Vegatopia Forum

Wat kom ik tekort?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2009, 15:44:33 »
Weet ik niet. V schrijft dat ze leeft ONDER bijstandsniveau, dus ik neem aan dat ze geen bijstandsuitkering heeft en ze heeft ook geen wahjong. Dus ik snap niet zo goed waar ze van leeft op het moment. Zelfs met bijstand kom je nog boven de 600 namelijk. Dus ik weet ook niet of V in een situatie zit waarbij die 200 euro dan weer ergens van afgetrokken wordt.

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:01:00 »
je inkomsten worden niet rechtgetrokken naar bijstandsniveau als je ook nog kan lenen van de IB-groep, volgens de wet valt dat ook onder je inkomen. Daarom blijf ik onder dat bijstandsniveau. En zelfs bij de appie hier willen ze niemand aannemen voor achter de kassa voor minder dan 10 uur per week, maar ik zit echt al mega-krap in m'n tijd en energie. En m'n loon daar zou ongeveer 6,70 euro BRUTO zijn. Dat wil zeggen, netto ongeveer 5 euro per uur. Keer 5 keer 4 is 100 euro per maand. En een hoop energie kwijt. Dan maar wat minder luxe eten ;)

Inmiddels voel ik me trouwens wel een stuk beter, nu ik echt aan het candida-dieet ben begonnen. Geen suiker zorgt wel dat ik iets meer energie heb, maar alléén school volhouden is voorlopig nog even lastig zat.

Ik sta inmiddels bij MEE op de wachtlijst voor de aanvraag van een Wajong, gezien het bij mij gaat om meerdere problemen. Naast PDS heb ik nog een aantal dingetjes, voornamelijk mentaal, die kunnen meewegen. Eén probleem: de wachtlijst daarvoor duurt 3 maanden, de tijd voor het beslissen of iemand wel of niet een Wajong krijgt duurt er nog eens twee...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:15:29 »
Da's wat optimistisch hoor. Ik vroeg WaJong aan twee dagen nadat ik mijn diagnose had gekregen en het duidelijk was dat ik fysiek niet heel erg meer vooruit zou gaan hoeveel therapie ik nog zou volgen. Dat was oktobter 2007. In april 2008 had ik de keuring pas, waarna de verzekeringsarts een paar maanden op vakantie ging, haar rapport niet afmaakte en pas in oktober 2008 ik het gesprek had met de arbeidsdeskundige. Toen was ik wel compleet arbeidsongeschikt (maar aan het werk. Ik werkte toen 8 uur per week bij AH, voor iets van 11 euro per uur, bruto, en ik betaalde toen ongeveer 15 euro per maand aan belasting etc) en kreeg ik WaJong vanaf precies een jaar voordat ik de aanvraag deed.

Het is dus wel handig om de aanvraag zo snel mogelijk te doen, en niet te wachten op MEE, tenzij je pas arbeidsongeschikt bent geraakt. Want tussen eerste dag dat je niet meer kan werken en het moment dat je recht hebt op WaJong zit een jaar wachttijd. Ik ben volgens het UWV arbeidsongeschikt sinds oktober of november 2005, dus dat jaar wachttijd resulteerde erin dat ik precies een jaar voordat ik de aanvraag deed recht had op WaJong, dat kwam mooi uit. Maar als het eerder was geweest, had ik geen recht meer gehad op dat geld, omdat ze nooit meer dan een jaar extra uitkeren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2009, 18:58:54 »
Nou goed, er zijn meer winkels dan AH he? En ook dingen als callcenterwerk, zijn wel saai, maar in ieder geval is het niet inspannend en over het algemeen heel flexibel, per week in te delen en redelijk goedbetaald. Of evt. kun je inschrijven bij studentenwerk (uitzendbureau), dan word je bijvoorbeeld ook gebeld voor incidenteel werk, zoals promotiewerk. Dan kun je gewoon per keer aangeven of je kunt of niet, dus zit je ook niet echt ergens aan vast en je hebt dan toch af en toe wat extra's.

