Vegatopia Forum

Kerst diner vega of niet?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #40 Gepost op: 12 december 2009, 21:04:05 »
Ik heb nog nooit een omnivorisch Kerstdiner meegemaakt.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2009, 00:18:20 »
Ik benijd je.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #42 Gepost op: 14 december 2009, 00:04:41 »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Kiwi

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2009, 10:30:12 »
Twee jaar geleden heb ik met Kerst voor de hele familie en schoonfamilie gekookt. Vegetarisch uiteraard, ik ga echt geen vlees bereiden. Ze vonden het allemaal prima te eten, en ik heb van niemand gehoord dat hij of zij het vlees miste (zelfs niet van mijn broertje, die nog wel eens naar de McDonalds wil gaan als hij bij mij heeft gegeten - of althans zegt dat hij dat gaan doen).
Vorig jaar zaten we in Latijns-Amerika met Kerst en hebben we dus niet zelf gekookt. Dit jaar eten we de ene dag stamppot boerenkool (lekker en vooral lekker recalcitrant tegen de algemene vreettraditie in), en gaan we de andere dag gezellig samen uitgebreid koken (ik ga binnenkort maar eens verzinnen wat we allemaal gaan eten).

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2009, 12:10:24 »
Boerenkool was vroeger samen met een dinnetje standaard oudjaarsavondkost. Had je een fijne bodem om op door te feesten.

Ik zag op topia iets over een spelletjesmenu en aangezien er twee kindjes komen die heel heel heel moeilijke eters zijn, gaan we daar maar inspiratie vandaan plukken.
Helaas niet vega. Maar voor mij wel!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #45 Gepost op: 16 december 2009, 17:59:01 »
Ik heb weinig eetlust rondom kerst. Kerstdiner bij schoonfamilie is zoals te doen gebruikelijk met grote hoeveelheden vlees en gourmettoestellen. Met wellicht goede bedoelingen vraagt men of er voor mij iets speciaals gehaald moet worden, maar dat sla ik altijd beleefd af. Mijn eetlust is bij de aanblik en de geur van wat er om mij heen naarbinnen gewerkt wordt  namelijk altijd direct verdwenen. De hele familie moet vlees, en vooral extra veel met kerst. Voordat het daadwerkelijke eten begint neem ik een stokbroodje en daarna gooi ik me vol met bier, wijn etc. Ik ben altijd blij als het afgelopen is en help graag met afwassen. Aan eten denk ik niet meer. Soms zelfs t/m de volgende dag. Na zo'n festijn moet ik ook direct onder de douche en moeten mijn kleren in de was.

De mensen zijn vriendelijk aardig, schijnen te begrijpen waarom ik geen dooie beesten moet, ik kan met ze lachen, zelfs over de gebruikelijke konijn-grapjes. Vleeseters weten zich namelijk geen houding aan te nemen in het bijzijn van de geen-vleeseters, en ik begrijp dat wel. Zodra de vriendelijke familie zie eten zie ik ze bijna niet meer als soortgenoten.

Kerstontbijt vind ik wel prettig.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #46 Gepost op: 16 december 2009, 23:27:35 »
Kun je het dan niet beter afslaan en wat léuks gaan doen met kerst?

Ik nodig al een paar jaar op tweede kerstdag wat vrienden uit om te eten (en daarna te gaan bowlen :)); dat eten is altijd vega, eigenlijk ook altijd vegan op misschien wat details na. Nooit klachten over gehoord, maargoed, ik weet dan ook wel wie ik uitnodig en zij weten door wie ze worden uitgenodigd.
Eerste kerstdag is altijd met de familie; onze helft van de familie verzorgt het om het jaar (en dan maak ik een vega onderdeel van het eten; vleesgerechten mogen m'n ouders of zus/zwager verzorgen); de andere helft van de familie doet het de andere jaren en ook die maken netjes wat vega's voor mij (behalve dat er soms nagerechten met gelatine worden gemaakt o.i.d. die ik dan maar oversla).
Ik vind het wel begrijpelijk dat een geheel vega diner voor het grootste deel van mijn familie echt geen optie is, maar daarom niet minder jammer. Maar ik ga daar verder geen discussie over beginnen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #47 Gepost op: 16 december 2009, 23:59:10 »
Ik vind het wel begrijpelijk dat een geheel vega diner voor het grootste deel van mijn familie echt geen optie is, maar daarom niet minder jammer. Maar ik ga daar verder geen discussie over beginnen.

Nee, precies. Ik doe dat ook niet. De overbekende vragen die men dan zo aan je stelt als men je met een leeg bordje voor je neus ziet zitten beantwoord ik meestal met een simpel "Nee, ik eet geen vlees. Ik vind dieren wel okee". Ik heb het ook weleens meegemaakt dat ik net de hond van een der bezoekers aan het aaien was terwijl ik dat antwoord kon geven. Dan hoor je er verder niets meer over. Als men toch nog doorvraagt krijgt, zit men blijkbaar verlegen om een concreter antwoord en dan krijgt men ook daadwerkelijk te horen wat ik denk en voel en dan zeg ik ook eerlijk dat ik probeer doe de lunch van die dag binnen te houden. Ik word serieus kotsmisselijk van de geur, de aanblik en het idee.

Het zijn veelal van die bourgondische toestanden met overwegend, nee, vrijwel uitsluitend vlees terwijl het geen Rooms Katholieken zijn ofzo. Mijn aanwezigheid werkt voor de 'normale' mensen bevestigend in hun idee dat vegetariërs alleen maar af en toe wat vruchten of blaadjes sla ("konijnenvoer") eten, terwijl ik verder niet bleek en mager ben. Als het op eten aankomt kan ik mij niet inbeelden wat deze mensen bezighoudt en hoe zij tegen mij aankijken, maar ik heb het idee dat veel vleeseters zich ongemakkelijk voelen en toch met enige gêne hun maaltijden nuttigen en slechts na de maaltijd weer in contact willen treden met de vegetariër. Soms zitten er ook medestanders bij. Dat is altijd prettig. Dat zijn ook altijd meisjes. Dat vind ik ook wel leuk :-)

Maar waarom vind jij het begrijpelijk dat een geheel vega diner voor het grootste deel van jouw familie echt geen optie is? Is het begrijpelijk in de zin van: men weet niet beter, het is een traditie, of heb je begrip voor de hang naar het  - volgens mij middeleeuwse - gebruik van extra veel vlees tijdens feestelijkheden?


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #48 Gepost op: 17 december 2009, 00:08:12 »
Waarom ga je er bij zitten als je er zo tegen op ziet?
Ik zou een gelijkgestemde bij me thuis uitnodigen en na het toetje de familie gaan bezoeken als ik zoveel moeite had mn lunch binnen te houden.
Maar goed, ik zou dan ook nooit aan tafel een heel betoog houden over vegetarisme, daarbij zit ik bij familie aan tafel die mijn standpunt al decennia kennen en als ze gewild hadden allang zelf vega waren geweest. daar helpt een betoog niet meer bij.

Ik vind het zelf trouwens begrijpelijk dat men met kerst hangt naar vlees als gevolg van traditie. Carnivoren maken zich het hele jaar niet druk om lijkjes op hun bord, dan zullen ze dat met kerst als 'lekker' en 'veel' vlees er bij hoort, zeker niet gaan doen. Ik wil met kerst ook leuker/ lekkerder eten dan anders, alleen houdt dat bij mij iets anders in dan bij mn carnivorenfamilie.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #49 Gepost op: 17 december 2009, 00:13:52 »
Waarom ga je er bij zitten als je er zo tegen op ziet?

Uit beleefdheid.

Citaat
Ik zou een gelijkgestemde bij me thuis uitnodigen en na het toetje de familie gaan bezoeken als ik zoveel moeite had mn lunch binnen te houden.
...

Ik vind het zelf trouwens begrijpelijk dat men met kerst hangt naar vlees als gevolg van traditie. Carnivoren maken zich het hele jaar niet druk om lijkjes op hun bord, dan zullen ze dat met kerst als 'lekker' en 'veel' vlees er bij hoort, zeker niet gaan doen. Ik wil met kerst ook leuker/ lekkerder eten dan anders, alleen houdt dat bij mij iets anders in dan bij mn carnivorenfamilie.

Tja, zo is dat. Maar kerst boeit mij verder niet zo. Ik kan ook prima met pasen of gewoon op 12 augustus of voor mijn part op 9 april lekuer/lekkerder eten.  Dat zijn veel specialere momenten, want met kerst uitgebreid eten is ook weer zo afgezaagd :-)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #50 Gepost op: 17 december 2009, 00:15:15 »
Ik hou van afgezaagd. Behalve bij bomen. :angel:

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #51 Gepost op: 17 december 2009, 00:28:57 »
Ik eet elke week wel minstens een keer flink uitgebreid. Niet met allemaal van die bakjes en liflafjes, maar wel allerlei Indiase toestanden met meerdere soorten groenten, rijst, aardappel, papadums. Off pasta met diverse groenten en salade, verschillende sauzen en paddestoelconstructies enzo. Ik eet zelden 3-componenten maaltijden. Misschien dat ik daardoor die kersttoestanden mij gestolen kunnen worden.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #52 Gepost op: 17 december 2009, 11:56:40 »
Het zijn veelal van die bourgondische toestanden met overwegend, nee, vrijwel uitsluitend vlees terwijl het geen Rooms Katholieken zijn ofzo.
:confused:
Dat verband moet je me toch even uitleggen, want dat zie ik niet.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #53 Gepost op: 17 december 2009, 13:15:06 »
Maar kerst boeit mij verder niet zo. Ik kan ook prima met pasen of gewoon op 12 augustus of voor mijn part op 9 april lekuer/lekkerder eten.  Dat zijn veel specialere momenten, want met kerst uitgebreid eten is ook weer zo afgezaagd :-)

Och, stamppot met kerst, dat is tegenwoordig pas afgezaagd...
This is between me and the vegetable!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #54 Gepost op: 17 december 2009, 13:34:35 »
Het zijn veelal van die bourgondische toestanden met overwegend, nee, vrijwel uitsluitend vlees terwijl het geen Rooms Katholieken zijn ofzo.
:confused:
Dat verband moet je me toch even uitleggen, want dat zie ik niet.


Dat was natuurlijk een beetje gekscherend, hoewel er weldegelijk meer vlees wordt gegeten in katholieke kringen. Kijk maar naar landen in Zuid-Amerika, maar ook in Spanje, Italië of zelfs in Brabant zie je veel meer slagerijen. Hoe meer je naar het zuiden reist, hoe groter de kans op een varkenskop in de etalage bij de slagerij.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #55 Gepost op: 17 december 2009, 13:42:15 »
Ja, want gereformeerden eten liever vlees uit plastic bakjes. Veel beter!
This is between me and the vegetable!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #56 Gepost op: 17 december 2009, 13:59:18 »
haha!

Het is natuurlijk een beetje flauw om ze op grond van geloofsovertuiging weg te zetten, terwijl elke vleeseter natuurlijk tuig van de richel is :-)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #57 Gepost op: 17 december 2009, 14:05:42 »
Ja, want gereformeerden eten liever vlees uit plastic bakjes. Veel beter!
:heehee:
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #58 Gepost op: 17 december 2009, 15:54:44 »
Het is een goed katholiek gebruik om minimaal 1 dag per week (vrijdag) geen vlees te eten, onder het mom van vasten. Helaas is vis volgens meneer pastoor dan wel toegestaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #59 Gepost op: 18 december 2009, 13:54:12 »
Meestal maken wij alles vega, maar komt dan mijn zusje, moeder, of vader alsnog doodleuk met een kalkoen ofzo aanzeulen  ??? . Ik heb wel gezegd dat het er bij ons niet inkomt dit jaar. Ze vinden het niet erg, vinden vega eten ook lekker meestal, maar de dag erna schuiven ze toch meteen weer een kalkoen naar binnen, dus tja...

En bij mijn schoonouders eten we ook een vega kerstmenu, behalve de vader van mijn vriend die krijg er als enige vleeseter en apart bordje bij met een stukje vlees  :P

3e (??) kerstdag gaan we naar familie, waar zo'n 50 man komt, die uiteraard niet vega zijn, dus dat is meestal lastig met eten, omdat er vaak maar 1 vega gerecht is (dat me meestal nog zelf maken ook) , wat vervolgens iedereens aandacht trekt, waardoor het na 5 minuten op is en we niks meer hebben.

We gaan dan ook maar meestal  op zoek naar wijn  :angel: