Vegatopia Forum

Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2010, 12:57:51 »
Vlees eten --> Leed veroorzaken
Geen vlees eten --> Geen leed veroorzaken

Als mijn kat dood is, en ik eet 'm op in plaats van te begraven of zo, wat is dan precies het leed dat veroorzaakt wordt!?

Dat je voedsel voor het bodemleven wegjat. ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #81 Gepost op: 14 maart 2010, 14:41:21 »
Vlees eten --> Leed veroorzaken
Geen vlees eten --> Geen leed veroorzaken

Als mijn kat dood is, en ik eet 'm op in plaats van te begraven of zo, wat is dan precies het leed dat veroorzaakt wordt!?

Sorry maar wil je echt dat ik hier serieus op inga? Ik wil best antwoord geven maar is deze vraag bedoeld als grap of niet?

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #82 Gepost op: 14 maart 2010, 14:48:59 »
Kan je niet gewoon vegetarisch eten zonder dat morele aspect erbij te slepen? Dat jeukt van onder naar boven, van voor naar achter en van links naar rechts.
En begin niet over tantes in Marokko die komen

Natuurlijk, ik zou niet weten waarom niet maar als een discussiepunt is of er sprake is van een ethisch of moralistisch staartje aan het verhaaltje, dan is het toch leuk om te weten dat je aan de goede kant van de streep staat.

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #83 Gepost op: 14 maart 2010, 14:49:42 »
Waarom dan? Ben je zo onzeker?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #84 Gepost op: 14 maart 2010, 15:02:21 »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #85 Gepost op: 14 maart 2010, 15:26:23 »
Waarom dan? Ben je zo onzeker?

Ik vind dat geen teken van onzekerheid, het geeft gewoon een beter gevoel als je weet dat er minder negatieve gevolgen verbonden zijn aan je eetgedrag. Als groenten eten even moorddadig zou zijn als vlees eten en niet beter zou zijn voor het milieu, zou je wel groenten blijven eten, doch met een minder goed gevoel. Het lijkt me toch niet verkeerd om ethisch te handelen en je daar goed bij te voelen?
Dat betekent niet dat je je bij elke hap van een groenteschotel  moet inbeelden dat je een betere plek in het hiernamaals Vegatopia verdient en ook niet dat je je tegenover je omgeving als een  :angel: moet voordoen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #86 Gepost op: 14 maart 2010, 15:31:25 »
De morele discussie is volslagen irrelevant.
Gisteren heb ik met vriendin A zwaar lopen roddelen over vriendin B. Maar ik ben wel vegetarier.
Mijn broer zou zich echt nooit wagen aan geroddel, maar eet vlees.
Alle twee een punt erbij en eraf op de morele ladder, maar die score zegt niks over ons.
 :slotje:


Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #87 Gepost op: 14 maart 2010, 15:59:42 »
De morele discussie is volslagen irrelevant.
Gisteren heb ik met vriendin A zwaar lopen roddelen over vriendin B. Maar ik ben wel vegetarier.
Mijn broer zou zich echt nooit wagen aan geroddel, maar eet vlees.
Alle twee een punt erbij en eraf op de morele ladder, maar die score zegt niks over ons.
 :slotje:

Roddelen reken ik niet zo zwaar aan, ik roddel zelf ook wel eens graag. Dan niet in de zin van anderen belasteren om hen te schaden. Maar met iemand sappige nieuwtjes uitwisselen over niet aanwezige personen is wel een amusante bezigheid. Het is naar het schijnt ook een soort toetsing van wat kan en niet kan en bevordert dus inzicht in jezelf en de heersende normen in je omgeving.
Overigens begrijp ik die aversie van sommigen voor deze draad niet. Ik lees op Vegatopia al jaren over de nobele neveneffecten van vegetarisch eten, en nu moet het ineens waardenvrij en vrijblijvend zijn ???
Of krijgen jullie vooral jeuk van het woord moraal, alsof enkel muffe predikanten dat in de mond nemen?



Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #88 Gepost op: 14 maart 2010, 16:14:04 »
Nou verbreek ik mijn eigen slotje, maar ik ben er normaal best trots op dat ik vega ben en begrijp vaak de vooroordelen van sommige vleeseters ten opzichte van ons niet. Tot ik hier de overdreven verhevenheid van anderen lees en mij er bijna voor schaam me onder vegetariers te scharen. Wat ik al de hele tijd aan geef, vegetariers maken wat betreft hun eetpatroon een 'goede' keuze. Maar het zegt niks over wie je verder bent. Als je je dan heiliger dan de paus gaat voelen dan krijg ik jeuk op heel veel plaatsen.
Overigens heb ik geen aversie voor deze draad, maar wel waar hij voor gebruikt wordt. Want het topic vind ik juist een fijn gegeven. het geeft aan dat er bij vleeseters steeds meer begrip komt voor de keuze vegetarier te worden. Maar daar gaat het allang niet meer over.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #89 Gepost op: 14 maart 2010, 17:34:00 »
De discussie ging aanvankelijk over vleeseters die zich verdedigen tegenover vegetariërs. Dat er bij deze mensen meer begrip komt voor vegetariërs betekent dat er over het algemeen onbegrip is. Dit terwijl er eigenlijk niets aan uitgelegd hoeft te worden, omdat achter het niet opeten van dieren opeten nogal voor de handliggende gedachte zit. Of eigenlijk: het zou in een beschaafd mens niet opkomen om een dier te eten.
Aan kleine kinderen kun je heel goed zien wat de "voorgeprogrammeerde" mening over dieren is: lief en zacht of stekelig en eng. Dieren opeten komt niet in ze op, totdat ze ineens ontdekken dat hun ouders, van wie ze veel houden, ze het vrijwel dagelijks op lieten eten. En dan ook nog ontdekken dat je hele lieve dieren te eten kreegt, nog niet eens rotzakken als enge spinnen of valse honden! Dit kan heel ingrijpend zijn, want vanaf dat moment moet je je óf tegen je ouders verzetten, of de oogkleppen opzetten en gevoelens t.a.v. dieren bijstellen of ontkennen en meedoen met de massa.

Edit mod: witregels onderaan weggehaald
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 17:52:16 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #90 Gepost op: 14 maart 2010, 17:55:27 »
Ik had er als kind absoluut geen problemen mee om dieren op te eten hoor, dat kwam pas toen ik erachterkwam dat het meestal niet om de kippen ging die bij mijn oma in de tuin woonden en daar heel gelukkig waren tot ze doodgingen (en dan werden opgegeten) maar om dieren die in akelige kleine hokjes gehouden werden.
Het grootste deel van mijn familie woont op het platteland, en heeft vanaf jongs af aan geweten dat vlees van dieren komt, maar ik ben de enige vegetariër in mijn hele familie. (En de meesten vinden het logisch dat ik het ben, omdat ik hier werkelijk geen idee heb waar mijn vlees vandaan komt, terwijl zij denken dat ze er redelijkerwijs wel achter kunnen komen. Klopt voor een aantal van hen, maar niet voor allemaal.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #91 Gepost op: 14 maart 2010, 17:59:24 »
Veel kindertjes weten waar vlees vandaan komt, hebben ook wel eens een enge docu gezien, maar na een poosje wint het lekkere vleesje het toch. Niet omdat ze met de massa mee willen doen, maar omdat ze het simpelweg te lekker vinden. Bovendien zijn er hele generaties op de boerderij opgevoed of het platteland waar ze zelf de kippen slachten en ik vermoed dat 99,9% van die mensen nog gewoon kip eet. Voor hen hoort het erbij, bepaalde dieren zijn er nu eenmaal om opgegeten te worden, vinden ze.

En of dieren eten van nature niet opkomt in kleine kinderen betwijfel ik. Het zijn eigenlijk kleine monstertjes die nog niet weten dat een ander wezen ook pijn kan lijden, dat dient ze door hun ouders bijgebracht te worden ("laat ik eens flink aan die staart trekken!").

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #92 Gepost op: 14 maart 2010, 18:15:51 »
Of eigenlijk: het zou in een beschaafd mens niet opkomen om een dier te eten.

