Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 47 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #200 Gepost op: 02 juli 2010, 12:35:14 »
Als het gewoon verteld wordt niet. Maar ik ken ook een voorbeeld waar het verder gaat dan alleen maar vertellen; als in elk topic de zuivelindustrie er met de haren bijgesleept moet worden (zoals onlangs nog gebeurde) worden mensen dat inderdaad zat en overheerst de ergernis over hoe de boodschap wordt gebracht de boodschap zelf.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #201 Gepost op: 02 juli 2010, 12:41:20 »

Zijn er hier vegetariërs die het vervelend, opdringerig en bekeerderig vinden als een veganist ze vertelt dat de zuivelindustrie immoreel is en dat er prima canvas schoenen te koop zijn die beslist niet onderdoen voor leer?  Zo'n "confrontatie" zou toch bij een vegetariër - die van sowieso al meer nadenkt over dieren, alleen maar tot diep respect, bevestigende blikken en erkenning van de eigen laksheid en onverschilligheid leiden?

Ik zie het als een zwaktebod van een vegetariër als hij de de veganist in zo'n geval gaat lopen betichten van fundamentalistische en dogmatische lulkoek en in reactie hierop, voor straf extra honing gaat eten en liters melk naarbinnen zou willen gieten.






Ik snap je denkrichting, maar ben het daar niet mee eens. Ook al is dit in veel gevallen zo, ja mag nooit een vegetariër verplichten het dan maar met dezelfde strategie eens te moeten zijn. Ik begrijp ook wel dat er een geloofwaardigheidsprobleem is (die heb ik ook) als je vertelt dat je geen vlees eet, maar wel leren schoenen draagt. Ik heb dit opgelost door te zeggen dat ieder daarin een eigen grens legt en je daar niet door anderen op gewezen wilt worden dat je misschien een discutabele grens hebt getrokken. Vooral omdat mensen die zelf nauwelijks een grens hebben getrokken dit altijd fijntjes willen opmerken. Ik heb er daarom ook moeite mee om veganisten erop te wijzen dat ze wel de oorzaak zijn van veel dierenleed onder de geleedpotigen alleen door het enkele feit dat ze zich bewegen. Kennelijk ligt de grens bij een veganist ergens waar ik hem niet zou leggen, en daar valt alleen maar respect voor op te brengen. Maar andersom mag die veganist mij niet verwijten dat ik kennelijk andere keuzes heb gemaakt. Als je dat wijzende vingertje wilt toestaan, dan heb je grenzen van tolerantie overschreden en heb je te maken met meer algemene principes van omgang met anderen in de samenleving.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #202 Gepost op: 02 juli 2010, 12:41:42 »
Oh, dus ik ben laks en onverschillig omdat ik leren schoenen verkies boven canvas schoenen? Nou bedankt en over en sluiten dan maar. Iets met splinter in andermans oog en de balk in je eigen.  ::)
homo homini lupus

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #203 Gepost op: 02 juli 2010, 12:43:43 »
Het gevaar voor de vernietiging van de aarde ligt niet zozeer in dat mensen vlees eten, zuivel gebruiken etc., maar in de onverschilligheid van de vegetarier/veganist. De passiviteit.
Dat is maar één stap verwijderd van de stelling dat de vegetariër/veganist die niet bekeert onverschillig is. Ik hoop dat je dat niet bedoelt, maar ik proef het wel in je woorden.

Ik vind bekeren een te groot woord en te negatief. Het gaat me om het bewust maken van mensen en sensibiliseren van mensen. Mensen informeren.
Dus in die zin zijn 90% van de vegetariers/veganisten onverschillig.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #204 Gepost op: 02 juli 2010, 12:50:49 »
Ik ben er van overtuigd dat mensen die drammen en tot vervelens toe elke gelegenheid aangrijpen om te bekeren het vegetarisme of veganisme grote schade berokkenen, mensen tegen het vegetarisme in het harnas jagen uiteindelijk meer dode dieren op hun geweten hebben dan de zogenaamde onverschillige vegetariers die met andere manieren hetzelfde doel proberen te bereiken. Daarom wordt ik er misschien ook zo giftig van, ik zie gewoon het jarenlange werk om vegetarisme neer te zetten als niet-militant, vreselijk lekker, gezond, geschikt voor alle gezinnen met 1,8 kind en 0,7 hond, al is het maar 1 dag per week, in gevaar komen.

