Vegatopia Forum

Wat kom ik tekort?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline V

Wat kom ik tekort?
« Gepost op: 04 oktober 2009, 13:36:22 »
Hey ladies, gentlemen,

Ik ben ruim een jaar vegetariër geweest, maar tóch weer begonnen met zo nu en dan (max. 1 keer per week) (koeien)vlees te eten omdat ik me echt superslap voelde. Ik merk nu dat ik er steeds meer behoefte aan heb (en een paar maanden "afkicken" heeft geen effect).
Wel moet ik er even bij vermelden dat ik een halfjaar geleden spontaan vrijwel alle darmflora kwijt was met nu spastische en prikkelbare darm tot gevolg en dat ik sinds kort ook zuivel gewoon helemaal niet meer trek. Daarnaast heb ik wat schimmelinfecties en ik vermoed dat die ook in mijn darmen zit, vandaar dat ik suiker vermijd, behalve in speciaalbiertjes (want daar ben ik echt te grote fan van). Mijn dieet wordt zo dus flink beperkt. Ik ben overigens chronisch ziek verklaard aan die darmen, en slaap nu nog steeds als het even lukt een uur of 12 per dag (anders ben ik echt gebroken).
Ik probeer wel aan m'n eiwitjes te komen door regelmatig tofu te eten. Voor vis maak ik voorlopig ook nog een uitzondering, maar alleen de marktrestjes zalm en tonijn die anders toch weggegooid worden. Verder eet ik vrij veel groenten en fruit en zou ik toch ook aan m'n vetjes en andere nodige dingetjes moeten kunnen komen (mijn ontbijt is 3 tomaten met een beetje geitenkaas en een groot glas vruchtensap met 5 lepels gebroken lijnzaad erdoor en ook op de rest van de dag let ik goed op wat ik eet).
Oja, ik eet/drink ook geen kunstmatige zoetstoffen en zo weinig mogelijk e621 en andere maffe e-nummers.

Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik tóch dat vleesje per week kan schrappen, wat ik ervoor in de plaats kan nemen? Ik wil namelijk toch weer terug naar 100% vegetariër zijn, maar ik kom er zelf zo niet meer uit... (Mijn diëtiste trouwens ook niet)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2009, 14:09:37 »
Heb je CU of Crohn, of "alleen" een prikkelbare darm? En weet je zeker dat dat slap voelen niet van darmproblematiek kwam (ik ken mensen met CU en Crohn, en die voelen zich in een ontstekingsperiode enorm slap, wat ze ook eten) maar echt door het vega eten?

Ik ben allergisch voor koemelk, kippenei, appel, komkommer, cacao en moet oppassen voor noten. En ik ben allergisch voor sorbitol, mag geen glutamaten (e621 en verder), maar ook geen zuurkool, geen mosterd (en eigenlijk ook geen ketchup en grote hoeveelheden paprika). Maar ik heb eigenlijk geen problemen met vegetarisch eten, en voel me ook wel goed.

Ik zou in ieder geval kijken naar andere dingen dan tofu voor de eiwitten. Je hoeft niet iedere dag een vleesvervanger te eten, maar alleen tofu is wel heel beperkt. De supermarkt en de natuurwinkel hebben heel veel andere vleesvervangers, waaraan vaak ijzer en b12 is toegevoegd.
En eet je geen brood? Zal wel niet kunnen vanwege het gist, maar desembrood kan toch wel? Of matze-achtige dingen? Ik zou me ook heel slap voelen als ik ontbeet met drie tomaten, dus ik ontbijt met een grote kom brinta of conrflakes.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2009, 14:22:38 »
Heb je CU of Crohn, of "alleen" een prikkelbare darm? En weet je zeker dat dat slap voelen niet van darmproblematiek kwam (ik ken mensen met CU en Crohn, en die voelen zich in een ontstekingsperiode enorm slap, wat ze ook eten) maar echt door het vega eten?
Puur PDS en spastische darm waarschijnlijk. Het gaat echt beter met vlees, dat vind ik juist het vervelende. En 't duurt nu al sinds februari, en 't blijft waarschijnlijk de rest van m'n leven ook wel hangen.

Citaat van: fem fatale
Ik ben allergisch voor koemelk, kippenei, appel, komkommer, cacao en moet oppassen voor noten. En ik ben allergisch voor sorbitol, mag geen glutamaten (e621 en verder), maar ook geen zuurkool, geen mosterd (en eigenlijk ook geen ketchup en grote hoeveelheden paprika). Maar ik heb eigenlijk geen problemen met vegetarisch eten, en voel me ook wel goed.

Ik zou in ieder geval kijken naar andere dingen dan tofu voor de eiwitten. Je hoeft niet iedere dag een vleesvervanger te eten, maar alleen tofu is wel heel beperkt. De supermarkt en de natuurwinkel hebben heel veel andere vleesvervangers, waaraan vaak ijzer en b12 is toegevoegd.

Vergeten te vermelden: ik eet bijzonder veel spinazie (4 keer per week ongeveer denk ik, vind 't gewoon erg lekker), en heb vitamine b12 tabletjes. Deze had ik in huis voor m'n geestelijk gehandicapte kat die er ook wel bij vaart, wel grappig eigenlijk. Maar het effect is vrijwel nihil. De meeste vleesvervangers worden door mijn portemonnee niet geaccepteerd. (Ik leef nu als student met een inkomen ruim onder bijstandsniveau, waar ook nog eens schoolgeld en boeken vanaf moeten. Werken erbij is door m'n ziekte niet mogelijk, ondersteuning alleen in de vorm van een complete Wajong. Dat weiger ik, da's een lang verhaal, maar dat weiger ik.)


Citaat van: fem fatale
En eet je geen brood? Zal wel niet kunnen vanwege het gist, maar desembrood kan toch wel? Of matze-achtige dingen? Ik zou me ook heel slap voelen als ik ontbeet met drie tomaten, dus ik ontbijt met een grote kom brinta of conrflakes.

Bij brood wordt 't alleen maar erger. Het is idd niet slim met de gist, ik ben er sowieso niet zo'n fan van. En van een grote bak brinta met sojamelk krijg ik eigenlijk per definitie kramp en blijf ik honger houden de hele dag, bij cornflakes is die honger alleen maar nog erger. Dit is het enige ontbijt zonder brood of koeienmelk waar ik het in ieder geval de ochtend op volhoud... Niet vergeten dat er een goeie hoeveelheid kaas bij zit he;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2009, 14:24:57 »
Maar vleesvervangers zijn toch niet echt duurder dan vlees?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2009, 14:44:49 »
Valt vies tegen hoor... Maar vlees eet ik bij m'n vriend en die koopt dat dan. ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2009, 16:35:13 »
Heb je een gewone dietist of een natuurdietist?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2009, 19:22:56 »
Ben je wel eens bij een Internist onderzocht? Ik bedoel, een huisarts stelt vrij snel als diagnose PDS/IBS/Spastische darm, zonder verder onderzoek.
Ben je een vrouw/man? Bij een vrouw kunnen er ook nog gyneacologisch wat zaken spelen. Ik heb jaren gedacht dat ik PDS had (ook door de huisarts) maar waarschijnlijk heb ik gewoon af en toe last van wat verklevingen in mijn buik door een vroegere operatie en ontsteking in mijn baarmoeder/aan een eierstok.
Overigens vind ik het wel bijzonder dat je je merkbaar beter voelt als je vlees hebt gegeten. Meestal reageren vegatariers juist wat moeizaam op vlees omdat het best zwaar te verwerken is voor je darmen.
Kan het niet aan iets anders liggen? Heb je wel eens een eetdagboek bijgehouden? Noteren wat je eet, hoe laat en hoe je je voelt.
Wel heel vervelend voor je, het lijkt je leven echt te beheersen! Sterkte!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2009, 23:12:05 »
Oké, eventjes een vraagje, hoe is de diagnose prikkelbare darm bij jou gesteld? Het is een uitsluitingsdiagnose, en bij zo'n ernstige klachten als die van jou zeker.
Bovendien hoor ik hier een aantal dingen die absoluut tégen pds of spastische darm pleiten (is zelfde ding, trouwens, gewoon andere naam  ;))

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2009, 10:13:09 »
Mijn darmen zijn hyperactief, dat hoor je door de stethoscoop (ik heb erop gestaan het zelf ook even te horen... 't gaat helemaal wild tekeer), dat is het spastische gedeelte. Het prikkelbare is dat ik om lig van de pijn bij het kleinste greintje stress.

Wegens de verzekering zit ik bij een "gewone" diëtist. Een verwijzing naar een internist is inderdaad misschien toch wel een goeie, ik heb 't eerder laten zitten doordat ik zeer uitgebreid door de mangel ben gehaald op het ziekenhuis en daar eigenlijk alleen maar meer last van kreeg.
Wat betreft eierstokken enzo... de onderzoeken wezen wel echt op problemen met de darmen. Kans is aanwezig maar klein denk ik eigenlijk. (De coloninloop ging door het hyperen van m'n darmen 2 keer zo snel als normaal bijvoorbeeld)

Ik denk dat 't de eiwitten zijn die in 't vlees zitten. Intussen ben ik ook wel weer een halfjaartje alleen-koe-eter geweest, misschien dat m'n darmen daar inmiddels weer aan gewend waren, en gezien het zo moeilijk te verteren is, dat m'n darmen dáár hun energie aan kwijt kunnen??

Het eetdagboekje ga ik eens proberen. Goeie tip, zo kan ik ook eens exact bijhouden waarvan ik nou precies misselijk en kramperig word.

En idd... spontaan zulke problemen met je darmen beheersen je leven best wel. Echt stom ;)

Maar dat neemt allemaal nog steeds niet weg wat ik nou eigenlijk tekort kom waardoor ik juist dat vlees af en toe "nodig heb" om weer m'n energie op peil te krijgen...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2009, 10:33:33 »
Hebben ze een biopsie genomen? Wat is er allemaal uitgesloten?
Heb je er ook 'snachts last van?
Soms last van bloed in stoelgang?
Neem je medicijnen? Laxeermiddelen/Antidiarreïca?
Koorts?
Vermagering die je toch niet zo heel normaal vind?
Andere dingen las van buiten moeheid? Huidskleur, zweten, koud, warm, je ogen, gewrichten... Soms het gevoel van kortademig te zijn?
Zit er een darm/systeemziekte in je familie? Andere?
Heb je een hielprik gehad/specifiek getest geweest voor glutenenteropathie?

Zo, dat zijn een heleboel vragen :)
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2009, 10:44:24 door greet »

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2009, 12:46:37 »
Maar dat neemt allemaal nog steeds niet weg wat ik nou eigenlijk tekort kom waardoor ik juist dat vlees af en toe "nodig heb" om weer m'n energie op peil te krijgen...

Is dat geen placebo-effect?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2009, 12:56:14 »
Maar dat neemt allemaal nog steeds niet weg wat ik nou eigenlijk tekort kom waardoor ik juist dat vlees af en toe "nodig heb" om weer m'n energie op peil te krijgen...

Is dat geen placebo-effect?




Ik hoor het wel vaker. Van iig 1 weet ik dat zijn eetpatroon sowieso slecht is en dan zou het dus daar aan kunnen liggen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #12 Gepost op: 05 oktober 2009, 13:08:27 »


Wegens de verzekering zit ik bij een "gewone" diëtist.


Een natuurdietist kijkt verder dan wat ze volgens het Voedingscentrum moeten doen en kunnen juist bij dit soort klachten goed helpen. Kijk maar eens op deze site:
http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php?cod=29&page=10

Verder zou je probiotica kunnen proberen.

Als je een eetdagboek gaat bijhouden om erachter te komen wat je darmen triggert, is het het beste om ook precies de tijden en hoeveelheden op te schrijven + hoe je je voelt, hoe je hebt geslapen, wat je hebt gedaan, etc. Dit moet je eigenlijk wel enkele weken volhouden om een goed beeld te krijgen, zeker als er meerdere triggers in het spel zijn.

Wil je kijken of je van alles wel genoeg binnenkrijgt, dan zou ik het een paar dagen tot een week bijhouden en dan alleen het eten opschrijven. Een keukenweegschaal kan helpen om precies te meten hoeveel je van een product gebruikt. Je kan het eventueel zelf uitrekenen op http://eetmeter.voedingscentrum.nl/ .
Er wordt daar natuurlijk geen rekening gehouden met de kwaliteit van bijvoorbeeld de eiwitten die je binnenkrijgt. Dierlijke eiwitten in vlees, zuivel, eieren en bv. weipoeder (omgedenatureerd) en de eiwitten in tofu, tempeh en sojamelk zijn van een goede kwaliteit.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2009, 03:33:39 »
Mijn darmen zijn hyperactief, dat hoor je door de stethoscoop (ik heb erop gestaan het zelf ook even te horen... 't gaat helemaal wild tekeer), dat is het spastische gedeelte. Het prikkelbare is dat ik om lig van de pijn bij het kleinste greintje stress.


Ik begrijp niet helemaal waarom je naar je darmen zou moeten luisteren met een stethoscoop - ik ben geen arts, maar het lijkt me stug dat je even snel kan luisteren of darmen overprikkeld zijn of niet. Als dat kon, zouden ze dat wel vaker doen lijkt me en dan hoefden ze niet allerlei ondderzoeken te doen om andere ziektes uit te sluiten. Voor zover ik weet is 'spastische darmen' een term van op z'n minst tien jaar geleden of zo en gewoon een ouderwetse benaming van wat we nu PDS noemen. Het is dus niet én spastische darmen én prikkelbare darmen, het is gewoon hetzelfde. PDS is voor zover ik weet idd stressgerelateerd, dus misschien is het raadzaam dat deel van de ziekte ook aan te pakken. Wat ze vermoeden is dat de darmen na een emotionele gebeurtenis of stress overprikkeld raken.

Overigens zou ik als ik jou was wel even tijdelijk stoppen met de speciaalbieren en de kaas. Om te zien of het scheelt. Als je wat minder klachten hebt, kun je altijd proberen of het weer kan. Ik weet niet hoe vaak je speciaalbier drinkt, maar als dat vaak is dan doe je al het effect van 'suiker vermijden' daarmee teniet volgens mij. Ik heb een gistinfectie op mijn huid (ik merk het wel op meer plekken, zoals mijn tong) - als ik bier drink merk ik binnen een paar dagen dat het weer erger wordt. Stoppen met dingen die je lekker vindt is moeilijk, maar als je er eenmaal wat voor terugkrijgt houd je het wel vol. Ik zie trouwens dat je zegt dat je veel fruit eet - ook dat zit vol suiker.

Voor wat ik weet over gistinfecties in de darmen worden afgeraden: zuivel, gist, suiker, alcohol, rood vlees en alle geraffineerde producten (witte bloem, witte rijst, etc.), vruchtensappen (zeker gezien er vaak suiker aan toegevoegd wordt), frisdranken en caffeine, en aangeraden: vette vis, avocado, noten, peulvruchten, ongerezen brood, groente, ongeraffineerde pasta en meergranenrijst. Als je dat een tijdje strict doet en je klachten verminderen, kun je gaan experimenteren. Het 'afkicken' van suiker duurt ongeveer zes weken, heb ik van bekenden vernomen. Let ook goed op dat je geen kant-en-klaarproducten, sauzen e.d. koopt met (toegevoegde) suiker. Zelfs aan augurken wordt suiker (of zoetstof) toegevoegd.

Overigens, ik lees dat je vier keer per week spinazie eet, dat is een nitraatrijke groente. Over het algemeen raadt men aan dit soort groenten (ook sla bijv.) niet vaker dan tweemaal per week te eten.

Wat Hizikigrrrl zegt lijkt me een goede tip, een eetdagboek bijhouden.

Qua ontbijt kun je misschien eens muesli proberen met yofu, of ontbijten met iets hartigs. In sommige landen is dat heel gewoon - bijvoorbeeld met soep, met meergranenrijst en bonen, of eieren. Even wennen misschien, maar het vult wel, zeker als het iets warms is. Brood kun je eens vervangen door zuurdesembrood (sowieso lekkerder =P). Als ik kijk naar je ontbijt, zie ik meteen al zuivel (geitenkaas) en suiker (vruchtensap), wat dus eigenlijk al niet zo'n goed begin van de dag is voor je darmen. Misschien is veganistische kaas een optie? Zuurdesembrood met vegakaas en rauwkost?

