Vegatopia Forum

Muesli ongezond?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #20 Gepost op: 02 februari 2010, 12:34:02 »
Ik wilde net posten dat ik die fruitregel ook herhaaldelijk voorbij heb zien komen en dat ik me afvroeg bij welk dieet dat nu hoorde en wat het nut ervan zou moeten zijn. Helderziende Greet gaf echter al antwoord voordat ik de vraag überhaupt had gesteld.

 :witch2:
Ik denk dat ik wel weet waar dit oorspronkelijk vandaag komt. De regel luid ook vaak 'geen fruit 's avonds'.
Mensen met zure reflux krijgen dat meestal 's avonds, na een grote maaltijd. Wat er dan gebeurd, is dat je maag zo vol zit, en je moet dat verteren en maakt heel veel zuur aan. Dat komt terug naar boven en kan pijn doen. Fruit is redelijk zuur op zich, en verteerd redelijk traag (daarom dat het ook zo goed is voor mensen met eetproblemen, je hebt er langer een vol gevoel van, door vezels en zo). Dus heb je sneller reflux. Dat is zeer onaangenaam, echt, dat snap ik. Dan proef je al je eten terug, en als het dan nog fruit is, dan al helemaal.
Mensen die daar last van hebben eten best niks laat op de avond, en zeker ook geen traagverterende dingen en alcohol en caffeïne en alles wat een beeeetje moeilijker verteerd wordt. En dus ook fruit. Maar het kan gewoon niet rotten, er zijn geen bacteriën in je maag. (behalve een helicobacter pylorytje bij de maagzwerenden onder ons, maar dat is echt echt het enige en dat doet ook niks aan fruit ofzo)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari 2010, 13:31:18 »
Maar hoe zuur is dat fruit dan en hoe verhoudt zich dat tot de zuurheid van je maag?
Ik kan me niet voorstellen dat de zuurgraad van dat fruit nog terzake doet. Feitelijk zeg je dan 'als je al vol bent, moet je niet eten'. Wat buitengewoon waar is, maar waar ik dan toch 'duh' op wil roepen...
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2010, 13:38:50 »
Tja, als je veel hebt gegeten, en je voelt wat terugkomen en je proeft dat fruit, dan steek je de schuld wel makkelijk op dat fruit. Was mijn punt.
Persoonlijk als ik eens een keer zoiets heb, proef ik altijd het meest afsmakende terugkomen. Ik weet niet of het zo is, hoor, het is een theorie van mezelf dat het daar vandaankomt. Maar leek mij logisch. Punt is dat het geen kwaad kan. Vitamine C helpt bij de opname van ijzer en die dingen, je weet wel.
Je mag 'duh' roepen, dat is het ook.  ;)

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2010, 21:20:37 »
Wat ik gehoord heb is dat fruit juist snéller verteert  ??? en dat je het daarom voor alle andere dingen moet eten.

Verder zou je volgens V dan beter muesli kunnen eten met havermelk bijvoorbeeld?

Eerlijkgezegd denk ik dat je er het beste bij gebaat bent om te luisteren naar je lichaam. Wat voor de een geweldig werkt, werkt voor de ander totaal niet. Mijn lichaam draait het liefst op graan, soja, noten en groente en fruit, en ik heb nooit de indruk gehad dat fruit in combinatie met andere dingen een probleem opleverde. Terwijl ik toch een zeer overgevoelige spijsvertering heb.

Verder is de tijd voor/na fruit ook volgens iedereen anders. Bijvoorbeeld Gillian McKeith adviseert om te beginnen met fruit, maar als je het toch later op de dag wilt eten dit dan minstens een half uur voor ander voedsel te doen.

Offline V

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2010, 21:42:33 »
Als reactie op alle vragen:
Deze informatie komt van een opleiding tot voedingsdeskundige. Niet bij de door industrieën gesponsorde opleidingen maar de alternatieve. Deze geven dat als belangrijkste regel mee aan alle cursisten. Zeker ter voorkoming van boertjes, windjes, zure oprispingen, buikpijn, misselijkheid en andere "vage klachten". Er zijn dingen die je niet meteen voelt, en dingen die een gevoel geven dat er niets mee te maken lijkt te hebben. De rede zou zijn dat fruit (vers, en muv bananen) zonder andere dingen redelijk snel doorstroomt naar de darmen zodat alles eruit gehaald kan worden (de maag reageert op  koolhydraten door het snel door te laten stromen en op b.v. eiwitten door het lang vast te houden). Als je er iets bij eet, is er dus de kans dat je het combineert met iets wat zorgt dat het er ruim 6 keer zo lang in blijft hangen en dan krijgt het fruit daar de kans om te gaan gisten.

En moet iets per sé bij een dieet horen om met eten te maken te hebben?

@ Carmen San Diego: muesli is prima, maar laat er dan de appels en de rozijnen uit weg. Ik eet zelf regelmatig gewoon havervlokken met sojamelk. Hartstikke lekker.

Enne... ik haat fruit helemaal niet hoor. Ik vind het alleen overrated met al die suikers. Ik eet zelf rustig een appel per dag maar ben vooral fan van groenten als broccoli.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #25 Gepost op: 06 februari 2010, 22:22:36 »
Deze informatie komt van een opleiding tot voedingsdeskundige. Niet bij de door industrieën gesponsorde opleidingen maar de alternatieve.

Ja, en we weten allemaal dat wie niet betaald wordt, de waarheid spreekt. Ga maar na: niemand betaalt mij voor de voorgaande regel, dus hij moet wel waar zijn.
This is between me and the vegetable!

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2010, 22:29:56 »
Ja, en we weten allemaal dat wie niet betaald wordt, de waarheid spreekt. Ga maar na: niemand betaalt mij voor de voorgaande regel, dus hij moet wel waar zijn.

Ik vraag me toch af wat voor belang je er dan wél bij hebt om dat te zeggen. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2010, 22:35:41 »
Niets, ik vertel gewoon de waarheid. :hypocrite:
(Ik denk eigenlijk dat jij ervoor betaald wordt dit soort suggestieve dingen over mij te zeggen... Wat zeg ik, je wordt betaald door De Industrie. Waarschijnlijk De ZuivelIndustrie :roodmannetje:)
This is between me and the vegetable!

Offline Pina

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2010, 12:21:21 »
Vuistregel: fruit eten met een afstand van 4 uur tot ander eten.

Hmm, dat zou betekenen dat ik alleen fruit mag eten als ik de andere 8 uur niks eet... lijkt me ook niet de bedoeling.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2010, 23:22:39 »
Vuistregel: fruit eten met een afstand van 4 uur tot ander eten.

Hmm, dat zou betekenen dat ik alleen fruit mag eten als ik de andere 8 uur niks eet... lijkt me ook niet de bedoeling.

Wél goed voor de lijn...  ;)
Maar verder: als je als belangrijkste regel hebt dat je geen fruit mag eten bij je eten, dan stel ik mij vragen bij de kwaliteit van die opleiding. :duh:

Offline danielle83

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #30 Gepost op: 08 februari 2010, 19:36:15 »
leuk al jullie reacties! Wel grappig dat de discussie inmiddels over fruit gaat  ;)
Ik wissel mijn ontbijtjes nu af. De ene keer muesli dan weer brinta enz. Ik heb het idee dat brinta wel beter/sneller verteerd wordt als muesli. Nu drink ik elke ochtend een zelfgemaakte fruitsmootie. Ik heb niet het idee dat de boel dan gaat gisten.

haus

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2011, 19:07:10 »
Wat ik gehoord heb is dat fruit juist snéller verteert  ???
Verder is de tijd voor/na fruit ook volgens iedereen anders. Bijvoorbeeld Gillian McKeith adviseert om te beginnen met fruit, maar als je het toch later op de dag wilt eten dit dan minstens een half uur voor ander voedsel te doen.
Goedendag allen,  Via dit onderwerp kom ik nieuw op dit forum.

Het bovenstaande is waar ik ook vanuit ga.
Om die reden is muesli in mijn optiek minder geslaagd, maar niet ongezond wanneer je dit afzet tegen "modern" voedsel. Namelijk dat je fruit op een nuchtere maag eet en/of half uur voor je maaltijd maar ook dan op een nuchtere maag.

Theorie afkomstig uit het Hay dieet waarin wordt gelet op de verdeling 20-80 zuur-basisch maar daar bovenop ook op het scheiden van voedselgroepen.
Eitwit (melkproducten) en koolhydraten(granen) niet combineren en fruit zoals al vermeld.

Theorie: vertering zetmeel ± 4 uur / vertering eiwitten ± 6 uur en gemengd ±8 uur
Dus zou een fruithap rond 16:30 een goed moment zijn.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2011, 20:07:23 »
Jeetje, als ik daar allemaal rekening mee moet gaan houden.... iedereen is anders. Ikzelf kan inderdaad beter geen fruit eten in combinatie met andere producten maar ik heb een vriendin die eet alles wat niet goed voor je is of wat mensen zeggen dat niet goed voor je is en die heeft nergens last van. Ze is blakend van gezondheid haar jeugd doorgekomen grotendeels zonder groente (lustte ze niet).

Dus ach... je kunt je wel zorgen maken over onderzoeken en theorieën over gezond eten, maar eet datgene waar je je goed bij voelt en laat staan wat je buikpijn geeft en verder kun je ook doodgaan bij het oversteken.  ;D

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2011, 12:08:38 »
Nou, ik heb er ook last van. Heb een tijd lang 's ochtends smoothies gemaakt, met yoghurt, brinta en fruit, en buikpijn dat ik had! Nu eet ik mijn fruit minstens een half uur las van mijn maaltijden en gaat het prima :) Fruit in een salade gaat trouwens wel goed gelukkig.

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2011, 22:03:07 »
Ik eet elke dag muesli tegenwoordig met alpro soya.

Vandaag kreeg ik m'n muesli bestelling binnen van mymuesli.nl
Biologische muesli die je zelf kan (laten) mixen

Niet goedkoop, even snel geproefd...wel lekker !
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Vega-gezond

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #35 Gepost op: 23 februari 2011, 16:38:23 »
Muesli kan heus wel gezond zijn

Er zijn altijd discussies tegen mensen en tegenwoordig is alles slecht voor je
Ik zou zoals eerder vermeld door andere forumleden gaan voor een natuurlijke muesli
geen gesuikerde cruesli (troep) en extra gesuikerde vruchtjes. Gewoon een goeie muesli,
ik eet het zelf al meer dan 10jaar een goeie met rauwe nootjes erdoorheen en een paar naturel
rozijnen en cranberries en gezonde havervlokken. Voel me VEGA LEKKER ahah
Ik kocht deze eerst altijd op de markt bij een notenboer en nu bestel ik het gewoon bij ze ze hebben blijkbaar
een of andere samenwerking met een sport-gezondheidsproject die online noten, muesli etc verkoopt en ook informatie over wat ze verkopen.

Succes!