Vegatopia Forum

Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2013, 22:36:46 »
Over carob kan ik zo snel niets vinden in mijn bescheiden verzameling naslagwerken maar voor agar agar: in zuivere vorm (stangen of draden) gebruik je 50 gewichtsprocenten, dus 10 gr gelatine wordt vervangen door 5 gr agar. Heb je het in poedervorm dan kan er vulstof in zitten en moeten de verhoudingen navenant aangepast worden. Zuivere agar laat na enige tijd vocht los, het is dus niet zo dat de hele pudding inzakt of wegloopt maar in combinatie met cake of gebak lijkt het me niet geslaagd. Misschien zijn er poeders waar de vulstof zetmeel is met als bijkomende functie het langer vasthouden van water.

Wanneer carob (meer precies 'carob bean gum') als bindmiddel wordt gebruikt gebeurt dat vaak in combinatie met zeewier, het is me niet duidelijk welke. Carob bean gum heet in het Engels ook locust bean gum.

Succes en een fijne jaarwisseling.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #41 Gepost op: 02 april 2016, 14:04:32 »
Ik kwam gister bij de Marqt soja-kwark tegen van Provamel. Wisten we hier al dat dat bestond, of is dit nieuw nieuws?
Ik heb het meegenomen en vind het wel een leuke sojayoghurtvervanger (ik combineer dat doorgaans met vanille-of vruchtenyofu). Omdat ik vroeger eigenlijk nooit kwark at heb ik geen idee of het op the real thing lijkt of niet. Het is een stuk dikker dan sojayoghurt in elk geval.

« Laatst bewerkt op: 02 april 2016, 14:57:14 door amarillo »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Online meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #42 Gepost op: 02 april 2016, 20:48:45 »
Dat is nieuw, ik had al de aankonding gezien, maar nog niet in de winkel. Ik was al een tijd tegen mijn vriend aan het zeggen dat er eigenlijk nog sojakwark moet komen, dus ze hebben telepathisch naar me geluisterd ;)

Is het naturel? Misschien een doorontwikkeling van die cremosio of hoe het mocht heten, dat maar een tijdje in de winkel was (en erg duur was).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #43 Gepost op: 02 april 2016, 23:17:48 »
Oja, die cremosio die in van die rare hippe smaken kwam (citroentaart en appel-kruimel ofzoiets, toch?)
Deze was naturel en ongezoet, dat vind ik altijd net iets te hardcore, vandaar dat ik het dan met een iets zoetere variant combineer. Andere soorten zag ik nu niet staan.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Vegatopia

[Gespot] Gespot: hemelse desserts
« Reactie #44 Gepost op: 25 juli 2016, 13:00:06 »
Gespot: hemelse desserts

Dit keer spotten we erg lekkere potjes mousse

Source: Gespot: hemelse desserts

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Gespot] Gespot: hemelse desserts
« Reactie #45 Gepost op: 25 juli 2016, 20:16:34 »
Ik stond er vandaag toevallig mee in mijn handen. Toch maar eens proberen dan.

Die bakjes vind ik altijd een leuke bijkomstigheid; prima om dips in te serveren enzo :)
Nothing tastes like compassion feels