Vegatopia Forum

Vermoeidheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2009, 20:12:10 »
Owh. Jammer dat je kennis niet veel verder reikt dan, want nu ben ik nieuwsgierig.
Heb mn B12 bij de internist laten testen (die het sowieso onzin vond dat ik een tekort zou kunnen hebben omdat ik vega ben, waardoor mijn vertrouwen in hem ietsjes daalt.)
Gewoon een buisje bloed laten afnemen en testen maar die hap. Hij zei er niets over behalve dat het in orde was. Maar heb geen idee hoe ze het getest hebben of wat mn waardes waren.

Je moet je natuurlijk niet afhankelijk maken van mijn (gebrek) aan kennis.  Zowel op dit forum als b.v op (het forum van) www.vegetarisme.be is bijzonder veel geschreven over B12 en ook over de verschillende manieren waarop dat getest kan worden. Gewoon even via de zoekfunctie de juiste draad opsporen en je bent waarschijnlijk enkele uurtjes zoet.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2009, 10:36:57 »
of op de stichtingb12 forum/website

Vraag je waarde op en je referentiewaardes, er worden gruwelijke fouten gemaakt op dat gebied, kan ik helaas uit ervaring vertellen. Bij mij viel het realtief nog mee, waarschijnlijk hou ik geen blijvende schade.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2009, 11:56:25 »
Goed om te horen, Flapke  ;)

En Ligfietsertje, ik hoopte meer op een hapklaar antwoord dan weer een hele draad te moeten doorneuzen.
Ben gewoon heel lui. Ben gisteren deze draad al door wezen neuzen omdat ik me dacht te herinneren misschien toch wel de waardes te hebben geweten en ze hier gepost te hebben. Maar kon dat al niet eens vinden...


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2009, 12:20:21 »
Goed om te horen, Flapke  ;)

En Ligfietsertje, ik hoopte meer op een hapklaar antwoord dan weer een hele draad te moeten doorneuzen.
Ben gewoon heel lui. Ben gisteren deze draad al door wezen neuzen omdat ik me dacht te herinneren misschien toch wel de waardes te hebben geweten en ze hier gepost te hebben. Maar kon dat al niet eens vinden...



http://www.stichtingb12tekort.nl/diagnose.htm

Als er getest wordt met de test waarbij de waardes tussen de 175 en de 750 pmol/L, dan moet jouw waarde daar dus tussen liggen. Alleen zijn er nu steeds meer artsen die zeggen dat die minimumwaarde van 175 opgeschroefd dient te worden naar 300.
Tussen de 175 en 300 hebben mensen vaak geen zware, typische B12-tekortklachten, maar wel heel vage klachten zoals vermoeidheid.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2009, 12:22:48 »
Mijn dank is zeer groot.
Ik ga ze opvragen!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2009, 21:46:40 »
Zijn er geen andere redenen mogelijk voor je vermoeidheid, zoals stress of psychische klachten (dipje/depressie of stressvolle gebeurtenissen) of ben je vlak voor de periode dat je moe werd flink ziek geweest?

Ik heb wel last van stress en psychische klachten (angsten, depressie) en ik heb hier ook medicatie voor; Cymbalta (60 mg) en Orap (2 mg).
Tevens werd mij verteld dat ik ooit een milde vorm van de ziekte van Pheiffer zou hebben gehad.
Ze konden aan de hand van de bloedtest nog een aantal restanten hiervan ontdekken.
Van een depressie kun je flink moe worden. Ik had daar in het begin geen last van, maar op het laatst voor ik een behandeling kreeg wel (daar zat zes jaar tussen). Ik sliep op het laatst zo'n 20 uur per dag en dat lag puur aan de depressie, dus dat kan flink effect hebben. Als ik wakker probeerde te blijven lukte dat niet, ben zelfs in een treinreis van 40 minuten weleens vier keer uit m'n stoel gevallen (vrij genant in een volle trein).

Kan idd ook verband houden met medicatie. Als ik mijn medicijnen innam (en dat was paroxetine in mijn geval), moest ik twee uur later gewoon naar bed, anders viel ik bijna letterlijk om. Bijna overbodig om te zeggen, maar ik nam ze dus 's avonds in. In de bijsluiter stond dat je ze 's ochtends moest innemen en niet alle huisartsen zeggen dat je ook kunt experimenteren met de tijd van inname. Verder alles wel altijd in overleg doen met je arts, wat Hizikigrrrl al zegt. 

Ben het ook volledig eens met haar advies om goed op te letten met eten, slapen, etc. Het wordt vaak onderschat wat een bijdrage dit kan leveren om een depressie te verminderen of zelfs doen verdwijnen. Milde tot matige depressies zouden zelfs uitsluitend hiermee behandeld kunnen worden volgens sommige onderzoekers, dat zegt wel wat over hoe belangrijk het is denk ik.

Het is natuurlijk niet gezegd dat je vermoeidheid hier vandaan komt, maar werken aan je depressie en angsten kan sowieso geen kwaad lijkt me =)

Succes in ieder geval.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #26 Gepost op: 24 augustus 2009, 11:19:29 »
Vorige keer een artikel gelezen van een psycholoog/iater, die mensen juist bij een depressie op een goed slaapregime zette (evt. korte tijd mbv slaappillen) en daarna merkte dat de behoefte aan medicijnen tegen de depressie verminderde.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline V

Re:Vermoeidheid
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2009, 00:24:42 »
Mee eens hausfrau, in veel gevallen is het zo dat als je jezelf houdt aan 8 of 10 uur slaap per dag (en daarna ook echt je bed uitkomt) in veel gevallen je daarna niet meer zoveel slaap nodig hebt.

Roosvicee ferro heeft een hoog afzetterij-gehalte; er zit maar bar weinig in als je het nagaat. De gezondheidswinkel heeft vaak spulletje staan (in een langwerpige glazen fles die in een rood/wit kartonnen doosje zit, staat meestal ergens op de bovenste plank, ben de naam even kwijt) dat een stuk sterker is, maar wat ik zou doen is gewoon even ijzertabletjes laten voorschrijven door je huisarts. De meeste huisartsen zijn wel voor een "ongevaarlijk experiment" te porren (zo ben ik aan heel wat, later zeer goed bevallen, medicijnen gekomen waaronder anti-schimmelmedicijnen, ijzertabletjes, ligt-het-gewoon-niet-aan-het-effect-van-krabben-lidocaïne, zwaardere typen pijnstillers waarvan gedacht werd dat die bij mijn klachten niet zouden werken...). Wellicht het proberen waard.
En het is absoluut niet m'n bedoeling om wéér reclame te gaan maken voor het niet eten van suiker, maar toch geeft geen suiker bij mij vermindering van vermoeidheidsklachten. Baat het niet, dan schaadt het ook niet...
Sporten helpt ook enorm met het stabiliseren van je energiehuishouding.

En precies wat Hega zegt: werken aan een depressie (je er bewust van zijn, herkennen op welke momenten je liever iets anders zou hebben gedacht, etc, óf eventueel als het helpt met hulpverleners gaan praten) kan ook enorm helpen tegen vermoeidheid.

Ik zit me net te bedenken: krijg je wel genoeg eiwitjes binnen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #28 Gepost op: 02 november 2009, 00:37:22 »

En het is absoluut niet m'n bedoeling om wéér reclame te gaan maken voor het niet eten van suiker, maar toch geeft geen suiker bij mij vermindering van vermoeidheidsklachten. Baat het niet, dan schaadt het ook niet...


Suiker is een bekende moe-maker. Eerst krijg je er energie van, maar daarna een dip. Heeft te maken met het schommelen van de bloedsuiker, insuline etc.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2009, 20:48:13 »
Schommelende bloedsuikerspiegel, weet er alles van! En toch lukt het me niet suiker helemaal te bannen uit mn voeding, dus heb ik soms een hypo en zit ik weer op de dextro te zuigen. Wat eventjes heel goed, maar ik vrees toch ook averechts werkt.
Iemand ervaring mee?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #30 Gepost op: 03 november 2009, 21:25:41 »
Schommelende bloedsuikerspiegel, weet er alles van! En toch lukt het me niet suiker helemaal te bannen uit mn voeding, dus heb ik soms een hypo en zit ik weer op de dextro te zuigen. Wat eventjes heel goed, maar ik vrees toch ook averechts werkt.
Iemand ervaring mee?

Het beste werkt koolhydraatarm eten, dan is de kans groot dat je de glucose kan laten staan. Bij diabetespatienten helpt het ook zeer goed voor het reguleren vd bloedsuikerspiegel.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #31 Gepost op: 03 november 2009, 21:27:26 »
 :-\ Pasta = koolhydraatjes toch? Dan gaat het me namelijk niet lukken.



Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vermoeidheid
« Reactie #32 Gepost op: 04 november 2009, 11:19:59 »
:-\ Pasta = koolhydraatjes toch? Dan gaat het me namelijk niet lukken.


Je kunt ook minder pasta eten bij een maaltijd of bijvoorbeeld alleen volkoren en zo groot mogelijk. Zo heb ik dat in ieder geval gedaan toen ik Low GI at.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #33 Gepost op: 04 november 2009, 11:39:02 »
Ik las gisteren iets over extro en introverte mensjes.. en dat  het niet gaat over hoe je bent naar de buitenwereld maar waar je je enrgie vandaan haalt. Ik werd op school al eens vaker een extravert op een introverte manier genoemd en nu valt t kwartje eindelijk  :)

En betrap mezelf erop dat als ik slecht in mijn vel zit me ga afsluiten van mensen.. terwijl ik juist energie krijg van avondjes doorhalen met vriendjes en vriendinnetjes. (ik kom duizend x makkelijker uit mijn bed als ik een avondje doorgehaald heb dan als ik twee avonden vroeg naar bed ben gegaan).. Ik wordt dus moe van alleen zijn  ::) ok dit klinkt weird
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vermoeidheid
« Reactie #34 Gepost op: 04 november 2009, 13:33:50 »
Ik las gisteren iets over extro en introverte mensjes.. en dat  het niet gaat over hoe je bent naar de buitenwereld maar waar je je enrgie vandaan haalt. Ik werd op school al eens vaker een extravert op een introverte manier genoemd en nu valt t kwartje eindelijk  :)

En betrap mezelf erop dat als ik slecht in mijn vel zit me ga afsluiten van mensen.. terwijl ik juist energie krijg van avondjes doorhalen met vriendjes en vriendinnetjes. (ik kom duizend x makkelijker uit mijn bed als ik een avondje doorgehaald heb dan als ik twee avonden vroeg naar bed ben gegaan).. Ik wordt dus moe van alleen zijn  ::) ok dit klinkt weird

Nee, niet weird, herkenbaar.

Schanulleke

Re:Vermoeidheid
« Reactie #35 Gepost op: 04 november 2009, 16:48:34 »
Is seizoensgebonden moeheid ook al genoemd in deze draad? Daar heb ik last van. Op een of andere manier heb ik extra slaap nodig als het lente(!) wordt...

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vermoeidheid
« Reactie #36 Gepost op: 05 november 2009, 08:35:29 »
Ik als het herfst en winter is.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #37 Gepost op: 05 november 2009, 14:08:27 »
Ik tijdens de herfst en winter.
En daarna tijdens de lente en zomer :-\

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vermoeidheid
« Reactie #38 Gepost op: 05 november 2009, 14:11:16 »
Is seizoensgebonden moeheid ook al genoemd in deze draad? Daar heb ik last van. Op een of andere manier heb ik extra slaap nodig als het lente(!) wordt...

Dat is niet gek hoor, zie deze link

Schanulleke

Re:Vermoeidheid
« Reactie #39 Gepost op: 05 november 2009, 21:50:51 »
Is seizoensgebonden moeheid ook al genoemd in deze draad? Daar heb ik last van. Op een of andere manier heb ik extra slaap nodig als het lente(!) wordt...

Dat is niet gek hoor, zie deze link

Poeh, die beschrijving van voorjaarsmoeheid is wel heel dramatisch. Het klinkt meer als een soort depressie. Ik herken mezelf er in ieder geval niet in. Mijn probleem tijdens de lente is vooral de enorme slaperigheid. :sleepey: Geen depressieve gevoelens gelukkig.