Vegatopia Forum

Ongezonde vegetariërs

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #80 Gepost op: 18 juli 2011, 22:37:36 »
Ik eet wel veel groenten, maar ik snoep ook graag en beweeg zeker te weinig (ik heb chronische vermoeidheid dus ik bouw sowieso nauwelijks iets op). Als ik naar de supermarkt loop, dan kost dit me al de energie van een halve dag, dus dat doe ik maar 1x per week. Ik drink ook te weinig en als ik alleen thuis ben, vergeet ik te eten, waardoor ik dan weer niet aan mijn 4 kleine maaltijden per dag kom. En ik zit onder de medicatie. Ik ben geloof ik een wandelend wrak, maar ik ben wel bewust bezig met wat ik eet. Alleen dat snoepen he ;)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #81 Gepost op: 20 juli 2011, 16:20:37 »
wow, dat je zo snel uitgeput bent! dat moet echt heel vervelend zijn. door je medicijngebruik sta je denk ik wel onder controle van een arts? nou ja, ik wil geen conclusies trekken als ik geen info heb, of ergens gewoon niet genoeg vanaf weet..... maar ik ga je toch vragen, ook omdat je maaltijden zegt over te slaan: laat je je bloedwaarden wel eens controleren?
Ikzelf moet heel veel moeite doen om mijn ijzer op pijl te houden, mijn lichaam neemt het namelijk nauwelijks op. mijn huisarts zei steeds tegen mij: "nee hoor, je ijzer is goed, eet maar af en toe wat extra appelstroop". nou echt niet, mijn haar viel dus uit! als ik krap een half uur had hardgelopen, moest ik 2 uur slapen daarna om bij te komen. ik vroeg: "wat is mn ijzerwaarde dan precies?" wist-ie niet, want hij liet steeds prikken op t algemene cluster 'HB' waar onder andere ijzer in zit. maar al t andere in dat cluster was perfect, dus liet de waarde hb slechts een lichte vermindering zien. Ik heb 'm gezegd dat ik "vandaag" terug naar de bloedbank wilde met een formulier voor specifiek ijzer en bloedafwijkingen die de preventie van ijzeropname tegen gaan. het bleek dat als mn ijzer met nog 2 punten gedaald was, ik in een coma had kunnen raken (het moest 17 zijn of zo en ik had 4) >_<' ook bleek dat ik een erfelijke afwijking heb waardoor ik heel moeilijk ijzer opneem. Hij dacht dat ik stress had (had ik ook wel, maar dat terzijde ;)). vervolgens was zijn advies om weer vlees te gaan eten..... heb ik dus niet gedaan, na 13 jaar vegetarier te zijn geweest (vanaf de middelbare zo ongeveer) had ik nog steeds de behoefte niet 't milieu te verwoesten of de scheve voedselverdeling in de wereld aan te moedigen. Ik kon ik me dus niet voorstellen een stuk koeienspier aan mn vork te prikken, tenzij er echt geen andere weg was. Nu, door goed te puzzelen hoeveel ik wanneer van welke belangrijke stoffen eet, en in combi met vitaminepillen voor vegetariers en 1 ijzertablet per dag (gewoon degene die je bij de drogist kunt halen) gaat t perfecto.
huisartsen hebben een heel brede, en daardoor weinig specifieke kennis. Daarom denk ik dat als je vegetarisch of veganistisch wilt eten, of als je een ander specifiek dieet moet of wilt volgen (al dan niet vanwege een medische aandoening) het goed is te zorgen dat je jezelf goed gaat scholen. tips van een diëtist kunnen handig zijn (die van mij zei enkel dingen die ik al wist: eet maar veel bonen en groene groenten), en ik heb meerdere huisartsen gesproken (onbruikbare adviezen) en aan m'n eigen gepuzzel heb ik uiteindelijke 't meest gehad. voel me nu fitter dan ooit en ben nog maar zelden ziek (voor mij is dat eens per jaar in tegenstelling tot elke paar weken).
dus ook ik doe mijn best heel gezond te eten. alleen, wat ik naast dat gezonde eten ook nog eet.... hahaha ik herken mezelf in veel van wat ik hier lees  :-X: ik kan een neiging hebben tot snoepen, haha  :taart-yum:
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2011, 00:24:46 door Temari »

