Vegatopia Forum

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #100 Gepost op: 10 augustus 2009, 17:22:43 »
Wat mij betreft mogen mensen horoscopen lezen zoveel ze willen (doe ik ook wel eens) en hoeven ze nergens over na te denken.  Maar mag ik er die mensen dan wel op wijzen dat het niet klopt als ze beweren dat hun uitspraak niet overeenstemt met hun gedrag en daarna dat ze geen reden hebben om zo gevoelig te reageren op mijn opmerking?
Ben het nog steeds niet met je eens, maar kan daar prima mee leven. Zullen we erover ophouden?

Prima.

Wat mij betreft mogen mensen horoscopen lezen zoveel ze willen (doe ik ook wel eens) en hoeven ze nergens over na te denken.  Maar mag ik er die mensen dan wel op wijzen dat het niet klopt als ze beweren dat hun uitspraak niet overeenstemt met hun gedrag ...?

Enkel mezelf nog even corrigeren.  Want hoewel jij denk ik wel begrepen hebt wat ik nu wil zeggen is mijn zin behoorlijk verwarrend (en staat er dus iets dat ik niet wil zeggen).  Gecorrigeerd: "Maar mag ik er die mensen dan wel op wijzen dat hun uitspraak dat ze er geen belang aan hechten niet overeenstemt met hun gedrag ...?"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #101 Gepost op: 10 augustus 2009, 18:39:59 »
Ik heb mijn eten van gisteren maar eens in de Eetmeter gegooid. Nou had ik niet alles nauwkeurig gewogen dus het is wel een grove schatting.

Vitamine A was inderdaad aan de krappe kant (711 microgram terwijl 800 microgram de ondergrens is volgens de eetmeter).

Maar de vitamine A in de Eetmeter klopt niet.
Je hebt als veganist geen echte vitamine A binnengekregen, maar provitamine. En daarvan moet je veel meer binnenkrijgen om het in je lichaam in voldoende vitamine A omgezet te krijgen, zie mijn berichten hierboven.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #102 Gepost op: 10 augustus 2009, 18:55:06 »
Dat zouden ze bij het voedingscentrum toch ook weten?
Lijkt me dat ze de plantaardige (provitamine) delen door 5 of wat de factor ook is. Of is dat te logisch gedacht?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #103 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:32:09 »
Dat zouden ze bij het voedingscentrum toch ook weten?
Lijkt me dat ze de plantaardige (provitamine) delen door 5 of wat de factor ook is. Of is dat te logisch gedacht?

Ja dat lijkt mij ook?

Wat voor vitamine A krijgen vegetariërs binnen die veganisten niet binnen krijgen eigenlijk?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #104 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:37:16 »
Dat zouden ze bij het voedingscentrum toch ook weten?
Lijkt me dat ze de plantaardige (provitamine) delen door 5 of wat de factor ook is. Of is dat te logisch gedacht?

Nou, waarschijnlijk wel. De factor is zelfs 12. Op deze site zie je op pagina 119 (vh boek, pagina 38/80 van Adobe) hoeveel je moet nemen van groenten en fruit en er staat ook een vegan voorbeelddieet bij, alleen voor vitamine A.
Je moet dan dagelijks sinaasappelsap, ananassap, een banaan, groentesoep, een salade, een bataat, tomatensalsa en een groentensapje nemen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #105 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:37:56 »

Wat voor vitamine A krijgen vegetariërs binnen die veganisten niet binnen krijgen eigenlijk?

Melk en eieren.

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #106 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:46:49 »

Wat voor vitamine A krijgen vegetariërs binnen die veganisten niet binnen krijgen eigenlijk?

Melk en eieren.

Maar hier staat:

Citaat
Alleen voe­dings­mid­de­len van dier­lij­ke oor­sprong be­vat­ten vi­ta­mi­ne A: lever en le­ver­pro­duc­ten be­vat­ten grote hoe­veel­he­den. Verder wordt aan mar­ga­ri­ne, hal­va­ri­ne en bak- en braad­pro­duc­ten even­veel vi­ta­mi­ne A toe­ge­voegd als boter bevat. Het lichaam kan vi­ta­mi­ne A ook pro­du­ce­ren uit pro­vi­ta­mi­ne A-​ca­ro­te­noïden. De be­lang­rijk­ste bronnen van deze pro­vi­ta­mi­nes zijn don­ker­groe­ne blad­groen­te en be­paal­de geel- en oran­je­kleu­ri­ge groen­te-​ en fruit­soor­ten. Ook melkvet en ei­dooi­er be­vat­ten deze stoffen.

Dus dan gaat het om provitamine in melk en ei toch? Of staat het daar erg ongelukkig?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #107 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:39:26 »
Ik denk dat het daar inderdaad wat ongelukkig staat. Overigens eet ik wel gewoon margarine waar ook vitamine A aan toegevoegd is.
Volgens de eetmeter zit er in 1 opscheplepel boerenkool al 360 microgram vitamine A. Dan zal dat wel door 12 gedeeld moeten worden?
Nou ja, dan is het net zoveel als een glas melk. In tofu zit het ook volgens de eetmeter maar dat kan ik me haast niet voorstellen, zou niet weten waar dat dan vandaan moet komen?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #108 Gepost op: 12 augustus 2009, 14:14:55 »

Wat voor vitamine A krijgen vegetariërs binnen die veganisten niet binnen krijgen eigenlijk?

Melk en eieren.

Tsja, daar zit bij mij de crux. Dat drink en eet ik zelden. Margarine ook niet.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #109 Gepost op: 12 augustus 2009, 19:53:51 »
Ik gebruik de eetmeter nu ook al een tijdje en ik merk dat ik met heel veel dingen te weinig binnenkrijg: eiwit, natrium, kalium, calcium, ijzer, zink, seleen, vitamine A, vitamine B1,2 en 6, Foliumzuur en nicotinezuur.  :o Dat is nogal wat. Ik snap niet helemaal hoe dat kan, want ik eet toch wel heel gevarieerd  :-\

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #110 Gepost op: 12 augustus 2009, 20:55:09 »
Je moet niet alleen gevarieerd eten, maar ook behoorlijk veel wil je van alles genoeg binnenkrijgen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #111 Gepost op: 12 augustus 2009, 22:52:32 »
Ik gebruik de eetmeter nu ook al een tijdje en ik merk dat ik met heel veel dingen te weinig binnenkrijg: eiwit, natrium, kalium, calcium, ijzer, zink, seleen, vitamine A, vitamine B1,2 en 6, Foliumzuur en nicotinezuur.  :o Dat is nogal wat. Ik snap niet helemaal hoe dat kan, want ik eet toch wel heel gevarieerd  :-\

Ben je veganist of vegetariër?
Wat je kunt doen is niet alleen je hoofdmaaltijden afstemmen op gezond en gevarieerd eten, maar ook je tussendoortjes aanpassen zodat je wat meer van alles binnen krijgt. Wat ik bijvoorbeeld heel lekker vind voor tussendoor is een mix van noten, zaden en gedroogde vruchten. Je kunt bij sommige natuurwinkels hele lekkere mixen krijgen (ik geloof dat het iets van energie-wandelmix heet) maar als je niet zo lui bent als ik kun je gewoon zelf iets in elkaar zetten. Ik ben verder ook wel fan van 'green smoothies', dat zijn fruit smoothies waar je ook wat groene bladgroenten bij doet. Je krijgt dan in een keer een hoop vit. A, Calcium, en vit. C binnen. Verder kun je bijv. je broodbeleg aanpassen. Wat ik nu vaak doe is (hele dikke) plakken tofu op mijn brood (gerookte tofu, of tofu basilicum bijv.), en een berg kiemen of sla erbij. Beetje mosterd, mayo, zout en peper erop en je hebt een heerlijk en gezond broodje. 

