Vegatopia Forum

Kerst diner vega of niet?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #80 Gepost op: 28 december 2009, 13:00:15 »


Ik zapte over een Netwerk aankondiging heen, waarbij een koe net een buis door de kop kreeg, gezellie.... Er stonden wel 2 mensen voor, maar helemaal fijn is het toch niet. Op vrijdagavond mogen kindertjes later opblijven en die zien dat dan ook.
Met een beetje geluk leidt dat tot meer vegetariers. Van mij mogen ze de waarheid zien.
Hypocriet, want zelf zou ik niet kijken.


Kleine kindertjes moet je niet opzadelen met nare beelden, hoewel het ongetwijfeld voor enkele vegetariers zal zorgen.

Vind ook niet dat kinderen enge beelden moeten zien, maar bestaan er eigenlijk kinderboekjes over vegetarisme? Waarin wordt uitgelegd waar vlees vandaan komt? (en die er ook op sturen dat het beter is voor de diertjes om er geen meer te eten).

(dus niet zo van "oooh kijk kindertjes, vleesje komt van de koe: neem nu maar een stukje!")

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #81 Gepost op: 28 december 2009, 13:11:58 »
Ja, in de kookboekendraad worden er een aantal genoemd. Een titel is Peter Selie:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/peter-selie-de-vegetarische-draak/1001004000007557/index.html#product_description

Maar als ik de Biblion-beschrijving lees, word ik er niet helemaal blij van..:

Beschrijving
De draken van het Woeste Woud deden niets liever dan Kasteel Ruigoord overvallen en prinsesjes meenemen om ze op te eten - allemaal, op één na. Peter Selie was anders. Hij scharrelde het liefst in zijn moestuintje rond, want Peter was vegetariër. Daarom was het zo jammer dat hij als enige draak tijdens de grote jacht gevangen werd, en als een klein meisje, Nicole, niet ingegrepen had, zou dit verhaal misschien wel een akelig einde hebben gehad!


NBD|Biblion recensie
Draak Peter is vegetarier. De andere draken eten mensen. Wanneer de mensen de draken willen veroveren, vangen ze als eerste de onschuldige Peter. Wanneer ook de drakenleider gevangen wordt, stellen de mensen Peter tot voorbeeld. Als de draken geen mensen meer eten, zal het vrede zijn tussen de draken en de mensen. Een boek met een moraal. Iedereen mag doen en laten wat hij wil, als een ander er maar niet de dupe van wordt. I.p.v. mensen gaan de draken ander vlees eten. Wanneer Peter zijn leven kan rekken door vlees te eten weigert hij. Moeilijke woorden zijn schavot, vegetarier maar uit de context blijkt wel wat het betekent. Dit prentenboek heeft steeds grote, felgekleurde tekeningen die twee bladzijden beslaan. De tekeningen alleen al vertellen het verhaal en zijn naast kleurig en duidelijk ook heel leuk en hebben een komische noot (bijv. het muisje en het vogeltje die een klein meisje steeds begeleiden). Hoe langer je kijkt, des te meer je ontdekt. Het verhaal staat in een kader op een perkamentachtig gedeelte van elke linkerbladzijde. Het is voor de kleintjes zelfs soms een beetje spannend. Op de schutbladen zijn allerlei groenten afgebeeld. Vanaf ca. 4 jaar.
(Biblion recensie, Anneke Brandsma)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #82 Gepost op: 28 december 2009, 14:34:00 »
Hé, die boek ken ik :) Ooit eens doorbladert op de boekenbeurs...
Is inderdaad echt wel een grappig boekje.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #83 Gepost op: 28 december 2009, 15:25:39 »
Hmm maar ik vind het verband niet helemaal juist: draak-mens / mens-dier.

Offline Merijn

  • *
  • 8
  • Geslacht: Man
    • Vegachef
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #84 Gepost op: 05 januari 2010, 14:21:06 »
Ik heb een heerlijke kerst gehad.

Mijn schoonfamilie wilde het hele kerstdiner vega maken, maar ik heb maar gezegd dat ik dat niet zo fijn zou vinden. Ik weet dat daar meerdere wel van een stukje vlees/vis houden (inclusief mijn vriendin) en ik wil mijn principes niet opdringen aan de gehele familie (ik ben de enige vega). Er staat bij hun altijd genoeg vega op tafel en dat waardeer ik super. Ik heb toen meteen maar aangeboden om een lekkere vega soep te maken als een voorgerecht en die viel goed in de smaak.... ik had er uiteraard ook extra mijn best op gedaan :)

Bij mijn eigen familie was het ook prima, mede omdat ze het natuurlijk al een tijd gewend zijn. Ook hier ben ik de enige vega trouwens (:()

:)

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #85 Gepost op: 05 januari 2010, 16:14:22 »
hihi...vegasoep... ik kon mij, naast die ballen vlees in de soep, nooit voorstellen wat niet-vegasoep zou zijn, totdat ik onlangs hoorde dat het gebruikelijk is bouillon te trekken van een poot van een beest. Er ligt dan uren een bot met weefsel te prutten in de pan. Brrrr
 

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #86 Gepost op: 05 januari 2010, 18:07:42 »
In de meeste bouillion blokjes zit ook vlees of vis verwerkt.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #87 Gepost op: 05 januari 2010, 22:22:44 »
In de meeste bouillion blokjes zit ook vlees of vis verwerkt.


Bij ons verkopen ze 4 soorten dacht ik. Iets met runderen, iets met kippen, is met vissen en iets met groenten. Op die laatste staat ook met koeienletters 'vegetarisch'.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #88 Gepost op: 06 januari 2010, 10:15:09 »
En je dacht dat de eerste drie nooit verkocht werden? Of dat mensen die puur eten? Of anderszins niet in de soep gooien? Of dat de eerste drie óók vegetarisch zijn?
This is between me and the vegetable!

Offline Merijn

  • *
  • 8
  • Geslacht: Man
    • Vegachef
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #89 Gepost op: 06 januari 2010, 16:22:56 »
hihi...vegasoep... ik kon mij, naast die ballen vlees in de soep, nooit voorstellen wat niet-vegasoep zou zijn, totdat ik onlangs hoorde dat het gebruikelijk is bouillon te trekken van een poot van een beest. Er ligt dan uren een bot met weefsel te prutten in de pan. Brrrr
 

Klopt. Mensen pakken meestal gewoon een bouillonblokje uit de kast en denken er niet bij na dat runderbouillon dus niet vega is. Tuinkruiden- of groentebouillon staat altijd op: vegetarisch, dus die zijn prima :)

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #90 Gepost op: 11 januari 2010, 21:40:18 »
hihi...vegasoep... ik kon mij, naast die ballen vlees in de soep, nooit voorstellen wat niet-vegasoep zou zijn, totdat ik onlangs hoorde dat het gebruikelijk is bouillon te trekken van een poot van een beest. Er ligt dan uren een bot met weefsel te prutten in de pan. Brrrr

Klopt. Mensen pakken meestal gewoon een bouillonblokje uit de kast en denken er niet bij na dat runderbouillon dus niet vega is. Tuinkruiden- of groentebouillon staat altijd op: vegetarisch, dus die zijn prima :)


Nou...Ik doelde op het fenomeen "schenkel". Ik had er ook niet eerder van gehoord. Eerst een teiltje pakken, dan lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schenkel_%28vlees%29

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #91 Gepost op: 11 januari 2010, 23:02:21 »
hihi...vegasoep... ik kon mij, naast die ballen vlees in de soep, nooit voorstellen wat niet-vegasoep zou zijn, totdat ik onlangs hoorde dat het gebruikelijk is bouillon te trekken van een poot van een beest. Er ligt dan uren een bot met weefsel te prutten in de pan. Brrrr

Klopt. Mensen pakken meestal gewoon een bouillonblokje uit de kast en denken er niet bij na dat runderbouillon dus niet vega is. Tuinkruiden- of groentebouillon staat altijd op: vegetarisch, dus die zijn prima :)


Nou...Ik doelde op het fenomeen "schenkel". Ik had er ook niet eerder van gehoord. Eerst een teiltje pakken, dan lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schenkel_%28vlees%29

Oma's soep. Bij ons in de familie maken ze zo nog soep (en zal nog in vele families gebeuren) en niet van een pakje.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #92 Gepost op: 11 januari 2010, 23:19:45 »
Ik zit alleen maar op dit forum om zo af en toe bevestigd te krijgen dat ik niet de enige ben die dit soort dingen walgelijk vind.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #93 Gepost op: 15 januari 2010, 12:31:06 »
Ik dacht dat ik dit jaar veilig zat met kerst, twas bij iemand die nog vegetariër geweest is. Er was boeuf bourguignon en voor de vegetariërs vleesvervanger in dezelfde saus... met spek!  :(
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley