Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #80 Gepost op: 28 juni 2010, 13:28:32 »
"Goedenavond, tafeltje voor twee?"
"Ja inderdaad, liefst bij het raam. Wij zijn trouwens vegetariërs en we vinden vlees eten moord."
"Er is net een tafeltje vrijgekomen, neemt u plaats."
"Dank u wel. Past u er wel op dat er geen carnivoren bij ons in de buurt komen?"
"Wij zullen de naburige tafeltjes een paar meter verplaatsen, geen probleem. En hier is de kaart. Wilt u alvast wat drinken?"
"Twee glazen mineraalwater, graag. Wij drinken principieel geen wijn, omdat die niet altijd vegetarisch is."
"Twee glazen mineraalwater voor de beide heren. Heeft u uw keuze al gemaakt?"
"U heeft een fijne selectie aan vegetarische gerechten, alleen jammer dat het overgrote deel van de kaart bestaat uit dode dieren. We werden er bijkans onpasselijk van. Maar vooruit, ik neem de linzensoep vooraf en als hoofdgerecht de pasta. Mijn partner wil graag de groentesoep vooraf en als hoofdgerecht de ovenschotel. Kunt u meteen de chefkok roepen, zodat hij ons plechtig kan beloven dat de bouillon vegetarisch is en dat de keukenspullen voor gebruik ritueel zijn gereinigd?"
"Ik zal uw verzoek overbrengen, meneer."
"Kunt u mij vertellen waarom in uw restaurant zo veel vleesgerechten op de kaart staan? U weet toch dat vegetarisme de norm is en dat vlees eten een dieronvriendelijke aberratie is?"
"Eh, excuses, dat onderwerp hebben we op de opleiding nog niet behandeld. Wellicht kan de chef u daar meer over vertellen."
"Uitstekend. U hoeft zich trouwens niet te haasten. In de tussentijd leggen we nog even een paar PETA-pamfletten op alle tafeltjes."
"Zoals u wilt. Ik wens u alvast een plezierige avond."
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Bekeren
« Reactie #81 Gepost op: 28 juni 2010, 13:29:08 »
In jouw reactie proef je nog steeds die nare, overbodige voorzichtigheid dat vegetarisme de aberratie is, en niet andersom.

En uit jouw reactie spreekt weer die nare hokjesgeest van goed en fout. En - irritanter nog - die aanmatiging van 'ik heb gelijk en zij niet'.
Zelf zie ik trouwens helemaal geen aberratie, die sleep jij er met de haren bij. Als er al sprake van mocht zijn, moet je die eerst wíllen zien.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bekeren
« Reactie #82 Gepost op: 28 juni 2010, 13:38:39 »
"Goedenavond, tafeltje voor twee?"
"Ja inderdaad, liefst bij het raam. Wij zijn trouwens vegetariërs en we vinden vlees eten moord."
"Er is net een tafeltje vrijgekomen, neemt u plaats."
"Dank u wel. Past u er wel op dat er geen carnivoren bij ons in de buurt komen?"
"Wij zullen de naburige tafeltjes een paar meter verplaatsen, geen probleem. En hier is de kaart. Wilt u alvast wat drinken?"
"Twee glazen mineraalwater, graag. Wij drinken principieel geen wijn, omdat die niet altijd vegetarisch is."
"Twee glazen mineraalwater voor de beide heren. Heeft u uw keuze al gemaakt?"
"U heeft een fijne selectie aan vegetarische gerechten, alleen jammer dat het overgrote deel van de kaart bestaat uit dode dieren. We werden er bijkans onpasselijk van. Maar vooruit, ik neem de linzensoep vooraf en als hoofdgerecht de pasta. Mijn partner wil graag de groentesoep vooraf en als hoofdgerecht de ovenschotel. Kunt u meteen de chefkok roepen, zodat hij ons plechtig kan beloven dat de bouillon vegetarisch is en dat de keukenspullen voor gebruik ritueel zijn gereinigd?"
"Ik zal uw verzoek overbrengen, meneer."
"Kunt u mij vertellen waarom in uw restaurant zo veel vleesgerechten op de kaart staan? U weet toch dat vegetarisme de norm is en dat vlees eten een dieronvriendelijke aberratie is?"
"Eh, excuses, dat onderwerp hebben we op de opleiding nog niet behandeld. Wellicht kan de chef u daar meer over vertellen."
"Uitstekend. U hoeft zich trouwens niet te haasten. In de tussentijd leggen we nog even een paar PETA-pamfletten op alle tafeltjes."
"Zoals u wilt. Ik wens u alvast een plezierige avond."

Hier moest ik toch wel eventjes om gniffelen...  :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #83 Gepost op: 28 juni 2010, 13:49:16 »
"Goedenavond, tafeltje voor twee?"
"Ja inderdaad, liefst bij het raam. Wij zijn trouwens vegetariërs en we vinden vlees eten moord."
"Er is net een tafeltje vrijgekomen, neemt u plaats."
"Dank u wel. Past u er wel op dat er geen carnivoren bij ons in de buurt komen?"
"Wij zullen de naburige tafeltjes een paar meter verplaatsen, geen probleem. En hier is de kaart. Wilt u alvast wat drinken?"
"Twee glazen mineraalwater, graag. Wij drinken principieel geen wijn, omdat die niet altijd vegetarisch is."
"Twee glazen mineraalwater voor de beide heren. Heeft u uw keuze al gemaakt?"
"U heeft een fijne selectie aan vegetarische gerechten, alleen jammer dat het overgrote deel van de kaart bestaat uit dode dieren. We werden er bijkans onpasselijk van. Maar vooruit, ik neem de linzensoep vooraf en als hoofdgerecht de pasta. Mijn partner wil graag de groentesoep vooraf en als hoofdgerecht de ovenschotel. Kunt u meteen de chefkok roepen, zodat hij ons plechtig kan beloven dat de bouillon vegetarisch is en dat de keukenspullen voor gebruik ritueel zijn gereinigd?"
"Ik zal uw verzoek overbrengen, meneer."
"Kunt u mij vertellen waarom in uw restaurant zo veel vleesgerechten op de kaart staan? U weet toch dat vegetarisme de norm is en dat vlees eten een dieronvriendelijke aberratie is?"
"Eh, excuses, dat onderwerp hebben we op de opleiding nog niet behandeld. Wellicht kan de chef u daar meer over vertellen."
"Uitstekend. U hoeft zich trouwens niet te haasten. In de tussentijd leggen we nog even een paar PETA-pamfletten op alle tafeltjes."
"Zoals u wilt. Ik wens u alvast een plezierige avond."

 ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Bekeren
« Reactie #84 Gepost op: 28 juni 2010, 13:59:12 »
Hijsfijn  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Bekeren
« Reactie #85 Gepost op: 28 juni 2010, 14:58:06 »
In jouw reactie proef je nog steeds die nare, overbodige voorzichtigheid dat vegetarisme de aberratie is, en niet andersom.

En uit jouw reactie spreekt weer die nare hokjesgeest van goed en fout. En - irritanter nog - die aanmatiging van 'ik heb gelijk en zij niet'.
Zelf zie ik trouwens helemaal geen aberratie, die sleep jij er met de haren bij. Als er al sprake van mocht zijn, moet je die eerst wíllen zien.

Dat iets als norm wordt gezien omdat het nu eenmaal wordt geslikt door een meerderheid wil niks zeggen of iets moreel goed is of niet. Blijft raar dat als je een keer de kans krijgt - kan nemen - om op een mooie manier ethisch 'gelijk' te hebben, dat weigert te onderkennen, en zelfs behoorlijk krampachtig reageert als je daarop gewezen kan worden. Raar, raar.

Aanmatiging mijnerzijds? Alleen als er een ethisch standpunt ingenomen zou worden dat niet waar zou zijn.

@sam.
Zou het goed doen op een forum voor vleeseters, realiseer je je dat wel?

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #86 Gepost op: 28 juni 2010, 15:13:06 »
Ik vraag me af wat de reden is om vlees eten te beschouwen als een aberratie? Waarvan wordt er dan afgeweken?
homo homini lupus

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bekeren
« Reactie #87 Gepost op: 28 juni 2010, 15:17:14 »
Er wordt afgeweken van wat PR_Deltoid doet.

Re:Bekeren
« Reactie #88 Gepost op: 28 juni 2010, 15:24:33 »
Aanmatiging mijnerzijds? Alleen als er een ethisch standpunt ingenomen zou worden dat niet waar zou zijn.

Daar zeg je wat. Daarmee veronderstel je dus dat je gelijk hebt, 'ethisch gelijk' nog wel. Dat noem ik aanmatiging - in ieder geval zolang dat open staat voor discussie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #89 Gepost op: 28 juni 2010, 15:27:24 »
Er wordt afgeweken van wat PR_Deltoid doet.
Dus je stelt dat PR_Deltoid zijn eigen gedrag tot norm verheft?
homo homini lupus

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bekeren
« Reactie #90 Gepost op: 28 juni 2010, 15:32:06 »
Er wordt afgeweken van wat PR_Deltoid doet.
Dus je stelt dat PR_Deltoid zijn eigen gedrag tot norm verheft?

Ja. Doe ik zelf overigens ook, alleen val ik (hopelijk) anderen er minder mee lastig.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #91 Gepost op: 28 juni 2010, 16:06:00 »
@sam.
Zou het goed doen op een forum voor vleeseters, realiseer je je dat wel?
Ik neem aan dat je op mijn dialoogje doelt. Lees dan nog even dit:
Waarom moet het 'leuk en aardig zijn'?
Omdat je mensen er nu eenmaal sneller van overtuigt dat vegetarisch eten niet vreemd of eng is / vegetariërs niet vreemd of eng zijn met 'leuk en aardig' dan met 'zeuren en moeilijk doen'. Positief imago en zo.
Ach ja, dat is waar ook; er zijn maar twee mogelijkheden in deze - of je bent L en A of Z en M. In jouw reactie proef je nog steeds die nare, overbodige voorzichtigheid dat vegetarisme de aberratie is, en niet andersom.
En lees dan nog eens dat dialoogje. En denk dan nog eens na.

Zo, genoeg gediskudingest over dit interessante onderwerp. De zon roept.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Bekeren
« Reactie #92 Gepost op: 28 juni 2010, 16:07:15 »
Aanmatiging mijnerzijds? Alleen als er een ethisch standpunt ingenomen zou worden dat niet waar zou zijn.

Daar zeg je wat. Daarmee veronderstel je dus dat je gelijk hebt, 'ethisch gelijk' nog wel. Dat noem ik aanmatiging - in ieder geval zolang dat open staat voor discussie.

Ik heb niet gelijk, er is een gelijk, waar je een beroep op kan doen. Probeer eens de persoon los te zien van een idee, of is dat teveel gevraagd?

Re:Bekeren
« Reactie #93 Gepost op: 28 juni 2010, 16:07:58 »
Ik vraag me af wat de reden is om vlees eten te beschouwen als een aberratie? Waarvan wordt er dan afgeweken?
Vlees eten is op geen enkel niveau een vanzelfsprekendheid, wellicht?


Re:Bekeren
« Reactie #94 Gepost op: 28 juni 2010, 16:10:13 »
Ik heb niet gelijk, er is een gelijk, waar je een beroep op kan doen.

Ja, jouw gelijk. Sorry hoor, maar het ontgaat me ten enenmale hoe ik dit los zou kunnen zien van de persoon.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Bekeren
« Reactie #95 Gepost op: 28 juni 2010, 16:14:50 »
En lees dan nog eens dat dialoogje. En denk dan nog eens na.

Zo, genoeg gediskudingest over dit interessante onderwerp. De zon roept.
Als platte karikatuur van een discussie is jouw dialoogje zeker geslaagd.

Re:Bekeren
« Reactie #96 Gepost op: 28 juni 2010, 16:17:59 »
Ik heb niet gelijk, er is een gelijk, waar je een beroep op kan doen.

Ja, jouw gelijk. Sorry hoor, maar het ontgaat me ten enenmale hoe ik dit los zou kunnen zien van de persoon.

Ideeën kunnen niet bestaan los van diegene ze denkt, beleeft, bevestigt of ontkent? Moet iedereen dan alles zelf verzinnen om aanspraak te kunnen maken op rechtsgeldigheid?

Re:Bekeren
« Reactie #97 Gepost op: 28 juni 2010, 16:20:18 »
Er wordt afgeweken van wat PR_Deltoid doet.
Dus je stelt dat PR_Deltoid zijn eigen gedrag tot norm verheft?

Ja. Doe ik zelf overigens ook, alleen val ik (hopelijk) anderen er minder mee lastig.

Als je het echt niet meer weet: speel dan op de man.

Re:Bekeren
« Reactie #98 Gepost op: 28 juni 2010, 16:30:35 »
Moet iedereen dan alles zelf verzinnen om aanspraak te kunnen maken op rechtsgeldigheid?

Nee, juist niet. Maar dat is wel wat jij lijkt te doen. Ethiek (dan wel het 'ethische gelijk') is natuurlijk gebaseerd op het bereiken van een consensus, niet op wat een enkeling (of klein groepje individuen) vindt dat het is of zijn moet. Laat staan dat op kan leggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #99 Gepost op: 28 juni 2010, 16:55:18 »
Er wordt afgeweken van wat PR_Deltoid doet.
Dus je stelt dat PR_Deltoid zijn eigen gedrag tot norm verheft?

Ja. Doe ik zelf overigens ook, alleen val ik (hopelijk) anderen er minder mee lastig.

Ik durf te stellen dat jij ons stukken minder lastig valt!