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #82 Gepost op: 25 juli 2011, 17:56:22 »
Ik sta wel onder controle maar ze vermoeden dat mijn chronische vermoeidheid vooral veroorzaakt wordt door mijn enorme prikkelgevoeligheid ivm mijn autisme/ADHD combinatie. Ze kunnen er dus weinig aan doen. Ik heb dus al ritalin om me beter te kunnen concentreren en dat helpt wel wat. Ik kan wel medicatie krijgen om de prikkels af te zwakken, maar daar word ik dan weer een halve zombie van, dus dat zie ik ook niet echt zitten.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #83 Gepost op: 25 juli 2011, 18:21:51 »
huisartsen hebben een heel brede, en daardoor weinig specifieke kennis. Daarom denk ik dat als je vegetarisch of veganistisch wilt eten, of als je een ander specifiek dieet moet of wilt volgen (al dan niet vanwege een medische aandoening) het goed is te zorgen dat je jezelf goed gaat scholen. tips van een diëtist kunnen handig zijn (die van mij zei enkel dingen die ik al wist: eet maar veel bonen en groene groenten), en ik heb meerdere huisartsen gesproken (onbruikbare adviezen) en aan m'n eigen gepuzzel heb ik uiteindelijke 't meest gehad.
Daar kan ik me wel bij aansluiten, de 2 huisartsen die ik heb gehad sinds ik veganist was, wisten er beide praktisch niets van, en dat ik een tekort had ben ik dan ook pas achter gekomen nadat ik hen telkens vroeg of ze asjeblieft toch bepaalde stoffen konden testen, ook al vonden zij die zelf onnodig. Ik ben ook gedurende de jaren bij een paar diëtisten geweest, die weten vaak ook erg weinig ervan af.
Je zelf erin verdiepen dmv. een paar betrouwbare bronnen (VeganHealth, Becoming Vegan, etc.) is geen overbodige luxe.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #84 Gepost op: 01 augustus 2011, 12:46:45 »
Even voor de mensen die al denken: ik wil naar de dietist maar t steeds uitstellen. Dit jaar kan je nog 4 behandeluren vergoed krijgen vanuit je basisverzekering (hou rekening met je Verplicht eigen risico) volgend jaar moet je t ws helemaal zelf betalen. Voor hoe dat bij jou verzekering werkt moet je even bellen of zoeken  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #85 Gepost op: 07 augustus 2011, 12:17:26 »
@ uniflame: Ik heb dat meer gehoord, ja. het lijkt mij echt ontzettend lastig, want dat is dus eigenlijk kiezen tussen 2 dingen die je niet wil: chronische vermoeidheid of een zombie-gevoel. denk jij zelf ook dat dat de voornaamste/enige oorzaak is van de vermoeidheid? ik las ook ergens dat je zei dat je b12 gaat slikken.... De (indien mogelijk de juist afgestemde) medicatie in combi met de voedingsstoffen die je (extra) nodig hebt, kunnen misschien wel wat schelen.
ik vind t zelf prettig om toch wel 2 x per jaar mn bloed te laten prikken op iig stoffen die je uit je voeding haalt: ik kom er liever tijdig achter als er iets niet goed is, omdat de oplossing dan vaak simpeler en minder ingrijpend is. en bloedprikken is geen injectie natuurlijk (dat vind je vreselijk, toch?), meer een ehm extractie. bijv. ik heb door mn bloedafwijking in de basis minder energie dan een ander, maar dat wil niet zeggen dat alle daarmee corresponderende klachten daardoor veroorzaakt worden. ik kan ook ineens een b12-tekort of een botziekte of zo krijgen, om maar wat te noemen. mijn ideale ferrowaarde ligt lager dan die van een gemiddled mens, maar ook voor mij kan het te laag zijn. hmz nou ja, ik heb misschien ook wel geleerd wat wantrouwig te zijn naar artsen, hihihi, wat helemaal niks hoeft te zeggen over de jouwe! :)

@ Fynnya: dat is echt erg ja! dat je zelf gewoon een sterk vermoeden hebt, en dat ze t gewoon vertikken je daar even op te testen(, terwijl het op het zelfde formuliertje aangevinkt kan worden - bij mij was dat in elk geval zo)!! Gelukkig lette je zelf goed op!