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #112 Gepost op: 13 augustus 2009, 17:05:51 »
Ik ben veganist. Ik eet wel veel verschillende dingen, maar waarschijnlijk gewoon te weinig overal van, aangezien ik ook te weinig kcal binnenkrijg. Volgens voedingscentrum moet ik ongeveer 2000 eten, maar dat haal ik lang niet!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #113 Gepost op: 13 augustus 2009, 17:35:22 »
Zou je eens willen posten wat je dan op een dag zoal eet, misschien kan ik nog wat tips geven? Kan ook per pb trouwens :)

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #114 Gepost op: 14 augustus 2009, 02:17:41 »
[ Ik gebruik altijd biomagnesium van pharma nord en ik merk dat ik dan echt minder slaap nodig heb dan wanneer ik ze niet slik of wanneer ik bijv. huismerk van kruidvat gebruik.
Dat is een bijwerking die ik nog niet kende. Dus als je veel moe bent, of slecht wakker kan worden (ik!) dan heeft magnesium nut?
Ik ben hypermobiel en een stresskip. Magnesium werkt stressverminderend en heeft een positief effect op je spieren. Kreeg via het HMS-forum de tip omdat het zou werken tegen spier- en gewrichtspijnen, toen ben ik het gaan proberen.

Je kan het eens proberen - het kan geen kwaad als je er te veel van binnen krijgt, voor zover ik heb kunnen vinden.

Ja, maar dat heeft dan niks te maken met of meneer al dan niet een charlatan is, maar of jij er wel of niet in gelooft.

Waar ik in 'geloof' (wat medisch advies betreft) heeft wel te maken met het gegeven of iemand onzin verteld of niet.  Of hij/zij daarmee als charlatan bestempeld kan worden is daarbij eerder een onbelangrijke taalkundige kwestie.
Het grappige is dat de meeste mensen iets als onzin bestempelen afhankelijk van waar ze in geloven en in hoeverre ze open staan voor dingen. Er zijn genoeg mensen die onderzoeken anders interpreteren, er zijn artsen die bijv. ervaringen van patienten serieus nemen en onderzoeken wat er met iemand gebeurt als ze dat nog niet weten, er zijn ook artsen die alles wat ze niet kennen van tafel vegen als onmogelijk.

Of maar wat anders te noemen, homeopathie. Volgens sommige mensen kan het niet werken, volgens anderen wel. De eerste groep zal alles wat de tweede groep als bewijs ziet dat het wél werkt altijd afdoen als toeval of suggestie.

Mijn ervaring is dus dat het meer ligt aan de opvattingen van degene die iets al dan niet als onzin bestempelt, dan aan degene die de al dan niet onzinnige uitlatingen doet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #115 Gepost op: 14 augustus 2009, 09:31:16 »
Mijn ervaring is dus dat het meer ligt aan de opvattingen van degene die iets al dan niet als onzin bestempelt, dan aan degene die de al dan niet onzinnige uitlatingen doet.
En waar komt het al dan niet in overeenstemming zijn met de feiten kijken? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #116 Gepost op: 14 augustus 2009, 09:44:01 »
Zou je eens willen posten wat je dan op een dag zoal eet, misschien kan ik nog wat tips geven? Kan ook per pb trouwens :)

Ok, dit at ik gister:

ontbijt: muesli met sojamelk
tussendoor: appel
lunch: 2 knackebrod met hummus en wat van die kleine tomaatjes, verse sinaasappelsap
tussendoor: wat walnoten en hazelnoten, druiven
avondeten: aardappeltjes uit de oven, een alpro soya burger, veldsla met tomaat, komkommer, olijven en pitten, een glas wijn
's avonds nog een stukje chocola

dat is dus ongeveer wat ik normaal eet, hoewel ik als lunch ook wel vaak brood eet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #117 Gepost op: 14 augustus 2009, 11:06:00 »
Zou je eens willen posten wat je dan op een dag zoal eet, misschien kan ik nog wat tips geven? Kan ook per pb trouwens :)

Ok, dit at ik gister:

ontbijt: muesli met sojamelk
tussendoor: appel
lunch: 2 knackebrod met hummus en wat van die kleine tomaatjes, verse sinaasappelsap
tussendoor: wat walnoten en hazelnoten, druiven
avondeten: aardappeltjes uit de oven, een alpro soya burger, veldsla met tomaat, komkommer, olijven en pitten, een glas wijn
's avonds nog een stukje chocola

dat is dus ongeveer wat ik normaal eet, hoewel ik als lunch ook wel vaak brood eet.

