Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #40 Gepost op: 09 april 2010, 14:04:04 »
ik vind die reactie niet leuk hoor!

Dieren doodmaken is ook helemaal niet "leuk".

Nou en? Dan voelen ze zich maar aangevallen - that's a guilty conscience for ya, working as intended :)

Ja, dat lijkt mij nou ook. Als je geen dieren eet iis het sowieso al status quo-ondermijnend. Verder ben ik gewoon eerlijk in mijn reactie op de vraag of ik toevallig vegetariër ben en waarom. Ik vind het gewoon sick om dieren te gaan zitten kanen.

Wat zou men met het woord "vegetariër" trachten te verdoezelen dan? Nee, dan is het woord "vleeseter" pas een soort eufemisme.

Vleeseter is een écht eufemisme. Vegetariër een soort eufemisme, zoals ik al schreef. Eigenlijk is het een niet-diereneter, want daar gaat het om. Het gaat er bij vegetarisme om dat je juist iets niet eet en niet dat je planten eet.  Mensen die vleeseten eten namelijk ook gewoon planten op.

Door deze woordkeus, vegetariër, wordt de aandacht afgeleid van waar het feitelijk omgaat, anders had ik wel een geen-diereneter geheten. Ik noem mezelf eigenlijk nooit vegetariër ofzoiets. Ik hoef niet per sé planten te eten namelijk. Ook niet om principiële redenen. Als beton lekker zou smaken zou ik dat ook eten. Smakelijke en gezonde chemicaliën zou ik ook zo op brood smeren. Ik vertik het alleen om anderen, dus ook andere dieren op te eten.  Ik vind mijzelf dus eerder een geen-diereneter dan een planteneter.

Citaat
En wat heeft jou doen besluiten dat de term vegetarier bedacht is door vleeseters? Daar ben ik toch echt wel een beetje nieuwsgierig naar, hoe "jullie soort" mensen daar precies tegenaan schopt kijkt.

Het was maar een gokje, hoor. Maar het woord is ook niet op mij van toepassing. Ik ben niet een principiële planteneter, maar een principiële geen-diereneter. Die nuance snap je toch wel? :-)


Re:Bekeren
« Reactie #41 Gepost op: 09 april 2010, 14:10:26 »
Ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt, maar absoluut niet waarom je je daar zo ongelooflijk druk over lijkt te maken. Men had het nou eenmaal (minstens) een eeuw geleden al over vegetarisme (een internationaal begrepen woord bovendien), en duidelijker wordt het er niet op als dat weer zou moeten veranderen. Laat staan hoe het beeld van de vegetarier als lastige soort (om in jouw analogie te blijven) wordt gestimuleerd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #42 Gepost op: 09 april 2010, 15:09:47 »
Ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt, maar absoluut niet waarom je je daar zo ongelooflijk druk over lijkt te maken. Men had het nou eenmaal (minstens) een eeuw geleden al over vegetarisme (een internationaal begrepen woord bovendien), en duidelijker wordt het er niet op als dat weer zou moeten veranderen. Laat staan hoe het beeld van de vegetarier als lastige soort (om in jouw analogie te blijven) wordt gestimuleerd.

Ik maak ook niet druk over dat woordje. Het woord dekt alleen de lading niet. Ik vraag mij af in hoeverre vleeseters dat begrijpen. Volgens mij maar nauwelijks. Men plaatst geen dieren eten al gauw in een categorie als godsdienstige overtuigingen (net als halal en kosher), een allergie (glutenvrij), een dieet etc. Dat is verkeerd. Ik vind de overwegingen van een autohater veel meer met die van mij overeenkomen dan die van iemand die geen suiker mag van de dokter of vanwege een Joodse achtergrond kosher eten wenst.  In pizzeria's heeft men vaak veel pizza's zonder dode dieren, maar ook altijd een aparte pizza "vegetariana" ofzoiets. Daar zit dan heel veel groente op en er staat ook bij dat de pizza vegetarisch is.  Dat is óf betuttelend bedoeld óf een bewijs van onbegrip. Alsof men niet snapt dat ik geen dieren eet.

"Eet je wel vis?" en "Eet je wel ei?" komen ook nog heel vaak voor. Ik wil elke keer weten of men dat nou vraagt omdat men niet weet wat een dier is, of omdat men niet weet dat een vegetariër eigenlijk iemand is die geen dieren eet, of omdat men niet weet dat men zelf dieren zit te eten.  Zo moeilijk is het toch allemaal niet, zou je zeggen? Om niet te moeilijk over te komen zeg ik dan meestal dat een vis ook een dier is en dat ik geen doodgemaakte dieren eet en dat een ei eigenlijk een soort menstruatie is en dus geen dier. Ik schijn wel vaker dat soort "rare" ideeën te hebben:  zo'n kartonnen eierdoosje is een maandverband, een bos bloemen is een verzameling pikken en kutten in een vaas, een biefstuk is een geamputeerd been etc.. 

De meeste mensen kijken zo niet tegen dingen om hen heen aan. Ik vind het wel een heel raar en een beetje een eng idee dat het merendeel der mensheid zich ook niet bekommert om dieren en ze gewoon opeet. En er zijn maar weinig vleeseters die zeggen dat ze gewoon gewend zijn om vlees te eten en het lekker vinden smaken, maar het eigenlijk ook een ziek idee vinden om een dier op te eten en daar ook eigenlijk niet aan herinnerd willen worden en dat ze ook geen trek meer hebben als ze bio-industriebeelden zien. Die mensen geven ook gewoon toe dat ze dat wegstoppen of er niet aan denken terwijl ze eten. Die lui zijn zeldzaam en die kan ik nou écht respecteren. Ik vind het knap (en jammer natuurlijk) dat op die manier kunnen eten, maar ze zijn in ieder geval eerlijk. Die mensen hebben zichzelf allang bekeerd, maar zijn een beetje bang voor verandering.

De vegetariër in het gezelschap werkt als een soort spiegel. Als het dan ook nog eens een vegetariër is die dus een geen-diereneter is ipv een milieu- of gezondheidsfreak, dan is dat nog veel lastiger, maar ik vind het geen probleem om lastig te zijn als het op eten aankomt. Dan maar een luis in de pels met  principes waar de meeste vleeseters eigenlijk, diep in hun hart, ook wel achterstaan. Uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn dan ook de makkelijkste; de 'dieren-interesseren-me-niet-dus-ik-vreet-ze'-mensen zullen niet met je in discussie gaan. Die hebben gewoon een grote mond. Het zijn juist de 'toevallig-vleeseters-omdat-ze-het-gewend-zijn'-mensen die dat soort barbaren gaat proberen te bekeren.

De vleeseetbarbaren hebben  de neiging om allerlei obligate opmerkingen te maken. Of je vlees aan te bieden of te gaan wapperen met een plak ham en je erop te wijzen dat ie niet meer knort/loeit. De wat meer gematigden worden dan vaak boos op zoiemand en zeggen dan weleens: "zit hem/haar niet zo te pesten, je weet dat hij dat niet eet". Men denkt dan dat je "gepest" wordt met je afwijking. Ken je dat? Ikzelf ervaar het niet als pesten maar als een soort baldadig gedrag waar je boven staat. Misschien probeert men je wel te bekeren tot het vleesisme. Het komt op mij hetzelfde over als de grote bek die je krijgt van een paar rotjongens op straat die je zojuist hebt gezegd te stoppen met het vernielen van straatmeubilair, het gooien van vuurwerk of het met ronkende bromfietsen barricaderen van de stoep. Is dat ook bekeren als je daar wat van zegt? Waarom heet iemand erop wijzen dat je het heel ziek is om  dieren kapot maken en opeten bekeren en vuurwerkgooiers berispen niet?

Maar even terug naar de vleeseters. Ik vind het altijd erg aandoenlijk om te zien hoe er verwarring kan ontstaan onder vleeseters. Volgens mij kan het merendeel zelf ook niet zo goed begrijpen waarom ze zitten te kauwen op dierenlijken en ze worden er pas aan herinnerd als er eentje tussen zit die pertinent weigert hier ook aan mee te doen. Aan tafel krijg je dan een situatie waarin men zich achter de vegetariër schaart en de principiële ("ik moet vlees") vleeseter gaan zitten bekritiseren. Je moet vleeseters gewoon elkaar laten bekeren, want het is allang in die koppen doorgedrongen dat het natuurlijk helemaal niet "leuk" en "mooi" is vlees te eten. Behalve dan bij die proleten die niet zonder kunnen.

Nu weer over bekeren:

Als iemand op straat een leeg blikje neergooit en je zegt er wat van, is dat dan bekeren en daarmee misplaatst? Als iemand een dier kapot maakt en je zegt daar wat van, is dat dan ineens wel bekeren tot een of andere ideologie? Waarom het een niet en het ander wel?




Re:Bekeren
« Reactie #43 Gepost op: 09 april 2010, 16:52:31 »
Ik maak ook niet druk over dat woordje. Het woord dekt alleen de lading niet.

Het dekt de lading juist prachtig. Het dekt alleen niet de motivatie die jij hebt om vegetarier te zijn. Net zo min als dat het woord 'trein' of de afkorting 'OV' aangeeft dat je een hekel aan auto's/autorijden hebt. Je wil toch ook geen woord voor 'zich zonder auto-verplaatser'? Als we voor alle keuzes een woord moesten verzinnen dat tevens expliciet de reden voor die keus uitdrukt dan kunnen we de Nederlandse woordenschat makkelijk verdubbelen of verdrievoudigen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Bekeren
« Reactie #44 Gepost op: 09 april 2010, 16:58:42 »
maar ook altijd een aparte pizza "vegetariana" ofzoiets. Daar zit dan heel veel groente op en er staat ook bij dat de pizza vegetarisch is.  Dat is óf betuttelend bedoeld óf een bewijs van onbegrip. Alsof men niet snapt dat ik geen dieren eet.

 ???
Kom op zeg. Ook hier geldt dat het gewoon een praktische benaming is voor wat het is: een pizza met een aantal groentensoorten en zonder vlees of vis. Had je liever dat iedere pizzabakker er een eigen fantasiebenaming aan gaf zodat je nog steeds eerst het menu goed moet bestuderen (vegetarische pizza's mogen uiteraard niet met het V-teken gemarkeerd worden), om er achter te komen of die geschikt voor je is?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #45 Gepost op: 09 april 2010, 21:19:07 »
De Pizza Vegetariana is mijns inziens een wangedrocht, met zoveel mogelijk verschillende groentjes en maïs, maïs en nog eens maïs. Overigens is dat niet iets typisch vegetarisch of zo, je vindt bij veel pizzeria's ook vl33spizza's die de smaakpolitie niet door de vingers zal zien.

Maar even terug naar de vleeseters. Ik vind het altijd erg aandoenlijk om te zien hoe er verwarring kan ontstaan onder vleeseters. Volgens mij kan het merendeel zelf ook niet zo goed begrijpen waarom ze zitten te kauwen op dierenlijken en ze worden er pas aan herinnerd als er eentje tussen zit die pertinent weigert hier ook aan mee te doen.
Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn genoeg vl33seters die precies weten waar de inhoud van hun bordje vandaan komt en die er geen moeite mee hebben dat daar een dier voor is geslacht. Onder de dieren vind je trouwens ook best veel carnivoren, overigens.
Citaat
Als iemand op straat een leeg blikje neergooit en je zegt er wat van, is dat dan bekeren en daarmee misplaatst? Als iemand een dier kapot maakt en je zegt daar wat van, is dat dan ineens wel bekeren tot een of andere ideologie? Waarom het een niet en het ander wel?
Bekijk het eens zo: als een dier gefokt wordt om opgegeten te worden, is het toch zonde om dat beest oud en taai te laten worden en vervolgens toch niet op te eten? Verspilling van grondstoffen. Nee, als we dan echt consequent zijn, worden we allemaal vegetariër en verbannen de varkentjes (die dan toch geen nut meer hebben) uit ons overbevolkte landje.

Maar alle gekheid op een stokje: ik juich ook een trend naar meer (deeltijd-)vegetariërs en een overschakeling naar duurzame, diervriendelijke veehouderij toe. Mijn wachttoren is echter een lekkere vegetarische maaltijd, geen wijzend vingertje (nou ja, ik wijs mensen wel graag op de achtergrond van kiloknallers en kooieieren en de betere alternatieven).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #46 Gepost op: 09 april 2010, 22:12:47 »
Het woord "vegetariër" is natuurlijk eigenlijk een soort eufemisme, bedacht voor en door vleeseters.