Maar wat is drammen? Je wordt al een drammer genoemd zelfs als je nog alleen maar gezegd hebt dat je vegetarier/veganist bent en de andere keer roepen mensen zelfs dat je veel verder moet gaan. Ik ben met je eens dat je vegetarisme/veganisme als niet-militant etc. moet neerzetten. Maar dat heeft niets te maken met drammen. Ook die wijze van aan de man brengen kan door sommigen als drammen gezien worden. Zo zijn de meatfree mondays, donderdag veggiedag en plantaardig maandag campagnes toch positief ingesteld, maar wordt het door sommige als 'opleggen' gezien van niet eten van vlees. Terwijl dat niet het geval is. Ook daar kan je felle reacties verwachten. Zo is de SP fel tegenstander van deze initiatieven, terwijl ze in beginsel juist wel sympathie voor de doelen heeft. Heel apart.

Citaat
Als je zelfs op een vegetariersforum aangesproken wordt op je drammerige houding, en je effect dus minimaal of zelfs negatief is, hoeveel denk je dan met die houding bij vleeseters te bereiken?

Maar ligt dat ook niet aan dit forum? De type vegetariërs die ik hier tegen kom zijn totaal anders dan ik op andere plekken tegen kom.
Heeft misschien ook te maken met dat de meesten hier op het forum vooral onder de radar willen blijven. Een meer passieve houding hebben, dan de anderen. Gevoel had ik jaren terug op dit forum juist niet zo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #205 Gepost op: 02 juli 2010, 12:54:29 »
Waarom zou je dan hier actief zijn? De mensen zijn onverschillig en passief, ze hebben het licht niet gezien, etc. Blijft over dat je het leuk vindt om een potje herrie te schoppen. Nou, daar heb je twee mensen voor nodig en ik heb er geen zin in. Ik trek me actief  :P terug uit deze draad.
homo homini lupus

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #206 Gepost op: 02 juli 2010, 12:56:15 »
Ik snap je denkrichting, maar ben het daar niet mee eens. Ook al is dit in veel gevallen zo, ja mag nooit een vegetariër verplichten het dan maar met dezelfde strategie eens te moeten zijn. Ik begrijp ook wel dat er een geloofwaardigheidsprobleem is (die heb ik ook) als je vertelt dat je geen vlees eet, maar wel leren schoenen draagt.

Er hoeft ook niemand verplicht te worden, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het dragen van leer onethischer is dan het dragen van katoen of canvas? Ik vind het zo vreemd dat hier omheen gedraaid moet worden.




Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #207 Gepost op: 02 juli 2010, 12:59:54 »
Hier zit de crux. Je kunt mensen niet meer vragen dan dat ze volgens hun eigen geweten moeten doen. De één is wat bescheidener in het antwoord op de vraag waarom hij/zij vlees/vis eet. De ander vertelt uit zichzelf dat het eten van vlees uit den boze is en dat hij/zij er zelfs van walgt of dat in de buurt gebeurt. Die laatste groep kan van de eerste niet (nooit, nimmer, ten enenmale niet) vragen om zich net zo actief op te stellen. Dit heeft met karakter te maken, maar ook met maatschappelijke opstelling. Ik heb meer mensen overtuigd van het niet eten van vlees door zelf lekkere maaltijden aan te bieden en en passant iets te vertellen over de redenen waarom. Tegenover mijn beginperiode van vegetariër zijn, toen ik veel drammeriger was.

De keuzes maakt ieder voor zich natuurlijk (niet actief bezig zijn is een keuze). Alleen ik denk en hoop dat die groep zich over de eigen grenzen gaat zetten voor een hoger doel. Want echt, het is zo zonde dat er zo weinig vegetariers/veganisten actief zijn. En het hoeft echt niet perse te zijn dat die personen met protestborden de straat op moeten, maar ook het organiseren van etentjes hier en daar en dan via kranten ofzo mensen oproepen te komen ofzo kan ook effect hebben natuurlijk. Er zijn zoveel manieren.

