Vegatopia Forum

Vermoeidheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #40 Gepost op: 06 november 2009, 00:18:58 »
Lijntje, ik heb het toch andersom. Ik vind het leuk om m'n vrienden te zien, maar na een avond sociaal doen ben ik bek-af. Ik moet echt veel alleen zijn, anders word ik moe en geirriteerd.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #41 Gepost op: 06 november 2009, 09:29:39 »
dan ben jij juist introvert  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #42 Gepost op: 06 november 2009, 12:37:47 »
dan ben jij juist introvert  ;)

Ik heb hetzelfde als CSD (hoewel ik niet geirriteerd raak _of het gezelschap moet heel vervelend zijn, hihi), maar ben zeker niet introvert. Als er mensen bij zijn, dan praat ik met ze en ben ik veel drukker. Als ik alleen ben, zit ik gewoon rustig en houd ik mijn klep dicht. Scheelt een boel energie!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #43 Gepost op: 06 november 2009, 12:52:02 »
daar ging mijn vorige post dus over.. over de betekenis van introvert en extrovert... dat het gaat van waar je je energie vandaan haalt niet van hoe je je gedraagt in gezelschap.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #44 Gepost op: 06 november 2009, 12:55:25 »
Ah, maar dan is het bij mij een mix. Ik vind het leuk om met mensen te praten, maar te lang en/of meerdere dagen achter elkaar geeft bij mij een energie-terugslag. Als ik het goed doseer krijg ik er wel een oppepper van.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #45 Gepost op: 06 november 2009, 12:56:13 »
het leven is nooit zwart wit toch  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #46 Gepost op: 06 november 2009, 12:56:52 »
het leven is nooit zwart wit toch  ;)

Da's waar.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #47 Gepost op: 06 november 2009, 16:18:08 »
Nee, meer geel met paarse stippen.

Overigens ben ik ook als CSD. Hoe doen CSD-achtigen( ;)) dat die samenwonen, want dat lijkt me echt een hel.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #48 Gepost op: 06 november 2009, 17:04:30 »


Overigens ben ik ook als CSD. Hoe doen CSD-achtigen( ;)) dat die samenwonen, want dat lijkt me echt een hel.

Ik vraag me dat ook wel eens af. Waarschijnlijk is het wel belangrijk dat je geen ADHD'er aan de haak slaat, en iemand die veel werkt en er veel hobbies buitenhuis op na houdt, hihi.

Schanulleke

Re:Vermoeidheid
« Reactie #49 Gepost op: 06 november 2009, 18:44:25 »
Lijntje, ik heb het toch andersom. Ik vind het leuk om m'n vrienden te zien, maar na een avond sociaal doen ben ik bek-af. Ik moet echt veel alleen zijn, anders word ik moe en geirriteerd.

Hier herken ik mezelf in, dus om in Lelle-termen te blijven: ik ben CSD-achtig. ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vermoeidheid
« Reactie #50 Gepost op: 06 november 2009, 22:48:50 »


Overigens ben ik ook als CSD. Hoe doen CSD-achtigen( ;)) dat die samenwonen, want dat lijkt me echt een hel.

Ik vraag me dat ook wel eens af. Waarschijnlijk is het wel belangrijk dat je geen ADHD'er aan de haak slaat, en iemand die veel werkt en er veel hobbies buitenhuis op na houdt, hihi.

O, zo iemand ben ik! Ik moet dus een soort mezelf zoeken als ik ooit nog zou willen samenwonen.
Maar om eerlijk te zijn, iemand als mezelf, hmm, daar zou ik het niet echt lang mee uithouden. :-[
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #51 Gepost op: 07 november 2009, 16:07:03 »
Ik heb samengewoond, zelfs drie maanden lang op een kamer samengewoond en daarna ongeveer een jaar in een appartement. Wegens omstandigheden wonen we nu apart, maar dat is niet omdat het niet goed ging samen. Mijn vriend is vrij rustig en ik heb er nooit een probleem mee gehad om met hem samen te zijn. Overigens is dat wel voor het eerst dat ik dat met iemand heb. Normaalgesproken kan ik helemaal niet lang met mensen samen zijn - ik ging zelfs alleen op vakantie, omdat eerdere vakanties al twee vriendschappen en een relatie gekost hadden, omdat ik mensen na drie dagen gewoon spuugzat ben en ruzie ga lopen zoeken of iemand gewoon wegstuur (letterlijk, als in: 'weet je nog waar de bushalte is? ja? ok, nou dan zie ik je vanavond wel weer' - heel bot, maar op dat moment ben ik echt in staat om je hoofd in te slaan). Maar goed, met m'n vriend heb ik al twee weekendjes weg en een week vakantie overleefd ook. Dus het kan blijkbaar, als je de juiste persoon maar vindt.

Aan de andere kant, nu LAT-ten we en hoewel dat heel erg wennen is en je elkaar soms erg mist, heb ik nu wel echt honderd keer meer rust in m'n hoofd en veel meer het gevoel dat ik mezelf ben en de dingen kan doen die ik echt altijd al wilde. Want voor ik samenwoonde, woonde ik thuis (en botste ik constant met mijn nogal drukke vader....), dus dit is voor het eerst dat ik hele dagen alleen ben.

In gezelschap ben ik ook druk, ik ben iemand die alle gesprekken tegelijk probeert te volgen en overal tegelijk op reageert, ik praat mezelf helemaal gek en aan het eind van de avond heb ik barstende koppijn =/ Zodra je me in een groep zet, kan ik m'n klep geen minuut houden. Ik ben zo iemand die altijd door de groep praat, tijdens colleges als enige terugpraatte tegen de docent of gastspreker, etc. Heel vermoeiend (voor mezelf, maar ook voor anderen vermoed ik zo...  ::)).

Maar zolang ik in een rustige omgeving ben heb ik er geen last van. In de bibliotheek of tijdens een yogales heb je ook mensen om je heen, maar daar heb ik dan geen last van omdat ze gewoon stil zijn. Evenementen vind ik echter een hel, dus daar ga ik nooit heen (festivals, concerten, mij niet gezien) en met kerst ga ik gewoon niet meer winkelen. Dat doe ik uiterlijk zo half november en dan zie ik de stad in januari wel weer =P

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Vermoeidheid
« Reactie #52 Gepost op: 07 november 2009, 17:47:58 »


Overigens ben ik ook als CSD. Hoe doen CSD-achtigen( ;)) dat die samenwonen, want dat lijkt me echt een hel.

Ik vraag me dat ook wel eens af. Waarschijnlijk is het wel belangrijk dat je geen ADHD'er aan de haak slaat, en iemand die veel werkt en er veel hobbies buitenhuis op na houdt, hihi.

O, zo iemand ben ik! Ik moet dus een soort mezelf zoeken als ik ooit nog zou willen samenwonen.
Maar om eerlijk te zijn, iemand als mezelf, hmm, daar zou ik het niet echt lang mee uithouden. :-[

ik snap ook niet dat iemand het met mij uithoudt
ik ben dan ook adhder

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Vermoeidheid
« Reactie #53 Gepost op: 08 november 2009, 18:44:17 »
Nee, meer geel met paarse stippen.

Overigens ben ik ook als CSD. Hoe doen CSD-achtigen( ;)) dat die samenwonen, want dat lijkt me echt een hel.

Valt reuze mee hoor, ben zelfs getrouwd ;)

A. heeft ook zijn eigen dingen. Zoals vandaag zit hij de halve dag op zolder, bezig achter zijn compu, met zijn gitaren etc etc.
Vrijdagavond is altijd mijn avond alleen in huis, want dan is A met de band oefenen. Heerlijk ;)
Daarna kan ik dan ook echt weer genieten van samen zijn
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

mirandaaatje

Re:Vermoeidheid
« Reactie #54 Gepost op: 26 maart 2010, 14:18:01 »
Hier las ik iets over gebrek aan L-carnitine en taurine, wat voor o.a. vermoeidheid zorgt. L-carnitine en taurine zit voornamelijk in vlees en vis en de meeste vegetariërs hebben er een gebrek aan. Misschien is dit het?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #55 Gepost op: 26 maart 2010, 14:23:49 »
Carnitine schijnt ook door vegetariers voldoende aangemaakt te worden, maar ik heb de laatste jaren niet meer echt de literatuur daarover bijgehouden, dus misschien dat er inmiddels nieuwe onderzoeken zijn.

mirandaaatje

Re:Vermoeidheid
« Reactie #56 Gepost op: 26 maart 2010, 14:42:16 »
Citaat van: natuurdietisten
Hoewel carnitine door veel wetenschappers beschouwd wordt als niet-essentieel, kan het menselijk lichaam in de meeste gevallen slechts een kleine hoeveelheid carnitine zelf aanmaken. Ongeveer 10 % van de normale behoefte kan naar schatting aangemaakt worden en dat is ongeveer 20 mg per dag.

Je maakt zelf dus heel weinig aan. Ik weet niet of carnitne als supplement verkrijgbaar is, misschien is dat een idee.

Edit: ik heb het gevonden. Het is verkrijgbaar als supplement.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #57 Gepost op: 26 maart 2010, 14:43:17 »
Het is overal als supplement te verkrijgen. Alleen volgens mij niet als vegetarisch supplement.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #58 Gepost op: 26 maart 2010, 14:53:55 »
Het is overal als supplement te verkrijgen. Alleen volgens mij niet als vegetarisch supplement.

Je hebt vegetarische versies, vaak zijn de capsules eromheen van gelatine waardoor het niet vegetarisch is. Volgens mij is carnitine zelf helemaal vegetarisch, wordt gewoon in een fabriek geproduceerd.

Voor wie het wil slikken: de best opneembare vorm is die van acetyl-L-carnitine, oftwel alcar.
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Best-Acetyl-L-Carnitine-HCl-588-mg-120-Capsules/7779?at=0 Dit is een hele goede en komt ook uit de fabriek waar het spul vandaan komt dat je via artsen voorgeschreven krijgt.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2010, 14:56:43 door Hizikigrrrl »

mirandaaatje

Re:Vermoeidheid
« Reactie #59 Gepost op: 26 maart 2010, 14:55:52 »
Hier vond ik een taurine supplement dat vegetarisch is, en hier zag ik carnitine in een vegetarische capsule.
Het is te krijgen, je moet alleen goed zoeken. :cheer: