Vegatopia Forum

Werelds eten

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Werelds eten
« Gepost op: 06 oktober 2009, 09:44:51 »
Op mijn werk hebben we een vrijwilligersproject waarbij er om de 2 weken een restuarant is. Elke keer met een ander land als thema en dan vaak met een gastvrijwilliger uit het land waar we van koken die dan die dag de chefkok is. Echt een heel leuk project. We koken 3 gangen en hebben meestal een persoon of 30 die komen eten. bezoekers betalen 12 euro plus de drankjes, het eten is echt op restuarant niveau want we hebben hele goede en fanatieke vrijwilligers (waaronder een chefkok, die afgekeurd is)

Nu ben ik de pineut voor 6 november om chefkok te zijn, met als thema: vega de wereld rond  ;D Nu dacht ik zelf aan Indiaas, maar met Chinees en Thais daarvoor werd dat afgekeurd door de vrijwilligers. Nu heb ik een reputatie hoog te houden want bij de tapas vorige x had ik een heerlijk recept. (Aubergine uit de oven met feta en een honing-azijn-munt dressing) dus wil ik graag jullie hulp inroepen. met zijn alle weet je immers veel meer.. en ik weet dat er meer mensen zijn die voor grote groepen kunnen koken.

We beschikken over een semi profesionele keuken (buurthuiskeukentje ) met 4 pitten, 2 ovens en een hele grote koelkast..(dessert kan dus best in de koelkast staan). en een boel keukenspullen. Het boodschappenbudget is 200 euro en we hebben 5 uur om alles klaar te maken voordat de gasten komen. En tenslotte willen we niet teveel tijd tussen de gangen laten vallen...

tips en ideeën??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Djooiss

• 1.843
Re:Werelds eten
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:04:39 »
Turks? Met een lichte linzensoep als voorgerecht,  bijgerechten zoals uiensalade, tomatensalade, van die sigaartjes yufkadeeg gevuld met geitenkaas etc, geroosterde groenten in yoghurt/knoflooksaus? Zoiets? Ik heb wel een aantal recepten voor je indien nodig :)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:06:51 »
klinkt goed :D maar omdat het thema de vega de wereld rond is mag ik ook uit verschillende landen dingen maken  ::) maar pffff dat maakt t nog moeilijker dan t al was..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:25:14 »
Niet makkelijk om gerechten uit verschillende landen bij elkaar te laten passen...

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:29:01 »
ik weet t  :-\

Offline greet

• 2.671
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:48:31 »
Je kan misschien rond een centraal thema/ingrediënt werken.
Bv. kaas, eerst een kaaskroket (we beginnen in nederland ;)) of een kaassouflé of een salade caprese of geitenkaas of...
En dan iets met tofu (= oosterse sojakaas) en dan kaastaart.
Of rond rond...
hartige taarten, taarten als dessert, gevulde pannenkoeken/wraps... Als het maar rond is :)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2009, 12:50:35 »
dat zijn wel leuke ideeën.. ik ga vanavond eens in de kookboeken duiken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:16:40 »
Allemaal fingerfood uit een boel verschillende landen?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:19:04 »
ja daar zat ik ook aan te denken.. maar we hebben vorige week tapas gehad  ::) maar merkte dat ik zelf ook die kant op aan het denken was...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:21:53 »
Een bord vol MiddenOosterse mezze is ook leuk en lekker en niet idioot moeilijk.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:27:15 »
ja daar zat ik ook aan te denken.. maar we hebben vorige week tapas gehad  ::)

En je moet je aan het thema houden?
Jammer dat Chinees niet mag, want de gerechten bij Chinese resto's zijn in veel landen weer anders, dan had je al 'de wereld rond'. Misschien dat anders zoiets toch kan voor Indiaas?

Schanulleke

« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2009, 14:53:03 »
Een bord vol MiddenOosterse mezze is ook leuk en lekker en niet idioot moeilijk.

Ik zat ook aan de Midden-Oosterse keuken te denken, en dan in combinatie met de Noord-Afrikaanse keuken. Bijvoorbeeld:

*tajineschotel
*hummus
*falafel met pita's
*Turks brood (pide?)
*auberginedip
*tabouleh
*koftes van vega-gehakt (ik kan er maar geen umlaut op krijgen >:()
*muntthee met baklava als toetje

Klinkt goed, toch?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2009, 20:30:36 »

Alt-148. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2009, 07:07:54 »
Ik ben fan van groentetajines.

Schanulleke

« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2009, 12:53:19 »

Alt-148. ;)
Bedönkt! :P Köftes dus...

Ik ben fan van groentetajines.
Ik ook! :hungry:

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #15 Gepost op: 08 oktober 2009, 17:34:58 »
Oosters is idd wel lekker. Maar misschien juist ook wat gerechten uit meer Westerse landen? Dat verwachten mensen denk ik niet zo snel. Misschien kun je nog wat uit de Amerika-verkiezingendraad halen? (kan ik niet zo snel vinden...) En een Engels desert is ook altijd erg lekker. Citroen trifle bv. Ik heb nog wel een simpel, origineel recept.
Wel moeilijk hoor! Wat voor soort publiek komt er op het koken af?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:58:39 »
Heel divers, maar op het moment veelal de rijke barendrechters die een verantwoord avondje uit willen  ::)Maar proberen nu een iets breder publiek te trekken.. Collegaatje had het over indiaas.. *zucht* moeilijk...  ga nog een rondje surfen op de site dit weekend en dan kom ik er vast uit.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:08:59 »
Ethiopisch is ook heel erg lekker, trouwens.
Met van die zuurdesempannenkoekjes waarmee je allerlei stoofpotjes moet opscheppen.

Offline Muppet

• 805
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:06:13 »
@ lijntje
ik heb "tijdschrift" van v&d meegenomen stonden heleboel landen in.. moet je morge maar ff kijken of je er wat aan hebt.. Zat wel vlees bij maar dat kun je weg laten toch.. Heb maar beetje snel snel gekeken maar zat ook wel wat bij zonder vlees erin..
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2009, 19:30:44 »
Rusland wordt nogal eens vergeten, maar de russische keuken biedt genoeg vega recepten - veel groente, vaak ingelegd, en deeggerechten - en het is een stevige keuken voor winters weer. Voor Russische 'tapas' moet je zoeken op 'zakoeski'.

Oostenrijks ligt ook niet zo voor de hand, maar het is misschien wel leuk om bijv käseknödel te maken of griesnockerlsuppe, etc. Delen van Oostenrijk waren vroeger nogal arm, dus daar was weinig vlees en geen vis, gezien de ligging. Kortom, veel gerechten op basis van graan en groente en dus ook veel geschikt voor veggies.