En begrijp ik goed dat je nu niet leent? Of niet het volledige bedrag? Want basisbeurs is € 259,76 en dan krijg je of bijdrage van je ouders, of een aanvullende beurs als ze dat niet kunnen/willen. En dan kun je nog € 282,35 lenen en ik las nog iets over € 135,00 collegegeldkrediet, al zegt dat mij niets... Lenen is niet ideaal, maar als het tijdelijk is en voor een goed doel... Ik begrijp je afweging voor minder luxe eten, maar het moet niet ten koste van gezondheid gaan lijkt me.

Ik hoop in ieder geval voor je dat het opschiet met de wahjong. Klinkt als een heel gedoe. Slecht systeem blijkbaar - te veel gedoe voor mensen die het nodig hebben, terwijl ik ook mensen kende die ermee fraudeerden, die kwamen er blijkbaar weer te makkelijk aan... =/

Heb je ook een behandeling voor je mentale 'dingen'? PDS komt vaak voor in combinatie met of na een periode van psychische klachten of grote stress, dus dat kan ook heel veel invloed hebben. Zou wel fijn zijn als je dan twee vliegen in een klap kan slaan met een behandelplan.

Sterkte met het candidadieet, lijkt me moeilijk om te volgen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2009, 19:03:59 door Carmen San Diego »

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2009, 00:03:28 »
De ellende is momenteel voornamelijk dat alle tijd die ik heb óf in school óf in slapen gaan zitten en op beiden kan ik bar weinig inleveren. Daarom kan ik momenteel echt niet werken. Het is niet zozeer de energie, maar de "wakker-tijd", de vrije tijd, die ik niet heb.
Lening is inderdaad in aanvraag. Maar ook daar zit weer een stukkie ellende achter: ik heb de hogere lening aangevraagd op 25 september. De eerstvolgende storting krijg je nog níet met die verhoging, de 2e daarna wel. En die is dus pas eind november. En momenteel is mijn huur enzo nog niet afgeschreven maar mag ik even leven van 500 euro tot de 24e.... Wordt zeer bar krap.

Candidadieet valt me eigenlijk alles mee. Alleen in combinatie met vegetarisme en/of ontwijken van zuivel is-ie wat lastig, daarom heb ik besloten voor de duur van 't dieet max 2 keer per week wel vlees te eten omdat 't dan een stuk makkelijker afwisselen is met wat wel en niet mag. En krijg ik iets minder m'n vrienden over me heen over "zo kunnen wij ook helemaal niks meer eten!" (want ze houden al rekening met 't feit dat ik liever geen vlees eet, en nou óók nog zonder gist en suiker blijkt gewoon te moeilijk voor de Nederlandse consument, ook al zijn 't m'n vrienden...) Maar eiwitjes zijn ook zo iets makkelijker om aan te komen.
Ik merk wel echt zo'n significante verbetering in m'n humeur, lengte van menstruatie, pijn van menstruatie, aantal keren hoofdpijn (migraine/clusterhoofdpijn) enzovoort. Ik denk dat ik in heel veel dingen gewoon suiker maar definitief ga afzweren, bijvoorbeeld in koekjes, koffie en sauzen. En ik kan 't echt iedereen aanraden. Ik hoop jullie vanaf morgen ook te kunnen vertellen of de stevia van de website in het andere topic lekker is of niet.

Behandeling voor m'n mentale "dingen" heb ik lange tijd ontweken. Lang leve de anonimiteit van het internet: ik heb slechte ervaringen met psychologen en psychiaters; ik heb ooit 7 weken intern op een psychiatrische afdeling van een groot academisch ziekenhuis gezeten en daar hebben ze besloten dat ik zwáár autistisch was. Ik heb dan ook lessen gehad in "dit is boos, dit is blij!" en hoe je nou precies zorgt dat de ander wéét dat je luistert. Extreme basis in sociale vaardigheden dus. En daar zitten zoveel uren in, dat is achteraf best een beetje traumatisch geweest. En niet te vergeten, ik ben volgestopt met van dat prutspul als Ritalin en aanverwanten. Dus ik heb lang een behoorlijk extreme recalcitrantie tegen psychologen en psychiaters gehad.
Inmiddels heb ik bij m'n huisarts een doorverwijsbrief gekregen voor een door de overheid gesponsorde psychologenkliniek (zodat ik daar zonder verdere extra kosten onder behandeling kan, want mijn verzekering dekt bij "gewone" psychologen en psychiaters maar 10 gesprekken).

Een kort betoogje trouwens even over de uitkeringen in Nederland: hoe meer je erover weet hoe slechter je de systemen vindt. Ik denk dat ik, als ik persoonlijk mocht kiezen, van alle goede bekenden in m'n omgeving die een uitkering hebben nog geen 10% daarvan ook daadwerkelijk een uitkering geven. Regels zijn zo krom. De Wajong valt nog mee, en biedt ook voornamelijk veel ondersteuning op toekomstige werkplekken, maar de WA is gewoon te maf voor woorden. Een vriendin van me heeft letterlijk te horen gekregen "ga nog maar niet een baan zoeken!". En in mijn tijd bij het uitzendbureau heb ik héél vaak mensen aan de telefoon gehad die zeiden "sorry... maar ik kan nu echt nog maar zo'n 30 uur werken, en mijn uitkering momenteel is ongeveer net zo hoog als wanneer ik 50 uur voor jullie zou gaan werken... ik kan het me niet veroorloven, dat werken, zo!". Zo krom als een hoepel. 
en @ fem fatale; als ik de Wajong krijg op grond van depressie en autisme, dan krijg ik 'm dus voor zover terug, en als ik 'm krijg voor PDS dan moet ik wachten tot februari want toen ben ik echt ziek geworden. Gezien het feit dat ik 'm in principe aanvraag voor drie dingen tegelijk is het wellicht toch verstandig om op MEE te wachten want het 'gewone' aanvraagformulier gaat uit van 1 "probleem"... en er zijn voor mij nu niet formulieren beschikbaar waarmee het op grond van drie dingen aangevraagd kan worden...

Overigens ga ik volgende week dinsdag naar een vrouw die naar het schijnt alle kwaaltjes direct kan oplossen. Mijn meest pragmatische en down-to-earth klasgenoot zweert erbij dus ik ben erg benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2009, 00:34:22 »
De ellende is momenteel voornamelijk dat alle tijd die ik heb óf in school óf in slapen gaan zitten en op beiden kan ik bar weinig inleveren. Daarom kan ik momenteel echt niet werken. Het is niet zozeer de energie, maar de "wakker-tijd", de vrije tijd, die ik niet heb.
Begrijpelijk.
Citaat
Lening is inderdaad in aanvraag. Maar ook daar zit weer een stukkie ellende achter: ik heb de hogere lening aangevraagd op 25 september. De eerstvolgende storting krijg je nog níet met die verhoging, de 2e daarna wel. En die is dus pas eind november. En momenteel is mijn huur enzo nog niet afgeschreven maar mag ik even leven van 500 euro tot de 24e.... Wordt zeer bar krap.
Wel krap, maar in ieder geval heb je een beetje meer lucht in het vooruitzicht, dat maakt het beter vol te houden denk ik (in mijn geval iig wel, al duurt het voor mij tot mei en zolang zien we wel =P).

Citaat
Candidadieet valt me eigenlijk alles mee.
Het lijkt me echt verschrikkelijk, dus ik vind het knap dat je het volhoudt.

Citaat
psychologische dingen
Maar klopte die diagnose uberhaupt? Over internet moeilijk in te schatten hoor, maar je komt op mij bepaald niet zwaar autistisch over. De autisten die ik ken zijn zo bot dat ze zelfs op internet nog horkerig overkomen.

Verder begrijp ik je wantrouwen mbt psychologen, ken ook bijna niemand die er beter van geworden is, maar wel heel veel mensen die zich nog veel erger verward voelen. Maar met doortobben schiet je ook niet op, dus sterkte in de zoektocht naar een hulpverlener die wel echt helpt.

Citaat
Een kort betoogje trouwens even over de uitkeringen in Nederland: hoe meer je erover weet hoe slechter je de systemen vindt. 
De theorie is mooi, maar de praktijk is ultiem kut, om het voorzichtig uit te drukken. Bijstand is idd te hoog ten opzichte van werk, waardoor je bij een fulltime baan onder modaal idd minder of evenveel overhoudt na aftrek van vaste lasten. Totaal niet motiverend om werk te zoeken, teleurstellend als je een baan vindt en je ziet dan hoe weinig je erop vooruit gaat (als het al zo is) en als je werkt en je kent iemand die met een uitkering groter leeft, onbeperkt vrije tijd heeft en net zo veel geld te besteden heeft als jij word je er ook niet blij van (zeg ik uit ervaring *grom*). Toen ik het volkskrant magazine zag over uitkeringen werd ik helemaal boos - mensen met een uitkering die gewoon 50 euro besteden aan mobiele telefonie, 25 euro aan loterijen, 25 euro aan goede doelen. Daar is het niet voor! Eten, kleding en een dak boven je hoofd, meer dan dat zou het niet moeten zijn.

Aan de andere kant ken ik dus iemand die gestopt is met een bijbaan omdat wahjonguitkering hoger was, een ander werkte zwart naast de wahjong. En overde WAO kun je uren praten - mijn moeder is eruit gegooid terwijl ze echt bijna niets meer kan en ik heb begrepen dat er zelfs mensen met terminale kanker uit de wao gezet zijn....

Citaat
Overigens ga ik volgende week dinsdag naar een vrouw die naar het schijnt alle kwaaltjes direct kan oplossen. Mijn meest pragmatische en down-to-earth klasgenoot zweert erbij dus ik ben erg benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.
Baat het niet dan schaadt het niet, zou ik zeggen. Ik heb ook al een paar gekke dingen meegemaakt in m'n omgeving. Hoe het werkt doet er niet toe, als het maar werkt. Maar wat voor tak van sport beoefent die vrouw?

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #26 Gepost op: 09 november 2009, 20:56:59 »
Ik kan lastig uitspraken doen over die diagnoses. Persoonlijk "geloof" ik ook niet in diagnoses; je kunt er valkuilen mee opzoeken maar je moet er NOOIT naar leven. Ik heb het meegemaakt dat mensen dat wel deden, en die zijn er nu niet meer. Al moet ik zeggen dat ik me in heel veel dingen van een depressie wel herken; spontaan gebrek aan energie, "dwars" voor me uitstaren als ik me beledigd voel en dan ook gewoon echt niet meer willen praten, instorten op het moment dat iemand me persoonlijk aanvalt of dat er iets dwars zit wat ik (veel te snel) persoonlijk opvat. Vermoeidheid, hoofdpijn (al kan dat nog steeds ook komen door m'n grote boezem terwijl ik verder niet bijzonder breed ben; nekspieren staan voortdurend onder spanning dus dat kan ook de oorzaak zijn), van zichzelf al gevoelige darmen... Opzich klopt dat allemaal wel. Maar het is en blijft een 'tool' om je eigen situatie beter te begrijpen.

Het dieet is echt vrij makkelijk. Zodra je eraan gewend bent kost het vrijwel geen moeite meer. In huis hoef ik helemaal bijna niet meer na te denken (pure suiker en wat restjes frisdrank zijn de enige suikerbevattende dingen die ik nog in huis heb en dat is goed te filteren). Ik kom weinig energie meer tekort, m'n lichaam vraagt ook niet meer naar suiker.
Lastigere momentjes zijn wel bezoekjes bij familie (dan worden er zooo considerate japanse borrelsnacks weggezet want die mogen in dieëten, maar er zit wel suiker in dus ik mag het niet) of met klasgenoten naar de Mac. Nu eet ik daar sowieso al haast niks, want er zit wel in erg veel dingen vlees, maar er blijft nu echt alleen friet over.
Maar echt, nogmaals... ik kan het zo aanraden. De eerste week was wat lastig. Maar het scheelt me enorm. Het kan nu nog niet op m'n darmen werken omdat de "uithongerperiode" voor de schimmeltjes nog lang niet voorbij is, dus het moet werken op de "normale" lichaamsprocessen. Het verbaast me elke dag weer; vandaag heb ik me voor het eerst weer eens echt suffig en moe gevoeld, maar dat was na 5 uur slaap. Een absoluut minimumrecord over de laatste 5 jaar ofzo. In plaats van de pre-ziekte 9 á 10 en de post-ziekte 10 á 12 uur slaap nodig per dag kan ik nu leven op 7 a 8 uur. Het is zo bizar. En ik kan het iedereen aanraden, want zo moeilijk is het echt niet.

Die mevrouw beoefent volgens mij geen specifieke tak van sport. Morgen is de dag; ik ben erg benieuwd. Again; ik hou jullie op de hoogte!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #27 Gepost op: 09 november 2009, 21:49:33 »
Ik kan lastig uitspraken doen over die diagnoses. Persoonlijk "geloof" ik ook niet in diagnoses; je kunt er valkuilen mee opzoeken maar je moet er NOOIT naar leven. Ik heb het meegemaakt dat mensen dat wel deden, en die zijn er nu niet meer. Al moet ik zeggen dat ik me in heel veel dingen van een depressie wel herken; spontaan gebrek aan energie, "dwars" voor me uitstaren als ik me beledigd voel en dan ook gewoon echt niet meer willen praten, instorten op het moment dat iemand me persoonlijk aanvalt of dat er iets dwars zit wat ik (veel te snel) persoonlijk opvat. Vermoeidheid, hoofdpijn (al kan dat nog steeds ook komen door m'n grote boezem terwijl ik verder niet bijzonder breed ben; nekspieren staan voortdurend onder spanning dus dat kan ook de oorzaak zijn), van zichzelf al gevoelige darmen... Opzich klopt dat allemaal wel. Maar het is en blijft een 'tool' om je eigen situatie beter te begrijpen.
Ik ben het deels met je eens hoor, je moet je leven er niet door laten beheersen en daarnaast kunnen er fouten bij gemaakt worden of kan een bepaalde 'diagnose' helemaal geen diagnose zijn maar een bijverschijnsel van een ander probleem. Aan de andere kant is mijn eigen ervaring (met depressie trouwens) dat een diagnose wel kan helpen bij het vinden van informatie en daardoor het begrijpen en erkennen van het probleem, en dat is het begin van (het zoeken naar) een oplossing. Ik vind het zelf wel prettiger als iets een naam heeft (en het legt ook makkelijker uit aan anderen trouwens ;)).

Citaat
Het dieet is echt vrij makkelijk. Zodra je eraan gewend bent kost het vrijwel geen moeite meer. In huis hoef ik helemaal bijna niet meer na te denken (pure suiker en wat restjes frisdrank zijn de enige suikerbevattende dingen die ik nog in huis heb en dat is goed te filteren). Ik kom weinig energie meer tekort, m'n lichaam vraagt ook niet meer naar suiker. 

[..] En ik kan het iedereen aanraden, want zo moeilijk is het echt niet.
Ik vind het echt knap hoor. Ik hou het nog geen dag uit zonder te snoepen en ik mag eigenlijk geen zuivel maar daar smokkel ik ook meerdere malen per week mee (wel in kleine hoeveelheden hoor, dingen als hagelslag op brood of een plak kaas). Ik ben gewoon geen mens voor dieten, ik ben in alles te impulsief en ook in eten. Het heeft echt jaren geduurd voordat ik bij ijs of yoghurt oid dacht 'ach, doe maar niet anders heb je morgen weer buikpijn' - hoeveel keer ik niet opgerold in bed heb gelegen van de krampen... maar ja, iets met ezels en stenen of zo...

Citaat
Die mevrouw beoefent volgens mij geen specifieke tak van sport. Morgen is de dag; ik ben erg benieuwd. Again; ik hou jullie op de hoogte!
Ja ik hoop voor je dat het helpt en ik ben nu wel nieuwsgierig wat ze precies gaat doen.

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2009, 10:05:01 »
Nou, die mevrouw deed dus in touch for health, toegepaste en cranio-sacrale kinesiologie, totaalbalans en orthomoleculaire adviezen. Alles in één zegmaar. En ik heb druppeltjes meegekregen en een nóg strenger dieet die nu een jáár aangehouden moet worden. Ook geen kaas meer, dat valt me echt zwaar. Dat was namelijk een makkelijke manier om "lichte" maaltijden toch een stuk zwaarder en vullender te laten vallen. Verdere verschillen zijn: helemaal geen "gewone" thee meer, geen kleur-geur en smaakstoffen, geen witte rijst, geen mais, geen witte macaroni of spaghetti, geen druiven, geen bananen, geen vruchtensap uit pak, geen gerookte vis, en m'n geliefde mosterd mag ik ook niet meer eten vanwege de azijn.
ook heb ik druppeltjes meegekregen. En die werken voorlopig nog even vooral mentaal in op de manier zoals homeopatische middeltjes dat vaker doen: ze schoppen je eerst even een eind omlaag voordat het de goede kant op gaat werken. Even afwachten dus. Nu is het echt even doorzetten...

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #29 Gepost op: 17 november 2009, 10:54:41 »
Ik begrijp niet helemaal waarom je naar je darmen zou moeten luisteren met een stethoscoop - ik ben geen arts, maar het lijkt me stug dat je even snel kan luisteren of darmen overprikkeld zijn of niet.
Voor een eerste diagnose een stethoscoop gebruiken lijkt me helemaal niet zo'n slecht idee. Dan kun je je dieet aanpassen en als dat niet helpt, kun je daarna voor de meer diepgaande onderzoeken naar het ziekenhuis. Ik weet wat voor een soort testen ze in het ziekenhuis gebruiken en dat is wel heel erg ingrijpend om meteen mee te beginnen. Zeker als je, net als een goede vriendin van mij, er meerdere moet laten doen. Dus daarom dat artsen hier in Nederland meestal daar niet meteen mee beginnen.

Overigens, ik lees dat je vier keer per week spinazie eet, dat is een nitraatrijke groente. Over het algemeen raadt men aan dit soort groenten (ook sla bijv.) niet vaker dan tweemaal per week te eten.
Dat zegt het Voedingscentrum inderdaad.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-veiligheid/schadelijke-stoffen/nitraat-en-nitriet.aspx
Ik heb ook wel eens gehoord dat het achterhaald is, maar ik zou eerder op het Voedingscentrum vertrouwen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2009, 11:18:10 »
Ik begrijp niet helemaal waarom je naar je darmen zou moeten luisteren met een stethoscoop - ik ben geen arts, maar het lijkt me stug dat je even snel kan luisteren of darmen overprikkeld zijn of niet.
Voor een eerste diagnose een stethoscoop gebruiken lijkt me helemaal niet zo'n slecht idee. Dan kun je je dieet aanpassen en als dat niet helpt, kun je daarna voor de meer diepgaande onderzoeken naar het ziekenhuis. Ik weet wat voor een soort testen ze in het ziekenhuis gebruiken en dat is wel heel erg ingrijpend om meteen mee te beginnen. Zeker als je, net als een goede vriendin van mij, er meerdere moet laten doen. Dus daarom dat artsen hier in Nederland meestal daar niet meteen mee beginnen.


Door een stethoscoop kan je helemaal geen diagnose stellen over darmproblematiek, hoor. Dat werkt alleen maar als je absoluut geen darmbewegingen meer hebt, of als je darmen zo luid zijn dat je ze hardop zonder stethoscoop hoort. Alles wat daartussen zit is normaal, dus ik snap echt niet waarom ze dat gedaan hebben of zouden willen doen. Luisteren naar een buik doe je eigenlijk alleen om dat 'geen beweging' op te sporen, en verder geruisen en wrijvingen, maar dat heeft dan weer niks met je darmen te maken.

Maar V zijn symptomen zoals hij ze beschijft lijken in de verste verte niet op spastische darmen, zoals ze dat via de officiele criteria beschrijven. Hopelijk voelt hij zich snel beter!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #31 Gepost op: 17 november 2009, 23:38:16 »
Nou, die mevrouw deed dus in touch for health, toegepaste en cranio-sacrale kinesiologie, totaalbalans en orthomoleculaire adviezen. Alles in één zegmaar. En ik heb druppeltjes meegekregen en een nóg strenger dieet die nu een jáár aangehouden moet worden. Ook geen kaas meer, dat valt me echt zwaar. Dat was namelijk een makkelijke manier om "lichte" maaltijden toch een stuk zwaarder en vullender te laten vallen. Verdere verschillen zijn: helemaal geen "gewone" thee meer, geen kleur-geur en smaakstoffen, geen witte rijst, geen mais, geen witte macaroni of spaghetti, geen druiven, geen bananen, geen vruchtensap uit pak, geen gerookte vis, en m'n geliefde mosterd mag ik ook niet meer eten vanwege de azijn.
ook heb ik druppeltjes meegekregen. En die werken voorlopig nog even vooral mentaal in op de manier zoals homeopatische middeltjes dat vaker doen: ze schoppen je eerst even een eind omlaag voordat het de goede kant op gaat werken. Even afwachten dus. Nu is het echt even doorzetten...
Klinkt streng. De mosterd kun je misschien gewoon vervangen door mosterdkiemen?

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2009, 19:22:50 »
Hyperactieve darmen zijn prima te horen met een stethoscoop. Je kunt er inderdaad geen diagnoses mee stellen maar wel vaststellen dat er iets mis mee is. Zeker als 't zo luid is dat je het net niet (en soms wel) met het blote oor kunt horen.
De uitgebreide onderzoeken heb ik allemaal al gehad en de diagnose blijft hetzelfde. Coloninloop, colondoorloop, verschillende echo's... noem het maar op. De MDL-arts zei "ja het zit in je darmen maar ik kan er niks aan doen. Misschien moet je het eens zoeken in een ander specialisme, ik verwijs je in ieder geval terug naar je huisarts."

Het voedingscentrum geloof ik overigens bijna nergens meer in. Ik ben de laatste tijd zo intensief bezig met eten, en ik bespeur bij mezelf heel veel dingen die recht tegen de beweringen van het voedingscentrum in gaan. Zo kraken ze op bijzonder lompe manier mijn huidige dieet af, en doen ze dat ook bij Atkins (wat verschillende mensen die ik ken vrijwel volledig van hun hartproblemen heeft afgeholpen). Het voedingscentrum claimt daarnaast dat je suikerinname nodig hebt, terwijl je de boel prima kunt halen uit koolhydraten. Kies je die daarnaast een beetje handig, dan heb je een hele hoop bij-effecten minder. En bij het candida-dieet is het ernstig dat je maar 2 stuks fruit per dag mag (zelfs een hoofdrede om het af te kraken) terwijl je van Sonja Bakker vaak ook niet meer dan 2 stuks fruit per dag mag.