Citaat
Kijk maar hoe serieus er nu al in de Tweede Kamer gepraat wordt over het evt. invoeren van een vleestax, die tot voor kort alleen maar de PvdD en GroenLinks werd bepleit. Op die weg doorgaan biedt veel meer dan op de 'misdaden' van vleeseters te blijven wijzen. Verandering gaat nu eenmaal met heel kleine stapjes tegelijk.

Dat de politiek ermee bezig is, is ook vooral te wijten aan de vastberadenheid dit op de agenda te krijgen door groepen die een erg actieve benadering hebben aangenomen.
Ik zie veranderingen bezig. Zeker afgelopen jaar. In initiatieven, maar ook interesse/vraag naar vegan keurmerk door (grote) bedrijven is enorm toegenomen.
Juist nu liggen er kansen. Om maar even een vergelijking te trekken met voetbal. Als de bal stil ligt voor open doel, dan zal er geen winst geboekt worden. Stil blijven staan op het veld zal ook de bal niet in het doel brengen. Je kan hooguit zien en denken (passief) dat daar een kans ligt voor een doelpunt. Alleen een actieve benadering (actief) zal de kans bieden om de bal in het doel te brengen.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #208 Gepost op: 02 juli 2010, 13:01:29 »
Oh, dus ik ben laks en onverschillig omdat ik leren schoenen verkies boven canvas schoenen? Nou bedankt en over en sluiten dan maar. Iets met splinter in andermans oog en de balk in je eigen.  ::)

De keuze bepaalt wat voor type persoon je bent. Foute beslissingen kan je maken. De vraag is wat kies je de volgende keer?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bekeren
« Reactie #209 Gepost op: 02 juli 2010, 13:05:52 »
Er hoeft ook niemand verplicht te worden, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het dragen van leer onethischer is dan het dragen van katoen of canvas?

Weet je iets van de productie van katoen?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #210 Gepost op: 02 juli 2010, 13:37:57 »
Hier zit de crux. Je kunt mensen niet meer vragen dan dat ze volgens hun eigen geweten moeten doen. De één is wat bescheidener in het antwoord op de vraag waarom hij/zij vlees/vis eet. De ander vertelt uit zichzelf dat het eten van vlees uit den boze is en dat hij/zij er zelfs van walgt of dat in de buurt gebeurt. Die laatste groep kan van de eerste niet (nooit, nimmer, ten enenmale niet) vragen om zich net zo actief op te stellen. Dit heeft met karakter te maken, maar ook met maatschappelijke opstelling. Ik heb meer mensen overtuigd van het niet eten van vlees door zelf lekkere maaltijden aan te bieden en en passant iets te vertellen over de redenen waarom. Tegenover mijn beginperiode van vegetariër zijn, toen ik veel drammeriger was.

De keuzes maakt ieder voor zich natuurlijk (niet actief bezig zijn is een keuze). Alleen ik denk en hoop dat die groep zich over de eigen grenzen gaat zetten voor een hoger doel. Want echt, het is zo zonde dat er zo weinig vegetariers/veganisten actief zijn. En het hoeft echt niet perse te zijn dat die personen met protestborden de straat op moeten, maar ook het organiseren van etentjes hier en daar en dan via kranten ofzo mensen oproepen te komen ofzo kan ook effect hebben natuurlijk. Er zijn zoveel manieren.

Citaat
Kijk maar hoe serieus er nu al in de Tweede Kamer gepraat wordt over het evt. invoeren van een vleestax, die tot voor kort alleen maar de PvdD en GroenLinks werd bepleit. Op die weg doorgaan biedt veel meer dan op de 'misdaden' van vleeseters te blijven wijzen. Verandering gaat nu eenmaal met heel kleine stapjes tegelijk.

Dat de politiek ermee bezig is, is ook vooral te wijten aan de vastberadenheid dit op de agenda te krijgen door groepen die een erg actieve benadering hebben aangenomen.
Ik zie veranderingen bezig. Zeker afgelopen jaar. In initiatieven, maar ook interesse/vraag naar vegan keurmerk door (grote) bedrijven is enorm toegenomen.
Juist nu liggen er kansen. Om maar even een vergelijking te trekken met voetbal. Als de bal stil ligt voor open doel, dan zal er geen winst geboekt worden. Stil blijven staan op het veld zal ook de bal niet in het doel brengen. Je kan hooguit zien en denken (passief) dat daar een kans ligt voor een doelpunt. Alleen een actieve benadering (actief) zal de kans bieden om de bal in het doel te brengen.


(ik wil wel minder quoten, maar dan is de uitvoering van deze post niet meer leesbaar)
Dit laatste ben ik volledig met je eens. Je krijgt kansen om de vleesconsumptie effectief ter discussie te stellen. Onze volksvertegenwoordigers hebben dan ook een schone taak te doen. Ik denk ook dat 100% (nou ja, laat het 99% zijn) van onze forumgenoten zich ook inzetten op hun manier voor het doel: een wereld die niet meer afhankelijk is van vleesproductie. Dit is essentieel: het gebeurt op hun eigen manier. Niemand mag daarin de ander de maat nemen of zelfs maar suggesties in die richting te doen.

Zoals je zelf verwoordt in de tweede alinea van bovenstaande quote; nu liggen er kansen. Daar kan iemand zich beter mee bezighouden dan steeds maar weer te constateren dat de ander onvoldoende doet. Alle beetjes die iedereen doet om het doel te bereiken zijn meegenomen. Concentreer je je teveel op dingen die niet goed gaan, dan raak je vroeg of laat zo teleurgesteld dat je je van alles gaat afkeren. Wat iemand moet leren is vergeven, vergeten, helen en respecteren, veranderen en verbeteren en niet alleen bij anderen, maar vooral het zoeken bij zichzelf. Draeck zou kunnen zeggen: 'Dat doe ik juist, juist ik'. Maar deze leefregels horen bij een ander net zo respectabel doel: het krijgen van een samenleving waar mensen kunnen 'samen'leven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Bekeren
« Reactie #211 Gepost op: 02 juli 2010, 14:10:28 »
Ik vind bekeren een te groot woord en te negatief. Het gaat me om het bewust maken van mensen en sensibiliseren van mensen. Mensen informeren.
Dus in die zin zijn 90% van de vegetariers/veganisten onverschillig.

Ik vind die laatste zin nogal negatief overkomen en ook een beetje tegen je eigen opmerking over de vele manieren van actief zijn ingaan. Je lijkt hiermee al een oordeel te hebben over vele mensen die je niet kent. Zou jij zo'n makkelijk oordeel over jezelf willen of is dat geoorloofd voor het hogere doel?
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Bekeren
« Reactie #212 Gepost op: 02 juli 2010, 14:28:22 »
Ik vind bekeren een te groot woord en te negatief. Het gaat me om het bewust maken van mensen en sensibiliseren van mensen. Mensen informeren.
Dus in die zin zijn 90% van de vegetariers/veganisten onverschillig.

Ik vind die laatste zin nogal negatief overkomen en ook een beetje tegen je eigen opmerking over de vele manieren van actief zijn ingaan. Je lijkt hiermee al een oordeel te hebben over vele mensen die je niet kent. Zou jij zo'n makkelijk oordeel over jezelf willen of is dat geoorloofd voor het hogere doel?


Als ik Draek mag aanvullen: hij bedoelt dat als je je niet actief opstelt (proberen mensen te overtuigen, en dan zeg ik even niets over de manier waarop), je ervoor kiest om uitsluitend actief te zijn als 'living by example'. Dat kan je zien als onverschillig, hoewel ik zelf geneigd om dat wat meer te zien als een actief standpunt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #213 Gepost op: 02 juli 2010, 14:45:24 »
Ik denk ook dat 100% (nou ja, laat het 99% zijn) van onze forumgenoten zich ook inzetten op hun manier voor het doel: een wereld die niet meer afhankelijk is van vleesproductie. Dit is essentieel: het gebeurt op hun eigen manier. Niemand mag daarin de ander de maat nemen of zelfs maar suggesties in die richting te doen.

Ik denk dat er wel wat over te zeggen valt, net zo goed als dat men wat over mijn manieren zou kunnen zeggen. Daarnaast ben ik het niet zo eens over dat 100%/99% zich hier echt inzet voor dat doel. Wat ze doen is vooral in eigen straatje en dat kan je misschien beschouwen als iets doen, maar in feite is het vooral passief. Stel je eens voor dat MLK alleen in zijn eigen straatje bezig was geweest?