@ Lieve Lijn: Maar waarom dan? steeds meer mensen krijgen een voedselallergie, een op de drie mensen heeft overgewicht, er bestaat bij veel mensen verwarring over wat wel en niet goed is voor je (bijv.: ik heb veel ouders gezien die denken dat vruchtenprutkoekjes gezond zijn, omdat er fruit in zou zitten....:s) dus waarom zou dan de dietist uit t basispakket gehaald worden?

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #86 Gepost op: 07 augustus 2011, 13:15:37 »
Ik vind alles verschrikkelijk dat met naalden te maken heeft. Ik ben voor het laatst geprikt, zo'n 13 jaar terug vermoed ik.

Ik denk wel dat het de voornaamste oorzaak is, maar ik weet niet of het de enige oorzaak is.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #87 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:07:01 »
@temari, ik weet niet waarom de overheid dit eruit gaat gooien. Nou ja ik weet wel waarom: bezuinigingen... stoppen met roken begeleiding gaat ws ook uit de basisverzekering en op geestelijke gezondheidszorg komt een nog grotere eigen bijdrage begreep ik... kortom je aanvullende verzekering wordt ws belangrijker dan je basisverzekering.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #88 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:23:01 »
I know, die bezuinigingen... Is ook wel logisch, het geld moet ergens vandaan komen en we zitten met z'n allen op zwart zaad. tegelijkertijd is denk ik het beste bezit dat een land kan hebben, een gezonde bevolking. In hoeverre is eigenlijk een zorgverzekeraar afhankelijk van overheidsgelden? Ik weet daar eigenlijk maar heel erg weinig van.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #89 Gepost op: 31 augustus 2011, 11:06:10 »
Hoe ver ze afhankelijk zijn weet ik ook niet, maar ik weet wel dat de overheid beslist wat in de basisverzekering zit, alle zorgverzekeringen moeten nl. dezelfde basisverzekering aanbieden.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #90 Gepost op: 31 augustus 2011, 19:43:32 »
tegelijkertijd is denk ik het beste bezit dat een land kan hebben, een gezonde bevolking.

En de ziekenhuizen, huisartsen en begrafenisondernemers dan? Die moeten ook eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #91 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:35:35 »
Das een goeie. 'Gelukkig maar' dat er best wat voor nodig is om mensen gezond (lichaam en geest) te houden dan wel te maken: psychologen, maatschappelijk werkers, diëtisten, logopedisten, fysiotherapeuten... En huisartsen kunnen best wat vaker/ sneller naar 't ziekenhuis doorverwijzen hihi (in mijn persoonlijke ervaring iig al een paar keer, en in mijn omgeving ook wel), maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Als dan meer omhoog gaat dan alleen de gezonde levensverwachting zullen de begrafenisondernemers even geduld moeten hebben ;) Hoewel, met de vergrijzing... Dan hebben ze toch best nog wat te doen. Tja... droom verder, Temari! ;)

Ja, ik wist de basisverzekering wel bepaald werd door de overheid (anders had ik toch wel een beetje een zak over mijn hoofd getrokken ;)) maar ik snap dan niet helemaal hoe dat werkt met bezuinigingen en financiële stromen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2011, 22:45:55 door Temari »

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ongezonde vegetariërs
« Reactie #92 Gepost op: 02 september 2011, 13:31:42 »
Je wilt niet weten hoeveel mensen het nog steeds over het ziekenfonds hebben  ;) en hoeveel mensen mensen niet weten waarom we verplicht eigen risico betalen
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!