Voor mijn gevoel is het weinig, maar ik ben een geen kleine eter. Ik heb het ooit wekenlang bijgehouden voor de dietist, en dan valt op dat je echt veel moet eten op een dag.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #118 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:03:09 »
Het grappige is dat de meeste mensen iets als onzin bestempelen afhankelijk van waar ze in geloven en in hoeverre ze open staan voor dingen. Er zijn genoeg mensen die onderzoeken anders interpreteren, er zijn artsen die bijv. ervaringen van patienten serieus nemen en onderzoeken wat er met iemand gebeurt als ze dat nog niet weten, er zijn ook artsen die alles wat ze niet kennen van tafel vegen als onmogelijk.

Of maar wat anders te noemen, homeopathie. Volgens sommige mensen kan het niet werken, volgens anderen wel. De eerste groep zal alles wat de tweede groep als bewijs ziet dat het wél werkt altijd afdoen als toeval of suggestie.

Mijn ervaring is dus dat het meer ligt aan de opvattingen van degene die iets al dan niet als onzin bestempelt, dan aan degene die de al dan niet onzinnige uitlatingen doet.

Daarmee suggereer je dat elke opvatting gelijkwaardig is, en dat geloof ik inderdaad niet.  Er is bijzonder veel dat ik niet weet.  En dan heb ik het zowel over kennis die ik niet heb als over onderwerpen waar ik geen (of slechts een zeer voorzichtige) mening over heb net vanwege het gebrek aan kennis of soms gezien het onderwerp mijn intellectueel vermogen te boven gaat. (Ik spreek niet voor niets van in termen van denken, vermoeden, de indruk hebben, ...)

Daarom ben ik best bereid mijn visie in vraag te stellen en zal ik opvattingen van anderen niet zomaar als onzin bestempelen omdat deze niet overeenstemmen met mijn opvattingen.  Maar - zoals Christiaan al zeer terecht opmerkte en wat vaak vergeten wordt door mensen die - schijnbaar - elke mening gelijkwaardig vinden - is dat er nog zo iets bestaat als de feiten.  En zolang mensen vanuit de feiten (die natuurlijk niemand volledig kent en kan vatten) en met correcte redeneringen tot een andere conclusie komen dan ik, kan ik niet ontkennen dat die anderen het misschien bij het rechte eind hebben.
Bovendien stel ik vast dat alle mensen die diep over bepaalde zaken nadenken - ook ik dus - niet kunnen ontkennen dat ook hun mening op bepaalde dogma's is gestoeld.  (Soms zitten die dogma's erg diep en is het dus diep graven om ze te vinden.)
Maar het probleem in de opvattingen van mensen zit hem vaak niet zozeer in het hanteren van andere dogma's, wel in het vertrekken van onwaarheden (ontkennen van vaststaande feiten) en/of het gebruiken van redeneringsfouten.

Daarom dat ik zonder enige terughoudendheid durf te stellen dat het bloedgroepdieet onzin is. De hele redenering waarop het bloedgroepdieet gebaseerd is, is immers niet in overeenstemming met de realiteit.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #119 Gepost op: 15 augustus 2009, 01:54:08 »
Feiten moeten altijd nog geinterpreteerd worden.

Jij gelooft er niet in, maar je hebt het over artsen die er waarde aan hechten. We zouden kunnen stellen dat die arts ook toegang heeft tot de feiten, maar blijkbaar tot een andere conclusie komt.

Maar goed, we dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp.