Vegatopia Forum

Vermoeidheid

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Vermoeidheid
« Gepost op: 12 augustus 2009, 20:35:22 »
Al sinds medio Maart/April heb ik erg veel last van vermoeidheid en ik slaap erg lang.
Ik ben al meerdere keren bij de huisarts geweest en heb al twee keer bloed laten prikken.
Bij de tweede keer kwam eruit dat mijn HB-gehalte te laag zou zijn; iets wat voor mannen niet normaal is (volgens mijn huisarts).
Verder ben ik onlangs bij de KNO-arts geweest en met hem heb ik de afspraak gemaakt dat ik in september een abneu-test kom doen (overnachten in ziekenhuis).
Het is dus echt zoeken naar de oorzaak voor dit aanhoudende probleem.
Maar het blijft erg lastig en op de meest gekke tijdstippen slaap ik erg veel.
Doordat ik het laatste half jaar vegetarisch ben gaan eten, heeft mijn moeder ook het vermoeden dat het hieraan weleens zou kunnen liggen.
Wie herkent eigenlijk soortgelijke problemen?

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2009, 20:40:50 door Hega »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2009, 02:18:46 »
Heb er bij vlagen last van. Dan blijkt het weer mn HB te zijn, dan weer wat anders, of niets.
Denk niet dat het aan mn vegetarisme ligt want ben al 20+ jaar vega en heb pas sinds een jaar of 10 klachten.
Gaan vanzelf weer over als ik mezelf dwing een normaal ritme te volgen en mezelf verbiedt overdag te slapen.
Wat was je HB waarde?

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2009, 11:50:37 »
hoi Lelle,

Mijn HB-waarde lag op 8,3 en voor mannen zou dat tussen de 8,5 en 11,0 moeten liggen.

Eergisteren heb ik een potje met B-complex bij de Etos gekocht en hopelijk draagt dit iets bij.

Schanulleke

Re:Vermoeidheid
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2009, 11:58:28 »
Eventueel kun je ook Roosvicee Ferro proberen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 1 eetlepel per dag. Vanwege de smaak kun je het het beste mengen door wat vruchtensap. Mag niet door zuivel (yoghurt dus), want dat remt de opname.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2009, 18:00:03 »
8,3 is niet zo gek laag, maar sommigen zijn snel gevoelig voor een laag HB.
Roosvicee ferro kan dan idd helpen. B complex ook inderdaad.
Hoop dat het snel overgaat.


Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vermoeidheid
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2009, 18:17:40 »
Een normale man kan, als hij niet bloed en zo, 8 jaar verder met zijn ijzerreserves. De kans dat je dus een groot tekort ontwikkelt door vegetariër te worden alléén op een half jaar is erg klein, denk ik. Maar er is altijd een druppel, natuurlijk. Maar je moet dan wel zoeken naar de rest van de emmer, en niet alleen naar de druppel kijken.
Succes, in elk geval! Hopelijk ben je er snel uit, niet leuk al die tests en zo...

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2009, 02:23:16 »
Zijn er geen andere redenen mogelijk voor je vermoeidheid, zoals stress of psychische klachten (dipje/depressie of stressvolle gebeurtenissen) of ben je vlak voor de periode dat je moe werd flink ziek geweest?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:05:59 »
Een normale man kan, als hij niet bloed en zo, 8 jaar verder met zijn ijzerreserves. De kans dat je dus een groot tekort ontwikkelt door vegetariër te worden alléén op een half jaar is erg klein, denk ik.

Maar misschien at hij al langer weinig vlees en had al amper een reserve?

Het kan ook zijn dat er een opnamestoornis is die verergert wordt door toeval, of doordat je of geen vlees meer eet, of van andere dingen juist meer eet.
Ben je alleen op je HB getest of ook op je B12 en alle andere dingen? Het lijkt me dat een uitgebreid bloedonderzoek hier op z'n plaats is.
Een HB van 8,3 is niet extreem laag, maar misschien dat het voor jou niet de optimale waarde is.


Hega, kun je eens enkele dagen bijhouden wat je zoal eet en dat hier opschrijven? Wie weet kunnen we daar iets aan tweaken.


Verder moet je idd kijken of er andere aanleidingen kunnen zijn voor je vermoeidheid. Misschien is het iets om te beginnen met sporten? Langzaam opbouwen en als je klachten erger worden, meteen stoppen! Probeer ook niet overdag te slapen, maar houdt een vast ritme aan. Van teveel en te vaak slapen wordt je alleen maar meer moe. Val je zomaar in slaap achter je bureau terwijl je werkt, of voel je het aankomen?
Als je weer een paar weken vlees zou gaan eten, kun je kijken of je ervan opknapt.

Helpt dat allemaal niet, dat raad ik aan een ECG, EEG, thoraxfoto en de hele reutemeteut te laten maken en je dus uitgebreid te laten testen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vermoeidheid
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2009, 13:28:15 »
Een normale man kan, als hij niet bloed en zo, 8 jaar verder met zijn ijzerreserves. De kans dat je dus een groot tekort ontwikkelt door vegetariër te worden alléén op een half jaar is erg klein, denk ik.

Maar misschien at hij al langer weinig vlees en had al amper een reserve?


Dat is inderdaad ook een van die oorzaken die mogelijk is waardoor Hega niet bij de 'normale mannen' categorie (wat HB betref, welteverstaan  ;)) hoort.
Maar we kunnen dat ook nuanceren hier mss door de woorden "een ongebalanceerd dieet" te gebruiken?  ;D

Schanulleke

Re:Vermoeidheid
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:05:59 »
'normale mannen'

Bestaan die dan? ;)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2009, 19:42:20 »
Een normale man kan, als hij niet bloed en zo, 8 jaar verder met zijn ijzerreserves.

Is dat zo?  Dat lijkt me extreem lang, zeker als je uitgaat van geen ijzeropname. En waar bevind die grote reserve zich dan?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2009, 20:17:14 »
Toch is het een bekend gegeven dat je zelfs met een slecht dieet jaren kan teren op ijzerreserves. Die daalt niet zomaar, tenzij door bloedingen en dergelijken.
Of dat 3, 5 of 8 jaar is zou ik je niet kunnen vertellen.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2009, 16:47:10 »
Zijn er geen andere redenen mogelijk voor je vermoeidheid, zoals stress of psychische klachten (dipje/depressie of stressvolle gebeurtenissen) of ben je vlak voor de periode dat je moe werd flink ziek geweest?

Ik heb wel last van stress en psychische klachten (angsten, depressie) en ik heb hier ook medicatie voor; Cymbalta (60 mg) en Orap (2 mg).
Tevens werd mij verteld dat ik ooit een milde vorm van de ziekte van Pheiffer zou hebben gehad.
Ze konden aan de hand van de bloedtest nog een aantal restanten hiervan ontdekken.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2009, 16:53:20 »

Het kan ook zijn dat er een opnamestoornis is die verergert wordt door toeval, of doordat je of geen vlees meer eet, of van andere dingen juist meer eet.
Ben je alleen op je HB getest of ook op je B12 en alle andere dingen? Het lijkt me dat een uitgebreid bloedonderzoek hier op z'n plaats is.
Een HB van 8,3 is niet extreem laag, maar misschien dat het voor jou niet de optimale waarde is.


Hega, kun je eens enkele dagen bijhouden wat je zoal eet en dat hier opschrijven? Wie weet kunnen we daar iets aan tweaken.


Verder moet je idd kijken of er andere aanleidingen kunnen zijn voor je vermoeidheid. Misschien is het iets om te beginnen met sporten? Langzaam opbouwen en als je klachten erger worden, meteen stoppen! Probeer ook niet overdag te slapen, maar houdt een vast ritme aan. Van teveel en te vaak slapen wordt je alleen maar meer moe. Val je zomaar in slaap achter je bureau terwijl je werkt, of voel je het aankomen?
Als je weer een paar weken vlees zou gaan eten, kun je kijken of je ervan opknapt.

Helpt dat allemaal niet, dat raad ik aan een ECG, EEG, thoraxfoto en de hele reutemeteut te laten maken en je dus uitgebreid te laten testen.


Als het goed is ben ik ook op B12 getest, maar daar hebben ze verder niets meer over gezegd.

Verder zijn we gisteren naar een Grieks restaurant geweest en daar heb ik een groenteschotel gehad van aubergine, courgette en paprika.