Citaat
Zoals je zelf verwoordt in de tweede alinea van bovenstaande quote; nu liggen er kansen. Daar kan iemand zich beter mee bezighouden dan steeds maar weer te constateren dat de ander onvoldoende doet.

Ik denk dat het laatste nodig is, want alleen door dat te constateren kan je kijken wat mensen tegen houdt en kan je manieren vinden deze te motiveren en te bewegen.

Citaat
Alle beetjes die iedereen doet om het doel te bereiken zijn meegenomen. Concentreer je je teveel op dingen die niet goed gaan, dan raak je vroeg of laat zo teleurgesteld dat je je van alles gaat afkeren. Wat iemand moet leren is vergeven, vergeten, helen en respecteren, veranderen en verbeteren en niet alleen bij anderen, maar vooral het zoeken bij zichzelf. Draeck zou kunnen zeggen: 'Dat doe ik juist, juist ik'. Maar deze leefregels horen bij een ander net zo respectabel doel: het krijgen van een samenleving waar mensen kunnen 'samen'leven.

Ik vind dit te naïef. Die kleine beetjes stellen niet zoveel concreets voor. De beweging kan daar niet op bouwen willen we iets veranderen in de wereld. Waar zijn de idealen? De principes? Waar is die bereidheid om echt zich in te zetten. De beweging staat en valt nu op enkele personen. Dat zie je bij organisaties die personele problemen hebben en dan totaal wegvallen of niet-actief meer kunnen zijn.

Die kleine beetjes die mensen doen is helaas een excuus geworden om niet meer te doen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #214 Gepost op: 02 juli 2010, 14:52:31 »
Ik vind bekeren een te groot woord en te negatief. Het gaat me om het bewust maken van mensen en sensibiliseren van mensen. Mensen informeren.
Dus in die zin zijn 90% van de vegetariers/veganisten onverschillig.

Ik vind die laatste zin nogal negatief overkomen en ook een beetje tegen je eigen opmerking over de vele manieren van actief zijn ingaan. Je lijkt hiermee al een oordeel te hebben over vele mensen die je niet kent. Zou jij zo'n makkelijk oordeel over jezelf willen of is dat geoorloofd voor het hogere doel?


Als ik Draek mag aanvullen: hij bedoelt dat als je je niet actief opstelt (proberen mensen te overtuigen, en dan zeg ik even niets over de manier waarop), je ervoor kiest om uitsluitend actief te zijn als 'living by example'. Dat kan je zien als onverschillig, hoewel ik zelf geneigd om dat wat meer te zien als een actief standpunt.

Zoiets ja. Deze quote zegt het wel een beetje vind ik:

'In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.' - MLK
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Bekeren
« Reactie #215 Gepost op: 02 juli 2010, 14:59:13 »
'In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.' - MLK


Hear hear. Raar is dat, dat zoveel vegetariërs, als het op consumeren aankomt, niet willen concluderen dat een vleesloos bestaan een heel aardige manier is om op een pacifistische manier wapens te gebruiken ...
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2010, 15:49:59 door Sander »

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #216 Gepost op: 02 juli 2010, 15:00:45 »
Er hoeft ook niemand verplicht te worden, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het dragen van leer onethischer is dan het dragen van katoen of canvas?

Weet je iets van de productie van katoen?

Er zullen vast wel mensenrechten geschonden op katoenplantages en er worden mogelijk ook allerlei gevaarlijke bestrijdingsmiddelen gebruikt op katoenplantages, maar dat zegt natuurlijk niets over de aard van het eindproduct. Leer van een door ouderdom overleden rund gebruiken is misschien beter.

Offline Ray01

  • **
  • 55
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #217 Gepost op: 03 juli 2010, 10:32:03 »
Ik ben het eens met de stelling dat een rustige, onderbouwende uiteenzetting van je standpunten vaak meer effect heeft als dat je mensen (vleeseters) continue aanvalt op hun eetgedrag.

Ik persoonlijk heb de indruk dat men mensen hierdoor juist van het vegetarisme/veganisme kan vervreemden.

Want vergeet niet dat in de ogen van sommige mensen vegetariërs en veganisten toch al als een soort van aliens of radicalisten worden beschouwd.

(ik heb laatst ergens gelezen dat t.v. kok Gordon Ramsey zijn kinderen zou electroculeren als ze vegetariër zouden worden  :nooo: )

Ik laat mensen desgevraagd zien dat een vegetarische levenswijze juist leuk en lekker kan zijn en probeer ze vervolgens op de gevolgen die het consumeren van vlees heeft op het welzijn van dieren en het mileu te wijzen.

Dit is in mijn optiek een meer solidie manier om er met mensen over te praten, je kan iemand nu eenmaal niet dwingen om iets te MOETEN doen.

Als iemand er mischien dan wel over na gaat denken is dat al heel wat.

Vergeet ook niet dat mensen zich in discussies over het eten van vlees al heel snel in een hoek gedreven voelen en vaak zijn die discussies niet bijzonder constructief.

Ik ken veel vleeseters in mijn omgeving en dit zijn mensen die mij erg dierbaar zijn en die prima deugen als mens.

Ik denk dat de meeste vleeseters diep in hun hart ook wel weten dat er iets helemaal mis is met de vee-industrie en vaak weten ze ook niet goed hoe ze hun gewoonte kunnen veranderen of vinden ze geen vlees eten (nog) te moeilijk om in hun dagelijkse leven op te nemen.

Zelf zie ik me liever als een soort van ambassadeur van mijn levensstijl en probeer die zo goed mogelijk aan de man te brengen en wil juist mensen op een positieve manier laten zien dat er goede alternatieven zijn voor een leven met vlees.

Verder steun ik organisaties die actief bezig zijn met dierenwelzijn, en die op een ander niveau al het e.e.a. hebben bereikt en kunnen bereiken.

Ik respecteer de mening van iedereen die hier wat radicaler in is, maar laat iedereen het op zijn eigen manier doen en laten we nou niet gaan zeggen dat sommige mensen hier dan passief in zouden zijn.

Wat te denken van mensen als Ghandi, Doc. Marten Luther King en de Dalai Lama?

Waren/zijn zij dan ook passief omdat ze op een geweldloze manier hun doel wilden/willen bereiken?

En was iemand als Malcom X hier juist beter (of slechter) in omdat hij wel een gewapende strijd voor burgerechten predikte?

En om nog even terug naar het begin van deze draad te gaan, ik ben niet bekeerd maar ben gelukkig meer over dierenwelzijn en milieu gaan nadenken en heb zelf het e.e.a. uitgezocht en vervolgens mijn keuze gemaakt.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #218 Gepost op: 03 juli 2010, 12:29:12 »
Citaat
Ik ken veel vleeseters in mijn omgeving en dit zijn mensen die mij erg dierbaar zijn en die prima deugen als mens.

Maar dat neemt niet weg dat ze door hun eetgewoonten zeer destructief zijn. Er rust een taboe op het noemen hiervan, vanwege de dierbaarheid van de deugende vleeseters. Daarom pleit men voor een 'voorzichtige' benadering een 'bewustwordingsproces'. Als  argument wordt aangevoerd dat dit beter zou helpen, terwijl dat helemaal nergens uit blijkt.

Wat het bereken betreft: is het niet wat achterbaks en sneaky en misschien zelfs wel immoreel om het bekeren via allerlei voorzichtige, bewustwordingsstappen (door ze lekker vegetarisch eten voor te schotelen) te doen i.p.v gewoon zeggen waar het op staat? Misschien hebben vleeseters juist het idee dat ze bekeerd worden doordat er via allerlei omwegen wordt gezegd dat vlees eten eigenlijk helemaal niet kan.

Luister maar eens naar Jan Mulder in dit boekenprogramma:

http://www.delaatsteshow.be/0911/index.php?page=video&txtZoek=&offset=0&index=1429
(op ongeveer 3 minuten)






Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Bekeren
« Reactie #219 Gepost op: 03 juli 2010, 13:20:36 »
Maar dat neemt niet weg dat ze door hun eetgewoonten zeer destructief zijn. Er rust een taboe op het noemen hiervan, vanwege de dierbaarheid van de deugende vleeseters. Daarom pleit men voor een 'voorzichtige' benadering een 'bewustwordingsproces'. Als  argument wordt aangevoerd dat dit beter zou helpen, terwijl dat helemaal nergens uit blijkt.

En waaruit blijkt dat jouw methode (beter) werkt?
Sin chile, no tiene chiste!