Vegatopia Forum

Jij vegetariėr, je kinderen niet?

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #40 Gepost op: 16 oktober 2009, 13:39:58 »
Ik eet elke dag hagelslag...

Voor grotere kinderen en volwassenen is het anders, maar kleine kindertjes zou ik niet wennen aan iedere dag zoetigheid/snoep, zodat dat iets speciaals blijft. Wat je wel zou kunnen doen is een boterham met appelstroop, omdat daar een boel ijzer in zit.

Het ligt er ook aan hoe groot de honger bij een kind is. Als het een 'vreetzakje' is die én netjes alles opeet wat moet én niet te dik wordt van extra's, dan kun je het makkelijker geven. Maar de extraatjes moeten dus niet ten koste gaan van de goede dingen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #41 Gepost op: 16 oktober 2009, 14:01:39 »
Is dat tegen alle zuivel of alleen kaas dat je zo tegen bent?

Ik ben niet zozeer tegen zuivel, ik ben tegen het totaal achterhaalde idee dat zuivel goed voor je is.

Kaas is in feite een zeer geconcentreerde vorm van zuivel, dus kaas is veel belastender voor het lichaam dan bijvoorbeeld magere melk of yoghurt. Je mag dus wel zeggen dat kaas 'slechter' is ja.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2009, 14:27:34 »
Wat is er mis met kaas op de boterham?

In kaas zitten allerlei dingen waar o.a. de darmpjes, het immuunsysteem en in sommige gevallen zelfs de hersentjes van slag van kunnen raken.



Alle kazen, of alleen fabriekskazen (itt boerenkaas)?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2009, 17:40:11 »
Alle kazen.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2009, 18:28:59 »
En is dat dan voor jonge kinderen of ook oudere kinderen?

Wij eten thuis best veel kaas zelf, ik zou ook niet weten hoe ik door te minderen een goed veggie voedingspatroon kan hebben, zonder megaveel soja te moeten eten.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #45 Gepost op: 17 oktober 2009, 14:18:22 »
Is dat tegen alle zuivel of alleen kaas dat je zo tegen bent?

Ik ben niet zozeer tegen zuivel, ik ben tegen het totaal achterhaalde idee dat zuivel goed voor je is.

Kaas is in feite een zeer geconcentreerde vorm van zuivel, dus kaas is veel belastender voor het lichaam dan bijvoorbeeld magere melk of yoghurt. Je mag dus wel zeggen dat kaas 'slechter' is ja.


Zonder een hele discussie te willen opstarten, ik denk wel dat zuivel goed voor je is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #46 Gepost op: 17 oktober 2009, 17:52:24 »
 :scaredblue:
* Annemieke grijpt elke kans voor de scared blue. :D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #47 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:00:33 »
Sander, eten jouw kinderen wel vlees en vis?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2009, 13:23:02 »
Zonder een hele discussie te willen opstarten, ik denk wel dat zuivel goed voor je is.

Dan mag je me wel een keer laten weten waarom je dat vindt, vooral omdat is aangetoond dat zuivel voor zo'n beetje 80% van de wereldbevolking helemaal niet goed is. Over die overige 20% kan gediscussieerd worden, maar daar is zuivel mijns inziens zeker niet goed voor.

Ik weet niet hoe de situatie in Belgiė is, maar in Nederland weten de artsen bar weinig over voeding en gezondheid.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2009, 13:41:22 »
Sander, eten jouw kinderen wel vlees en vis?

Ja, maar vrijwel alleen biologisch, en we vertellen ze regelmatig waar het vandaan komt. Ze vragen vaak ook zelf van welk dier e.e.a. is gemaakt. De oudste (6) is inmiddels zover dat ze al overtuigd vegetariėr is, maar alleen nog niet altijd tijdens het eten. :)

