Vegatopia Forum

De smaak van vlees

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:De smaak van vlees
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2010, 17:45:04 »
Meer dan een beetje zout en soms wat peper

Is dat niet vegetarisch?

Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?
(Hier kan je een deja-vu ervaring hebben.) Eeuwen geleden heb ik eens aan iemand van het Productschap voor Vlees gevraagd of rauw vlees lekker is. "Nee", was het antwoord.

Vlees eten is vooral een sociaal gebeuren.

 
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:De smaak van vlees
« Reactie #21 Gepost op: 06 januari 2010, 18:02:08 »
Meer dan een beetje zout en soms wat peper

Is dat niet vegetarisch?

Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?
(Hier kan je een deja-vu ervaring hebben.) Eeuwen geleden heb ik eens aan iemand van het Productschap voor Vlees gevraagd of rauw vlees lekker is. "Nee", was het antwoord.

Vlees eten is vooral een sociaal gebeuren.

 

Vroeg die man toen aan jou of aardappels rauw lekker zijn? En wat was daarop je antwoord? En constateerde hij toen tevreden dat aardappels eten een sociaal gebeuren is?

(En vind je het Productschap voor Vlees altijd zo'n goede bron voor informatie?)
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:De smaak van vlees
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2010, 18:20:37 »
Ach, het was destijds door een universiteit georganiseerde discussie. Vega's tegenover het productschap voor vlees.

Ik eet best wel eens een stukje rauwe aardappel. En zojuist rauwe paprika, komkommer, sla, tomaat. Bloemkool is rauw ook lekker. Kreeg vroeger altijd het stronkje van mijn moeder.

Je hebt gelijk: Aardappeleters van Vincent van Gogh.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #23 Gepost op: 07 januari 2010, 11:39:12 »
Soms word ik wakker met een buitengewoon vieze smaak in mijn mond. Dan denk ik dat ik een insect heb opgegeten. Nu associeerde ik het vanmorgen plots met het eten van vlees. Brrr.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #24 Gepost op: 07 januari 2010, 12:17:11 »
Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?

Ik schijn er om bekend te staan vroeger met fonduen vrij ongeduldig te zijn geweest. En dat ik alle klein gesneden vleesjes rauw op at.
En Filet americain en een broodje tartaar met zout en peper ging er ook wel in.
Dat is wel vreemd trouwens, in mijn strijd om vegetarier te worden heb ik in de maand voor ik eindelijk toestemming van mn ouders kreeg (dat ging echt van de ene op de andere dag) pas een broodje tartaar leren eten. Dat miste ik ook meteen.

Waarom eigenlijk?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De smaak van vlees
« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2010, 16:14:37 »
Omdat dat lekker is, daarom mistte je dat?
Ik at ervoor alle soorten vlees, hoe meer hoe beter. Martino's waren een van mijn favoriete eten.
Als ik eerlijk ben mis ik dat soms heel af en toe met periodes nog wel een beetje, hoor. En ik kan nu redelijk behoorlijk koken, maar toch. Dat helpt wel veel, maar niet alles.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:De smaak van vlees
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2010, 16:00:19 »

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2010, 16:21:21 »
Soms word ik wakker met een buitengewoon vieze smaak in mijn mond. Dan denk ik dat ik een insect heb opgegeten. Nu associeerde ik het vanmorgen plots met het eten van vlees. Brrr.
Misschien dat je dan in je wang of op je tong gebeten hebt, de smaak van bloed kan nogal ranzig zijn.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2010, 16:47:49 »
Meer dan een beetje zout en soms wat peper

Is dat niet vegetarisch?

Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?
(Hier kan je een deja-vu ervaring hebben.) Eeuwen geleden heb ik eens aan iemand van het Productschap voor Vlees gevraagd of rauw vlees lekker is. "Nee", was het antwoord.

Vlees eten is vooral een sociaal gebeuren.

 

Eten is best vaak een sociaal gebeuren. En soms voor de honger. Maar je punt over vlees is me geheel onduidelijk.

Zelfs een slechte kok kan rijst / aardappelen / brood en wat groenten lekker genoeg maken door vlees of vis te bakken in een lekker vet. Helaas is er geen blokje 'iets' waar dat ook zo goed mee kan, zonder kruiden en wat dan ook.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:De smaak van vlees
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2010, 20:07:03 »
Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?
(Hier kan je een deja-vu ervaring hebben.) Eeuwen geleden heb ik eens aan iemand van het Productschap voor Vlees gevraagd of rauw vlees lekker is. "Nee", was het antwoord.

Vlees eten is vooral een sociaal gebeuren.


Eten is best vaak een sociaal gebeuren. En soms voor de honger. Maar je punt over vlees is me geheel onduidelijk.

Zelfs een slechte kok kan rijst / aardappelen / brood en wat groenten lekker genoeg maken door vlees of vis te bakken in een lekker vet. Helaas is er geen blokje 'iets' waar dat ook zo goed mee kan, zonder kruiden en wat dan ook.

Maar dit snap ik weer niet helemaal. Rijst, aardappelen, brood lekker maken door vlees en vis te bakken in een lekker vet? En dan er doorheen gooien bedoel je? Of bedoel je dat vissenvet of vleesvet een lekkere smaak van zichzelf heeft?

Ik hou het wel bij de smaak van koriander, dille, thijm, komijn, peper, ... :-) Zijn er onder de kruiden niet veel meer bijzondere smaken te vinden dan onder het vlees?

Volgens mij bedoelde @rno dat vlees zonder kruiden eigenlijk niet lekker smaakt en dat er dus kruiden doorheen moeten om het eetbaar te maken voor veel mensen. Net als bij rijst en aardappelen.

Re:De smaak van vlees
« Reactie #30 Gepost op: 08 januari 2010, 20:14:19 »
Rauw vlees is iets anders dan vlees zonder kruiden, hoe je dat uit de quote van @rno haalt ???

En natuurlijk zijn er evenveel verschillende smaken in kruiden te vinden als dat er kruiden zijn, net zoals er evenveel verschillende smaken vlees zijn als er verschillende vleessoorten zijn. Maar er zijn slechts een betrekkelijk klein aantal diersoorten verkrijgbaar bij slager en supermarkt; prairiehond, olifant of kaketoe zal je bijvoorbeeld niet (snel) aantreffen. Wat dat betreft hebben vleeseters een gelimiteerde keuze, maar of dat betekent dat er veel meer bijzondere smaken in kruiden te vinden zijn dan in vlees, is daarmee niet gezegd.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2010, 20:16:36 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2010, 21:28:13 »
Dat en de omnivoor beschikt over beiden. Én het arsenaal kruiden smaken én het arsenaal vlees smaken.
Dus zal hij zich altijd beperken als hij vega wordt.
Ik snap dan ook best dat mensen vlees eten. Ik snap het minder dat ze het kunnen blijven eten nadat ze er eens flink over nagedacht hebben.
Al met al zal het niet heel veel met de smaak van vlees als wel het hele pakket eromheen te maken hebben dat men het blijft eten. (acceptatie, gemakzucht, gewenning, etc.)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2010, 14:02:21 »
Ik zet het hier maar even neer, het gaat over het verband tussen rood vlees en darmkanker:
http://www.ergogenics.org/amerika/roodvlees.html

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2010, 03:44:54 »
Die dingen die in de winkel liggen, zijn die niet al gekruid dan?

Kan iemand mij uitleggen hoe vlees dan precies smaakt? Ik heb een hele vage herinnering over een plak worst uit mijn kindertijd. Die smaakte volgens mij precies als die worsten van Tivall.
Eh, die worsten van Tivall smaken echt naar plastic met nat karton of zo. Lijkt voor mij in de verste verte niet op vlees.

Er zijn nogal veel verschillende soorten vlees, maar een van mijn favorieten was biefstuk. Dat is mager vlees, dus geen bonken vet of zo. Ik at het vrij rauw, net even in de pan en meer niet. De binnenkant was stevig maar mals, sappig, en voelde wat glad aan, licht vochtig, en iets vezelig bij de meer gebakken stukken. Het smaakte hartig. Ik deed er graag zout op, dan was het nog lekkerder.

Vlees van wild heeft een heel typische wildsmaak, heel erg intens echt. Zo sterk, dat ik sommige dingen niet kon eten, dat had wel een soort sterke metalige bloedsmaak, maar ook zout en hartig. Sommige dingen zaten ook tussen gewoon vlees en wild in - een soort vlees met extra sterke smaak. Ooit kant-en-klaarsauzen op, met zo'n hartige smaakversterkersmaak? Soep met te veel maggi? Die intensiteit.

Kip vond ik ook erg lekker, kipfilet was veel droger en had langere draden. Het smaakte mild, echt typische kippensmaak die ik niet met iets anders kan vergelijken. Kippenpoten als ze goed bereid zijn, zijn een beetje glad, mals en sappig. Maar wel anders van structuur dan biefstuk, veel fijner van structuur. Ook minder stevig. Het vel van een kippenpoot is iets waar je maar net van moet houden, zoiets als het vel op de gekookte melk. Een raar eetbaar, rimpelig vliesje.

Salami vond ik ook heerlijk. Dat is een droge worst, het is dus hard en vezelig. Misschien kun je het een beetje vergelijken qua mondgevoel met zo'n noten/vijgenstaaf voor bij de kaas, maar dan zonder pitjes - geen harde dingetjes, maar wel vezelig en stevig. Alleen dan heel zout en kruidig en vettig.

Wat ik heel vies vond was gehakt: dit vond ik altijd al stinken, naar iets wat oud was en verzuurd. De structuur van een gehaktbal was zompig en ik werd er altijd een beetje naar van. De buitenkant van een gehaktbal is iets harder, als een soort vliesje. Denk aan het vel van een oude appel, maar dan droger en papierachtiger. Nou heb ik ook een traumatische ervaring rondom gehaktballen (vrij serieus bedoeld) dus dat heeft er vast ook mee te maken.

Witte vis is dan weer heel anders. Het lekkerst vond ik gefrituurde heek bij Thierry's Place (tegenwoordig JM snacks) in Scheveningen. Een lekker knapperig gefrituurde korst met kruiden (kerrie denk ik vooral, en zout) en van binnen vis, wat niet zo vezelig is, maar zacht, iets glad, meer een soort gladde blokjes die aan elkaar zaten. Het heeft een heel milde, zilte smaak.

Overigens had ik gisteren een groenteburger van Jumbo - deze vind ik qua smaak wel iets weghebben van Mexicano's en Frikandellen en qua structuur iets van droge gehaktballen. Aangenaam vond ik het niet (weer dat gehakt...). Het vegetarisch bieslookgehakt (broodbeleg) van AH vind ik een beetje smaken naar leverkaas, maar de structuur is wel die van gehakt (op brood is het wat gladder, fijner gemalen, en dan lust ik het wel).
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2010, 03:48:53 door Carmen San Diego »

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2010, 03:46:28 »
Meer dan een beetje zout en soms wat peper

Is dat niet vegetarisch?

Zijn er voorheen vleeseters die vaak rauw vlees aten?
(Hier kan je een deja-vu ervaring hebben.) Eeuwen geleden heb ik eens aan iemand van het Productschap voor Vlees gevraagd of rauw vlees lekker is. "Nee", was het antwoord.

Vlees eten is vooral een sociaal gebeuren.
Ik at biefstuk die alleen aan de buitenkant gebruind was, en ook tartaar nog flink rauw van binnen. Heerlijk. Helemaal rauw is niet veilig, vanwege bacterien aan de buitenkant van het stuk vlees. Verder zijn de meeste soorten vlees zelfs niet veilig als ze niet helemaal doorbakken zijn.
 

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:De smaak van vlees
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2010, 09:31:28 »
Dat smaken van bepaalde soorten voedsel moeilijk te beschrijven is begrijpelijk.

Ik proef (!) uit de beschrijvingen dat het bij vlees met name gaat om de structuur (vlezig, vet, vliesje, lange draden....) en dat het vooral zout smaakt of naar bloed. Die structuur wordt natuurlijk door proteïnen bepaald. Dat zijn nou eenmaal lange moleculen die tijdens het bakken of koken zorgen voor een stug geheel.

Het spreekt mij niet echt aan gelukkig.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2010, 10:27:06 »
zoals jij het beschrijft vind ik het heel vies klinken.. en dat terwijl ik vlees heerlijk vond!
Vooral in het begin mistte ik het "mondgevoel". Op veel soorten vlees moet je echt kauwen!
Iets wat ik wel eens mistte in het begin.

Hoe langer ik vega ben hoe minder ik het mis.. maar vlees smaakt wel naar meer dan naar zout en bloed!!

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:De smaak van vlees
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2010, 10:41:44 »
Dat smaken van bepaalde soorten voedsel moeilijk te beschrijven is begrijpelijk.

Ik proef (!) uit de beschrijvingen dat het bij vlees met name gaat om de structuur (vlezig, vet, vliesje, lange draden....) en dat het vooral zout smaakt of naar bloed.
Maartje,
Er is aardbeiensmaakstof op de markt die aardig in de buurt komt van de smaak van een echte aardbei. De structuur van aardbei is vergelijkbaar met die van kiwi. Aardbei heeft een complexe en typische smaak. Net zo typisch als de smaak van wiki. Een aardbei is bovenal zoet, maar niet 'fris' zoet zoals groene druif.

Je hebt zelf ook best moeite met het beschrijven van de smaak van een aardbei, komt niet veel verder dan de structuur en 'zoet' en een verwijzing naar andere vruchten, of zelfs kunstaardbei. Terwijl aardbeienyoghurt echt in de verste verte niet naar aardbei smaakt.

Ik denk dus niet dat je kunt concluderen dat het bij vlees dus vooral om de structuur gaat, ik denk dat structuur makkelijker te beschrijven is dan smaak.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2010, 10:44:11 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Re:De smaak van vlees
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2010, 12:24:02 »
en dat het vooral zout smaakt of naar bloed.

Ik snap niet hoe je tot de slotsom komt dat vlees zout smaakt. Dat doet het pas als je er (aardig wat) zout aan toevoegt. (Duh :P)

En dat naar bloed smaken, dat hangt dus ook heel sterk af van soort en (vooral?) van bereidingswijze. Als je het zo ongaar eet dat het rode bloed er uit druipt, ja dan smaakt het ook naar bloed. Heb ik zelf nooit gelust, je hoefde bij mij echt niet met ongare vleestoestanden (nauwelijks gebraden biefstuk, rosbief) aan te komen.

En vliesjes om een gehaktbal? Dat herken ik ook helemaal niet. Bij te lang en/of herhaaldelijk opbakken kan de korst wel eens wat taai worden, maar een vliesje? Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2010, 18:08:13 »
Ahhh biefstuk. Sandwich steak hadden wij altijd, heel dunne biefstuk, dat deden we op brood.
Weet het nu ook niet zo goed meer, maar vond het heerlijk. Dat ging echt om de smaak. Kan het me niet meer echt voor de geest halen maar lekker was het wel.

En mn moeder heeft altijd een lijstje van mij bewaard. (Wij mochten om de beurt een lijstje op de koelkast hangen en dat aten we dan op zondag) "aardappeltjes met sausje uit de oven, nog iets (broccoli waarschijnlijk) en in grote kinderletters En een Lekker Sappig Biefstukje'.
Was vrij snel daarna vega geworden en mn moeder heeft nog jaren dat briefje tevoorschijn getoverd als ik weer eens lastig deed.
Geen idee of ze hem nog heeft, maar vermoed van wel.