Vegatopia Forum

Wintertenen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Wintertenen
« Gepost op: 08 januari 2010, 21:22:51 »
Ik heb al een aantal jaren last van wintertenen, maar de afgelopen 2 winters loopt het nogal de spuigaten uit. 6 van de 10 tenen doen pijn, en niks helpt. Ik ligt de hele nacht met een kruik onder mijn voeten, en overdag ga ik zo min mogelijk de kou in. Een uurtje naar de stad is al een drama, dan heb ik het gevoel dat mijn tenen afsterven.
Mijn moeder is bij haar acupuncturist geweest, en heeft haar om raad gevraagd. Zij raadde mij aan om visoliecapsules te nemen, maar toen mijn moeder zei dat ik ook geen vis eet, noemde ze zeewiercapsules.
Tot op heden niet geprobeerd, maar wel van plan.

Maar om af te gaan op de tips van de acupuncturist: Ik kan dus aannemen dat ik een tekort heb aan omega vetzuren, en dan doe ik dus ergens iets fout in mijn eetpatroon... Hebben er mensen ervaring mee, en tips om die leefstijl te veranderen, want aan de pillen kan altijd nog.
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wintertenen
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2010, 22:01:57 »
Kan je niet beter eerst naar een echte dokter gaan? Even bloedtesten, bloeddruk laten meten etc.?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2010, 22:02:18 »
Ik -als volslagen leek- zou denken aan iets met je doorbloeding.
VSM of Dr Vogel had daar iets voor dacht ik, zal het voor je opzoeken.
Heb je ook last van koude vingers?

Ik heb het zelf trouwens ook. Als mn HB hoger is heb ik er minder last van, maar dat kan toeval zijn.
Ik ga regelmatig maar op twee uur snachts mn bed uit om mn pootjes onder de douche te houden omdat ze anders niet opwarmen.
(Helpt trouwens heel goed; warme straal tot voetjes rood zijn, dan flink droog wrijven, nacht sokken aan en huppakee)
Mijn kruik is in de vorm van een herdershond die op het voeteneind ligt, is ook fijn!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2010, 22:19:12 »

Mijn moeder is bij haar acupuncturist geweest, en heeft haar om raad gevraagd. Zij raadde mij aan om visoliecapsules te nemen, maar toen mijn moeder zei dat ik ook geen vis eet, noemde ze zeewiercapsules.
 

Of het helpt weet ik niet, maar je moet dan speciale capsules hebben waarin EPA en DHA zit, gemaakt van algen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wintertenen
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2010, 23:40:29 »
Ik ken iemand die er heel veel aan gehad heeft om haar tenen en vingers te masseren met teatree-olie, maar ik heb zelf gewoon pilletjes voor een betere doorbloeding (niet alleen voor wintertenen) werkt super.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2010, 23:55:11 »
Teatree olie is toch heel menthol achtig? Dat voelt toch koud aan juist?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wintertenen
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2010, 23:59:06 »
Maar misschien dat het door de frisse tinteling de doorbloeding stimuleert? Misschien helpt vapo rub ook wel?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wintertenen
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2010, 10:35:04 »
Kan je niet beter eerst naar een echte dokter gaan? Even bloedtesten, bloeddruk laten meten etc.?

Ik ben het helemaal met Draek eens.

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2010, 10:55:47 »
Kan je niet beter eerst naar een echte dokter gaan? Even bloedtesten, bloeddruk laten meten etc.?

Ik ben het helemaal met Draek eens.

Ik ben een maand of 2 terug wel naar een podotherapeut geweest, deze heeft mijn bloeddruk gemeten, met name in mijn tenen en benen, dit was prima. Mijn tenen waren zelfs goed doorbloed, als hij in mijn tenen kneep, keerde het bloed meteen weer terug. Hij heeft toen het 'fenomeen van Raynaud' genoemd, waar 10 procent van de jonge vrouwen last van schijnt te hebben, en waar verder niks aan te doen is.

Bloedprikken lijkt me wel een goed plan trouwens, kan sowieso nooit kwaad.

Overigens valt een acupuncturist ook onder arts, en heb er goede ervaringen mee, ze weet echt heel veel.
Op zoek gaan naar een 'echte' arts, klinkt mij wat neerbuigend in de oren, maar ik neem het advies mee ;)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2010, 12:47:13 door Roos »
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wintertenen
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2010, 13:09:26 »
Ik ben een maand of 2 terug wel naar een podotherapeut geweest, deze heeft mijn bloeddruk gemeten, met name in mijn tenen en benen, dit was prima. Mijn tenen waren zelfs goed doorbloed, als hij in mijn tenen kneep, keerde het bloed meteen weer terug. Hij heeft toen het 'fenomeen van Raynaud' genoemd, waar 10 procent van de jonge vrouwen last van schijnt te hebben, en waar verder niks aan te doen is.

Op internet vind ik wel behandelingen met medicatie voor dat fenomeen van Raynaud.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wintertenen
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2010, 13:23:12 »
Hij heeft toen het 'fenomeen van Raynaud' genoemd, waar 10 procent van de jonge vrouwen last van schijnt te hebben, en waar verder niks aan te doen is.

Ik heb het symptoom van Raynaud, da's ongeveer hetzelfde behalve dan dat er een onderliggende aandoening is en dat het optreedt op de plekken waar die aandoening actief was, en had daardoor een paars onderbeen en altijd paarse vingers. Met een hele lage dosis medicijnen ben ik daar volledig vanaf. Raynaud is juist uitstekend te behandelen.
Het enige is dat sommige huisartsen de medicijnen te heftig vinden voor de kwaal, ik ben drie keer naar de huisarts moeten gaan, omdat blauwe vingers in de winter niet erg genoeg waren, maar blauwe vingers in de zomer wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Schanulleke

Re:Wintertenen
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2010, 21:53:21 »
Ik ga regelmatig maar op twee uur snachts mn bed uit om mn pootjes onder de douche te houden omdat ze anders niet opwarmen.
(Helpt trouwens heel goed; warme straal tot voetjes rood zijn, dan flink droog wrijven, nacht sokken aan en huppakee)

Ik gebruik ongeveer dezelfde remedie als Lelle. Ik had al een aantal jaren last van wintertenen. Op een gegeven moment begon ik met langeafstandswandelen. Ik besloot om mijn voeten extra goed te verzorgen om zo beter te kunnen wandelen. Als aangenaam extraatje verdwenen mijn wintertenen helemaal. Mijn 'behandeling': regelmatig (liefst iedere avond) een warm voetenbadje van een half uur, goed drogen met een zachte handdoek, inwrijven met voetencreme (ik gebruik die van Kneipp), laten intrekken, bedsokken aan en huppakee... ;)
Nooit meer last van wintertenen gehad (en ik zit trouwens ook niet meer iedere avond met de voetjes in het badje, kennelijk is dat op termijn niet nodig).

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2010, 00:44:35 »
Het wandelen op zich is natuurlijk al heel goed wat betreft doorbloeding en alles. Die kneipp creme is die speciaal voor voetjes?  Misschien wel een ideetje voor mij.
Tegenwoordig heb ik met hondje uit laten echt al heel koude voeten. Op een gegeven moment gaan ze daardoor heel veel pijn doen, ondanks warme sokken en goede schoenen. (flink op en neer springen helpt niet, op de een of andere manier vind ik altijd dat dat moet helpen, maar de rest van het lijf krijgt het er wel warm van!)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wintertenen
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2010, 14:30:50 »
Ik heb heel erg snel koude handen, voeten en neus. Maar verder geen opzwellingen e.d. Lage bloeddruk... Soms helpen twee paar sokken niet eens tegen koude voeten.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wintertenen
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2010, 14:33:06 »
Als het van binnenuit komt dan helpt warmhouden helemaal niet. Opwarmen door voetenbadjes wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Wintertenen
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2010, 14:33:10 »
Vroeger had ik er ook last van. Stoppen met roken hielp al een hoop.

En omdat ik het wel snel koud heb, draag ik gewoon heel erg vaak mijn lelijke moonboots. Lekker warm. Maar pijnlijk/stuk/blauw worden ze sowieso niet meer.

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2010, 19:31:45 »
Ik ga regelmatig maar op twee uur snachts mn bed uit om mn pootjes onder de douche te houden omdat ze anders niet opwarmen.
(Helpt trouwens heel goed; warme straal tot voetjes rood zijn, dan flink droog wrijven, nacht sokken aan en huppakee)

Ik gebruik ongeveer dezelfde remedie als Lelle. Ik had al een aantal jaren last van wintertenen. Op een gegeven moment begon ik met langeafstandswandelen. Ik besloot om mijn voeten extra goed te verzorgen om zo beter te kunnen wandelen. Als aangenaam extraatje verdwenen mijn wintertenen helemaal. Mijn 'behandeling': regelmatig (liefst iedere avond) een warm voetenbadje van een half uur, goed drogen met een zachte handdoek, inwrijven met voetencreme (ik gebruik die van Kneipp), laten intrekken, bedsokken aan en huppakee... ;)
Nooit meer last van wintertenen gehad (en ik zit trouwens ook niet meer iedere avond met de voetjes in het badje, kennelijk is dat op termijn niet nodig).

Voetenbadjes deed ik al, maar ik ga dit nu dus een stuk consequenter doen, elke avond! Absoluut geen straf ook, ik hoop dat het helpt. Volgens mij is het ook iets waar je overheen groeit als je ouder wordt, ook wel een fijn vooruitzicht.

En wat betreft de andere tips, ook heel erg bedankt!
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2010, 13:36:29 »
Hier ook wintertenen,

wisselvoetenbaden nemen! En warme voetenbadjes met rozemarijn (olie van Weleda)
Daarna de voeten insmeren met olijfolie (die je ook eet ja) en sokken aan en dan naar bed.

"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline V

Re:Wintertenen
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2010, 14:02:08 »
Reiki heeft mij heel erg geholpen met dit probleem. Bij wintertenen direct een zelfbehandeling en 't wordt steeds minder. Regelmatig insmeren met olie (mijn favoriet: lavendel, tea tree en eucalyptus hiervoor) helpt ook. Meer sporten kan ook helpen; eigenlijk gewoon alles wat je doorbloeding helpt...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintertenen
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2010, 17:44:15 »
Wisselvoetenbaden klinkt echt hels.
Mij niet gezien.
In de sauna ga ik wel altijd dompelen in zo'n ijskoud bad en daarna ben ik de hele dag warm. Zo stom dat het wel werkt.
Maar dan ben je eerst door en door heet.
Met mn voetjes moet ik er niet aan denken.