Vegatopia Forum

Vega- en biowinkels in Amsterdam

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Gepost op: 22 november 2009, 14:35:01 »
ik woon nog niet zo lang in Amsterdam, maar ik ontdek gaandeweg steeds meer goede adresjes
voor bio en vega producten, zoals de Marqt op de Overtoom en nu ook Hartog broodbakkerij.
Ik ga ook geregeld naar de kruidenwinkel Peperpol op de Albert Cuyp, die kruiden verkoopt zonder toevoegingen.
Hebben jullie nog meer van dit soort leuke adresjes, aanraders voor bijvoorbeeld specialiteitenwinkels,
vega producten, kruidenwinkels, beste natuurwinkels, kaaswinkels, etc?
Jullie tips zijn zeer welkom!
« Laatst bewerkt op: 23 november 2009, 09:49:18 door Sander »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2009, 14:58:03 »
Grappig dat je bio en vega noemt, en dan drie adressen die fijne spullen verkopen, maar zeker niet per definitie bio of vega ;)

Ik zou zeggen
- de Noordermarkt op zaterdag.
- kaashandel Kef in de Marnixstraat
- Delicious (heet die winkel zo?) in de Westerstraat, allemaal fijne dingen in schepbakken en ontzettend aardige mensen
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2009, 15:00:43 »
Volgens mij heb ik zeer recent taartjes gegeten van de Delicious, die waren echt zooooooo lekker.

Voor Aziatisch spul kan ik meestal wel goed mn slag slaan op de nieuwmarkt/zeedijk. Verder koop ik bijna alles hier op de Dappermarkt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2009, 15:10:47 »
Ja, inderdaad, hoe kon ik Dun Yong niet noemen, op de Stormsteeg (tussen de Zeedijk en de Geldersekade)
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2009, 16:38:51 »
Welkom in A'dam!

Delicious Foods heet de winkel die Maartje bedoelt, geloof ik. Ook vlakbij de Noordermarkt zit Firma Label, vlak naast Fotogram. Die hebben ook van die speciale dingetjes en eigenlijk kom ik nergens de Corsini cantuccini (de chocolade :kwijl:) goedkoper tegen.
Koekje bedoelt Unlimited Delicious, ook lekker. In het zelfde straatje heb je ook een uitgebreide toko, tea bar, Spaans winkeltje etc. Die hele straat is geinig.
Op de Ten Catemarkt heb je een groentestalletje met wat van de apartere Nederlandse vergeten groentes. De bakker aan het eind heeft lekker roomboterwitbrood. Het kaasstalletje aan de overkant is betaalbaar. Op de Kinkerstraat vind je de Volkskruidentuin. Jacob Hooy op de Kloveniersburgwal. Jan Pieter Heijestraat even verderop heeft een kookwinkeltje, een biowinkel en een groente Turk die wat aparte pastasoorten heeft. De Indo vlakbij heeft aubergine met pindasaus en nog ietsje verder zit je in de Bermuda triangle van Ethiopische restaurantjes.
Lekker brood scoor je ook bij het Vlaamsch Broodhuys (meerdere vestigingen) en bakkerijk Niemeijer (Nieuwedijk dacht ik).
Admiraal de Ruyterweg heeft een zijstraatje naar rechts voor Club 8. Daar vind je een Turkse toko die leuke producten heeft, bijvoorbeeld olijfolien die elders 2x zo duur zijn. 
Op de Nieuwmarkt heb je ook op woensdag een biomarkt. Op zaterdag vind je er bijvoorbeeld dat lekkere frambozenstalletje, waarvan ik de naam even kwijt ben. Raspberry maxx oid?
In Oost heb je Genco en Lale Kasabi, de Dappermarkt (niet zo briljant als ik hoopte trouwens) en op de Weteringschans zit Deshima, macrobiotisch eethuisje+winkel.

Eigenlijk kan ik uren doorgaan zo haha. Het is makkelijker als je een product of een bepaalde wijk roept, want ik ben een wandelende culikaart volgens vrienden en collega's ::).

 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2009, 20:16:29 »
Admiraal de Ruyterweg heeft een zijstraatje naar rechts voor Club 8. Daar vind je een Turkse toko die leuke producten heeft, bijvoorbeeld olijfolien die elders 2x zo duur zijn.