En wat ik al eerder schreef; over een maand krijg ik nog een abneu-test in het ziekenhuis.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009, 16:56:53 door Hega »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2009, 18:46:00 »
Zijn er geen andere redenen mogelijk voor je vermoeidheid, zoals stress of psychische klachten (dipje/depressie of stressvolle gebeurtenissen) of ben je vlak voor de periode dat je moe werd flink ziek geweest?

Ik heb wel last van stress en psychische klachten (angsten, depressie) en ik heb hier ook medicatie voor; Cymbalta (60 mg) en Orap (2 mg).
Tevens werd mij verteld dat ik ooit een milde vorm van de ziekte van Pheiffer zou hebben gehad.
Ze konden aan de hand van de bloedtest nog een aantal restanten hiervan ontdekken.

Die Pfeiffer zegt niet zoveel, want je kan die ook als kleuter hebben gehad (het gros vd mensen krijgt Pfeiffer als kind en heeft er dan weinig last van). Het is wel mogelijk dat het weer actief aan het zijn is, herpesvirussen verdwijnen namelijk nooit uit je lichaam. Dat kan getest worden met speciale testen.

Persoonlijk zou ik eerst wat aan je stress, angsten en depressie gaan doen en zorgen voor een regelmatig leven (zelfde tijd naar bed, zelfde tijd op), gezond eten, goed slapen, sporten om je energie op te bouwen en leren te ontspannen (mocht dat laatste een probleem zijn). Als dit alles niet helpt en je loopt over een aantal maanden nog te klooien, dan weet je dat het iig niet aan je leefstijl ligt.

Is de vermoeidheid ontstaan nadat je met de medicatie begon? Dan kun je kijken of je op een ander middel beter reageert. Doe dit wel in overleg met je arts en stop nooit zomaar met anti-depressiva! Verder kun je experimenteren met de tijden wanneer je het inneemt. Als het je slaperig maakt, neem je het 's avonds in, maar slaap je er juist slecht door, dan 's ochtends.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vermoeidheid
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2009, 11:07:50 »
Een normale man kan, als hij niet bloed en zo, 8 jaar verder met zijn ijzerreserves.

Is dat zo?  Dat lijkt me extreem lang, zeker als je uitgaat van geen ijzeropname. En waar bevind die grote reserve zich dan?

In je lever. Je raakt je ijzer gewoon niet kwijt, het wordt niet naar buiten gewerkt via je nieren, of via je zweet of zo. Alleen eigenlijk via bloedverlies.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2009, 13:22:52 »
Citaat

Als het goed is ben ik ook op B12 getest, maar daar hebben ze verder niets meer over gezegd.


Vraag de uitslag even op, wordt vaak luchtig over gedaan terwijl het een aantal van je klachten zou kunnen verklaren.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2009, 14:18:10 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:19:03 »
Citaat

Als het goed is ben ik ook op B12 getest, maar daar hebben ze verder niets meer over gezegd.


Vraag de uitslag even op, wordt vaak luchtig over gedaan terwijl het een aantal van je klachten zou kunnen verklaren.

Ja, en niet meteen afgaan op wat de huisarts zegt, maar even duidelijk jouw score vragen + de referentiewaarden.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vermoeidheid
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2009, 19:24:46 »
Citaat

Als het goed is ben ik ook op B12 getest, maar daar hebben ze verder niets meer over gezegd.


Vraag de uitslag even op, wordt vaak luchtig over gedaan terwijl het een aantal van je klachten zou kunnen verklaren.

Ja, en niet meteen afgaan op wat de huisarts zegt, maar even duidelijk jouw score vragen + de referentiewaarden.

En op mijn beperkte kennis afgaande is de de wijze waarop men B12 heeft getest ook behoorlijk relevant. (Niet alle tests geven een betrouwbaar resultaat.)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2009, 20:07:01 »
Owh. Jammer dat je kennis niet veel verder reikt dan, want nu ben ik nieuwsgierig.
Heb mn B12 bij de internist laten testen (die het sowieso onzin vond dat ik een tekort zou kunnen hebben omdat ik vega ben, waardoor mijn vertrouwen in hem ietsjes daalt.)
Gewoon een buisje bloed laten afnemen en testen maar die hap. Hij zei er niets over behalve dat het in orde was. Maar heb geen idee hoe ze het getest hebben of wat mn waardes waren.