Of eigenlijk dus toch dat hooghartige, moralistische ondertoontje weer. De impliciete veronderstelling dat jij beschaafd bent en de ander een barbaar. En... nou ja laat maar. Jeuk jeuk jeuk.

Overigens zijn we er toevallig net vrijdag tot onze verrassing achter gekomen dat we nog een ander vegetarisch stel in onze buurt(schap) hebben wonen. Om ethische redenen zelfs.
Nou ja, semi zoals ze zelf al aangaven, want ze eten wel vis. Ze smokkelen dus, volgens hunzelf, en gaven zelf aan dat ze zich dus vegetariers (kunnen) noemen. Maar eea kwam ter sprake omdat ik een vegetarish kookboek in hun keukenkastje zag liggen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 18:19:13 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #93 Gepost op: 14 maart 2010, 18:25:07 »
Of eigenlijk: het zou in een beschaafd mens niet opkomen om een dier te eten.

Of eigenlijk dus toch dat hooghartige, moralistische ondertoontje weer. De impliciete veronderstelling dat jij beschaafd bent en de ander een barbaar. En... nou ja laat maar. Jeuk jeuk jeuk.

Ja dat dus. Krab krab krab.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #94 Gepost op: 14 maart 2010, 18:39:48 »
Ooit een peuter op de kinderboerderij achter een kip aan zien jagen, deze zien vangen en aan moeders horen vragen of die vanavond lekker gefrituurd kan worden voor bij de frites?

Het zal in boerenfamilies vast voorkomen. Maar over het algemeen doen kinderen dat niet en ik weet ook wel waarom.

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #95 Gepost op: 14 maart 2010, 19:11:45 »
Och er zijn wel meer verschillen in gedrag tussen kleuters en volwassenen.
Ik zie de relevantie daar in het geheel niet van, ik zie er geen enkele aanwijzing in dat vleeseten tegennatuurlijk (of abnormaal of wat je er eigenlijk mee zeggen wil) is. De jonge zwaluwtjes in het nest laten zich straks ook gewoon voeren totdat ze zelf volwassen genoeg zijn om vliegen en zo te vangen. Dat de mens er van die rare gedachten bij krijgt dat je je voedsel ook kan aaien en knuffelen voordat het dood is... dat is pas merkwaardig toch?
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 19:14:12 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #96 Gepost op: 14 maart 2010, 22:58:15 »
Vlees eten --> Leed veroorzaken
Geen vlees eten --> Geen leed veroorzaken

Als mijn kat dood is, en ik eet 'm op in plaats van te begraven of zo, wat is dan precies het leed dat veroorzaakt wordt!?

Sorry maar wil je echt dat ik hier serieus op inga? Ik wil best antwoord geven maar is deze vraag bedoeld als grap of niet?

Ik zie niet in wat er niet serieus aan de vraag zou kunnen zijn.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #97 Gepost op: 14 maart 2010, 23:29:21 »
 
De kattendoder is immoreel, de kat-opeter niet, want die zorgt alleen maar voor efficiënte recycling.

Dus: niet de vleeseters is immoreel, maar de vleesindustrie! :-)

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #98 Gepost op: 15 maart 2010, 08:24:23 »
Of eigenlijk: het zou in een beschaafd mens niet opkomen om een dier te eten.

Of eigenlijk dus toch dat hooghartige, moralistische ondertoontje weer. De impliciete veronderstelling dat jij beschaafd bent en de ander een barbaar. En... nou ja laat maar. Jeuk jeuk jeuk.

Ja dat dus. Krab krab krab.
Ja, nu begrijp ik jullie reactie beter. Dan wil ik wel meekrabben. Ik dacht plots tussen a-morele, hedonistische, onnadenkende personen te vertoeven met enkel maar een vleesfobie. Ach, sorry, geeft natuurlijk ook weer aanleiding tot krabben  ;D

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #99 Gepost op: 15 maart 2010, 08:44:05 »
Waarom dan? Ben je zo onzeker?

Voorzichtig, ik ben bang dat de ingrediënten in de toverketel waarvan je gebruik hebt gemaakt een beetje over de datum heen zijn.