Dit was altijd mijn Turk toen ik daar nog om de hoek woonde. Zit in de Reinier Claeszenstraat. Fijne winkel, leuke mensen.
Inmiddels woon ik in de buurt van de Van Woustraat en daar zit vlakbij de Ceintuurbaan de Turkse super Ankara. Die is zo ongeveer nog fijner.
De Volkskruidentuin is idd erg leuk. Ja, en de Russische winkel aan de Rhijnvis Feithstraat is ook leuk, voor de vage spullen. Of de Pool in de Van Wou.
Vlak naast Genco in de Van Wou zit trouwens een toko met heel veel exotische zooi. In Zuidoost heb je ook wel een paar fijne toko's trouwens. De Indonesische toko's zitten weer in de buurt van de Kinker-/Ten Catestraat. Voor Britse spullen kun je terecht in de winkel op de hoek Overtoom / Eerste Constantijn Huijgens (Thomas Greens is verhuisd naar Amstelveen...). Vooraan in de Kinkerstraat, tegenover de Vomar, zit een Italiaanse winkel (die maar 3 of 4 dagen in de week open is). De Braziliaan die ook in dat stukje zat, is helaas weg.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2009, 21:12:21 »
Salumeria Italiana (oid) is op donder-, vrij- en zaterdag van 12 tot 18 geopend.
Geinig, we doen een woningstoelendans :P
Er zit ook een andere Britse winkel aan het begin van de Rozengracht, maar die heeft niet een enorm briljant assortiment, wat ik me herinner. De groentejuwelier die er praktisch tegenover zit heeft lekkere broccolisalade. Verderop zit een Iraanse supermarkt (lekkere tomaten) en nog verder Pasta Panini, waar best wat vegetarische dingen te verkrijgen zijn. 1e helft van de week zijn er medewerkers die zelf veel vegetarisch eten trouwens. Nog ietsje verder heb je Brasserie 2000, lekkere hazelnootmeringue bij de koffie. Nog verder, op De Clerqstraat heb je avondwinkel Sterk. Niet goedkoop, maar ze hebben wel dingen die je niet vaak tegenkomt (Oreo cheesecake bijv.).
Sin chile, no tiene chiste!

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2009, 20:50:19 »
erg goede tips allemaal, veel dank!
Ik had het inderdaad iets meer moeten specificeren, maar het hoeven natuurlijk niet alleen natuurwinkels te zijn,
die vind ik meestal wel. Vind juist de speciale adresjes, die je niet zo snel vind, zo leuk!

Keep 'em coming!
« Laatst bewerkt op: 23 november 2009, 20:54:48 door blingda »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 11:35:11 »
De Braziliaan die ook in dat stukje zat, is helaas weg.

Is die niet naar het andere einde van de Kinkerstraat verhuist of is dat een ander? En wat zijn de Braziliaanse aanraders?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2009, 15:57:59 »
De Peperbol op de Albert Cuyp, met heel veel soorten snoep, kruiden, theesoorten, olieen etc. Ook leuk voor sinterklaascadeautjes, ik heb er o.a. badtheezakjes gekocht. Ook voor online winkelen, al zijn de bezorgkosten hoog.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2009, 03:45:39 »
De Peperbol op de Albert Cuyp, met heel veel soorten snoep, kruiden, theesoorten, olieen etc. Ook leuk voor sinterklaascadeautjes, ik heb er o.a. badtheezakjes gekocht. Ook voor online winkelen, al zijn de bezorgkosten hoog.
Popje. Die noemt blingda zelf al in haar eerste post. ;)

En Bast, ik had laatst pas voor het eerst gezien dat de Braziliaan weg was. Had nog niet opgemerkt dat er eentje aan de andere kant van de Kinkerstraat zit. Ik zal er eens gaan kijken.
Toen ik me op Lowlands 2008 helemaal lens had gezopen aan de sapjes van de Braziliaanse sapjestent (Açai), ben ik daarna hetzelfde spul gaan kopen bij die winkel. Werd zelf nooit zo lekker natuurlijk. (Het was bevroren vruchtenpulp die je dan zelf moest aanmaken met water en suiker (en ik had er voor de leuk ook maar citroensap bij gegooid) en mja, misschien wist ik gewoon niet zo goed hoe ;) )
Nu heb ik afgelopen Lowlands de mensen van de Braziliaanse sapjestent dan maar gevraagd waarom die van hun zoveel lekkerder was. De grote truc is dat zij het spul met appelsap aanmaken. Maar bij gebrek aan ontzettend zomerse zomer en/of tijd ofzo heb ik het nog niet uitgeprobeerd.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2009, 10:08:07 »
De Peperbol op de Albert Cuyp, met heel veel soorten snoep, kruiden, theesoorten, olieen etc. Ook leuk voor sinterklaascadeautjes, ik heb er o.a. badtheezakjes gekocht. Ook voor online winkelen, al zijn de bezorgkosten hoog.
Popje. Die noemt blingda zelf al in haar eerste post. ;)

Maar dat was een waardeloze beschrijving! Als ze er nou bijgezegd had dat je er ook oudhollandse snoep (en thee) kan krijgen, had ik niet eerst vergeefs naar een andere winkel gezocht.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2009, 11:42:16 »
De Peperbol op de Albert Cuyp, met heel veel soorten snoep, kruiden, theesoorten, olieen etc. Ook leuk voor sinterklaascadeautjes, ik heb er o.a. badtheezakjes gekocht. Ook voor online winkelen, al zijn de bezorgkosten hoog.
Popje. Die noemt blingda zelf al in haar eerste post. ;)

Sorrie, maar lig hier in een deuk om het popje.  :worshippy:

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2009, 13:41:03 »
Oe, klinkt lekker Calimero!

Op de Kerkstraat zit trouwens nog een Italiaans winkeltje, waarvan ik de naam even kwijt ben. Het is wel wat aan de prijs, maar het is mooi spul van kleinere producenten, o.a. van die kleine Ligurische linzen enzo.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2009, 17:12:42 »
kleine Ligurische linzen

Zijn die beter dan mijn zelf-geimporteerde echte Franse?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega- en biowinkels in Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2009, 18:51:47 »
Nou dan zullen we die testen bij de eerst volgende proefronde, want ik heb natuurlijk nog niet alles uit kunnen proberen he ::) (Al doe ik wel een ernstige poging :-X)
Sin chile, no tiene chiste!