Goedkope alternatieven voor vlees moet je niet zoeken in de categorie kant-en-klare vleesvervangers. Misschien kun je als je vrij bent eens zelf burgers maken en invriezen, of anders gewoon bonen, kikkererwten, linzen e.d. bij het avondeten nemen, of blokken Alpro tofu (reformzaak had van die dubbele verpakkingen, zijn wel voordelig) en qua kant-en-klare burgers hebben ze ook van die lang-bewaardingen, die zijn goedkoper dan de verse.  
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2009, 03:41:18 door Carmen San Diego »

Offline V

Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:37:51 »
Hallo iedereen!

Wat lief dat jullie mij zo helpen :D

De eerste test voor het candidadieet is overigens geweest, eten in een (duitstalig) chinees restaurant. En laat mijn Duits nou niet zo bijster zijn... maar de gebakken groenten met tofu waren zeer goed te eten.

Tegenwoordig is mijn standaardontbijt groentesoep met een paar plakken roggebrood. Daarmee kom ik een best eind. De andere dingen die jullie bedenken zijn alleen voor mij niet te betalen (yofu, zuurdesembrood etc), ik heb een totaal inkomen van 600 euro, een huis wat me ongeveer 350 per maand kost, een studie die me 250 per maand kost en dán moet ik nog eten, de kat nog naar de dierenarts, m'n verzekeringen nog betaald etcetera, jullie weten hoe dat loopt. Dus ik leef voorlopig op roggebrood, boontjes en meergranenrijst zodat m'n schuld niet nóg groter wordt.

Overigens Carmen San Diego, wordt bij een gistinfectie ook aangeraden om de bekende allergenen enigszins te ontlopen. Dus koemelk, noten etcetera; doordat de darmen zijn aangetast is de kans groter dat zij niets kunnen met deze allergenen...

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:54:12 »
Als ik jou was zou ik eens bij de plaatselijke voedselbank informeren, miwsschien even vervelend maar de mensen zijn daar heel discreet en lief en helpen je graag! en dan kun je misschien af en toe iets gevarieerder eten..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:54:40 »
De andere dingen die jullie bedenken zijn alleen voor mij niet te betalen (yofu, zuurdesembrood etc)

Even off topic: zuurdesembrood is inderdaad flink aan de prijs, maar kun je eenvoudig zelf bakken.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2009, 13:58:40 »
Als ik jou was zou ik eens bij de plaatselijke voedselbank informeren, miwsschien even vervelend maar de mensen zijn daar heel discreet en lief en helpen je graag! en dan kun je misschien af en toe iets gevarieerder eten..
Of toch WaJong aanvragen, dat is meer dan 600 euro.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2009, 18:24:26 »
Overigens, zijn die darmklachten je enige medische probleem? Want je zegt dat je niet kan werken, maar alleen PDS lijkt me niet dusdanig hevig dat je niet meer kan werken. Gezien je ook kunt studeren, vraag ik me af of het niet mogelijk is desnoods maar een half dagdeel te gaan werken in een lichte functie met weinig stress. Als je uit gaat van 5 uur per week maal 10 euro per uur, heb je het toch over 200 euro per maand. Dat zou wel een aanzienlijke verbetering van je situatie zijn.

We kunnen hier wel tips geven over je eten, maar uiteindelijk is je situatie gewoon slecht en van eenzijdig eten om kosten te besparen word je natuurlijk ook lichamelijk niet beter op termijn. Dan zou ik toch kijken voor ofwel een paar uur per week werken of toch maar die uitkering. Alles beter dan zo afzien en schulden opbouwen (over stress gesproken, als iets je humeur negatief beinvloedt is dat het... Ik heb het zelf ook niet breed en het is wel erger geweest, ik was er gewoon de hele dag mee bezig toen...).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kom ik tekort?
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2009, 20:01:55 »
Als je uit gaat van 5 uur per week maal 10 euro per uur, heb je het toch over 200 euro per maand. Dat zou wel een aanzienlijke verbetering van je situatie zijn.



Het lijkt me dat je dat niet mag houden, maar dat die 200 euro gewoon van de 600 afgaan.