Vegatopia Forum

Multivlaai: taarten zonder gelatine

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:16:59 »
Weet misschien ook iemand welke taarten/gebak van de Hema gelatinevrij zijn? Ik zou dit natuurlijk gewoon in de winkel kunnen vragen maar held die ik ben, dat durf ik niet.. :-[

Ik denk dat je meer hebt aan het overkomen van die drempel dan aan een lijstje hier... Je kunt dan namelijk je nieuwverworven vraag-moed ook toepassen in andere winkels en restaurants etc. :) Geloof me, het is echt vet handig als je dit soort dingen durft. Je leven zal er zoveel mooier door worden!
Waarom durf je het niet? Denk je dat ze je gaan uitlachen? Uitschelden? Dat andere mensen naar je kijken?
En zo ja: waarom heb je daar niet gewoon schijt aan?


dat is niet voor iedereen zo simpel hoor....


Ja en daarom probeer ik te weten te komen wát er dan zo eng aan is.
Het begin van het oplossen is begrijpen wat het probleem is.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:58:01 »
Weet misschien ook iemand welke taarten/gebak van de Hema gelatinevrij zijn? Ik zou dit natuurlijk gewoon in de winkel kunnen vragen maar held die ik ben, dat durf ik niet.. :-[

Ik denk dat je meer hebt aan het overkomen van die drempel dan aan een lijstje hier... Je kunt dan namelijk je nieuwverworven vraag-moed ook toepassen in andere winkels en restaurants etc. :) Geloof me, het is echt vet handig als je dit soort dingen durft. Je leven zal er zoveel mooier door worden!
Waarom durf je het niet? Denk je dat ze je gaan uitlachen? Uitschelden? Dat andere mensen naar je kijken?
En zo ja: waarom heb je daar niet gewoon schijt aan?


dat is niet voor iedereen zo simpel hoor....


Ja en daarom probeer ik te weten te komen wát er dan zo eng aan is.
Het begin van het oplossen is begrijpen wat het probleem is.


dat is waar :D

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2009, 18:43:24 »
Het begin van het oplossen is begrijpen wat het probleem is.

Het probleem zit erin dat als je niet begrijpt wat het probleem is, je het ook niet zal kunnen begrijpen. Zei de ervaringsdeskundige die pas na ruim 10 jaar zonder blikken of blozen en overal durft te vragen of iets vegetarisch is / of er een optie voor vegetariërs is. Wat mij betreft kan je het het beste als een soort verlegenheid zien. Net zoiets als geen 'nee' kunnen zeggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

errant_bone

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2009, 20:10:36 »
Nou ja ik ben al niet meer zo'n angsthaas hoor. Ik weet ook niet waarom ik zulke dingen niet zo prettig vindt, waarschijnlijk omdat ik me dan zo bekeken voel en dan niet zo goed uit mijn woorden kom (maar ja dat gaat andere keren opok vaak goed).
Maar goed in al het gebak zit dus gelatine..........wat een sukkels. Heb ik ongemerkt toch best wat keren gelatine gegeten  :(

edit: oh ik zie nu dat er bij ingrediëntenlijsten op de website staan. Eerder was dit niet het geval vandaar dat ik het hier vroeg. Sorry!
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 20:30:47 door errant_bone »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2009, 22:01:17 »
Het begin van het oplossen is begrijpen wat het probleem is.

Het probleem zit erin dat als je niet begrijpt wat het probleem is, je het ook niet zal kunnen begrijpen. Zei de ervaringsdeskundige die pas na ruim 10 jaar zonder blikken of blozen en overal durft te vragen of iets vegetarisch is / of er een optie voor vegetariërs is. Wat mij betreft kan je het het beste als een soort verlegenheid zien. Net zoiets als geen 'nee' kunnen zeggen.

1. Wat een negatieve insteek! Tut-tut-tut. Van wie denk je overigens dat ze niet begrijpt wat het probleem is? Van mij? Ik wéét niet wat het probleem is, dus vraag ik om meer informatie. Van errant_bone? Die heeft ook niet gezegd dat ze het niet begrijpt en was er alleen niet al te uitvoerig op ingegaan.
2. Als jij over je verlegenheid heen bent gekomen, kan zij dat misschien ook! :)
3. Ik had jou trouwens niet als verlegen persoon ingeschat. Of is dit alweer jaren voorbij?
4. Verlegenheid heeft subdivisies. Met vragen naar de vegtareskheid van eten heb ik over het algemeen geen problemen. (Of is dat eerder assertief zijn?) Maar ik ben zelf bijvoorbeeld wél weer al jarenlang te verlegen om jou eens een pb'tje te sturen en brand al die tijd al van nieuwsgierigheid naar de ware persoon achter An Teater. Sinds ik de voornamen van B.F. Skinner te weten kwam (klote-internet! >:()(overigens: geen teleurstellende uitkomst!), heb ik niet meer zo'n mooi mysterie gekend, en ik weet ook niet zeker of ik er niet achteraan wíl gaan of het niet dúrf. Ja oké, dat laatste sowieso, maar het eerste misschien ook wel.
Overigens, ik weet sinds kort de ene helft van je naam, ben nog altijd aan het piekeren wat ik met de overige letters moet. (Proberen op te lossen, of toch niet... :spinsmile: )

O of moest dit bij Bekentenissen? Nouja wsl wist zo ongeveer iedereen dit al.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 22:05:05 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2009, 15:34:52 »
Het begin van het oplossen is begrijpen wat het probleem is.

Het probleem zit erin dat als je niet begrijpt wat het probleem is, je het ook niet zal kunnen begrijpen. Zei de ervaringsdeskundige die pas na ruim 10 jaar zonder blikken of blozen en overal durft te vragen of iets vegetarisch is / of er een optie voor vegetariërs is. Wat mij betreft kan je het het beste als een soort verlegenheid zien. Net zoiets als geen 'nee' kunnen zeggen.

onzekerheid, weinig zelfvertrouwen, teveel aantrekken wat anderen van je denken?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2009, 16:14:56 »
hmm volgens mij zit in de meeste slagroomgebak van bakkers ook gelatine. En ik dacht nog wel dat dat een veilige optie was. Cake, laagje jam, slagroom.


Verdorie. dan heb ik vandaag gezondigd >:(
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2009, 19:22:50 »
Irritant is dat. Daarom eet ik eigenlijk nooit gebak met slagroom van de bakker. Ook eet ik nooit gebak met zo'n glimmerig, doorschijnend laagje. Hoewel ik wel heel af en toe vis eet, wil ik niet ongemerkt producten als gelatine naar binnen werken.

joline

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #28 Gepost op: 04 november 2009, 21:13:55 »
k heb jullie discussie over de gelatine voor een deel gevolgd, ik vraag me alleen het volgende af:

waarom eten (sommige van) jullie wel slagroom (=melkprodukt =koe), maar geen gelatine (=koe)?
kan iemand mij dat uitleggen?

(overigens een oprechte vraag, niet veroordelend bedoeld)


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #29 Gepost op: 04 november 2009, 21:17:36 »
k heb jullie discussie over de gelatine voor een deel gevolgd, ik vraag me alleen het volgende af:

waarom eten (sommige van) jullie wel slagroom (=melkprodukt =koe), maar geen gelatine (=koe)?
kan iemand mij dat uitleggen?

(overigens een oprechte vraag, niet veroordelend bedoeld)



Naar ik vermoed, omdat je gelatine niet uit een levende koe krijgt.
Persoonlijk ben ik ook bang voor BSE maar misschien is dat een fabeltje.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #30 Gepost op: 04 november 2009, 21:20:27 »
k heb jullie discussie over de gelatine voor een deel gevolgd, ik vraag me alleen het volgende af:

waarom eten (sommige van) jullie wel slagroom (=melkprodukt =koe), maar geen gelatine (=koe)?
kan iemand mij dat uitleggen?

(overigens een oprechte vraag, niet veroordelend bedoeld)

Naar ik vermoed, omdat je gelatine niet uit een levende koe krijgt.
Persoonlijk ben ik ook bang voor BSE maar misschien is dat een fabeltje.

Volledig goed vermoed.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2009, 09:27:16 »
Inderdaad ;).

Ik had ook een etisch dilemma gister hoor, de taart was speciaal laten maken om iets te vieren met bedrijf.
Maar goed, de volgende keer sla ik dus af.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #32 Gepost op: 05 november 2009, 12:04:42 »
Je kan best iets mee vieren zonder taart te eten hoor  ;) desnoods zeg je dat je net fruit op hebt ofzo als je geen discussie wilt over het waarom je niet wilt. Als je een kopje thee/koffie pakt en dan gezellig erbij gaat zitten. Of je zegt dat je even wilt opletten over wat je eet en dan pak je juist je fruit erbij.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2009, 14:42:52 »
Zijn de discussies die daar automatisch op volgen "Gut, je bent toch niet aan het lijnen he meid. Jíj?"
Niet vele malen irritanter dan als je zegt dat je geen gelatine eet? Kunnen ze vlg x misschien rekening met je houden. Misschien.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2009, 14:57:33 »
Ohw nou toen ik nog voor de gemeente werktte (waar als ik de verhalen zo hoor een beetje de zelfde sfeer hangt als bij lona) viel dat mee hoor!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #35 Gepost op: 05 november 2009, 18:51:07 »
k heb jullie discussie over de gelatine voor een deel gevolgd, ik vraag me alleen het volgende af:

waarom eten (sommige van) jullie wel slagroom (=melkprodukt =koe), maar geen gelatine (=koe)?
kan iemand mij dat uitleggen?

(overigens een oprechte vraag, niet veroordelend bedoeld)



ik denk hetzelfde
gelatine is slachtafval
.... vegetariers eten bij definitie geen dieren
dus voor de meesten zal het daar mee te maken hebben
het lijden van dieren is een ander verhaal/discussie

joline

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2009, 00:10:17 »
mijn dank is groot, weer wat geleerd

India

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #37 Gepost op: 27 maart 2010, 12:49:30 »
Voor de mensen die ook geen ei eten, blijven de volgende vlaaien van Multivlaai over: Zwiterse roomvlaai, appelkruimelvlaai, christoffelvlaai en kruimelvlaai. Deze vlaaien bevatten geen gelatine en eieren.

Fatima

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #38 Gepost op: 01 april 2010, 15:47:40 »


Een kennis had een heel schema gekregen van de medewerkers van de miltivlaai.

heel handig. Staan alle vlaaien op en dan aangekruist welke gelatine of alcohol bevatten.

Gewoon ophalen en dan op je werk verspreiden. Dan kunnen ze een gelatine vrije en 1 met gelatine kopen.

(Beetje rekening houden met de medemens, willen mensen wel vaak)