Vegatopia Forum

Kerst 2009 met Vegatopia

Offline Lenda

• 377
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst 2009 met Vegatopia
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2009, 14:37:54 »
Hij staat nu te stijven in de koelkast  :D
People never grow up, they just learn how to act in public.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2009, 19:16:41 »
Ha, wij zijn eruit.
Op kerstavond eten we thuis met R eclectische oosterse hapjes: onion bahji's (bhaji's?), rauwe loempiaatjes, edamame, kimchipannekoekjes en een of andere pittige thaise soep. En eventueel nog wat restjes gestoomde dimsummetjes uit de vriezer.

Op eerste (of tweede) kerstdag koken we bij mijn oudes. Vooraf in balsamico gestoofde bietjes met geitenkaas en sla, daarna nut roast met cranberrysaus, aardappelgratin (jawel, mijn ouders hebben wel een oven) en groente (broccoli en/of spruitjes denk ik). Daarna nog tiramisu.

En dan hebben we nog een kerstdag met z'n tweetjes: vooraf artisjok met een sausje (iemand een idee voor een goed sausje?) met daarna paddorisotto (ik heb een duinvoetje, da's veel groter dan het klinkt) en toe gestoomde pudding met cranberries (moet ik ook nog even een receptje voor zoeken)

Wat eten jullie?
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2009, 20:18:11 »
Waterkerssoep, nutroast en taart uit het Vegatopiamenu voor 20 personen. Bijgerechten weet ik nog niet. Ik hoef alleen de soep te maken. Kaasplankje doen we ook.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2009, 20:57:17 »
Wij zijn lekker alle dagen samen, zonder verplichtingen. We hebben een boel bio-luxe besteld, dat wordt woensdag de keuken binnen gerold.
Eén van de dagen iets van een roulade met wilde paddo's uit een boek van Rose Elliot. Verder wilden we zelf pasta gaan maken, wss. ravioli met een pompoenvulling ofzo. Allemaal dus niet zo concreet nog maar het wordt vast lekker.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2009, 21:02:20 »
Tweede kerstdag waterkersssoep, paté en croute en sorbetijsiets (mijn ouders doen toetje en hoofdgerecht voor de niet-Fems + groenten, ik doe soep voor iedereen, en mijn hoofdgerecht).

Voor eerste kerstdag ben ik nu aan het zoeken. Familie eet eerst niet vega cocktail, dan soep, daarna iets niet vega's en toe ijstaart. Toetje ga ik maar overslaan denk ik, maar tijdens de rest van de gangen wil ik wel iets te eten hebben. Ik wilde voor het hoofdgerecht graag de pompoenstrudel van een paar jaar geleden eten, en verder zoek ik nu.
Ik kan quorn met augurk en paprika-salade maken, ik maak dat altijd voor op brood, maar volgens mij gaat dat best lijken op de cocktaildinges van mijn familie als ik het in een glas mieter ipv op een boterham. Maar ik struin nog even over vegatopia en ah.nl op zoek naar iets feestelijkers.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2009, 21:18:07 »
Daarna nog tiramisu.

Oeh dan moet je zo'n echte tiramisu bodem maken ipv lange vingers, dat hebben Annemieke, Christiaan en ik een paar jaar terug gedaan en dat is veel cooler en lekkerder dan lange vingers

Citaat
vooraf artisjok met een sausje (iemand een idee voor een goed sausje?)

Sausje? Het is kerst! 2 sausjes kan toch ook? Mijn faav sausjes bij artisjok zijn een warme vinaigrette met eiermimosa (stukjes ei dus, maar dat klinkt niet lekker) en een kwark-dilledip met kappertjes. Heb jij goede artisjokken te pakken gekregen trouwens?

,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2009, 23:11:50 »
Daarna nog tiramisu.

Oeh dan moet je zo'n echte tiramisu bodem maken ipv lange vingers, dat hebben Annemieke, Christiaan en ik een paar jaar terug gedaan en dat is veel cooler en lekkerder dan lange vingers
Bedoel je van die Italiaanse, dikkere lange vingers? Daarvan heb ik laatst een pak dat een jaar of wat over de datum was weggeflikkerd.
Citaat
Citaat
vooraf artisjok met een sausje (iemand een idee voor een goed sausje?)

