Vegatopia Forum

Vervanger voor een plak rosbief?

kweetniet

Vervanger voor een plak rosbief?
« Gepost op: 09 november 2009, 09:50:33 »
Ben een volledig nieuwkomer hier, en zelf niet vegetarisch (sorry) maar krijg een gast aan m'n kerstdis en wil haar hoofdgerecht eigenlijk niet veel 'anders' als dat van de rest laten zijn en dus alleen de rosbief (nogmaals sorry) vervangen door iets anders, iets feestelijks.
Dacht zelf aan een lekkere portobello, maar er zit in het menu al een geweldige met veel paddestoelen gevulde soep dus ben bang dat dat dan te eentonig wordt? Is er een andere mogelijkheid, bijvoorbeeld een gemarineerde plak tofu of zo en zo ja; met wat zal ik dat dan marineren? Lees altijd over Oosters getinte marinades maar dat past niet zo bij de rest van het hoofdgerecht, wat bestaat uit tagliatelle van prei, wortelen en gefrituurde aardappelsliertjes....
Zou het bijzonder op prijs stellen als jullie me op weg helpen...
Bij voorbaat dank!!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vervanger voor een plak rosbief?
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2009, 10:31:28 »
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, ik vind het al heel goed dat je deze moeite doet.

Heb je vegatopia's kerstpagina al bekeken? http://www.vegatopia.com/kerst2008/ In het archief vind je heel veel vegetarische recepten

Ikzelf sleep meestal een paté mee naar de kerstdiners, het liefst een paté en croute (in een bladerdeegkorst) met cranberrysaus, vind mijn familie ook lekker. Het recept moet ergens op mijn computer staan (komt uit een kookboek, en ik heb het toegemaild gekregen van iemand die hier niet zoveel meer komt), dus als je het wil hebben, moet je het maar laten weten, dan stuur ik het op.

Oja, en als je op de kleine dingetjes let, vegetarische bouillon en een toetje zonder gelatine, dan is je gast helemaal blij met je. (Ik neem tenminste aan dat ze vega is? Je kunt voor de zekerheid nog even navragen of ze wel ei en melk eet.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2009, 11:50:57 »
In de natuurwinkel zag ik vorige week plakken vegan rosbief liggen, weet alleen de naam van het merk niet meer. Dat is misschien een optie ( en vrij gemakkelijk, je hebt immers je handen al vol aan het maken van het kerstdiner, gemak dient de mens ;) )
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2009, 11:52:35 »
Ow, das makkelijk. Dan kan iedere tafelgenoot gewoon een vegan rosbiefje eten, hoef je ook niet moeilijk te doen met meerdere pannen (1 voor de koeienrosbief en 1 voor de vegan).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2009, 11:55:07 »
Ik zou als ik vleeseter was dan toch wel eerst willen weten of die vegan rosbief net zo lekker is als echte...

« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2009, 11:57:51 »
En net zo lekker bloederig! :cheercow: :roodmannetje:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2009, 11:58:59 »
Door het gewoon niet als nep-rosbief te bestempelen loop je geen risico daarmee. Dan gaan mensen namelijk ook niet zo snel vergelijken, maar nemen ze de smaak gewoon zo aan zoals deze is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

• 2.671
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2009, 12:22:38 »
Notenbrood?
Ik heb een recept uit 1 van mijn favoriete kookboeken (dat ik ook eens dringend moet maken) opgezocht
Het noemt Mrs myrtleberry's gebraad in mijn boek, en ik wil het al een tijdje zelf maken.

http://www.doctorsreview.com/recipes/meatless_wonders
Het is notenbrood met allerlei dingen, dus waarschijnlijk is het zwaar en machtig. Het is wel voor 4-6 personen, maar misschien willen de andere mensen wel proeven (want notendinges als extra bijgerecht, kan geen kwaad ??  ;)) En het kan samen met gebraad in de oven (als die groot genoeg is) Dus je kan het op voorhand maken.
Veel succes, wat je ook doet  :) Het zou leuk zijn als alle vleeseters zoveel moeite deden...  :D

kweetniet

« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2009, 12:25:56 »
Toppie, al hartstikke bedankt voor al jullie reacties!
Tja, die pate en het notenbrood lijken me heerlijk maar zoals Djooiss al haarfijn aanvoelde: zij is 1 van de 12 gasten dus die probeer ik dan een andere keer uit; ik ga dan voor het gemak toch maar op zoek naar die vegan rosbief!
@koekje: klopt, maar ze koken met me mee dus kan ik niet zo goed verbergen dat de rosbief niet van een dooie koe komt maar uit een pakje.... ;)
Iemand die weet of ik dat in Eindhoven ergens kan krijgen? (ik vraag wel veel he...)

Enne: tuurlijk doe je moeite voor je gasten, bovendien ga ik gevoelsmatig 'n heel end met jullie vega's mee, tis alleen dat ik op z'n tijd een stukkie vlees zo ontzettend lekker vind... van de bioslager, dat dan weer wel!!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2009, 12:32:27 »
 :thumbsup:
Je proeft het verschil tussen vegan rosbief en echte wel stevig, hoor. Das niet erg, maar als het anders is moet je mij het merk geven, want dan zou ik het ook graag proeven  ;)
Je kan wel vragen aan de persoon in kwestie wat zij graag zou eten. Persoonlijk heb ik liever een portabello dan nepvlees. Maar dat is voor iedereen anders, en als je het vraagt dan weet je het.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2009, 13:20:19 »
Op de Gestelsestraat zit een natuurwinkel, maar ik weet niet of ze die rosbief daar hebben, is nogal een klein zaakje. Denk dat je meer succes hebt bij de Biotoop ( geloof dat ie zo heet) op de Kruisstraat ( Woenselse Markt). Er zitten in ieder geval flink wat natuurwinkels in Eindhoven, op hun websites kun je geloof ik ook wel de producten terug vinden  ( en meteen zien waar in je eigen buurt er een Biotoop zit).
Succes ermee!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

kweetniet

« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2009, 14:24:38 »
Hey Djooiss en alle anderen; hartstikke bedankt voor jullie hulp, ik ga gauw op de Kruisstraat kijken!
Groetjes Wendy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2009, 14:37:13 »
Mag ik nog een andere tip geven? Zorg dat je saus vegetarisch is, en overweeg gewoon nog een groentegerechtje erbij te maken. Dan kun je de vegetarische rosbief overslaan als je hem niet kunt vinden of als het (wat me niet echt zou verbazen) veel minder lekker en bijzonder is dan de niet-vega variant).
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2009, 21:39:46 »
Bietensap geeft een bloederig effect.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline dorinka

• 741
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2009, 21:09:01 »
Wat ik zelf erg vervelend vind is als mensen erg hard proberen het vleesgerecht na te bootsen, in een maaltijd die om vlees draait.
Zo at ik eens ergens pasta met een saus die met parmaham was gemaakt, bij mij had ze heel hard geprobeerd champignons te laten smaken als die ham, dat lukt natuurlijk noot, dus ik had gewoon champignonnensaus. Cashewnoten erdoor had ik lekker gevonden, maar dat vond zij niet kunnen omdat dat te anders smaakte. Nouja zij had gekookt en erg vies was het ook niet, maar wat ik probeer te zeggen is eigenlijk : Als je haar blij wil maken,is het mischien niet handig hete hele eten om die rosbief te laten draaien maar ook lekkere salades en aardapels en groentes enzo, met die rosbief erbij.
En maak iets lekkers.
Zo.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2009, 22:42:28 »
Mag ik nog een andere tip geven? Zorg dat je saus vegetarisch is, en overweeg gewoon nog een groentegerechtje erbij te maken. Dan kun je de vegetarische rosbief overslaan als je hem niet kunt vinden of als het (wat me niet echt zou verbazen) veel minder lekker en bijzonder is dan de niet-vega variant).

Fijn dat je je zo goed inleest voor je gast, Wendy!
Maar Maartje! heeft wel een punt hier. Niet alles wat vlees probeert na te doen, is lekker. Sterker nog, ik denk dat dat voor best een hoop producten kan opgaan dat het een beetje teleurstelt. Vega rosbief klinkt mij in elk geval dubieus in de oren. Dus! Mocht je het vinden in de winkel, koop het dan eerst een keertje zelf en probeer het eens. Zo weet je wat je je vriendin gaat voorschotelen. Als je het lekker genoeg vindt smaken dat je het niet ondenkbaar vindt dat je het zelf misschien ook wel zou willen eten met kerst (ik bedoel, de meeste van dit soort producten zitten toch in een tweepersoonsverpakking, en nee, je vriendin zit er waarschijnlijk niet op te wachten twee stuks te krijgen, dus waarom zou je dan niet zelf ook nemen?), dan kun je het wel doen. Vind je het niet zo lekker, dan is je vriendin vast een stuk blijer met een gerecht dat niet lijkt op rosbief. Want het feit dat ze vegetarisch eet, betekent natuurlijk niet ineens dat ze van vies eten houdt. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2009, 22:56:21 »
Anderzijds vind ik het juist wel weer heel leuk dat de gaste in kwestie zich nu niet een buitenbeetje hoeft te voelen, dat heb ik als iedereen een kom soep krijgt en ik een blaadje sla (of andersom, iedereen carpaccio en ik een kom soep)altijd vervelend gevonden. Ik hoef niet altijd op te vallen, als ik maar vega kan eten. Wat je ook doet, bewaar de verpakking. Als ze ook maar een beetje op mij lijkt zal ze vega rosbief niet klakkeloos vertrouwen.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2009, 06:53:47 »
het feit dat ze vegetarisch eet, betekent natuurlijk niet ineens dat ze van vies eten houdt. ;)
:heehee:

Offline Eline

• 243
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2009, 16:13:47 »
een vegetarisch of vegan gehaktbrood is misschien wel een idee?

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2009, 20:52:45 »
Bietensap geeft een bloederig effect.

he get, moet dit nou?