Vegatopia Forum

Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2010, 12:44:14 »
Ik ging met vriendinnetje wiens kat was overleden naar diverse asiels om een kat voor haar op te halen. Ze kreeg er nergens een mee, omdat ze op een flat woonde.

Dat was vast in het pre-internettijdperk? Want op dierenasiels.com staat bij zoek een kat o.a. "Kan in een flat:"

En goed, katten buiten laten kan wel, maar het is een risico, niet alleen voor de katten, maar ook voor anderen. Bijvoorbeeld als ze binnen weten te dringen in een netjes afgeschermde tuin en daar een andere kat een trauma bezorgen (wat wel eens voorkomt helaas).


Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2010, 12:59:11 »
Ik denk dat het ook wel van kat tot kat afhangt. Maar toch, een kat die niet buiten kan, vind ik toch zielig.

Maar niet zo zielig als een kat in het asiel. Nee, dan veel liever in een appartement.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2010, 13:02:49 »
Ik zie het risico voor de katten niet zo. Ja, ze kunnen geraakt worden door een auto en ze kunnen door een gek meegenomen worden, maar het risico voor andere dieren, waar volgens mij hiziki mee kwam vind ik wel een vervelende. Een goed afgeschermde tuin en dan toch dode of getraumatiseerde nijntjes. Dat vind ik sneu. Maar tegelijk ga ik niet bij voorbaat inboeten op het leven van mijn katten om andermans risico in te perken.
Gelukkig is het hier niet aan de orde.
Overigens was het asielavontuur niet vóór het internet tijdperk. Het was zo'n 4 jaar terug. Niet iedereen doet alles met zn computer.

En eigenlijk vat Greet mijn mening wel erg mooi samen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2010, 13:23:55 »
Je hebt natuurlijk ook kattenhaters die katten beschieten of vergiftigen. Maar in feite is een kat buiten ook juist onnatuurlijk, namelijk faunavervalsing. Niet dat die dode vogels mij heel veel kunnen schelen, maar vogelliefhebbers zullen er vast anders over denken.

Ik dacht er vroeger trouwens ook zo over als jullie, maar nu ik me er meer in verdiept heb niet meer.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2010, 13:30:59 door Poek »

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2010, 13:51:18 »
sja, ik denk dat het gewoon heel erg verschilt per dier, die tqwee die ik hier heb, die zou ik gewoon echt niet in een omheind achtertuintje kunnen houden, zou marteling zijn voor ze, maar zo zijn er ook voldoende katten die daar wel prima in functioneren...of zelfs een ren ...familie van me heeft twee abbesijnen , die zitten overdag in een ren, of in de winkel, verder gewoon in huis,
of de pers van mijn oma, ook in huis, of ren  en die vond het allemaal helemaal prima
maar dat kan gewoon echt niet met deze deze twee :n

maar dat is ook een reden dat ik niet eens aan een raskat ga beginnen :)  ik ben gek op Noren...zo mooi kwa karakter die dieren  ...maar er komt er geen in huis , ik heb geen zin om honderden euro's aan een kat uit te geven  om hem daarna in mijn achtertuin te moeten houden ivm het riico op gejat worden...  begin er niet aan.

en bij een kat ie een trauma overhoud aan een vreemde kat op de pad...het eerste wat mij eerlijk gezegd te binnen schiet, is , waarom is die kat zo onzeker, flauw en snel over de zeik?
is dat omdat het dier niets gewend i?
is het dier zo gefokt?
bedoel ik niet vervelend, maar vraag het me gewoon heel serieus af ...ik heb namelijk af en toe al medelijden met hysteripoesje hier in huis, die kan onwijs over de zeik gaan van niets...  maar door mijn "je went er maar aan " regime gaat het wel steeds iets beter

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2010, 14:01:18 »
Je hebt natuurlijk ook kattenhaters die katten beschieten of vergiftigen. Maar in feite is een kat buiten ook juist onnatuurlijk, namelijk faunavervalsing. Niet dat die dode vogels mij heel veel kunnen schelen, maar vogelliefhebbers zullen er vast anders over denken.

Ik dacht er vroeger trouwens ook zo over als jullie, maar nu ik me er meer in verdiept heb niet meer.

Moet toegeven dat ik mezelf wel voorgenomen heb dat er geen katten meer bij mij in huis komen na deze twee (dat red ik vast een week), ivm vogels en vlinders en andere beestjes. Ik doe altijd ontzettend mn best al die beessies een onderkomen te geven, maar in feite creeer ik een lopend buffet voor mn katten. Da's ook niet leuk.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2010, 15:36:01 »
Jammer dat deze draad helemaal niet meer over steriliseren/castreren gaat. In mijn ogen heeft castratie/sterilisatie helemaal niets te maken met binnenhouden of niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2010, 15:54:22 »
Drie je-weet-wel-katers hier. Zoals hierboven ook al staat: er zijn genoeg poezen op deze wereld. De asielen zitten er vol mee.

In het begin hebben ze uitsluitend binnen gewoond, omdat er op 100m afstand van ons huis een autoweg is.
Na +/- 2 jaar langzaamaan naar buiten, want daar hadden ze toch wel heel veel zin in... In het begin schrokken ze overal van: auto's, tractors, F16's enz. Bijkomend voordeel, ze zijn nu (10 jaar later) nog steeds wel bang voor auto's en ze zitten nooit bij de weg.

Verder heb ik nog twee vrouwelijke cavia's en twee mannelijke hanen  ;)
Die zijn hier afgelopen zomer als jonge haantjes gedumpt. Ik gok door iemand met een haan en hennen en dus kuikens. En tja, wat doe je dan met je hanenoverschot??
Laten we het positief bekijken: ze zijn in ieder geval niet in de soep beland.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2010, 11:47:30 »
Jammer dat deze draad helemaal niet meer over steriliseren/castreren gaat.

Het is niet echt een discussiepunt, geloof ik... ik ken in ieder geval geen mensen die tegen zijn.

Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2010, 11:57:00 »
Nou laat mij dan een bijdrage proberen te leveren. Het is zeker niet dat ik tegen deze ingrepen ben hoor, maar we hadden vroeger een poes, en na enige tijd hebben mijn ouders haar laten steriliseren (castreren is geloof ik een beter woord als je dingen weghaalt). sindsdien had ze altijd last van wonden op haar achterpoten, die niet goed genazen, en waar vleeswildgroei optrad. Ze heeft vele jaren lang met een ingezwachtelde achterpoot moeten rondlopen, en uiteindelijk was het toch een keer genezen, wonder boven wonder. We denken dat het een hormoonkwestie was, maar het is al zo lang geleden dat ik me dat allemaal niet meer zo helder voor de geest kan halen. Het was best zielig voor die poes, maar het schijnt wel vrij uitzonderlijk te zijn. Ik heb in ieder geval nooit van vergelijkbare gevallen gehoord.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2010, 12:01:23 »
Het was best zielig voor die poes, maar het schijnt wel vrij uitzonderlijk te zijn. Ik heb in ieder geval nooit van vergelijkbare gevallen gehoord.

Ja, zo kom je ook niet echt overtuigend over als advocaat van de :devil:!

Kiwi

Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2010, 14:12:18 »
Het is niet echt een discussiepunt, geloof ik... ik ken in ieder geval geen mensen die tegen zijn.

Draak toch zeker wel? Iets met dat je het dier de kans op voortplanting ontneemt?
Ja hoor, onlangs zelfs nog::)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2010, 14:18:10 »
Je zou het kunnen opvatten dat ie het als een noodzakelijk kwaad ziet. Bovendien was Sam hopelijk niet erop uit een discussie met Draek te gaan voeren ;)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2010, 17:37:32 »
Nou weet ik dat een van onze forummers Pien toch wel de nodige last heeft gehad met sterilisaties.
Twee honden en beide keren is het fout gegaan.
Hond 1 werd toch loops, althans daar leek het op, maar dat kon niet volgens de DA. Dus pilletjes tegen wat het dan ook moest zijn en heel veel kosten en gezeur voor hond. Heeft jaren geduurd.
Later kwam ze er door een andere DA achter dat ze toch niet alles weg hadden gehaald. De pillen die de hond al die tijd kreeg waren dus voor niks, hond was gewoon loops.

Hond 2, DA 2; hond gesteriliseerd en sindsdien niets dan ellende. Lijkt op het vorige probleem, maar niet helemaal hetzelfde.

Dat zijn toch twee hondjes die 'last' hebben gehad van de sterillisatie. Overigens zie ik het nut van honden laten helpen niet zo als ik het bij katten zie. Katten lopen vrij rond (vaak), maar een hond heb je als het goed is onder controle.
Maar het schijnt weer wel veel gezonder te zijn voor teefjes om ze te laten helpen en mannetjes honden kunnen wel heel erg irritant worden als ze niet geholpen zijn. Vraag maar aan mn been.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2010, 19:06:24 »
Het schijnt bij teefjes de kans op borstkanker (of hoe dat dan ook heet bij hondjes) te kunnen verminderen, misschien. De dierenarts van mijn ouders was niet helemaal overtuigd. Maar er zijn hondenrassen waarbij het afgeraden wordt, omdat heel veel teefjes incontinent worden na de castratie (Shelties bijvoorbeeld, meer dan 50%, maar er zijn meer rassen).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2010, 19:19:37 »
Het schijnt bij teefjes de kans op borstkanker (of hoe dat dan ook heet bij hondjes) te kunnen verminderen, misschien.

En op baarmoederkanker, daar overlijden ook veel oudere teefjes aan.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2010, 13:38:05 »
Het is niet echt een discussiepunt, geloof ik... ik ken in ieder geval geen mensen die tegen zijn.

Draak toch zeker wel? Iets met dat je het dier de kans op voortplanting ontneemt?
Ja hoor, onlangs zelfs nog::)

Ja, dat was eigenlijk mijn trigger voor een nieuwe draad. Niet zozeer uit op discussie met Draek, wel nieuwsgierig hoe anderen er over denken. Grotendeels hetzelfde dus, maar er zijn ook mensen die niet steriliseren/castreren maar dan wel binnenhouden. Binnenhouden vanwege verkeer, stelen, anderen geen overlast aandoen vind ik valide argumenten, maar binnenhouden als vervanging van sterilisatie/castratie dus niet, omdat je het dier dan wel de mogelijkheid tot voortplanting ontneemt, maar niet de behoefte. En da's zielig  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2010, 15:28:48 »
Vlinder is met 6 maanden gesteriliseerd.

met stip op 1 natuurlijk voor het dier: krols worden is voor een kat echt niet leuk, bezwangerd worden is voor een poes nog minder leuk katachtigen ervaren pijn als ze bezwangerd worden) daarnaast krijgen veel katn als ze ouder worden last van allerlei enge aandoeningen aan hun vrouwelijke geslachtsorganen en is de ingreep als ze jong zijn een stuk minder zwaar (het voorkomen is beter dan genezen idee) de pil is in mijn ogen geen oplossing omdat ze daar ook ziek van worden op de lange termijn

voor de wereld: fijne bijkomstigheid: dat mijn heerlijke knuffel bastaard geen nieuwe bastaardjes op de wereld zet, er zijn al zoveel poesjes zonder fijn thuis.

voor mezelf: fijne bijkomstigheid:  ik hoef me niet druk te maken dat als ze buitenspeelt de buurkater zich komt uitleven, of dat ze zwanger thuis komt, want naast dat het een grote verantwoordelijkheid is, is het ook een dure grap
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!