"Goedenavond, tafeltje voor twee?"
"Ja inderdaad, liefst bij het raam. Wij zijn trouwens vegetariërs en we vinden vlees eten moord."
"Er is net een tafeltje vrijgekomen, neemt u plaats."
"Dank u wel. Past u er wel op dat er geen carnivoren bij ons in de buurt komen?"
"Wij zullen de naburige tafeltjes een paar meter verplaatsen, geen probleem. En hier is de kaart. Wilt u alvast wat drinken?"
"Twee glazen mineraalwater, graag. Wij drinken principieel geen wijn, omdat die niet altijd vegetarisch is."
"Twee glazen mineraalwater voor de beide heren. Heeft u uw keuze al gemaakt?"
"U heeft een fijne selectie aan vegetarische gerechten, alleen jammer dat het overgrote deel van de kaart bestaat uit dode dieren. We werden er bijkans onpasselijk van. Maar vooruit, ik neem de linzensoep vooraf en als hoofdgerecht de pasta. Mijn partner wil graag de groentesoep vooraf en als hoofdgerecht de ovenschotel. Kunt u meteen de chefkok roepen, zodat hij ons plechtig kan beloven dat de bouillon vegetarisch is en dat de keukenspullen voor gebruik ritueel zijn gereinigd?"
"Ik zal uw verzoek overbrengen, meneer."
"Kunt u mij vertellen waarom in uw restaurant zo veel vleesgerechten op de kaart staan? U weet toch dat vegetarisme de norm is en dat vlees eten een dieronvriendelijke aberratie is?"
"Eh, excuses, dat onderwerp hebben we op de opleiding nog niet behandeld. Wellicht kan de chef u daar meer over vertellen."
"Uitstekend. U hoeft zich trouwens niet te haasten. In de tussentijd leggen we nog even een paar PETA-pamfletten op alle tafeltjes."
"Zoals u wilt. Ik wens u alvast een plezierige avond."