Sausje? Het is kerst! 2 sausjes kan toch ook? Mijn faav sausjes bij artisjok zijn een warme vinaigrette met eiermimosa (stukjes ei dus, maar dat klinkt niet lekker) en een kwark-dilledip met kappertjes. Heb jij goede artisjokken te pakken gekregen trouwens?

O, twee sausjes mag ook best. Of drie ;)
Ik heb van die niet al te brede artisjokken, van de zaterdagmarkt. Volgens de marktmevrouw houden ze het nog wel tot de kerst.

Offline Natura

• 110
« Reactie #27 Gepost op: 23 december 2009, 13:41:33 »
Je kerst-eet-plannen klinken goed, Maartje!! Ik kan me herinneren dat er in het "oranje-vegetarisch-kookboek-met-groene-asperges-op-de-voorkant" een lekker recept staat voor een vinaigrette voor artisjokken. Helaas heb ik het kookboek uitgeleend, dus kan ik het niet voor je op zoeken.\

Mijn kerstplannen voor 2009 zijn:
- Morgenavond bij vrienden eten en dan gezamenlijk naar de kerstnacht-kerkdienst. Ik heb beloofd voor het toetje te zorgen. Ik moet nog iets leuks bedenken wat licht is.

- 1ste kerstdag naar familie, mijn ouders gaan daar ook heen. Ik heb beloofd wat lekkers voor bij de koffie te maken. Ik wil een chocoladetaart maken, volgens een recept uit een oude Sla. Er gaat 600 gram extra pure choco in en 9 eieren, dus als dat niet lekker wordt... Voor de kinderen wil ik vrolijke muffins of cupcakes maken. Ik ben nog op zoek naar een leuk recept. Iemand ideetjes?

- 2de kerstdag eet ik bij mijn ouders en mijn opa komt daar ook naar toe. Ik heb met m'n ouders lootjes getrokken met daarop voorgerecht hoofdgerecht en dessert. Ik heb 'hoofdgerecht' getrokken en mag nu bepalen wat er als hoofdgerecht gegeten wordt. We gaan wel met z'n drieën koken. Ik vind het moeilijk om iets leuks te bedenken. Ik dacht eerst aan een nutroast, maar dat gaat m'n opa niet wegkrijgen ben ik bang. Dus als iemand nog leuke ideetjes heeft?

Wat staat er bij jullie op het menu de komende dagen?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #28 Gepost op: 23 december 2009, 13:44:32 »
De nut roast is uitgetest op verschrikkelijke carnivoren, en die zeiden dingen als 'normaliter vind ik vegetarisch eten saai en vies, maar dit was écht lekker'.
En dat oranje kookboek heeft L ook, ik ga eens kijken!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2009, 13:52:26 »
Ben al ongeveer uitgeteld voor de kerst, maar heb er toch wel zin in ;)

Morgen gaan we Mojopoly doen met vrienden. We nemen ook wat hapjes mee. Ik wil Joyce's tofuflapjes maken.

Eerste Kerstdag eet ik bij De Bowlingboerderij in Nijverdal. Ik kan haast niet wachten, ik lach me meestal rot!

Op Tweede Kerstdag eet ik bij de ouders van lief. Zijn moeder schijnt altijd verschrikkelijk uitgebreid te koken en nu komt er vega, vegan en kindvriendelijke gerechten bij. Ben benieuwd.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #30 Gepost op: 23 december 2009, 14:26:17 »
Ik wil Joyce's tofuflapjes maken..

:cheer:

Morgenavond bij de ouders van W. eten, geen idee wat er op het menu staat maar het zal ongetwijfeld een vrij klassieke kerstdis worden, met iets een vega variant voor mij.
Eerste kerstdag zijn W en ik samen en gaan we pindasoep eten, met maiskoekjes en komkommersalade ofzo. Daarna bier drinken en bandjes kijken/luisteren bij de Kerstsessie.
Tweede kerstdag samen lui op de bank films kijken en staan er samosa's, nachochips met kaas e.d. uit de oven, guacamole en Joyce's tofuflapjes op tafel. En ik wil mokkataart. Ongelofelijk veel zin in. En bubbels.

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #31 Gepost op: 23 december 2009, 14:57:08 »
Morgen gaan we Mojopoly doen met vrienden. We nemen ook wat hapjes mee. Ik wil Joyce's tofuflapjes maken.

Wasdah?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2009, 15:10:50 »

Wasdah?

Hopelijk mag het van Djooiss, maar dit stuurde ze me vanochtend. Ik vind het erg lekker!

Tofuflapjes met italiaanse kruiden

1 pakje bladerdeeg
2 tomaten, ontveld en zonder zaadjes, in kleine stukjes hakken
12 zwarte olijven, in stukjes
1 ui, fijngesnipperd
1 teen knoflook, fijngesnipperd
2 bosuitjes, fijngesnipperd
1 pak naturel tofu, goed uit laten lekken
1 eetlepel groentebouillonpoeder
2 eetlepels edelgist
1 eetlepel verse tijm, fijngehakt
1 eetlepel verse salie, fijngehakt
1 eetlepel verse oregano, fijngehakt
1 eetlepel paprikapoeder
kruidenzout& peper naar smaak
1 vel bakpapier
scheutje sojamelk om de bladerdeeg mee in te smeren

- Verwarm de oven voor op 200 graden
- Bladerdeeg ontdooien en de plakjes diagonaal doorsnijden.
- De fingesnipperde ui & knoflook zachtjes fruiten, minuut of 2 en daarna van het  vuur afhalen en af laten koelen.
- De tofu in een mengkom pureren en mengen met edelgist, bouillonpoeder, fijngehakte tomaten, fijngehakte olijven, fijngesnipperde bosuitjes, de fijngehakte verse kruiden, paprikapoeder en het peper en zout. Afgekoelde uimengsel erdoor roeren, goed mengen en even proeven of de smaak naar wens is en eventueel aanpassen.
- Bakpapier op een bakplaat leggen en de driehoekjes bladerdeeg zo vouwen dat er een soort ‘puntzakje’ onstaat.
-Met een theelepel het tofumengsel erin scheppen, de randen goed aandrukken ( met vingers of vork) en heel voorzichtig insmeren met wat sojamelk.
- Een minuut of 20 in de oven, eventueel halverwege de flapjes omdraaien.

De edelgist is geen must en de verse kruiden kun je ook eventueel vervangen door de gedroogde variant.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #33 Gepost op: 23 december 2009, 15:25:05 »
Eh lekker, ga ik ook eens maken. Maar ik bedoelde de Mojopoly. ::)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #34 Gepost op: 23 december 2009, 15:26:47 »
Eh lekker, ga ik ook eens maken. Maar ik bedoelde de Mojopoly. ::)

Een variant op Monopoly. Over de muziekindustrie ;)

Offline Natura

• 110
« Reactie #35 Gepost op: 23 december 2009, 15:33:55 »
De nut roast is uitgetest op verschrikkelijke carnivoren, en die zeiden dingen als 'normaliter vind ik vegetarisch eten saai en vies, maar dit was écht lekker'.
En dat oranje kookboek heeft L ook, ik ga eens kijken!

Hahaha, fijn dat ie zo in de smaak valt! Ik wil 'em zeker een keer maken, maar ik denk dat opa 'em niet wegkrijgt vanwege z'n kunstgebit. ;)

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2009, 15:42:40 »
wat zijn de specs waar zijn eten aan moet voldoen?
(Mijn opa had helemaal geen specs meer sinds hij een nieuw kunstgebit had, dat was een gek gezicht, mijn hele oude opa met flitsende nieuwe tanden...)

Offline Natura

• 110
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2009, 15:48:07 »
Nou, hij heeft zelf geen specifieke specs. Maar die heb ik wel voor hem. Hij eet niet zo prettig om het zo maar te zeggen. En aangezien ik waarschijnlijk tegenover hem zit... :-X

Dus ik ben op zoek naar iets wat hij goed weg kan krijgen. En het kan voor hem ook niet te bijzonder zijn. Hij houdt van Hollandse pot en geen poespas. Helaas houden wij (m'n ouders en ik) wel van poespas, maar we passen ons aan.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2009, 15:59:42 »
Tsja, dan kan ik je ook niet verder helpen ;)
(Maar maakt het überhaupt uit wát hij eet dan?)

Offline Natura

• 110
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2009, 16:03:39 »
Misschien zeg je daar wel een heel goed punt. Ik zal het vanavond 'ns aan m'n moeder vragen of het nu echt veel uitmaakt wat hij wel of niet eet.
Dan kan het misschien toch de nutroast worden!