebben en niet alleen maar een B12-pil of vruchtensap te hoeven drinken. Overigens slikken we voor de zekerheid een B12-pil.

Om weer terug te komen op Marmite: eerlijk gezegd vind niemand in mijn gezin het lekker als broodbeleg. Ik ga het maar als een soort sojasaus gebruiken daar de smaak erg lijkt op ketjap o.i.d. . ;)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2010, 23:59:59 door Tittan »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2010, 00:07:40 »
B12 in marmite is ook een goede (en nog lekker ook, en veel)

Nee, het is nog steeds niet zeker dat er uberhaupt B12 in Marmite zit, dus totdat bewezen is, is marmite geen betrouwbare bron van B12.
Gaat het erom dat in Marmite toegevoegde B12 zit, en niet van nature het al heeft,
of is het probleem dat de B12 die toegevoegd is, geen bruikbare B12 is maar een analoog?
Als ik zo'n beetje google, vind ik wel een flink aantal sites die de eerste stelling beweren, maar niks over de tweede.
Als alleen het eerste waar is, is er toch geen probleem? Of je je B12 nou toegevoegd als pilletje neemt of in je marmite?


Als ik het me goed herinner, heeft TNO een keer Marmite getest en er geen B12 in aangetroffen, ondanks dat de fabrikant dat wel beweerden. Later zouden ze het aangepast hebben, maar het is vervolgens niet nog een keer officieel getest. Dus misschien zit het erin, maar we kunnen er niet zeker van zijn. Daarom is Marmite geen betrouwbare bron van B12.

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2010, 00:10:24 »
Om weer terug te komen op Marmite: eerlijk gezegd vind niemand in mijn gezin het lekker als broodbeleg. Ik ga het maar als een soort sojasaus gebruiken daar de smaak erg lijkt op ketjap o.i.d. . ;)

Dan nog. Er zit zo'n 10 tot 15ug/100g B12 in Marmite. Dus met een gezin van 4 personen zou je ongeveer een potje (125g) per dag moeten zien weg te werken om de ADH binnen te krijgen. Dure en smerige manier om B12 binnen te krijgen, dan zou ik toch voor tabletten kiezen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 00:14:15 door Toler@ńt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:(strikt-)Vegetariėr met een peulvruchtenallergie
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2010, 09:52:07 »
Als dat TNO onderzoek hier home.hccnet.nl/michel.post/B12/b12.doc wordt aangehaald, dan klopt het verhaal toch weer niet; bepaalde gistsoorten produceren wel degelijk de goede B12. Bovendien ben ik in dit geval eerder geneigd om de Britse veganisten te geloven dan TNO, alleen al omdat die dichter bij de bron zitten.