Mosterdkiemen is inderdaad misschien een idee. Maar voor zover trek ik het opzich best redelijk. En geen suiker en weinig "kale" koolhydraten zorgen wel dat ik over het algemeen beter in m'n vel zit...
De klachten werden minder. Tot mijn schoonmoeder vond dat ik me aanstelde en best champignons kon eten (ik kwam er pas op bord 2 achter dat er champignons in het eten zaten); sindsdien is het weer erger...

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2010, 13:59:31 »
Weer even een update van mij. Ik ben inmiddels redelijk gewend aan het dieet (en mijn partner ook, hij houdt zelfs met de inkopen rekening met me inmiddels), en ik moet zeggen, IK VOEL ME GEWELDIG!
Ik eet nu minimaal zo'n 400 gram groenten per dag, koffie met suikervrije rijst/sojamelk en stevia, appelflapjes gaan ook gewoon met stevia. Dat spul is top. Ik heb nu meer energie dan ooit, en alhoewel ik echt even door een dip ben gegaan met het wennen aan dat dieet gaat 't nu goed.
En het allerbelangrijkste: ik heb bíjna geen buikkrampen meer. Twee, drie keer per week krampjes, ontlasting ook gemiddeld één keer per dag. En ik heb vrijwel geen last meer van m'n chronische depressie (zou-ie over zijn??) en minder problemen met sociale onhandigheidjes (waar ik al m'n hele leven mee loop).

Ook heb ik een nieuw recept ontdekt dat ik graag met jullie deel: groenten in de blender (liefst kolen, dus spruitjes, witte kool, bloemkool... maar worteltjes, tomaten en (in mindere mate) ui en prei gaan ook goed), in een pan, boullion erbij, en een pakje slagroom of wat rijst/sojamelk, en je hebt geweldig lekkere soep. Ik leef erop, het is vaak zowel m'n ontbijt als m'n voorgerecht.

Dus, voor iedereen die ook nog worstelt met darmkrampjes, ik kan het aanraden. =)

Ik lees het nu net terug, mosterdkiemen moet ik inderdaad eens even gaan zoeken. *krijgt zin in bezoekje aan de toko*

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2010, 14:24:34 »
Ben ik heel blij om :)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2010, 16:58:57 »
En kort samengevat, wat is je 'dieet' momenteel?

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2010, 17:23:24 »
Hmmmm kort samenvatten is lastig.
Het bestaat vooral uit een lange lijst dingen die NIET mogen.

Alles met gist/schimmel (dus ook champignons)
Alles met suiker (ook al is het maar een klein beetje, uitzonderingen alleen melksuikers in yoghurt, slagroom en zure room en de suiker in de max. 2 stuks fruit per dag/biologische diksap. Inclusief dus glucose-fructose, maltodextrine, etc...)
Alles met azijn/mosterd
Alle melkproducten behalve yoghurt, slagroom en zure room
Rijst (behalve meergranen/zilvervlies, heeft met de GI-waarde te maken)
Pasta (behalve meergranen, idem als hierboven)
Thee (kruidenthee en af en toe koffie mogen wel)
Maximaal 2 stuks fruit per dag
Roggebrood/ryvita knäckebröd (want gewoon brood mag niet met de gist)
In principe de meeste blikgroenten (wegens de suiker)
Kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen (lukt niet altijd, één van de weinige "zondes" die ik pleeg)
Varkens- en kalfsvlees (voor mij niet zo moeilijk)
En vast nog wat dingen, want ik maak dit lijstje uit m'n hoofd.

Wel: vooral veel groenten; gewoon vers. Liefst kolen. Bij uitzondering uit de vriezer. Inmiddels mag ik ook weer geitenkaas.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2010, 14:55:33 »
prikkelbare darmen kun je toch ook wel horen zonder stetoscoop, je kunt ze in elk geval voelen bewegen in je buik. maar goeg: fijn dat het weer beter gaat!

en nog iets: kun je geen huur- en zorgtoeslag aanvragen? dat heeft mij tijdens mijn studententijd best veel gescheeld.