Ze eten soms wel eens zuivel hoor, omdat ze het lekker vinden, bijvoorbeeld kaas op de pizza, of geraspte kaas over de pasta (al is dat grotendeels nep-kaas), maar dan wel altijd in combinatie met gistvlokken. Soms van die kindertoetjesmeuk (op basis van kwark/yoghurt), en qua yoghurt alleen het merk Minus-L, daar zit geen lactose meer in. De jongste 2 zijn lactose-intolerant, als die jonge kaas of melk zouden nuttigen dan zijn ze in no-time aan de diarree of hoesten 's nachts het hele huis bij elkaar vanwege overmatige slijmvorming. Mijn vrouw werkt overigens bij de GGD als schoolarts-assistent, en 9 van de 10 keer wordt ouders aangeraden om te minderen of stoppen met zuivel, omdat kindjes eeuwig verkouden/moe/aan de diarree/astmatisch/etc zijn of last hebben van eczeem. Zo'n beetje elke kinderarts bij de GGD weet al jaren dat kinderen vaak bijzonder slecht op zuivel reageren, althans in de hoeveelheden waarin men het hier in Nederland consumeert (meerdere glazen melk per dag, kaas op brood en toetjes).

Dat ze het hier wel eens krijgen is om puur praktische redenen en omdat ze van sojamelk ook niet echt blij worden (de vertering van soja-eiwitten verloopt niet helemaal optimaal bij ze, laten we maar zeggen). Het liefst zou ik het gewoon helemaal verbannen, maar ze mogen nu al zoveel niet (bijvoorbeeld roomijs), en dat vind ik dan ook wel weer zielig.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #50 Gepost op: 19 oktober 2009, 13:45:44 »
Niet als aanval maar gewoon nieuwsgierig: hoe zit het dan met de inname van calcium? Mijn moeder heeft van de dokter te horen gekregen dat ze meer zuivel moet nuttigen om de reeds aanwezige osteoporose de kop in te drukken. Natuurlijk kun je calciumtabletten nemen, maar ik ben dan weer geen voorstander van voedingssupplementen omdat ik nog steeds van mening ben dat je al je voedingsstoffen die nodig zijn uit 'normale' voeding moet kunnen halen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #51 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:04:25 »
Niet als aanval maar gewoon nieuwsgierig: hoe zit het dan met de inname van calcium?

Zuivel is zwaaaaar overschat als bron van calcium. Ja, er zit wel behoorlijk wat calcium in, maar dat er veel calcium in zit betekent niet dat het ook allemaal goed opgenomen wordt. Dat valt zelfs vies tegen, vergeleken met andere (plantaardige) bronnen van calcium.

Citaat
Mijn moeder heeft van de dokter te horen gekregen dat ze meer zuivel moet nuttigen om de reeds aanwezige osteoporose de kop in te drukken.

Deze dokter baseert zijn uitspraken op algemene opvattingen en niet op goede kennis over voeding. Ik denk dat als je de beste man zou vragen in welke plantaardige voedingsmiddelen veel (beter opneembaar) calcium zit, hij het nieteens zou weten. Verder denk ik ook niet dat hij weet dat het heel stom is om meer dierlijke eiwitten te gaan nuttigen wanneer er al sprake is van osteoporose.

Ze kan beter meer donkere bladgroentes gaan eten. Laat ze anders dit artikel maar eens lezen, dat geeft een goed overzicht van alternatieven, en legt ook duidelijk uit waarom zuivel niet de eerste keus zou moeten zijn wanneer het om calcium gaat.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #52 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:18:07 »
Dank! Temeer omdat ik voor mezelf die situatie probeer te voorkomen..

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #53 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:45:54 »
Krijgen kids tegenwoordig zoveel zuivel?
Wij drinken hier alleen melk in de cappuccino en daarnaast sojamelk. Wel kaas op brood en bij avondeten en een schaaltje yoghurt.

Peulvruchten calcium? Goh, wat vaker een schep bonen bij het avondeten zou wel een idee zijn dan. :)
Uit blik is het makkelijkst, maar daar zit vast altijd suiker en zout in.  :-\

Sander, wat eet jij op een dag ipv zuivel om aan je calcium, eiwit en b12 te komen?
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2009, 17:54:25 door Annemieke »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #54 Gepost op: 19 oktober 2009, 18:33:14 »
Krijgen kids tegenwoordig zoveel zuivel?

Echt wel, het zit werkelijk bijna overal in verwerkt. Denk daarbij ook aan bepaalde soorten ijs, Fristi en Liga Milkbreak en dat soort volstrekt overbodige dingen die op kinderen een enorme aantrekkingskracht uitoefenen.

Citaat
Sander, wat eet jij op een dag ipv zuivel om aan je calcium, eiwit en b12 te komen?

Calcium en eiwit zijn geen probleem omdat ik al voldoende (groene) groente en fruit eet, daarnaast regelmatig tahin op brood, en voor de B12 slik ik een multi. Wanneer je voldoende gevarieerd eet dan hoef je je over eiwitten totaal geen zorgen te maken, je moet eerder oppassen dat je niet teveel eiwitten binnenkrijgt (is erg belastend voor je lichaam). Zuivel drinken voor de eiwitten is echt totaal niet nodig. Zie ook hier.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #55 Gepost op: 20 oktober 2009, 00:00:33 »
Het is heel hardnekkig hoor, het idee dat zuivel en vlees zo gezond zijn..
(sommige) kinderen drinken wel 4 glazen melk en een toetje en nog kaas..
Mijn kinderen mogen zelf kiezen wat ze op brood doen, vaak is dat pindakaas, hagelslag, kaas, tomaat, ei of niets (vind zoonlief lekker, alleen halvarine... :-X)
Tijdens de periodes dat ze slecht eten ben ik blij met alles dat naar binnen gaat, ook met een boterham zonder korstjes met suiker....

Mijn tandarts adviseerde de tanden wel te poetsen na het ontbijt en lunch, als er tijd is om een uurtje te wachten verdient dat de voorkeur, maar dat is niet altijd het geval. ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #56 Gepost op: 20 oktober 2009, 00:43:02 »
Sander en ik zullen hierover van mening verschillen. Ik denk dat we teveel koolhydraten eten en vaak te weinig eiwitten.


Als je kinderen geen problemen hebben met kaas en yoghurt zou ik ze dat gewoon geven. Het zijn goede en smakelijke bronnen van kwalitatieve eiwitten en vitaminen + mineralen, zeker als je kinderen geen vlees en vis eten.


Over calcium zou ik me niet perse zorgen maken. Voor een goede botdichtheid zijn vitamine D, fosfor, magnesium, voldoende proteine-inname (!) en beweging net zo belangrijk  Calcium is niet alleen belangrijk voor de botten, maar ook voor andere processen in het lichaam en je hebt er gewoon voldoende van nodig.
Monique: jouw moeder zou waarschijnlijk beter af zijn met een supplement speciaal voor botten (dus met calcium, fosfor, magnesium en vitamine D) en krachtsport te gaan beoefen. Als het erfelijk is, zou je eens met een arts daarover kunnen gaan praten.

Nu kun je het ook uit groenten halen, maar de calciumopname daaruit wordt beperkt door oxaalzuur.
Tofu gestremd met calciumzout, pak choi en boerenkool zijn wel goede bronnen.
Spinazie en rabarber zijn geen goede bronnen en ook de calcium uit gedroogde bonen wordt minder goed opgenomen door de phytinezuur daarin (die kun je grotendeels wegspoelen door de droge bonen 24-48 uur te weken en tussendoor enkele keren het weekwater te verversen en de bonen te koken in vers water).
Dat plantaardige bronnen van calcium superieur zouden zijn aan dierlijke bronnen is niet bewezen en bij heup-fracturen is er meestal sprake van een te lage inname van proteine ipv een te hoge.


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2009, 00:54:48 door Hizikigrrrl »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #57 Gepost op: 20 oktober 2009, 09:48:47 »
Echt zo ontzettend lastig dat er verschillende meningen zijn, ook binnen de voedingsleer. Hoe moet je nu weten wat goed is?  :-\

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #58 Gepost op: 20 oktober 2009, 09:57:48 »
In geval van meerdere alternatieven heb ik de neiging om te kiezen voor producten waar niet zoveel dierenleed aan kleeft :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariėr, je kinderen niet?
« Reactie #59 Gepost op: 20 oktober 2009, 11:34:44 »
Ik ook wel, sowieso alles bio. Ik vind kaas heel lekker.

Ik vind het straks voor Thijme ook lastig om te weten of hij het juiste binnenkrijgt. Maar aangezien de melkliga's en zuiveltoetjes standaard na het eten toch het huis niet inkomen, zal het misschien wel okee zijn.