Wat zou men met het woord "vegetariër" trachten te verdoezelen dan? Nee, dan is het woord "vleeseter" pas een soort eufemisme. Want het woord verbloemt (hoe toepasselijk) namelijk dat die vleeseter ook produkten van plantaardige oorsprong naar binnen werkt.
En wat heeft jou doen besluiten dat de term vegetarier bedacht is door vleeseters? Daar ben ik toch echt wel een beetje nieuwsgierig naar, hoe "jullie soort" mensen daar precies tegenaan schopt kijkt.

Al naar gelang mijn stemming heb ik het over "mensen die vlees eten"  :(  of over "aaseters"  :steam:.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #47 Gepost op: 10 april 2010, 00:36:04 »
En al die benamingen kloppen niet, je kunt het beter over omnivoren hebben. Mensen zijn namelijk nooit voor 100% carnivoor.

Re:Bekeren
« Reactie #48 Gepost op: 10 april 2010, 00:46:11 »
De Pizza Vegetariana is mijns inziens een wangedrocht, met zoveel mogelijk verschillende groentjes en maïs, maïs en nog eens maïs.

Komt mij volslagen onbekend voor gelukkig, dat mais. Wel kom ik nogaleens artisjok tegen (vind ik sowieso niet te pruimen, en wat op pizza's voor artisjok moet doorgaan al helemaal niet). Olijven vind ik trouwens ook erg onhebbelijk, dus ook op pizza. In het bijzonder als ze in stukjes gehakt zijn, in verband met het verwijderen van deze ongewenste onderdelen, en het zich stiekem verstoppen onder een ander stuk groente of onder de kaas.

Ananas mag van mij dan weer wel op pizza. ;D Leve de Pizza Vegetariana Hawaii! :cop:
« Laatst bewerkt op: 10 april 2010, 00:48:57 door M@ñu Dib@ñgo »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #49 Gepost op: 11 april 2010, 08:57:03 »
Ik maak ook niet druk over dat woordje. Het woord dekt alleen de lading niet. Ik vraag mij af in hoeverre vleeseters dat begrijpen.

Het kan de meeste vleeseters helemaal geen donder schelen. Jij kan wel van alles vinden, maar ook al is dat allemaal retesterk beargumenteerd, men is er niet in geinteresseerd. Tegen primaire behoeftenbevrediging zijn weinig tot geen woorden opgewassen.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #50 Gepost op: 11 april 2010, 09:44:54 »
Net zo min als dat het woord 'trein' of de afkorting 'OV' aangeeft dat je een hekel aan auto's/autorijden hebt. Je wil toch ook geen woord voor 'zich zonder auto-verplaatser'?
haha :)

Maar een dienstweigeraar noem je toch ook gewoon een dienstweigeraar? :-)

De Pizza Vegetariana is mijns inziens een wangedrocht, met zoveel mogelijk verschillende groentjes en maïs, maïs en nog eens maïs. Overigens is dat niet iets typisch vegetarisch of zo, je vindt bij veel pizzeria's ook vl33spizza's die de smaakpolitie niet door de vingers zal zien.

Iets 'typisch vegetarisch' bestaat ook helemaal niet :-) "Vegetarischheid" is geen attribuut van een maaltijd. Dat is nu juist de misvatting. Er bestaan volgens mij ook geen niet-vegetarische gerechten waar niets plantaardigs. Het is dus logischer om de boel om te draaien, ook in de pizzeria, en er speciaal bij te zetten dat er dieren in bepaalde pizza's zitten. Dieren in je eten is juist bijzonder. Planten zitten in alle maaltijden.

Verder vind ik pizza's maar duur. 

Citaat
Als iemand op straat een leeg blikje neergooit en je zegt er wat van, is dat dan bekeren en daarmee misplaatst? Als iemand een dier kapot maakt en je zegt daar wat van, is dat dan ineens wel bekeren tot een of andere ideologie? Waarom het een niet en het ander wel?
Bekijk het eens zo: als een dier gefokt wordt om opgegeten te worden, is het toch zonde om dat beest oud en taai te laten worden en vervolgens toch niet op te eten? Verspilling van grondstoffen.

Bedoel je nu te zeggen: zo redeneren vleeseters?
Of wil je mij zo proberen te laten redeneren? :-)


Citaat
Nee, als we dan echt consequent zijn, worden we allemaal vegetariër en verbannen de varkentjes (die dan toch geen nut meer hebben) uit ons overbevolkte landje.

Je kunt een dier niet laten opdraaien voor het feit dat ie bestaat en al helemaal niet omdat ie 'gefokt' is. zoals je een kind ook niet kwalijk kan nemen dat ie slecht is voor het milieu doordat ie leeft.


Citaat
Maar alle gekheid op een stokje: ik juich ook een trend naar meer (deeltijd-)vegetariërs en een overschakeling naar duurzame, diervriendelijke veehouderij toe. Mijn wachttoren is echter een lekkere vegetarische maaltijd, geen wijzend vingertje (nou ja, ik wijs mensen wel graag op de achtergrond van kiloknallers en kooieieren en de betere alternatieven).


Van hetzelfde hiero.

Als ik van die beelden uit oorlogs- of aardbevingslanden zie op  TV, dan raakt mij dat op dezelfde manier als een homp biefstuk. Ik verbied ook niemand iets als maar als men rare dingen gaat zeggen, dan bijt ik van me af. De mensen die het dom of aanstellerij vinden als je geen vlees eet, krijgen van mij gewoon te horen dat dieren vastbinden, doodmaken en opeten gelijk staat aan kleine kindertjes in kelders stoppen en daar lekker misbruiken. En dan ben ik dus ook oprecht, want zo denk ik er over.

Re:Bekeren
« Reactie #51 Gepost op: 11 april 2010, 10:56:38 »
Maar een dienstweigeraar noem je toch ook gewoon een dienstweigeraar? :-)

Maar dat is precies wat een dienstweigeraar doet, dienstplicht is/was geen vrije keuze. Als vleeseten een plicht was, zou je misschien ook als 'vleesweigeraar' aangeduid worden, maar of dat nou zoveel positiever en prettiger zou klinken dan 'vegetariër'?  :nooo:
Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat er dienstweigeraars zijn (waren) die proberen onder die woordkeuze uit te komen, omdat ze vinden dat het vervullen van een militaire dienst(plicht) niet de norm zou moeten zijn. Die zouden zich dan eigenlijk door precies hetzelfde straatje als jij bewegen. Alleen de andere richting uit. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Bekeren
« Reactie #52 Gepost op: 11 april 2010, 11:54:11 »
Het is dus logischer om de boel om te draaien, ook in de pizzeria, en er speciaal bij te zetten dat er dieren in bepaalde pizza's zitten.

Gebeurt toch ook? Een pizza Pollo is een pizza met kip, een pizza Tonno eentje met tonijn. Die Italiaanse woorden weet iedereen wel te vertalen na een stuk of drie keer een pizzamenu bestudeerd te hebben.
En anders staat er doorgaans een verklarend tekstje onder, waaruit vlot duidelijk wordt dat een pizza Hawaii behalve ananas ook nog ham (of wat voor type vlees dan ook) bevat.

En overigens zou ik er ook niet blij van worden als het V-teken van Vegetarisch vervangen wordt door het V-teken van Vlees op de menukaarten. Dat is veel lastiger zoeken. Nee, hou het maar liever zoals het is.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2010, 12:02:40 door M@ñu Dib@ñgo »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Bekeren
« Reactie #53 Gepost op: 12 april 2010, 14:38:15 »
Maar een dienstweigeraar noem je toch ook gewoon een dienstweigeraar? :-)

Maar dat is precies wat een dienstweigeraar doet, dienstplicht is/was geen vrije keuze. Als vleeseten een plicht was, zou je misschien ook als 'vleesweigeraar' aangeduid worden, maar of dat nou zoveel positiever en prettiger zou klinken dan 'vegetariër'?  :nooo:
Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat er dienstweigeraars zijn (waren) die proberen onder die woordkeuze uit te komen, omdat ze vinden dat het vervullen van een militaire dienst(plicht) niet de norm zou moeten zijn. Die zouden zich dan eigenlijk door precies hetzelfde straatje als jij bewegen. Alleen de andere richting uit. :P

Als geslaagd dienstweigeraar zou ik geen enkele moeite hebben met vleesweigeraar. Als extra punt zou je kunnen meenemen dat vleeseten voor een maatschappij als die van ons, de norm is, de standaard. Een vleesweigeraar is tegen dat lichtje afgezet duidelijker dan vegetariër.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #54 Gepost op: 12 april 2010, 21:38:31 »
Jongens jongens, wat maakt die discussie in vredesnaam uit. Het heeft een naam, (iedereen begrijpt het ein-de-lijk, gelukkig!), maar een enkeling is niet tevreden omdat het niet heftig genoeg klinkt?
Iedereen weet wat het betekent, daar gaat het om. Mierenneuken doe je dan maar in je toelichting als men er om vraagt.
Al krijg ik steeds meer het gevoel dat we een :monstereye: in ons midden hebben en ik nu weer zo stom ben om te reageren.
Overigens was deze discussie toch al uitgekauwd in een andere draad?

Re:Bekeren
« Reactie #55 Gepost op: 12 april 2010, 21:44:01 »
Maar dit is toch gewoon een leuke discussie?
Als wij in een restaurant komen, vragen we naar het vegetarische menu. Als dhr PR of dhr. Standaard het restaurant binnenstapt, maakt hij de ober zijn wensen kenbaar met de woorden "ik weiger vlees". Ik zou het haast zelf een keer willen doen om te zien hoe de ober reageert.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #56 Gepost op: 12 april 2010, 21:50:55 »
Maar dit is toch gewoon een leuke discussie?

Zo kan je het natuurlijk ook bekijken, was nog niet in me opgekomen. Ik las alleen van alles dat ik zwaar overtrokken vond en dan ga ik met een half oog verder lezen en vind ik alles stom.
(Mijn mening :scaredblue: niet bijten!) (Ik ben dan ook een van diegenen die anti-bekeren is, en lees alles door een gekleurde bril).
Maar ga lekker verder, ik ga ff in een ander hoekje zitten lezen.  ;)

Ps de optie vleesweigeraar zou ik niet proberen; dan krijg je braaf een lap vis of gevoelte op je bord. Vandaar mijn liefde voor het woord vegetariër.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #57 Gepost op: 12 april 2010, 22:12:04 »
Bij het vetgedrukte hieronder heb ik dus mijn twijfels (zie pizzeria-voorbeeld, 'eet je wel kip?' e.d.)

Jongens jongens, wat maakt die discussie in vredesnaam uit. Het heeft een naam, (iedereen begrijpt het ein-de-lijk, gelukkig!), maar een enkeling is niet tevreden omdat het niet heftig genoeg klinkt?

Het voorbeeld van een lap vis of gevogelte op je bord krijgen als je zegt geen vlees te eten is ook een goed voorbeeld van onwetendheid. En daarom: ik eet geen dieren ipv ik ben vegetariër. Ik zie niet wat daar 'heftig' aan zou zijn.

Affijn, ik denk dus dat die misverstanden komen door het onjuiste woord 'vegetariër' (wat dus helemáál niet begrepen wordt!) en het idee dat er 'bekeerd' kan worden alsof er sprake is van een geloof in iets, maar in wat dan? Dat hamburgers van varkens zijn gemaakt?

Ik ben tegen bekeren en tegen beesten eten, maar ik zie niet in wat er bekeerderig aan is om het woord vegetariër eigenlijk nooit te gebruiken.

En M@ñu Dib@ñgo, wat is er raar aan om in een restaurant te zeggen dat je geen dode dieren eet? Zolang er nog een risico is op vissen- of vogelvlees i.p.v. zoogdierenvlees, lijkt me dat prima om te zeggen.


Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #58 Gepost op: 12 april 2010, 22:19:49 »
Als ik het goed begrijp zijn mensen als standaard er dus eigenlijk de oorzaak van dat er nog steeds restaurants zijn waar vis of schaaldieren als vegetarisch worden gezien? Als zo'n restaurant standaard een keer op bezoek heeft gehad die zegt 'ik eet geen dieren' dan wordt natuurlijk de indruk gewekt dat dat iets anders is dan dat mensen komen eten die vegetariër zijn (paniek in de keuken; ze gingen er van uit dat een vegetariër geen dieren at, maar he, als niet-diereneters zich zo noemen zullen vegetariërs dan misschien dan toch wel vis eten?). ::)
Is het niet gewoon veel handiger om het allemaal hetzelfde te noemen, in plaats van jezelf te willen onderscheiden van de rest? Juist dat schept verwarringen! En laten we het dan bij de benaming houden die het meest gangbaar is. Vegetariër dus.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #59 Gepost op: 12 april 2010, 23:04:48 »
Hoe moeilijk kan het zijn...