Vegatopia Forum

Kerst diner vega of niet?

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2009, 17:47:25 »
Ik heb met kerst ook weleens voor mn familie gekookt. Ik had alles volledig vega gemaakt en mn moeder had zelf een vleesgerecht gemaakt en meegenomen. Vond ik een prima compromis.
Kersteten is toch iets waar heel veel mensen naar uit kijken, dan gun ik ze hun stukje vlees wel, ze hoeven niet dezelfde principes te hebben als ik en houden net als bij jou, ook altijd rekening met mij.

mamamoi

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2009, 10:50:31 »
Ik roer uit principe ook niet in stukken lijk  :nailbite:

Wat ik in deze situatie eventueel zou overwegen is om een kip of kalkoen die al zo bewerkt en gekruid is dat je er niets meer aan hoeft te doen bij de biologische slager te halen (ja, daar waar het naar lijk met kruiden ruikt). Als er dan toch een dier in je oven moet, dan maar eentje die een goed leven heeft gehad toch?

Jippia

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 08 december 2009, 14:51:55 »
Als mensen bij mij komen eten, of dat nu met kerst of een verjaardag is, krijgen ze vega eten en dit is dan in verreweg de meeste gevallen veganistisch, anders kan ik het zelf niet eten. Mensen weten dat ook. En mijn eten is niet bruin en grauw en smaakloos. Ik houd daar zelf namelijk ook niet van. Sterker nog, ik krijg altijd complimenten over wat ik maak.

Schanulleke

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 09 december 2009, 16:01:11 »
Een optie is ook om vega-eten te maken, maar de gasten in de waan te laten dat er vlees in zit. Gaat uiteraard niet lukken met hele kalkoenen, maar met kleine hapjes kan het wel. Bijv. worstebroodjes zijn gemakkelijk zelf te maken met kant-en-klare vegaworstjes uit een potje en wat plakken bladerdeeg. Verder zijn de vega-bitterballen van Vetara (uit de diepvries in de biowinkel) mijns inziens niet van vlees-bitterballen te onderscheiden. Bij het opdienen zeg je er dan nog eens heel nadrukkelijk bij 'op verzoek van de verstokte vleeseters onder ons...', dan durven ze waarschijnlijk al niet meer te klagen over de in hun ogen misschien wat vreemde smaak. En als er dan toch iemand nog iets durft te zeggen, dan zeg je gewoon dat het bio-vlees is en dat het daarom anders smaakt. En als iedereen na het toetje voldaan zit uit te buiken en de kok aan het complimenteren is, dan kun je eventueel ook nog een 'officiele mededeling' doen, namelijk dat de vleeseters in het vervolg niet zo moeten zeuren over eten-zonder-vlees-is-geen-eten, want alles was vega, ook het 'vlees'. Als je alle zeurpieten op die manier publiekelijk te kijk hebt gezet, druip je af naar de keuken alwaar er een gigantische afwas op je staat te wachten. ;D

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 09 december 2009, 16:05:27 »
Een optie is ook om vega-eten te maken, maar de gasten in de waan te laten dat er vlees in zit. Gaat uiteraard niet lukken met hele kalkoenen, maar met kleine hapjes kan het wel. Bijv. worstebroodjes zijn gemakkelijk zelf te maken met kant-en-klare vegaworstjes uit een potje en wat plakken bladerdeeg. Verder zijn de vega-bitterballen van Vetara (uit de diepvries in de biowinkel) mijns inziens niet van vlees-bitterballen te onderscheiden. Bij het opdienen zeg je er dan nog eens heel nadrukkelijk bij 'op verzoek van de verstokte vleeseters onder ons...', dan durven ze waarschijnlijk al niet meer te klagen over de in hun ogen misschien wat vreemde smaak. En als er dan toch iemand nog iets durft te zeggen, dan zeg je gewoon dat het bio-vlees is en dat het daarom anders smaakt. En als iedereen na het toetje voldaan zit uit te buiken en de kok aan het complimenteren is, dan kun je eventueel ook nog een 'officiele mededeling' doen, namelijk dat de vleeseters in het vervolg niet zo moeten zeuren over eten-zonder-vlees-is-geen-eten, want alles was vega, ook het 'vlees'. Als je alle zeurpieten op die manier publiekelijk te kijk hebt gezet, druip je af naar de keuken alwaar er een gigantische afwas op je staat te wachten. ;D

Lijkt me een slecht idee: je proeft het echt wel en dan krijgt biovlees ook nog eens een slechte naam!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2009, 16:10:56 »
Dat zijn van die grapjes die je met een goede bekende kan uithalen als die eens bij je komt eten. Maar bij een kerstdiner zou ik dat toch echt uit mijn hoofd laten. Tenzij je een fikse ruzie wil riskeren, zou ik kiezen voor het overlegmodel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Schanulleke

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 09 december 2009, 16:31:57 »
Dat zijn van die grapjes die je met een goede bekende kan uithalen als die eens bij je komt eten. Maar bij een kerstdiner zou ik dat toch echt uit mijn hoofd laten. Tenzij je een fikse ruzie wil riskeren, zou ik kiezen voor het overlegmodel.

Daar heb je gelijk in hoor, maar ik snap gewoon echt niet dat mensen glashard kunnen beweren 'dat ze geen vegetarisch eten lusten' (omnivoor eten is toch ook voor een groot deel vegetarisch?) of 'dat ze geen dag zonder vlees kunnen' (volgens mij ben je echt een medisch wonder als je na 1 vleesloze dag dood neervalt). Wanneer je toegeeft door vlees toe te laten tijdens het door jou zorgvuldig samengestelde en met liefde klaargemaakte diner, dan leren de zeurpieten nooit verder te kijken dan hun neus lang is. Je bent dan toch medeverantwoordelijk voor het in stand houden van die ideeen. Natuurlijk moet je een en ander wel met humor brengen (in ieder geval niet zo triomfantelijk zoals ik hierboven beschreven heb; dat heb ik meer gedaan om mijn punt extra duidelijk te maken).
Verder zullen de gasten toch echt de gastheer/vrouw moeten respecteren in zijn/haar keuzes. Ze zijn tenslotte te gast en zoals iemand anders al zei: wel vlees eten heeft niks met principes te maken. Vegetarisch eten is voor de meesten vega's wel een principiele keuze, dus andersom vind ik de situatie toch anders. Maar goed, ik heb makkelijk praten, want mijn ouders en zus hebben geen problemen met een vega-diner...

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2009, 23:53:48 »
het overlegmodel
Jemig man, ik dacht dat alleen ambtenaren dit soort onzin uitkraamden. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #28 Gepost op: 10 december 2009, 02:00:16 »
Ik weet het niet, Schanulleke. Als iemand bij mij eet kook ik vegetarisch, maar ik vind het wel leuk om kerst af en toe bij mij thuis te vieren ipv altijd bij ouders, en met kerst kan ik me gewoon voorstellen dat men er vlees bij wil. Net als dat ik geen patatjes ofzo wil met kerst. Ik vind het juist lief dat er met mij al-tijd rekening wordt gehouden, dan kan ik dat in dit geval toch ook doen? Wat heeft dat met principes te maken?
Bij mij is het dus zo dat ik geen vlees zal bereiden, maar ze best iets mogen meenemen. Anderzijds kan ik me goed voorstellen dat je zelf denkt 'in mijn huis komt geen vl33s', maar dan moet je wel accepteren dat men misschien niet met kerst langs wil komen.
Gewoon goed overleggen lijkt me idd de beste optie.

(Overigens ben ik geen geweldige kok, als ik dat wel was en zeker wist dat ik een top maaltijd voor ze zou bereiden dan piepte ik wellicht anders).

mamamoi

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #29 Gepost op: 10 december 2009, 14:46:47 »
Ik heb besloten dit jaar geen poging meer te doen om iets te maken wat lijkt op hetgene dat de carnivoren eten zodat ik toch "gezellig" mee kan doen en aardappelpurree uit een pakje en erwtjes uit blik mee kan eten  :angel:

Dit jaar gaan we de vleeseters laten watertanden bij de aanblik van gevulde jalapenopepers, zelfgemaakte quacamole, zelfgemaakte salsasaus en een bord vol nacho's met gesmolten cheddar (de vegagestremde)  :hungry:

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2009, 15:12:00 »
Nacho's jammie!

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2009, 15:37:51 »
Nacho's voor kerst? Moet kunnen, maar vind het wel ongezellig eten voor een officieel diner. Je kerstdiner met je handen eten vind ik niet echt feestelijk, ik zou het best sneu vinden als iemand met kerst bij mij aan tafel zou zitten met nacho's (hoe lekker ik ze ook vind!). Ik zou het best zielig vinden, in plaats van dat ik jaloers zou zijn. Ik vind het bijna net zo erg als de vegaworstjes in bladerdeeg en vegetarische bitterballen die Schanulleke suggereerde voor het kerstdiner  :P

Ik zou de nacho's misschien wel doen als voorgerecht: salsa en guacamole in kleine glaasjes serveren, in plaats van nacho's uit een pak zelf van tortilla's reepjes snijden en die snel een beetje knapperig bakken in de over met de cheddar erover, zodat je er mee kunt dippen in de glaasjes. Gevulde cheddarpeper kan er best bij! Dan alles wat de anderen hebben namaken maar dan als iets heel lekkers: ipv aardappelpuree uit een pakje pommes duchesse uit de oven , in plaats van doperwtjes uit blik, kortgeroerbakte minigroenten zoals maisjes, haricots verts, kleine champignonnetjes etc. En in plaats van hun stuk vlees een trio van bladerdeeg-gerechten (klein quiche-je, bladerdeeg gevuld met notengehakt of brie (met cranberry compote), spinazie-feta flapje). Nog een mooie sla garnering erbij, en klaar. Dit is tamelijk traditioneel en zal vleeseters ipv afschrikken best interessant lijken.

Je bent er even voor bezig maar het kan allemaal van te voren klaargemaakt worden en is goed mee te nemen, alleen een oven nodig om het af te maken.
* Sam krijgt spontaan zin in kerst
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2009, 16:21:32 »
Voor mij hoeft een kerstdiner niet perse. Zo opgeprikt aan tafel zitten... Hapjes vind ik net zo leuk, kun je gewoon lekker op de bank zitten kletsen en spelletjes spelen!

mamamoi

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #33 Gepost op: 10 december 2009, 17:29:55 »
Het is altijd behelpen bij mijn schoonouders thuis, alle pitjes zijn eigenlijk al in gebruik voor de haas en de blikjes groente en aardappelpuree. We nemen ons kleine oventje mee zodat de grote oven niet aan hoeft (de oven zit laag en er scharrelen een zooi peutertjes rond)

Om alles voor mezelf te maken heb ik niet genoeg pitten en sta ik de hele middag te stressen in de keuken om alles gelijk met de zooi van de rest klaar te krijgen. Vorige jaren ben ik druk geweest met bladerdeeghapjes en gevulde portabello's, erg lekker, maar van al het gestress werd ik niet vrolijk.
Daarbij komt dat ik een jochie van 2 heb en er nog meer kids aan tafel zitten, dus met de handen wordt er toch al gegeten  :schater:

Liever lekker en makkelijk, dan culinair en de hele middag in de keuken.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #34 Gepost op: 10 december 2009, 17:38:04 »
met een beetje voorbereiding hoeft t eten echt niet ingewikkeld te zijn hoor!

Na zulke berichtjes durf ik niet meer toe te geven dat ik 2 jaar gelden alleen maar voor t dessert een hele middag  in de keuken gestaan heb  :-[
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #35 Gepost op: 11 december 2009, 00:09:17 »
Lijn, je hoeft je nergens voor te schamen! Goed en lekker eten heeft liefde en tijd nodig.

Aardappelpuree uit zakje en doperwten uit blik, ik moet er van huilen.
Het idee van een gewone oven niet gebruiken, omdat er kinders rondscharrelen en dat deze met hun handen eten eigenlijk ook.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #36 Gepost op: 11 december 2009, 00:33:14 »
Lijn, je hoeft je nergens voor te schamen! Goed en lekker eten heeft liefde en tijd nodig.

Aardappelpuree uit zakje en doperwten uit blik, ik moet er van huilen.
Het idee van een gewone oven niet gebruiken, omdat er kinders rondscharrelen en dat deze met hun handen eten eigenlijk ook.

vond dat ook wel t andere uiterste hoor maar goed... als ik mezelf ergens zou mogen uitnodigen met kerst wist ik t wel.. dan schuif ik bij sam of eelco aan  ;D geloof trouwens dat de vader van R. meer zijn best doet om iets lekkers voor mij op tafel te zetten dan mijn eigen fam. :heart: plusjes aan de schoonfam. kant ;)

vooral pap vind t maar lastig zo'n vega in huis.. kerstavond hebben R en ik een antikerstfeest ;D (rockmuziekjes en neem je eigen eten mee feestje) en neem ik lekker vega eten mee  ;D zodat ik toch nog een beetje t idee heb dat een vega-kerst geen utopie is  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

mamamoi

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #37 Gepost op: 11 december 2009, 10:11:43 »
Tja, veiligheid gaat toch echt boven lekker eten  :angel: Het kerstdiner wordt er niet gezelliger van als er een peuter met verbrandde handen aan tafel zit. ;) En dat met de handen eten raak je aan gewend als je zelf kinderen hebt, iedereen aan tafel heeft (klein)kinderen onder de 3 jaar.  :schater:

Normaal sta ik wel uren in de keuken hoor, ben 2 dagen voor verjaardagen al bezig met allerlei taarten bakken enzo, maar zo'n dag met de hele familie samen wil ik ook gewoon lekker relaxen   :heehee: De hele dag in de keuken staan doe ik wel op eerste kerstdag.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #38 Gepost op: 11 december 2009, 13:04:29 »
1 of 2 kinderen kun je nog wel wegbonjouren bij de oven, maar met een kudde uitgelaten peuters (kerst! cadeautjes!) wordt het risico gewoon te groot.

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2009, 13:17:32 »
Naar mijn idee is er wel een verschil bij rekening houden met:
vlees eten doe je vanuit "het lekker vinden", vegetarisch eten doe je vanuit principe (althans, ik wel, ik vond vlees ook heel lekker).
Bij mij in huis komt er aldus geen lijk in de pan, ook niet als een familielid dat in eigen pan meeneemt. Ik vind dat ik wel voldoende compromissen sluit als ik bij andren moet gourmetten of BBQen en de rauwe lijken op tafel zie staan.
Ik doe dan wel extra mijn best om te laten zien hoe lekker vegetarisch eten kan zijn. Je kan m.i. een redelijk traditioneel kerstmenu samenstellen terwijl het toch vega is. Ik zou dan ook zeker niet beginnen aan nacho's e.d.
Wat denk je van:
bietencarapaccio/ salade met gegrilde geitekaas
zelfgetrokken groentebouillon met wortelsterretjes/ donkere paddestoelenbouillon
pasteitjes met luxe aardappelgerecht, 2 soorten groente, stoofpeertjes
aardbei-mascarpone-trifle
koffie met zelfgemaakte chocolaatjes
Een geweldig dessert zal zeker tot positieve verhalen achteraf leiden.