Vegatopia Forum

Roze yoghurt zonder E120

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

girasole

Roze yoghurt zonder E120
« Gepost op: 09 december 2009, 13:32:44 »
Hello,
hopelijk mag ik hier deze vraag stellen: ik zoek al een tijd produkten (namelijk: drinkbare yoghurts met smaak aardbei of perzik) die zonder de kleurstof E120 worden gemaakt. E120 -karmijnzuur- wordt gewonnen uit een insect en ik vind het walgelijk dat ik een (gemalen) insect eet als ik een yoghurt wil drinken. Waarom moet een yoghurt met aardbeien smaak fel roze zijn?? Kan het niet een beetje minder fel maar wel gezonder?
Bedankt!  ;)
Gr
Ilaria

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2009, 13:36:39 »
Heb je de biowinkel al geprobeerd? Of je maakt het gewoon zelf, heel makkelijk, met yoghurt en een (blik) aardbeien.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2009, 14:23:49 »
De kans is overigens zéér groot dat er meer pus in je drinkyoghurt zit dan gemalen insect.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2009, 13:26:59 »
Bij De AH XL hebben ze sinds een paar maanden een nieuw sapje, ik weet de naam even niet maar dat spul smaakt naar yogi drank.
Er zit relatief weinig sojamelk in en verder sinaasappelsap en perziksap. Volgens mij luis-vrij.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2009, 17:53:41 »
De kans is overigens zéér groot dat er meer pus in je drinkyoghurt zit dan gemalen insect.
Pus?  ???

Flapke, bedoel je van die AdeZ sapjes?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2009, 21:25:43 »
De kans is overigens zéér groot dat er meer pus in je drinkyoghurt zit dan gemalen insect.
Pus?  ???

Ja, in zuivel zit pus ja. Etter, met andere woorden. In Europa zitten er doorgaans meer dan 100 miljoen puscellen in een liter melk, maximaal 400 miljoen. Da's bijna een half vingerhoedje op een liter melk. Volgens mij zit er dus meer pus in een liter roze drinkyoghurt dan dat er geplette schildluizen in zitten. Als je het dus een vies idee vindt om geplette schildluizen te drinken, dan kan je dus maar beter alle zuivel laten staan, lijkt mij. Als je bedenkt dat voor een kilo kaas ongeveer 20 liter melk nodig is, reken dan zelf maar uit hoeveel puscellen er in een kilo kaas kunnen zitten.

Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je geen geplette schildluizen wilt om principiële redenen.

In de VS mogen er overigens tot 750 miljoen puscellen in een liter melk zitten....

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2009, 21:31:15 »
Komt dat uit de uiers vandaan dan?
Dit gaat in mn hoofd zitten de volgende keer dat ik melk drink. Precies jouw bedoeling natuurlijk, maar voor mij niet prettig!
 :bigeyes:

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2009, 21:39:34 »
Komt dat uit de uiers vandaan dan?

Yep. Misschien dat de getallen lager zijn voor biologische melk, dit omdat de uiers ontstoken raken doordat er gewoon teveel van een melkkoe gevraagd wordt.

Door die ontstoken uiers komt er overigens ook bloed in de melk terecht.

Citaat
Dit gaat in mn hoofd zitten de volgende keer dat ik melk drink. Precies jouw bedoeling natuurlijk, maar voor mij niet prettig!

Voor de koe anders wel. En het milieu. En de kalfjes.  :angel:


“it's strange how life makes sense in time...”

girasole

Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2009, 11:43:25 »
Hi!
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Sander ik voel me nu een beetje meer schudig omdat ik zuivel eet/drink en ook een beetje misselijk van jouw verhaal... :(
Inderdaad Hiziki, yogurt kan ik niet alleen zelf maken maar ook zelf verrijken..maar vaak heb ik zo weinig tijd en die pakkjes drinkbare yoghurt zijn zo handig  :-[...
Gr
ilaria

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2009, 23:51:45 »
Er zitten in tal van produkten insect, maar dat staat er niet op. De minste kans op insect heb je bij zwaar bespoten fruit en groenten(produkten): dan ben je wel medeplichtig aan de dood van vele insecten en wie weet wat nog meer. Het verschil  met dat E-nr. is het soort van onvrijwilligheid van de betreffende insecten.
de tuin: dat ben ik

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2009, 17:06:01 »
Citaat
Flapke, bedoel je van die AdeZ sapjes?

Nee die is het niet.
De laatste keer stond het ook niet in de ahxl. Er was ook een choco variant van hetzelfde merk.
Er zat sojamelk in, bij het merk wat jij noemt staat sojaeiwitisolaat en sojaolie.
Krijgt het merk ook niet bij elkaar gegoogled. Als ik m tegenkom zal ik het posten.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 19:48:45 door Sander »

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2009, 18:13:04 »
denk dat je healty people bedoelt
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2009, 10:09:18 »
Ik heb tegenwoordig een yoghurtmaker, met yoghurtferment wordt halfvolle melk vrij dunne, drinkbare yoghurt. Heel zacht van smaak, erg lekker. Daar een scheut aanmaaklimonade naar keuze doorheen, dan heb je roze drinkyoghurt.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 10:58:42 »
denk dat je healty people bedoelt

ja die is het inderdaad.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 11:13:53 »
die staan bij de verse sapjes
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline V

Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2010, 17:28:16 »
Er zitten in tal van produkten insect, maar dat staat er niet op. De minste kans op insect heb je bij zwaar bespoten fruit en groenten(produkten): dan ben je wel medeplichtig aan de dood van vele insecten en wie weet wat nog meer. Het verschil  met dat E-nr. is het soort van onvrijwilligheid van de betreffende insecten.

Ik geloof dan ook niet dat het íemand ooit lukt om 100% vegetariër te zijn.
En er zit zoveel zooi in eten, daar word je naar van. En vaak genoeg staat er (gek genoeg) ook nog eens geen lijst van ingrediënten op; daarnaast hoeft daar ook vaak genoeg niet álles op..

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2010, 13:07:03 »
Komt dat uit de uiers vandaan dan?

Yep. Misschien dat de getallen lager zijn voor biologische melk, dit omdat de uiers ontstoken raken doordat er gewoon teveel van een melkkoe gevraagd wordt.

Door die ontstoken uiers komt er overigens ook bloed in de melk terecht.

Citaat
Dit gaat in mn hoofd zitten de volgende keer dat ik melk drink. Precies jouw bedoeling natuurlijk, maar voor mij niet prettig!




Voor de koe anders wel. En het milieu. En de kalfjes.  :angel:



heb je hier ook cijfers van uit nl productie?
de enige onerzoeken die ik hier van ken zijn uit amerika en dus niet in verhouding met de productie in NL
verschil tussen bio en niet bio koeienmelk zal er vrijwel niet zijn , systeem van melken is hetzelfde

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2010, 10:17:51 »
heb je hier ook cijfers van uit nl productie?

Eh, ja?





“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Roze yoghurt zonder E120
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2010, 12:26:42 »
erm..ja, maar ik bedoelde meer een bron , link naar onderzoeks resultaten van een onafhankelijk onderzoek oid  :)
begrijp me niet verkeerd, ik vraag dit niet omdat ik het niet geloof, maar tot nog toe had ik vooral amerikaanse cijfers etc gezien  of heel erg gekleurde verslagen hoerover...ik wil gewoon altijd graag zelf kieken  :)

wat er toegestaan is , verschilt ook nogal eens met wat er daawerkelijk in zit ....  dus gewoon nieuwschierigheid, ik ga er geen minder melkproducten door gebruiken in ieder geval  ...