Vegatopia Forum

Kerst 2009 met Vegatopia

Offline Selly

• 30.783
Re:Kerst 2009 met Vegatopia
« Reactie #40 Gepost op: 23 december 2009, 20:06:22 »
Daarna nog tiramisu.

Oeh dan moet je zo'n echte tiramisu bodem maken ipv lange vingers, dat hebben Annemieke, Christiaan en ik een paar jaar terug gedaan en dat is veel cooler en lekkerder dan lange vingers

Bedoel je van die Italiaanse, dikkere lange vingers? Daarvan heb ik laatst een pak dat een jaar of wat over de datum was weggeflikkerd.

Nee, een zelfgemaakte tiramisubodem. Weet niet meer welk recept ik toen had en kan ook helemaal niks vinden. Hm weird. Ik kom alleen nog een recept voor Italiaanse lange vingers tegen http://ladyfingersrecipes.blogspot.com/2009/09/le-cordon-bleu-ladyfinger-recipe.html maar dat hebben we niet gebruikt.
Ziet er wel cool uit.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #41 Gepost op: 23 december 2009, 21:29:31 »
Het wordt een rare waterkerssoep zonder waterkers. Twee keer naar de winkel geweest, was tussendoor aangevuld, maar weer op.
Dus nu, ehm... geen idee.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #42 Gepost op: 24 december 2009, 17:27:02 »
Het wordt een rare waterkerssoep zonder waterkers. Twee keer naar de winkel geweest, was tussendoor aangevuld, maar weer op.

Rucola gebruiken? Weer eens wat nieuws: Rucolasoep ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #43 Gepost op: 24 december 2009, 17:39:51 »
Eerste kerstdag ga ik eerst met mijn familie naar Cascade en daarna bij mijn ouders eten. Wat we daar geserveerd krijgen weet ik niet. Tweede kerstdag ben ik samen met vrienden en eten we vooraf een gevulde puntpaprika. Daarna hebben we een courgettetaartje en erbij rijsttimbaaltjes, gegrilde groenten en kaasfondue. Toe een witte chocoladetaart.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #44 Gepost op: 25 december 2009, 21:50:00 »
Vanavond Roulade uit Superchic Vegetarisch van Rose Elliot. Erbij tomatensaus, veldsla met tomaat en kiwi en stokbrood. Erg lekker!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #45 Gepost op: 25 december 2009, 23:23:26 »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #46 Gepost op: 26 december 2009, 01:42:28 »
Hier (bij mn ouders); avocado-rode grapefruit cocktail vooraf (carni: met crab)
Aardappel kroketjes, aardappel torentjes, witlof +kaas, sperzieboontjes (carni + spek), broccoli ovenschotel en ehhh nog iets als hoofdgerecht.
tournedos - vega toscaanse carre erbij.
Als toetje; zelf gemaakte trifle.
Daarna rudesheimer kaffee met chocolaatjes. (toevallig hebben we precies dezelfde koppen als op de foto, maar bij ons komt er een hele moie blauwe steekvlam uit de koffie).

Ik wil nu eigenlijk tot oud & nieuw vasten.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #47 Gepost op: 26 december 2009, 10:06:47 »
Ja, *burps*, dat vasten lijkt me geen slecht plan....oh nee, ik ben zwanger: mag niet ;D

Wij aten gisteravond van een tafel vol heerlijke gerechten. O.a vega lasagne met gegrilde groenten, mozzarella en een bechamelsaus met Percorino. Ook bladerdeegbakjes (uitgestoken met een ster-vorm) met zelfgemaakte paddenstoelenragout. En Thaise soep (zoet-zuur-pittig). Verder nog salade met avocado, notenolie en pitjes. En een zeer royale kaasplank met iets van 8 soorten bio-kaasjes, een vijgen-druiven jelly en noten-vruchtenbrood.
Als toetje hadden we van de Pattisier "Verinnes" gevuld met een orgasmisch chocolade-creme-room mengsel en lekkere bonbonnetjes.
Moeders had ook nog een lekkere cake gebakken, met sinaasappel, kardamon en wat griesmeel. Lekker!
We waren maar met zijn 5en.....
Maar voor vandaag heb ik geen speciale boodschappen gedaan, want ik ging er al vanuit dat we veel over zouden houden. Nu kunnen er dus nog 2 gezinnen van eten :D

Vanmiddag met de schoonfamilie om 13.00 bij de Chinees..........
.....

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #48 Gepost op: 26 december 2009, 11:21:55 »
Moeders had ook nog een lekkere cake gebakken, met sinaasappel, kardamon en wat griesmeel. Lekker!

Klinkt lekker. Wat denk je, valt het recept daarvan te achterhalen?
Ik ben al een tijdje van plan iets dergelijks te maken (maar met rozenwater) en vind het altijd fijn een recept te hebben om me op te baseren.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #49 Gepost op: 26 december 2009, 11:32:07 »
Ik at gister overigens bij m'n zus.
- witlof-/roodlofsla met appel, peer en walnoot
- avocadosoep met cashewnoten
- spoom met appelsorbetijs
- seitanstoof met champs, wortel en chocola / spruitjes met rozijnen en pijnboompitten / aardappeltoefjes
- peren-frambozencrumble met vanilleyofu en geraspte choco

Vanaaf krijg ik bezoek maar ben nog steeds niet uit over de details van het eten.
In elk geval bak ik de kastanje-pastinaakloaf met cranberrysaus uit de christmas good food.
Vooraf doperwtenspinaziemuntsoep (die ook met sla zou kunnen ipv spinazie).
Bij hoofd zou ik salade met geroosterde groenten willen maken (pompoen, aardpeer, rode ui), alhoewel die wel best zwaar is. Dus misschien wordt het ook wel een iets frissere salade met tomaatjes en avocado.
Ik heb ook nog kumquats, vond ik leuk om te kopen, maar weet nog niet wat ik ermee doe. O, en ik heb ook nog leuke gekleurde mini-uitjes. O gut, volgend jaar wil ik niet de halve week buitenshuis wonen als het bijna kerst is, ik heb naar mijn smaak veel te weinig vantevoren uitgeprobeerd.
Maar het komt wel goed hoor. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #50 Gepost op: 26 december 2009, 16:31:22 »
Wij hadden gisteravond het traditionele verjaardagsbuffet van mijn oom (die op Eerste Kerstdag jarig is). Een zeer geslaagde champignonsoep. Mijn nichtje (net 18 geworden, verhuist binnenkort naar Utrecht) heeft geweldige (maar ook geweldig verzadigende) spanakopita's gemaakt, waarvoor ze vele complimentjes heeft ontvangen. Hoofdgerecht was 'Conimex': vega-nasi met quorn, Tivall-balletjes met pindasaus, groentepakketjes uit de wok. Vienetta toe.

Vanavond het traditionele kerstgourmet bij mijn ouders (dat wil zeggen, tot drie jaar geleden was dat standaard, afgelopen jaren deed ik met de kersttradities van mijn schoonouders mee). En ik geloof dat mijn moeder me bewust niet betrekt bij de voorbereidingen, omdat ik altijd 'zulke rare dingen bedenk, je kunt toch net zo goed vegaballetjes gourmetten en zo'  ;).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #51 Gepost op: 27 december 2009, 10:38:44 »

Rucola gebruiken? Weer eens wat nieuws: Rucolasoep ;D

Uiteindelijk had P. nog waterkers gevonden nabij zijn werk.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #52 Gepost op: 27 december 2009, 13:16:56 »

Klinkt lekker. Wat denk je, valt het recept daarvan te achterhalen?
Ik ben al een tijdje van plan iets dergelijks te maken (maar met rozenwater) en vind het altijd fijn een recept te hebben om me op te baseren.

Ik zal het haar eens vragen. Vast wel!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #53 Gepost op: 27 december 2009, 22:24:05 »
Kerstavond en kerstdag at ik bij anderen, maar 2dekerstdag zelf gekookt.
Eerst allemaal hapjes,
-balletjes in tomatensaus stond op de stoof (=kachel) lekker warm te blijven
-dé specialiteit van bij ons thuis: eiersla met kiwi onder geplet met toastjes om in te dippen
-een bladerdeeggebakje met gebakken ui en paprika
-een wrap met kaas en jalapenos ff in de microgolf ins spiezen
-champions met boursin
-tomaatmozarella spiesjes met blaadje verse basilicum
-zelf gefrituurde cassave kroepoek (heeft papa gedaan als experiment)

En erna verse zelfgemaakte frietjes met rauw witloof en stoverij met quorn, die alle vleeseters gelukkig heel lekker vonden. Anders was het ook zo geweest, natuurlijk, maar het was mijn verjaardag, dus ik maakte waar ik op dat moment zin in had. Néh.

« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2009, 13:17:13 »
Eerste kerstdag ga ik eerst met mijn familie naar Cascade en daarna bij mijn ouders eten. Wat we daar geserveerd krijgen weet ik niet. Tweede kerstdag ben ik samen met vrienden en eten we vooraf een gevulde puntpaprika. Daarna hebben we een courgettetaartje en erbij rijsttimbaaltjes, gegrilde groenten en kaasfondue. Toe een witte chocoladetaart.
witte chocoladetaart: klinkt erg lekker. Heb je een recept?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2009, 18:20:37 »
Omdat ik niet zo lekker was de dag van kerstavond heb ik geen flapjes meer gemaakt en makkelijk brood en smeerseltjes meegenomen.

Een vriendin had allemaal lekkere flapjes gemaakt, dus dat kwam goed uit. :) Ben weer vertrokken met een tas vol eten en snoep wat nog over was, want natuurlijk was er veel te veel.

Op Eerste Kerstdag waren we bij de bowlingboerderij in Nijverdal. Best goed geregeld. We kregen een gevulde ananas en twee soorten wraps. Voor mij vegatarisch en lief vegan. De kok vertelde ook nog dat de gerechten op het buffet met een wit stickertje ook vegetarisch waren. Goed geregeld wel.

Tweede kerstdag bij de schoonouders :P. Moeder had vegetarische hapjes gemaakt voor bij de borrel en het diner was ook prima. Ze was alleen wel vergeten dat lief al een paar jaar weer veganistisch at.

Er was een torentje met paprika en kaas enzo. Daarna bospaddenstoelenroomsoep. Als hoofgerecht een lekkere lasagne en een toetje van ijs en caramel en vruchten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #56 Gepost op: 29 december 2009, 03:14:36 »
Vanavond het traditionele kerstgourmet bij mijn ouders (dat wil zeggen, tot drie jaar geleden was dat standaard, afgelopen jaren deed ik met de kersttradities van mijn schoonouders mee). En ik geloof dat mijn moeder me bewust niet betrekt bij de voorbereidingen, omdat ik altijd 'zulke rare dingen bedenk, je kunt toch net zo goed vegaballetjes gourmetten en zo'  ;).
En het was zeker geslaagd. Als ingrediënten hadden we paprika, courgette, ui, tomaat, champignon, kant-en-klare rösti, vegaburgers en het een en ander aan kruiden. De vegaburgers waren nogal neutraal qua smaak, wat mijn vader een standje van mijn moeder heeft opgeleverd ('hoe haal je het in je hoofd slechts één soort burgers te halen, dat is toch saai'). Wij wisten echter met die neutrale burgers smakelijke dingen te creëren (bijvoorbeeld marineren met ketjap en sambal, of met kruidenboter en oregano). Ook de groentepannetjes kregen met kruiden, kaas en dergelijke de nodige variatie. De vleeseters hadden telkens een slinks oog gericht op de creatieve vegahoek. Ondertussen werd over God en de wereld geouwehoerd - waarbij broertje regelmatig werd afgetroefd, onder andere door Kristof, die nu ook in het Nederlands zijn mannetje staat.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Natura

• 110
« Reactie #57 Gepost op: 29 december 2009, 20:24:57 »
Misschien zeg je daar wel een heel goed punt. Ik zal het vanavond 'ns aan m'n moeder vragen of het nu echt veel uitmaakt wat hij wel of niet eet.
Dan kan het misschien toch de nutroast worden!

En het is inderdaad de nutroast geworden! Met stoofperen, cranberrysaus, gebakken aardappels met venkel, witlof met kaas uit de oven, salade met o.a. avocado, ei en bio cherrytomaatjes en geroosterde pompoen. Opa vroeg nog wel wat hij nu feitelijk aan het eten was en het antwoord (ei, noten en kaas uit de oven) snapte hij niet echt. Maar hij heeft het behoorlijk opgegeten. ;)
Vooraf maakte mijn vader aspergesoep met asperges van de boer uit Brabant. Ook maakte hij een een gevulde portobello.
Mijn moeder had als toetje een sinaasappeltrifle gemaakt. Erg lekker allemaal!

Eerste kerstdag stond een zelfgemaakte tomatensoep en een cocktail op het menu. Ook kregen we zo'n bladerdeegbakje met (zelfgemaakte) ragout. Als hoofdgerecht waren er veel Appie-groenten en Appie aardappels. Dat wil zeggen groenten en aardappels in de vorm van balletjes en kerstbomen. Als toetje had m'n vader een rijstpudding en chocoladepudding gemaakt. Vooral de drank stroomde rijkelijk en het was zo met elkaar erg gezellig! :)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #58 Gepost op: 04 januari 2010, 10:11:32 »
hier een superkerst gehad:

kerstavond samen met lief een berg pannenkoeken gebakken (jammere was alleen dat R's ex ook aanschoof en ik die niet leuk vind, wat los staat van t ex zijn van)

1e kerstdag bij mijn ouders:
tomaat met een kwarteleitje, gevulde champignons,kaaskorketjes met belgisch bier erin, een preisoepje, een spinazie abrikozenstudel met een salade met granaatappel,witlof met grogonzola en walnoten toe zelfgemaakt ijs van papa

2e kertsdag bij de ouders van R:
alles vegan voor iedereen ;D zoo lief!! een pittig wortelsoepje,een lekkere salade met tomaatjes uit eigen tuin, witlof uit de oven, een roerbakschotel met heerlijke noten, patatjes, zelfgemaakte appelmoes en toe stoofpeertjes met mango sorbetijs

kortom heerlijk verwend  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #59 Gepost op: 04 januari 2010, 13:25:41 »
hier een superkerst gehad:

2e kertsdag bij de ouders van R:
alles vegan voor iedereen ;D zoo lief!! een pittig wortelsoepje,een lekkere salade met tomaatjes uit eigen tuin, witlof uit de oven, een roerbakschotel met heerlijke noten, patatjes, zelfgemaakte appelmoes en toe stoofpeertjes met mango sorbetijs

kortom heerlijk verwend  ;D

Fijn is dat he! Hoera voor leuke ouders van vriendjes!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain